-- ♥ TAMMENTERHOT keskiviikko ♥ --
ja eilisen pino:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8955151&p=1&tmode=1&smode…
[color=8B3A62]Tässä tapetoinnin lomassa aloitan uuden pinon :)
Kommentit (38)
Oma jaksaminen on kummasti parantunut, liekö vihdoin olisi tulossa se keskiraskauden energinen kausi, hieman myöhässä vaan :D Oon uskollisesti lipitellyt joka ilta Ardisian suosittelemaa kamomillateetä ja yöt kuluu tällä hetkellä aika kohtuullisesti. Suurin syy taitaa kyllä olla stressin väheneminen. Ensinnäkin työasiat alkaa olla aika hyvin pulkassa, ettei tarvii ihan synnytykseen saakka täällä työpöydän ääressä kökkiä.. Ja tällä hetkellä oon suht levollinen tuon vauvan kokoasian kanssa. Siis onhan se vauva keskivertoa suurempi, mutta eipä tänä päivänä nelikiloinenkaan mikään mahdottomuus ole, varsinkaan näin pitkille vanhemmille. Sain siltä ihanalta painoarvion tehneeltä lääkäriltä vielä kirjallisen selvityksen käynnistä ja siinä luki, että painoarvio on selkeästi alle 90. persentiiliä ja suositellaan ihan normaalia neuvolaseurantaa.
Toki nuo painoarviot voi olla hyvinkin pielessä, joten katsotaan nyt vielä mun neuvolalääkärin mielipide. Mutta kovasti kätilöni kehui tätä lääkäriä tarkoista painoarvioista. Ja ainakin oon nyt ymmärtänyt, etten oo itse aiheuttanut vauvani kokoa, liikun päivittäin ja syön terveellisesti, pienet herkuttelut ja karkkipäivät varmaan kuuluu ihan normaaliin elämään.
Joten tsemppiä vaan MIRABELLALLEkin, toivotaan että pian saat lisävalaistusta asiaan!! Todella tiedän miten kamalaa on elää sen epätietoisuuden kanssa, kun miettii tulevaa synnytystä ja huoli vauvan voinnista on muutenkin kova. Pitää vaan yrittää luottaa, että täällä ollaan kuitenkin hyvissä käsissä ja kaikki järjestyy parhain päin. Ja voihan se olla, että tuo arvio on ihan pielessä ja vauvasta on kuitenkin tulossa ihan normaalikokoinen. Miten sun esikoinen, kun oli noin paljon alle alakäyrän, syntyikö ihan täysiaikaisena?
ZATUlle kiitos kakkuohjeesta, meinaan kokeilla viikonloppuna :) Noihin murteisiin ja vitseihin täytyy tutustua paremmalla ajalla, mut kiva kun jaksat meitä muita piristää!!
HOITOLISÄstä kyselin, mutta kävinkin sitten itse siellä Kelan sivuilla ja jos nyt oikein ymmärsin, niin ne tulorajat on niin alhaiset, ettei me saataisi edes pelkkien miehen tulojen perusteella sentin senttiä :( No, kai sitä aina jotenkin selvitään ja onhan tuo äippäpäiväraha ihan ruhtinaallinen verrattuna sitten kotihoidontukeen, täällä kun ei ole kuntalisää... Ja eipä noita jaksa vielä murehtia, asia kerrallaan!
Täällä yksi, joka ei todellakaan ole käsittänyt, että vauvan syntymä on jo suhteellisen lähellä. Eikä ole kyllä minkäänlaista kiirettä, meillä kun on KAIKKI ihan vaiheessa. Mut luotan siihen, että tulee suht ajallaan ja ehdin tehdä kaiken sitten äippälomalla. Mähän tylsistyisin ihan, jos ei äitiyslomalle jäisi muuta hommaa kuin esikoisen hoito... ;)
Täytyy vissiin jatkaa töitä, mutta palaillaan myöhemmin!
Ariella ja masu-paavo 31+5 (ehkä)
Elikkä mikä se oli se meidän blogin osoite? Salasana minula kyllä on mutta osoite pääs karkuun kun vaihdettiin netti selainta.. Ja tahtois päästä kuvia kattoon ;)
Mirabella: Hui minkä painoarvion olit saanu, puhuivatko mahdollisesta syntymäpainosta mitään? Ja minua kun hirvitti oma 3800g arvio kun esikoinen oli 2950g.
Chicca: hyvä että olet vielä kasassa!! Elä sie ihan vielä synnytä, vaikka johan sinulla kohta on viikkoja niinpaljon ettei estelläkään. Tai meillä se raja on 35vko.
Maria: sinä se jaksat touhuta, nukutko sinä koskaan? ;) Voi kun olisin edes puoliksi yhtä ahkera kuin sinä :)
Täällä kans yks joka kukkunut viimeyön, mutta minä en sentää ruvennut tapetoimaan :) makoilin vain sängyssä ja ravasin vessassa.. ja aamulla olis sit nukuttanut tietysti.
Ja Zatu ja Tau: tervetuloa vatsatautisiin, nythän meitä on jo aikas monta täälä! ;)
Sulina: tervetuloa kotiin reissun päältä!
Arvatkaas oliko hyviä kun leivoin vaniljarahka mango jotakin torttuja mitä lie, ohje tuli aamulla huomenta suomessa ja eikun kauppaan aineksia ostamaan. Helppoja ja hyviä olivat!
Mitä luulette voiko vauvan laskeutumista ja kiinnittymistä " lähtökuoppiin" tuntea? Kun viime yönä minusta tuntui että vauva oikein punkee itseään tuonne ihan alas. Vauva on siis ollut laskeutuneena jo pitkään mutta ei kiinnittynyt. Oliskohan tuo voinut olla sitä?
Jännä miten minulle on alkanut tulla hurja poika olo vaikka ultrassa veikattiin tyttöä.. koko ajan olen vain varmempi että vaavi onkin poika, kait se on tuo painoarvio mikä sen tekee. Kun yleensähän tytöt on pienempiä. En ole edes uskaltanut uusia vaatteita ostaa.
Monttu: mainio mahanympärys sinulla! Ja jos vielä vauva kuitenkin pieni.
