Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko 7-viikkoinen vauva syö rintamaitoa?

Vierailija
27.08.2008 |

Joudun olemaan parin päivän päästä noin 8h poissa 7 viikon ikäisen täysimetyksellä olevan vauvani luota. Olemme kokeilleet syöttää äidinmaitoa pullosta ja se onnistuu. Paljonko minun tulisi varata äidinmaitoa pakastimeen tuota poissaoloa varten? Eli kuinka paljon vauva tarvitsee per syöttö? Syöttöjä tulisi varmaan ainakin 3 ellei 4. Lypsäminen on minulla erittäin nihkeää ja tällä hetkellä on vasta noin pari desiä kasassa. Paljonko pitäisi vielä pusertaa?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
27.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi hotki tossa iässä jo 2 dl kerralla. ( jo laitoksella veti 1,2 dl kerralla, synnyttyään puoli desiä)

Vierailija
2/3 |
27.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulisin että kerrallaan ei enempää kuin 1-1½dl. Tosin pullosta menee helposti enemmän kuin rinnalta, kun tulee helpommin ja näin ollen vauva voi ylensyödä.

Itse olen vastaavissa tilanteissa etukäteen varastoinut maitoa niin että aina kun vauva on rinnalla, laitan toiseen rintaa maidonkerääjän ja kerään nämä maidot minigrippiin ja pakkaseen. Näin tulee vuorokaudessa reilusti yli 1dl eikä tarvi pumpata jos on nihkeää. Pumppaamalla saat helpommin maidon herumaan kun vauvan imiessä toista rintaa pumppaat samalla toisesta (vaatii vähän harjoittelua kylläkin, eikä onnistu vanhanaikaisilla sylinteripumpuilla).

Muista myös että ei vauvasi kärsi jos saa vaikka kerran korviketta, jos et saa pumpattua tarpeeksi. Eli älä ota turhaa stressiä pumppaamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
27.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esimerkiksi vauva painaa 5 kg, tarvitsee hän noin litran maitoa päivässä. Periaatteessa kahdeksan tunnin aikana vauva tarvitsee tuosta noin kolmasosan, mutta koska syömiset eivät jakaudu tasaisesti vuorokauden ajalle, olisi hyvä varata vähän enemmän. Pakasta maito pienempiin eriin, joista hoitaja voi sitten sulattaa tarvittavan määrän ja jättää loput pakastimeen seuraavaa tarvetta varten.

Ainakin minä sain parhaiten lypsettyä silloin, jos imetyksessä oli ollut pitempi tauko esimerkiksi vauvan päiväunien jälkeen. Lypsin siis ennen kuin imetin vauvaa tauon jälkeen. Jos lypsäminen pumpulla sujuu huonosti, voi käsinlypsyllä saada maitoa enemmän. Kaikista parhaiten maitoa heruu, jos jotenkin pystyt lypsämään toisesta rinnasta samalla kuin syötät toisesta. Tämä vaatii kuitenkin jo toisen henkilön apua tai sitten yhdellä kädellä käytettävän pumpun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän