Vappu ja lakki
Onko mielestäsi oikein, jos laitan päähäni ylioppilaslakin, vaikka en ole ylioppilas, mutta oelen opiskellut ensiksi ammattikoulu-ja myöhemmin ammattikorkeakoulututkinnon?
Kommentit (35)
Minä laitan Kaivariin kipparilakin.
Me lakkasimme mieheni kanssa käyttämästä yo-lakkia. Ajattelen, että mitäpä sitä tutkinnon suorittamista korostamaan. Eipä tule paha mieli kellekään. Olemme ihan tavallisia ihmisiä.
Pistä pipo, sitä pressakin käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittele tohtoriksi niin voit laittaa sen tohtorihatun.
Mä uskon, että sitä ei saa käyttää
Vai saako?
Ei. Tohtorinhattua saa käyttää vain promootiossa ja väitöstilaisuudessa, jos on vastaväittäjänä tai kustoksena. Kolme kertaa olen omaa hattuani käyttänyt 20 vuoden aikana.
Saa sitä käyttää muuallakin, alla yhteenvetoa:
- väitöstilaisuua (kustos, vastaväittäjä)
- karonkka (vieraat)
- promootio
- lukukauden avajaiset (joka syksy)
- yliopiston iltajuhlat (esim. yliopistogaala)
- osakuntien vuosijuhlat
- patsaan paljastukset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittele tohtoriksi niin voit laittaa sen tohtorihatun.
Mä uskon, että sitä ei saa käyttää
Vai saako?
Ei. Tohtorinhattua saa käyttää vain promootiossa ja väitöstilaisuudessa, jos on vastaväittäjänä tai kustoksena. Kolme kertaa olen omaa hattuani käyttänyt 20 vuoden aikana.
Saa sitä käyttää muuallakin, alla yhteenvetoa:
- väitöstilaisuua (kustos, vastaväittäjä)
- karonkka (vieraat)
- promootio
- lukukauden avajaiset (joka syksy)
- yliopiston iltajuhlat (esim. yliopistogaala)
- osakuntien vuosijuhlat
- patsaan paljastukset
Jälkimmäisessa pitää varoa, ettei muutu itsekin patsaaksi.
Millä perusteella amislakkiin muuten valitaan ne värinauhat? Tietoa?
Vierailija kirjoitti:
9
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriksi opiskelen ilman lukiota. Takana siis ammattikoulu ja ammattikorkeakoulu. Lakki vai ei lakkia?
Ylioppilaslakin käyttöoikeus kuuluu ylioppilastutkinnon suorittaneelle. Jos et ole sitä suorittanut, et sitä lakkia tietenkään pidä! Vaikka olisit tuplatohtori!
Minä saan pitää mitä lakkia haluan. Vappuna, jouluna, juhannuksena ja milloin vaan. En kysele siihen lupaa muilta. Naurettavaahan nuo lakkien pitämiset ovat joka tapauksessa. No joo, pidin omaa ylopp. lakkia lakkiaisten jälkeen kai parina vappuna ja sitten se lensi roskiin.
eri
ylioppilaslakkihan on vain joku lippis. Yleensä vielä eritteiden liottama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriksi opiskelen ilman lukiota. Takana siis ammattikoulu ja ammattikorkeakoulu. Lakki vai ei lakkia?
Ylioppilaslakin käyttöoikeus kuuluu ylioppilastutkinnon suorittaneelle. Jos et ole sitä suorittanut, et sitä lakkia tietenkään pidä! Vaikka olisit tuplatohtori!
Mikä käyttöoikeus? Niitähän myydään kaupassa.
No, itseäni ei kiinnosta yhtään mitä lakkia kukakin käyttää, että siitä vaan yo-lakki päähän.
Itse en tykkää koko lakista enkä haluaisi sitä käyttää, mutta asumme ahdistavan keskiluokkaisella alueella, jossa naapurit grillailevat näyttävästi pihallaan lakki päässä.
Mietin, että pitääkö se lakki hakea päähän, mutta toistaiseksi itsetuntoni on kestänyt tämän. Ihan sama mitä ajattelevat, en kuitenkaan erityisemmin halua olla heidän kanssa tekemisissä, tosin toivon ettei vaikuta lapsien kaverisuhteisiin tämä sivistymättömyytemme.
Yleensä olemme lähteneet vappuna metsäretkelle, mutta tänä vuonna ei lapsen menon vuoksi päästä.
Siitä vaan. Lakkeja myydään kaupassa kenelle vain. Minäkin kirpparilla kympillä, en kysellyt oliko ostajalla yo-todistus mukana.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos joku kysyy millaiset ylioppilaspaperit sait?
"Joo sain viistoista Ällää, eiku...."
Olen 46-vuotias maisteri ja lakkiaispäivän jälkeen kukaan ei ole koskaan kysynyt. Harmi sinänsä, oli hyvä todistus.
Tottakai, jos identifioidut silleen. Nykysinhän saa olla vaikka aivokirurgi, jos siltä alakaa vähänki vain tuntumahan.
Vierailija kirjoitti:
Pikkuisen vitumaista olla Ullikisella, kun tuntemattomatkin kyselevät, että missä sun lakkisi on ja jos näille tolloille alat selittää, niin siitä tulee pitkä tarina.
Ei kukaan kysy. En käytä lakkia kun tuli aikoinaan otettua vähän pieni koko johon ei hiukset mahdu alle liiskaamatta. Ei kysy tutut eivätkä tuntemattomat.
Sitäpaitsi jos en olisi ylioppilas ja joku kysyisi niin vastaisin että en ole ylioppilas. Olisi hyvin nopea keskustelu.
Eikös pappi saa käyttää teologiantohtorin hattuaan myös työssään yhdessä lipereiden kanssa? Ehkä ehkä ei kuitenkan vappuna torilla?