Kysymystä vielä kehiin! Tietääkö kukaan voiko hoitovapaan aikana tehdä keikkaluontoista työtä menettämättä kuntalisää?? eihän tuo vielä ajankohtaista ole mutta kinnostaisi tietää. Kun kunnan sivuilla lukee vain että täytyy toimittaa omalta työpaikalta palkaton hoitovapaa todistus.
nyt minä lähden vähän välipalalle
Äityli ja rinsessa 32
[color=darkpink] Tänään yritän olla häiriköimättä!
Luin eilisen illan pinon ensin ja meinasin saada kahvit väärään kurkkuun kun jo luulin että chikka yrittää etuilla mua synnyttämään (synnytetään samassa sairaalassa=)) kun mun laskettu päivä on pari päivää aikasemmin ;) No onneksi olet vielä kasassa, mutta eipä tuo olisi kummaa sen rääkin jälkeen mitä muutto plus kaikki ylimääräinen siivoaminen on sulle ollut. Nyt otat rauhallisesti!!
Sitä pahoinvointia mistä Zatu kirjoitti on ollut mullakin. Varsinkin iltaisin ja muistelen että on liittynyt edellisissä raskauksissa loppuvaiheen vaivoihin, minulla taitaa myös liittyä raudan syömiseen. Täälläpäin ei riehu mahatautia, mutta vesirokkoa on jo päiväkodissa ja koulussa. Kaksi vanhempaa ovat sen sairastaneet 2 kertaa, mutta 2 nuorempaa eivät, eli onkohan se nyt sitten tän syntymän varjoaihe =( Edellisellä kerralla se oli juuri tuo oksennustauti .Enhän voi päästää lapsia synnärille jos heillä on vesirokko, ja sitten se vauva, voikohan se tarttua häneen?? No asialle ei voi yhtään mitään, se tulee jos on tullakseen. Vai nyt keksin, kerkiäisinköhän rokottaa heidät??? Pitää huomenna kysyä kun menen neuvolaan!!
Huomenna on ensin neuvola kl 12, sitten parturi 15.00 (parturiin on tunnin ajomatka) ja illalla on koti ja kouluyhdistyksen kokous, pakko mennä kun olen puheenjohtaja. Aion kuitenkin sanoa etten jatka, menossa jo neljäs vuosi. Saa nähdä saanko seuraajan, yleensä kun ei kukaan halua sitä vastuuta.
Täälläkin supistelee menkkamaisesti pari kertaa päivässä. Kieltäydyn edes uskomasta että se tarkoittaa mitään, kun olen sopinut maha-asukkaan kanssa että ulos ei sitten tulla ennen 1.1.2007(eli laskettuna päivänä)
[color=lime] Mirabella oli saanut aika ison kokoarvion. Edellisessä raskaudessa olin kokoarviossa rv. 35+6 ja silloin arvio oli 3300 grammaa. Tyttö syntyi rv. 40+5 ja painoi 4130 g eli ihan normaalipainoinen. Täytyy myös muistaa että vauvoilla on jo mahassa kasvupyrähdyksiä, eikä se 200 g/viikko välttämättä ole koko totuus. Ja sen lisäksi painoarvio on ARVIO ja siinä on virhemarginaali 10 %, tietysti molempiin suuntiin. Itse uskon siihen että äiti kyllä tietää ja tuntee onko se vauva suuri. Tsemppiä sulle ja yritä vielä vaan nauttia raskaudestasi, kyllä ne vauvat ulos saadaan, tavalla tai toisella. tapasin eilen tuttavan joka on synnyttänyt esikoisensa laskettuna päivänä käynnistyksellä, poika painoi yli 4 kiloa ja syntyi perätilassa. Hyvin mahtui! Tämä on tietysti yksilöllistä miten suuri lantiomitta on, mutta täytyy lohduttautua sillä että suurin osa syntyy kuitenkin turvallisesti alakautta tähän maailmaan!
Tervetuloa kotiin Sulina!
Nyt pitäisi mennä vähäksi aikaa pitkäkseen, väsyttää niin vietävästi!
Voikaa hyvin!!
nenn 35+2
...johan nyt on vähäunista porukkaa tosiaan tämäkin sakki! Voi i ku olis jo kotonaki netti niin olis saanu teitin kans palstailla...Heräsin nimittäin kahdelta yöllä, kiekkasin puoli tuntia ja nousin vessaan, juomaan jne..yritin unta uudelleen ja ei siinä auttanu ku kolmen jälkeen vaan nousta. Ukkokin nousi ja keitettiin sumpit =)
Ihan ihme juttu kyllä, ukko lähti töihin viiden jälkeen ja minä kahdeksan korvilla vasta, tosin pesin siinä pyykkiä ja tiskikonetta pyörittelin jne.. Eli on ihan kiva mennä kotiin tänään kun on siistiä =)
Naurattaa tuo Marian tapetointi kyllä, aika yliveto... HEH ja sitten Mirabella sormea heristäen patistaa toista nukkumaan...*tsihii* ja itsellä aikaleima on 01:05, joten ei yhtään pekkaa parempi ;-)
Tällä viikolla on ollutkin sekä maanantain että tiistai ehtoolla tuota vanhempain valmennusta. Maanantaina oli parisuhde ja eilen oli isäryhmä+imetysryhmä. Isit saivat vieraakseen 3 viikkoisen tuoreen vauvan isukin vauvoineen ja hän kertoi kokemuksiaan ja tuntojaan!! Me akat sitten ihmeteltiin imetyssaloja muualla, eikä saatu vauvajuttuja kuunnella :/ Isit olivat kaiketi tykänneet äijä-ehtoosta =)
Parisuhdeiltaa veti pariskunta, joka on vetänyt niitä juttuja jo 6 vuotta. Oman avioliiton kompastuskiviä käyttivät malleina ja esimerkkeinä. Ehkä ei ihan sitä asiaa mitä luulin käytävän läpi: mitä muutoksia lapsi tuo parisuhteeseen, mutta ihan ok. Miten teillä muilla on ollut toi jutska?
Huomenna olis taas äippäpoli aamusta heti S-joella. Rauhoitinkin tämän illan ihan vaan omaan oloon ja napaan.. viime viikolla kun mulla oli torstaina neuvola ja keskiviikkoillalla tein kaikenlaista iltamyöhään niin verenpaine tekikin temput ja meinasin saada pakkosaikkua :\
Äippäpolilla ollaan varmaan vielä tiukempia ja laittavat vielä makaamaan osastolle jos ei oo paineet kohillaan.
Ei sen puoleen, oon kyllä vähän tahtia höllännytkin jo. Niin ja ajatella, että enää ENSI VIIKKO TÖITÄ !! glubs-järtsyä jotenkin ajatella että tästä se nyt alkaa sitten...tää aika loppuu ihan käsiin, olis vaikka mitä vielä järjestettävänä.. ainaki olovana.
Olotila muuten on välillä kiva ja välillä vähemmän kiva. Kivasta paremmaksi se ei varmaan tästä enää muutu.. Turvotus on nyt jokapäiväistä, varsinkin kun kahtena ehtoona on tunti yhtä soittoa istuttu tuolla valmennukses...herrajee kun on jalaat turvoksis. Onneksi on näin kesäiset kelit niin voi kulkea vielä huoletta sandaaleissa.. Mulla meinaa sormetkin turvoja. Vissiin teillä muillakin ?
Vaavi liikkuu olovana vähemmän nykyään, PAITTI viime yönä. Se yritti jalkaansa pihalle mahan oikeasta reunasta. Oikein tunsin jalanpohjan käteen kun pidin vastaan. Sitte sille tuli HIKKA !! Ekaa kertaa kuulkaa ja heti sen jälkeen kun kävin juomassa kaksi lasia kylmää vettä!! Eikai se siihen hikkaan voinu liittyä..? Muutenkin mullisti niin että kerkesin jo vähän miettiä että onko siä joku hätä ! Ja sitä monotusta tuli joka puolelle kyllä.
Tänään onkin sitten supistellut harvakseltaan. Ei ota kipiää muuta kuin yhden kerran otti selkään.
Isoja vauvoja arvioiden mukaan teille joillekin kyllä tulossa. Toivottavasti ovat laskeneet väärin tms mittavirhe =)
Ittellä pitäisi nyt mennä siinä kahden kilon luokkaa tai siis vähän päälle kun kaksi viikkoa sitten oli vähän alle 2kg.
Täytyy kyllä sanoa, että viime yö verotti sen verran , että taidan painua jo kotiin. Voisi ottaa oikin tirsat, eikös juu?
Mary 33+0
Te ootta mahojanne mittailleet. Täällä olisi rva 109cm mahan kohdalta mitattuna!
Pahoinvointia on ihan vähän ollut ittelläkin. Ei niin että ylen tulisi ja pystyy kyllä olla, mutta hieman etoo joskus. Jaa mitkähän loppuvaiheen vaivat tuota aiheuttavatkaan?
Täälläkin on hoitopaikoissa ollut kauheesti liikeellä vesirokkoa. Kummityttö sairastui ja sen siskko kahteen kertaan. Ilmeisesti se eka kerta ei ollut " kunnon" tartunta kun tuli uudelleen. Vaikka oon sen itse sairastanut teininä, oon koittanu heitä vältellä kun ajattelin etti turhia riskejä halua ottaa..Liekö turhaa tuokin välttely..?
Hengenahdistusta on kun kävelee, varsinkin portaita. Tulee semmonen olo että pitää ihan pysähtyä vetään henkeä. Onneksi ei oo tullut nukkumaan mentäessä -vielä- sitä tunnetta.
[color=EE5C42][b]Nyn on vatta täys, tein " pikaruokaa" , eli kanaa ja riisiä ,se on niin nopiaa ja hyvää. riisit vaan tuleen ja paistaa hunajamarinoituja suikalehia ja kermaa päälle,currya,ripaus chili pippuri sekoitusta ja pualikas kanaliämik. ja antaa muhia sen aikaa ku riisit tuloo.. tästä tykkää koko porukka..
[color=#BC8F8F]Eläkääs ny! minen oo mitenkää ahkera, mullon vaan hullut tyä ajat ;)
Joo muutoon Mary_ ,hyvä huamio tuo, että Mirabella vaan muita komentaa vaikka itte on samanmoonen ;DD kyll mää sitä silti sitte tottelin kilitisti..
[color=00EE76]Voi iän kaike! en mää tänäänkää muistanu soittaa neuvolaha,pitää laittaa kännykkähä muistutus huamiselle!
Sama pää, kesät talavet!
[color=#66CDAA]Muista ny Mary_ levätä, nottei mittarit hajua huomenna polilla sun paineistas :)
oliko mulla muuta nyt taas?? *pähkäälöö*
Ei kai..?
[color=#FF69B4]Maria ja himpula 33+3
ps: mittasin notta saa lisätä sentin lisää tuata maha mittaa mullekki! nyt näyttää jo 109cm! siin kuvas ku oli 108, viikko sitte!
... jotenkin jännää ajatella että maksimissaan 8 viikkoa niin tapaa tuon masuasukin, sitten ollaan jo se 2 viikkoa yli lasketunkin =).
Meidän sairastupa vaan kasvaa... viime viikollahan frettineiti joutui leikkaukseen ja saatiin maksaa siitä hunajaa. Sunnuntaina sainkin itse sitten vatsataudin, tänään on eka päivä ettei ole joutunut juoksemaan vessaan. Närästys vaan on tuplat kovempaa kuin normaalisti (mies tuossa eilen tokaisikin että mä vedän rennietä kuin karkkeja...). Niin, sairaslista jatkui sitten eilen; toisella hevosella on molemmissa takajaloissa paha imusuonentulehdus ja nyt se on sitten antibiootti kuurilla, täytyy piikittää 2xpv lääkettä lihakseen. Toisella hevosella on nämä kosteat ilmat laukasseet pahat hengenahdistukset, voisi verrata ihmisen astmaan ja nyt silläkin on lääkekuuri, onneksi suun kautta... Että näin meillä!!! Tuota olen nauranut kun noita elukoita lääkitsee, että fretti saa 2x pv 0,2ml lääkettä, hevonen 2xpv 20ml lääkettä, kivat koko erot =).
Tänään olen ottanut hyvin rauhassa, samoin kuin koko alkuviikon, mutta tänään on ollut tosi kivuliaita supistuksia. Istuminen tekee kipeää, polttaa oikein kunnolla ja maha on ihan kivikova. Makuuasennossa onneksi helpottaa, eli en ole suurempaa murhetta ottanut vielä tästä.
Nasulla on rankan kuuloista, voimia sinne valtavasti, jossain vaiheessa sen auringon on pakko paistaa risukasaan, eikö niin?
Mullakin on tuo nukkumisrytmi menossa aika vahvasti päälaelleen. Eilenkin menin nukkumaan päikkärit kun oli edellinen yö niin katkonainen ja sitten ei tietenkään saanut illalla unta, katsoin sitten vanhoja leffoja kahteen asti. Tänään olen sinnitellyt hereillä, että pääsis nukkumaan normaalisti.
Huomenna olisi muuten ensimmäinen virallinen äitiysloma päivä, jos tätä sairaslomaa ei olisi ollut! Ja KELA-päätökset roikkuu edelleen... Tänään taas soitin palkanlaskentaan kun palkkaa ei tilillä näy (jäi yli puolet tulematta tilipäivänä mikä oli viime vkon ke) vaikka lupasivat että tulee tiistaina tai tänään viimeistään. Noh vastaus oli että huomenna on tilillä ja 6kk tulotodistus on mulla huomenna... Näkis vaan ja kuulis kolinaa...
Mun vanhemmat ja pikkusisko lähti eilen 2 viikon lomalle Thaimaaseen!!! Kyllä aurinko ja hiekkarannat kelpais mullekin, nyyh... Innolla odotan mitä kaikkea meidän äiti sieltä vauvalle löytää, kiva saada erilaisia vaatteita mihin ei ihan heti täällä törmää ja meidän äidin tuntien sieltä tulee tavaraa ja paljon =).
Nyt hevosia sisälle raijaamaan kun kamala pimeys valtaa maan! Mieskin tulee kohta kotiin ja tuo samalla pinnasängyn! Ja kermakakkua! oli ottanut mulle talteen töistä kun vei sellaisen tänään töihinsä kun oli tänään vikaa päivää töissä ja maanantaina siirtyy uuteen paikkaan. On siis kotona mun kanssa koko loppuviikon, sekin piristää mieltä kummasti.
Nyt tämä romaani saa riittää!
-Outi ja pikkueepo rv 34
[color=darkviolet]Ekat sumpit join tuossa äskön tälle päivää, katotaan tuleeko kutsu hotelli helpotukseen vai joko masu on asettumaan päin. Päivällä ainaki kesti syöpötellä ranskiksia ja pulakaikkoja :) niin terveelliset sapuskat meillä tänään.
Ukolle just soitin vielä, ett tuo tullessaa jotai äkkiä laitettavaa sapuskaa ja vessapaperia. Sapuskan ku pitäs olla valmiina puolen jälkeen ukon tullessa töistä, mut nyt ei oo. En viittiny repiä ressiä sen suhteen vaan otettiin akan kans yhessä unoset.
[color=blue]Maria [color=violet]hyvä, ett tapetti oikeen päin ;) mä en tapetointia koskaan oo harrastanu. Maalausta vaan. Harmitus ku se oli niin hämynen kuva blogiin, meinaan taustalla näkyy mun maalaamat seinät. Akka otti kuvan ja eka kerran onnistu mahuttaan mut kokonaan kuvaan niin pitihän se hyväksyä :)
Onko katti nyt ulkoruokinnassa, ku toi elävää evästä sissään :D
Mä tykkään myös tuosta sapuskasta, mutten laita mittää mausteita hunajamarinoituihin suikaleisiin vaan sen kerman. Ja ne fileet noista on myös nannaa :b
[color=blue]Mamm@mia [color=maroon]juu katos me keksittiin, ett näin ei varmaan painot pääse nouseen liian nopsaan, ku sairastelee masupöpöjä ;)
[color=blue]Chicca [color=violet]toivottavasti ostosreissu meni hyvin. Mitä löyty??
[color=blue]Sulina [color=maroon]hienoa ettei kotimatka tuottanu hankaluuksia.
[color=blue]Beijaflor [color=violet]no mitä se tuumas neuvolassa?
[color=blue]Fable [color=maroon]ei vielä oo tullu kovinmoinen hätä siittä, ett h-hetki lähestys. Mut mähän oonki peräpään pitäjiä, joten mulla nuo tunteet tullenee " jälkijunassa" . .
[color=blue]Monttu [color=violet]mitäs tykkäsit kaakusta? Mun piti laittaa äkkiä puolet pakkaseen, ku ukko alko sitä rohmuaan vaikka aluksi väitti ett tulee turhan makeeta.
Kuulostipa ihanalta tuo teiän askartelutuokio, hieno keksintö :)
[color=blue]Tau [color=maroon]teilläki ikävä pöpö kylässä. Toivottavasti itellä ei tarvis kaulailla pönttöä, ku siltä on välttyny peipiä oottaessa muutenki.
[color=blue]Äityli [color=violet]jossei jo joku muu ehtiny niin sehän on tammikset.vuodatus.net. Enpä osaa sanua juuta enkä jaata tuohon punkemiseen voisko se olla pelkästään lähtökuoppiin asettumista. Vaikkakin tuo koekappale jo meillä on niin olin kai sillon niin huoleton oottaja, etten tajunnu tuommosia aatella. Samate ei oo kokemusta kuntalisistä, joten en tiiä mitkä siihen vaikuttaa.
[color=blue]Nenn [color=maroon]eläs nyt sano, ett loppuvaiheen juttuja iltapahoinvoinnit :/ mulla ei oo loppusuora näkyvissä (houp so) ja en kyllä halua vieraaksi moista vaivaa siihen asti.
Toivotaan, ett saat seuraajan puheenjohtajan virkaan. Oot vaan jämynä ja sanot, ett se on loppu nyt ;)
[color=blue]Mary [color=violet]mitehän sie pärjäät ilman töitä ja miekkosia. Käsitin, ett siellä ainoona (?) naisena pyörit. .
Mä eilen istuskelin iltaa sohvajakkaralla takakenossa niin peipille tuli hikka. Ukko kyllä ei uskonu, ett se sitä oli, koska rytmikkäästi suht tiheeseen tahtiin masu nytkähteli. Mut mitä muuta se ois voinu olla :O tai no ukon ehotus oli, ett se nyrkkeilee tai hyppii hyppynarua. .
[color=darkviolet]Kahvi on pysyny sisässä kohta puoliska tunnin, jokohan uskaltaa liputtaa. .
Nyt eip tässä tän kummosempia. Illan jatkoja pimatsuille :)
Oikeesti, tuntuu että pää hajoaa :( Ja vain tämän pahuksen iskiaksen takia!!! GRRR!
Eilen oli pakko lähteä kauppaan, kun oli maito ja muu " elintärkeä" loppu. Ja koska mies ei voi ajaa autoa kätensä kanssa, mun oli pakko lähteä :( Uips! Pelotti jo etukäteen, olenko ensimmäisessä risteyksessä metsän puolella... Mies meni kahden vanhimman kanssa uimaan (ts. katsomaan altaan reunalle:) työpaikalleen, ja minä otin kaksi nuorinta mukaani. Kyllä hirvitti! Mutta onneksi pojat oli kiltisti, ei sen puoleen ongelmia. Ihmiset kyllä vähän jäi tuijottelemaan tätä raajarikkoa, kun oikeaa jalkaa raahaten työnsin täysiä ostoskärryjä, joissa oli kaksi lasta kyydissä... Oli varmasti näky! :)
Ajaminenkaan ei sujunut ongelmitta: aina kun piti saada jalka kaasulle, se piti käsivoimin nostaa, kun jalka ei suostunut omin voimin nousemaan :( Pelotti tuolla liikenteessä, pakko tunnustaa! Onneksi selvittiin kuitenkin ehjin nahoin kotiin.
Otin yöksi Panacodia, jota mulle neuvottiin ottamaan iskiassärkyyn. Se ehkä pikkasen lievitti oloa. Sitten yöllä heräsin, kun vauva käänsi kylkeä. Koko maha huojui ja hytkyi puolelta toiselle! :) Aamulla iskiaksesta ei ollut tietoakaan! :) Jee! Heti alettiin lasten kanssa touhuilemaan. Siivottiin heidän huoneensa (=raivattiin leluista) ja vaihdoin verhot niillekin huoneeseen. Olivat aivan onnesta soikeena kaikki! :)
Sit piti siivota vessa, kun oli siinä kunnossa ettei yökkimättä voi asioitaan siellä hoitaa... Alku meni hyvin, mutta kesken kaiken vauva taas vaihtoi asentoaan ja tuska palasi :´( En voinut jättää kesken siivousta, suomalaisella sisulla putsasin lattioita myöten koko vessa n/kylppärin.
Eli olen varma, että vauvan asento on tässä se ratkaiseva tekijä!! Mitenköhän saisin pysymään vauvan loppuun saakka vasemmalla kyljellään, ettei painaisi oikean jalan hermoja?! :) Taitaa olla mahdotonta...
Anoppi tulee kohta kahden lasten serkkutytön kanssa meille illaksi. Ruoka on tulossa jo :) Sain sen tehtyä lasten avustamana. Äiti istui keittiöjakkaralla ja pyysi tyttöä nostamaan jalan portaalle :) Sitten vaan pottuja kuorimaan...
Tää on oikeesti sairasta tää iskiashomma... Aatelkaa: pelkkä jalan nostaminen lattialta MATOLLE (!!) on niin tuskallista, että kyyneleet valuu silmistä. Lapset on välissä ihmeissään, kun äiti märyää :) Mutta ihmeen hyvin tajuavat tilanteen, kun sen selittää. Ainakin isommat siis.
Mutta nyt pitää taas raahautua tuonne keittiön puolelle, jatkamaan ruuan laittoa...
Parempaa vointia kaikille terhoille!
Nasu rv 34+4
Joo no terkka passitti viemään labraan virtsanäytteen ja tulos pitää soittaa huomenna aamulla. Piti olla neljä tuntia pissaamatta ja hyvä et pysty sinne näytteenottokeskukseen kävelemään :) Samalla mitattiin miehen kanssa molempien verenpaine, eka mittaus oli aika korkee, mut toinen jo parempi ku hengitin syvää ja mies silitti kättä :) Ite tikutin kanssa sen pisun omilla tikuilla ja yhtä plussaa näytti ni saa nähä että miten ne siellä sen on sit analysoinu. Kuulemma jos on plussaa ni pitää mennä perjantaina hakee äitipolille lähete. Hui, kyllä jännittää, mutta onneks aamulla saa heti kuulla tulokset..Palailen sit kertomaan et miten kävi.
Ahistuin tänään ku vauva ei meinannu herätä, ni sit mies otti haitarin ja soitti parit humpat siinä mahan vieressä ni johan tuli eloa:) Huomenna ois afrikkabändillä taas keikka, mut vissiin pitää vaan levätä jos näyte on positiivinen, mies saa mennä ilman mua keikalle..
NASU: Voi sua, toivottavasti vauva asettus niin et ei iskias vaivais. Tosi hurjalta kuulostaa tuo kipu. Iso hali ja jaksamista.
Beijaflor
Oma napa se jatkuu. Edelleenkään en ole saanut ajatuksella pinoja luettua.
NASUlla on kyllä kuulostaa rankalle tuo tilanne! Toivottavasti jotain helpotusta saisitte pian ja löytyis jotakin lastenhoitoapua! Tsemppiä!
Neuvolassa kävin iltapäivällä ja se keikka imi kyllä viimeisetkin mehut koneesta. Oon vaan sohvalla makaillu, kun tää pahoinvointi näköjään jatkuu ja en saa alas kuin nestemäistä ja sitäkin tois hitaasti, ettei tuu heti ylös. Joku ihme hengenahdistuskin vaivannut nyt pari tuntia. Th sanoi, että joku hänen asiakkaistaan oli ollut viikon oksutaudissa ja joutunut sairaalahoitoon. =(
Kaik oli neuvolas ok. Verenpaineet vähän koholla, painoo tippunut -600g eli varmaan tän tyhjennyksen takia. Sf-mitta 32 ja tasan yläkäyrällä. Hb:tä ei mitannutkaan. Ihan hassua, kun tuo th ultraa joka kerta. Nyttekin pitkään ja hartaasti ja mittaili lapsiveden määrää jne.
Loppuraskauden ultra on 28.12. ja kolme seuraavaa neuvola-aikaakin jo sain. Hurjaa tajuta, et kyllä tässä jo kohta alkaa loppusuoralla olla! =o
Miehellä on joku sisustuskausi meneillään. sillä aikaa, kun olin neuvolassa, niin oli vaihtanut keittiöön jouluverhot, laittanut makkariin ja pojan huoneeseen jouluvalot sekä tilannut Jotexilta verhot keittiöön ja olohuoneeseen ja vielä lakanoita ja tyynyliinojakin!! Äsken lähti jouluostoksille... Kuulemma ostaa pojalle rumpusetin joululahjaksi... En tiiä, että oliko tosissaan. Kivahan semmonen ois kerrostalossa, heh ;)
Mut nyt taas makailemaan...
-tau-
.. ei tullut ostettua muuta kuin leikkiastioita pojille joulukalenteriin, niitä kun ovat halunneet. Nuorempi oli mukana ja se sai jäädä pallomereen, vaikka on vain 2.5v(ikäraja 3v). Oli heti aamusta todella vähän porukkaa ja kaverin 3v tyttö oli sen kanssa siellä. Hyvin heillä oli mennyt, eivät olleet kaivanneet meitä, mikä on pieni ihme pojan kanssa, se kun on ollut viime ajat hyvin minussa kiinni.
Voihan plääh sanon minä. Olin vanhemman pojan kanssa maanantaina koko päivän lastenlinnassa. Nyt sitten jatkossa tulee pojalle mielettömästi kaikkee tutkimusta. Joutuu anaskin vuorokausi eeg:n ja sitten mri:n joka tehdään nukutuksessa. Nää olis tarkoitus tehdä lähitulevaisuudessa, toivottavasti edes ennen vauvan tuloa. Ja keväällä sitten vielä asperger tutkimuksiin ja neuropsykologille, kun on täyttänyt 5v.
( . ) olin eilen neuvolassa ja kaikki hyvin. painoakin tullut 250g/vk, jee luulin että olis tullut enemmän. Terkka lähetti lähetteen synnytystapa arviota varten synnärille eilen ja tänään ne soitti ja ilmoitti ajan. 29.12 mä saan tietää koska meidän baby syntyy :D Toivottavasti saa edes pari eri vaihtoehto päivää.
Mirabella: toivottavasti vauva ei oo niin iso kuin ennustelevat. Kaverille kylläkin syntyi rv 36 komee poika ja painoa oli 3.5kg, päivää aiemmin oli ollut painoarviossa ja sanottu vauvan olevan 3-3.5kg kokoinen. Onneks ei mennyt täys aikaiseksi.
Chicca: toivottavasti et jakaudu vielä!
Vesirokosta: yritin saada pojille sen, veljen lapsilla on se parhaillaan ja olivat sitten la mun synttäreillä ja paljon oli halaamista ja pusuttutelua niin kuin aina kun serkukset tapaavat. Ehkä me saatiin se, toivottavasti. Helpompi nyt kuin sitten isompana, mitä vanhempana sen saa niin vaikeampi, yleensä ei aina.
Hengenahdistusta, kyllä on! todella ärsyttävää kun on enempi tai vähempi kokoajan hengästynyt.
Mä en tajuu miten jotkut teistä jaksaa kaikennäköistä touhuta, mä kun jaksan vaan ne pakolliset ja nekin tökkii todella pahasti. Miehestäkään ei oo paljoo apuu se ku on päivät duunissa ja illat kellarissa. Remppaahan se tekee jotta saatais suihku ja sauna valmiiks jouluksi. Mun pitäis jostakin saada energia pillereitä ja ne ei oo rautaa, hb kun on ihan hyvä. Kyl tää tästä suttaantuu.
Babyn liikkeistä: tää on oikeen turbo baby, liikkuu todella runsaasti ja potkuja satelee. Pojat oli ihan toista maata todella hiljaisia ja liike laskentaa sai harrastaa usein. Nyt ne on kaikkee muuta kuin rauhallisia tapauksia. Ehkä tää uus tulokas olis sitten vähän rauhallisempi.
Eipä tässä sitten muuta, iltoja kaikille!
-MM- ja baby 31+5
ja turvotus on sen mukaista =/. Ekaa kertaa joutu ottaa sormukset pois. Ihme miten toi saunominen vaikuttaa. Pitää vaan sitkeesti hörppiä vettä koko loppuehtoo ja ravata sitten yö vessassa ;)
Nasu: hurjalta kuulostaa toi kauppareissu. Voi kun sun olo pian helpottais! Ootko kyselly kotiapua? Olin tänään MLL:n perhekerhossa ja siellä oli sellanen kotiapunainen kertomassa, että meidän seutukunnassa on menossa projekti, jolla koitetaan saada joka kuntaan kotiapulainen ihan vaan perheiden avuksi ilman mitään sosiaalijuttuja. Eli saisi apua kun vaan pyytää neuvolasta. Ja hän kovasti töitä kaipaili! Olishan se hienoa jos tuo oikeasti alkaisi toimia, jotenkin vaan epäilyttää... viimeistään siinä vaiheessa ku hankerahotus loppuu, kun tuskin kunta rupee rahottaa, kun neuvolakäyntejäkin karsitaan. Vähän eksyy mun jutut...
Tänään tuli sitten Pirkka, jossa oli aivan ihania herkkuohjeita! Äkkiä vaan vilasin ja heitin lehden kaappiin, ettei himot kasva liikaa.
Monttu: mun sähköposti on elina_kristiina@msn.com joten jos viitsit niitä ohjeita lähettää =)
Beijaflor: pidetään sulle peukkuja hyvien tulosten saamiseksi!
Tau: sullahan on oikea kodin hengetär siellä! Mä koitin miestä saada auttamaan mua tänään työhuoneen verhojen vaihdossa: se katsoi vierestä kun mä kiipeilin jakkaralla... auttoi sentään vetämään liinavaatteet mankelointia varten, kun heitin lakanakasan syliin =) Ei se mun ukko kyllä osais mitään verhoja edes ostaa! Ei varmaan edes tiedä mitä kappa tarkottaa. Ei ainakaan tienny mitä kapiot on, kun siinä mankeloidessa niistä puhuin ;)
Fable: mä yritän olla ajattelematta vauvan tuloa. Mulla on tasan beibin vaatteet tukittuna kaapin hyllylle. Hoitopöytä, turvakaukalo, sitteri ja imetysvarusteet (tulee nyt ekana mieleen) on kaikki vielä kälyllä lainassa ja käytössä. Enkä oo edes aatellu niitä pyytää takas ennen tammikuuta. Niitä varmaan haetaan sitte ku oon laitoksella ;). Maanantina tosin arvelin ostavani jotain pikkuvarusteita, mitä niitä nyt sitten tarvikaan. Varmaan sitten mietin ku oon hyllyn edessä.
Sulina: olis voinu tulla kramppi käteen jos olis niin pitkään täytyny pitää auton ovea! Hurjaa kun sulla on enää noin vähän aikaa la-aikaan! Mä oon kyllä joululahjat jo melkein kaikki hommannu, maanantaina ois tarkotus saada loputkin kasaan. Yritän vältellä jouluruuhkaa, kun en oikein tykkää väkijoukoista. Toivottavasti ehdit muuten käydä kaikki synnytysvalmennusjutut!
Mikä pitää naisen tiellä: mä oon semmonen, että mulla on tsiljoona pitäis-tehdä-hommaa aina menossa ja se tahtoo masentaa. Sitte ku saan viimein jotain tehtyä loppuun, mulle iskee hirvee virtapiikki ja saan tehtyä paljon muutakin! Esim. sain tänään tiskattua kolmen päivän astiat, minkä jälkeen mankeloin parin kuukauden liinavaatteet ja pyyhkeet ja vaihdoin verhot työhuoneeseen =) ja vielä vois jotain pakertaa!
( . ) eipä oo napa pullahtanu =). Mulle on kans tullu noita iskiaskipuja pakaroihin. Tosi ikäviä, mutta onneksi aika lyhytkestoisia! Ja nukun vielä enimmäkseen selälläni, joten se voi vaikuttaa... Vauva vaan ei tykkää kylkiasennoista, alkaa heti kaamea jumppa ku hetken oon kyljelläni! Nyt vihloo ikävästi tonne alas. Pitää varmaan mennä nostaan jalat ylös, vois helpottaa tohon turvotukseenki. Huomenna mennään illalla katsomaan kavereiden kolmeviikkoista poitsua, jos vaan mies ei ala sairastaan =)
Elina ja masukki 31+4
Tänään tuntui taas hikka hetken aikaa.
Silmät on ristissä! Viimeset kolme yötä olen keikkunut vielä kolmen puoli neljän aikaan hereillä, kun ei vaan uni tule silmään ei sitten millään. Ja sunnuntaiaamuna nukahdin vasta klo 7! Pikkasen on vissiin hormonit pistäny unirytmin sekaisin!?
Tuntuu " onneks" moni muukin Terho valvovan!
Tänään olin kampaajalla piristäytymässä. Uusi siisti tukka ja väri! Kiva et kampaajani huomatti ohimennen että olen jättikokoinen verrattuna edellisiin raskauksiini. Kiitosta vaan, joo! :( Huomenna olis neuvola että katotaan mitä sieltä taas tulee..
Nasu: kylläpä sun jaksamista koetellaan! Toivottavasti saisit jotain kodinhoitoapua!
Mä kans söin sitä panacodia iskiakseen alkuraskauden ajan rv20 asti.
Chicca: hyvä että olet saanut muutettua!
Nyt on muuten maha noussut tosi korkeelle. Täällä myös kylkiä ahistaa ja välillä vaikee hengittää ja rintaliivien ympärysmitta kiristää. En muistanutkaa kuin inhottaava tää vaihe on. Toivottavasti laskeutuis pian alemmas! Iineksen asennosta ei pysty sanoo oikein mitään. Myllää menemään ja aina ku ajattelen et nyt on rt niin johan on taas poikittain tai fudii kohdunsuulla. Pari kertaa olen saanut melkein jalkapohjasta kiinni tuossa navan kohdalla. Vinha tunne!
Huomenna olis vaatekaapin kokoamista tuohon eteiskuistille. Mahtaa isäntä olla hyvällä tuulella taas, se kun niin rakastaa noita Ikean huonekaluja! Heh! Käytiin eilen ostamassa kaappi, jotta saatais tuota kuistia siistimmäksi ja esim. säilytettyä vaunuja sisällä. Nyt ei mahdu, kun lattia täynnä kenkiä ja saappaita yms.
Monttu: se Atarax on muuten tosi tujua ja todellakin seuraava päivä menee ihan unessa. Olen ottanutkin puolikkaan ekaksi ja sitten lisää jos tuntuu ettei pysty olee. Nyt mun kutka ollu taas muutaman päivän suht ok ja toivottavasti pysyykin. Varmaan ens viikolla meen taas antaa näytettä labraan.
Mitähän vielä piti kirjoittaa, vastailla?! Ei ajatus kulje kyllä enempää..
Huomiseen ja Parempia yöunia, Terhot!
t. H ja Iines 33+4
Höhlä, siskoo tuas soitteli ,saas nähä kui meidän huomiseksi suunnittelema kangas ostos reissu onnistuu, sielläkin on hevonen kippeenä, ähkyä taas, sillä se on joka vuotista, toivotaan että taluttelu ja öljy auttaa.
Zatu: joo,ei oo kissi päässy tupaa koko päivänä. nostin herra talitintin metsästäjälle ruaka kipon ulos. päästän vasta yöksi takas, en kerta kaikkiaan siedä sitä nyt silmissäni, teen vielä siitä tossut vauvalle, perhana!
Taidan laittaa saunan päälle ja käydä nauttimas yksin saunasta, kun kersat nukkuu.. ehdin sitä ennen mopata laattiat, sain keittiöönkin joulu verhot vaihdettuu ja asensin jouluvalot valmiiksi odottaan..
Ei tarvi sitten huomenna kovan siivota shoppaiun päälle...
Enitn mun verenpainetta nostaa tällähetkellä nua kaks isompaa kersaa,herra7vee ja neiti9vee..
alkaa mennä hermot niiren sotkemiseen ja sillee, otan kohta kaikki lelut pois,oppiivat arvostaan mitä niil on ja saamaa ne paikoilleen ..
jaksaasi millää kokoajan mäkättää niille :(
mut nyt meen napsauttaa sen saunan.. soon moro!
Me tultiin juuri vasta lääkäristä. Käytiin Pikkujätissä
kun taaperon nuha on jatkunut jo 5 viikkoa eikä antibiotti oikein
tuntunut auttavan.Varasin sitten ajan korva-, nenä-, kurkkulääkärille
ja sain jopa ajan täksi illaksi. Tutkimuksessa sitten todettiin
vasemassa korvassa liimakorva...ja saatiin nyt tehokkaampi lääke. Jos
ei parin viikon päästä mitään ole tapahtunut niin sitten
putkitetaan...Ikävä juttu toivoin niin ettei poika pieni olisi perinyt mun
ongelmakorvia ja nuhakierrettä. Mutta lääkäri sanoi, että valitettavan
usein korvaongelmat perityy. Lisäksi meidän pitäisi käydä
kitarisaröntgenissä. Onnistuiskohan se julkisella puolella? sillä
meillä ei ole vakuutusta. Ja vaikka oiskin niin se ei kattaisi
korvajuttuja, (syy jonka takia ei sitä sitten otettu) koska pojalla
ehti olla 1 korvatulehdus ennen vakuutuksen ottamista...:(
Mulla tänään vihloi ja juili vatsaa ihan alyttömästi ja koko ajan tuli
harjoitusuppareita välillä aika ilkeitäkin. Onneksi kuitenkin
rauhoittuivat tuossa ajan mittaan. Luulin jo että tänne lääkäriinkö
Tiuhti nyt meinaa syntyä. Syynä tais kuitenkin olla rasitus kun
jouduttiin juoksemaan bussiin, että kerettiin lääkäriin.
Jaksamista sairastuville ja pikaista paranemista !
Nasulle paljon tsemppiä ja jaksuja !
Mukavaa loppuviikkoa kaikille ! ja mukavia vointeja :)
T: vupii, maalistaapero-05 ja Tiuhti rv34+4
vielä neuvolakuulumiset:
RR 112/74
pissa puhdas
Hemppa 129 (parempi kun neuvolan ekassa mittauksessa!)
Sf-mitta 31 (putos hieman yläkäyrältä keskikäyrälle, maha laskeutunut)
Syke ja liikkeet +++
Roikkuu edelleen pää alaspäin ja peppu/selkä navan kohdalla....!
Ja huippulukemat painonnousussa: 1350 g /vko!!!
Eikä ole edes turvotusta et vois sen piikkiin laittaa...
Mutta terkka vaan totes että joillekin sitä painoa vaan tulee, ei hätää!
Taidan jättää Zatun suklaakakkuohjeen teidän muiden herkuteltavaksi....
Seuraava neuvola 2 vkon kuluttua ja sitten rupeekin olemaan jo viikon välein, loppu häämöttää!
Jännittää....
Ja lisää hyviä uutisia, KELA oli vihdoin saanut aikaiseksi päätöksen äippärahasta, sopivasti kun ä-loma virallisesti alkaa....
Nyt painun kyllä petiin, oon taas koko päivän ollut liikkeellä ja sen huomaa....
Huomiseen!
Hyviä öitä kaikille, kauniita unia & vauvojen kuvia!
Pupina + " Möykky" 33+5
Mirabella: Oho, aikamoisen painoarvion olit saanut;) Ei ihme, vaikka vähän hirvittäisikin! Onneksi noi painoarviot tosiaan voivat heittää paljonkin, pienissä ja isoissa lapsissa tulee eniten heittoa joten jospa siunkaan masussa ei nyt ihan jättiläinen kasvaisi:)
Sulina: Kuukausi laskettuun aikaan, kuulostaapa TOSI vähältä!!!
Fagle: Miulla kanssa samanlaisia mietteitä vauvan syntymästä.. Olen mielessäni päättänyt, että vauva syntyy vasta tammikuussa (la 19.1) enkä yhtään olisi valmis jos hää päättäisikin syntyä joulukuussa. Vielä on niin paljon tekemättä ja haluan ehtiä kotona olemaan ja ennen kaikkea olemaan esikon kanssa vielä ennen vauvan tuloa!! Ja kyllähän tässä välillä haikeus meinaa iskea, kohta odotus on loppu ja jos tämä jää meidän viimeksi lapseksi niin tätä ei sitten voi enää kokea. Toisaalta taas olisi ihanaa saada vauva jo syliin, ei tarvitsisi miettiä onko hänellä kaikki hyvin masussa.
Ja kyllähän tuo synnytys alkaa enempi ja enempi päässä taas pyörimään.. Ja se pelottaa, jos ei lapsenlikkaan saadakaan ja mies ei pääse synnytykseen mukaan, MITÄ MIE SITTEN TEEN?!! Pitääköhän alkaa kyselemään jotain vara tukihenkilöä mukaan?!
Me lähdetään pe ajelemaan reilun 200kn päähän. Vähän jännittää miten matka menee ja jaksanko hyvin istua autossa.. Tuo onkin meidän viimeinen pitempi reissu, ei enää jaksa lähteä... Enkä missään tapauksessa halua, että autoilu käynnistää synnytyksen;) Vaikka kai se vaatisi sen, että paikat ovat muutenkin jo kypsät ja valmiit synnytykseen...
tikru