Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko panneet merkille? Kevään titityy-lintu on nykyään tytii-tytii -lintu

Vierailija
08.04.2023 |

Juuri äsken ikkunan luona kuului tytii-tytii eikä: titityy! Titityy!

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kuukausi sitten kuulin täällä kaupungin keskustan liepeillä tyylipuhdasta titityytä.

Vierailija
22/43 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitavimmilla talitinteillä on hallussa 24 erilaista sävelmää, joten titityy on niille vain yksi hitti muiden joukossa.

Tottakai eri tunteille on eri äänet. Mutta samat, hieman yksilölliset soidinlaulut kuuluvat joka päivä samoista paikoista. Ei ne varmaan saavuttaisi uskottavuutta vaihtamalla tyyliä joka päivä: sama, sitkeä melodia on aluevaltaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lintujen nuorisokieltä.

Mä oon kuullut väitteen, että ne matkivat hälytysajoneuvojen ääniä.

Vierailija
24/43 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungeissa lintujen ääneen voi myös tulla metallinen sävy.

Vierailija
25/43 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avasin ikkunan ja kyllä tuolla edelleen kuuluu titityy ja tyi kaiken lintumelun seassa.

Ei iltasella ole kuin mustarastas.

Vierailija
26/43 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on edelleen titityyt.

Edellisessä asuinpaikassa oli molempia, ja lisäksi yksi joka lauloi ti ti ti ti ti - tyyyyy.

Vierailija
27/43 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räkättirastaskin voi pitää ääntä iltaisin. Tintit vain auringon noustua, ja lopettavat ennen auringonlaskua. Onneksi.

Vierailija
28/43 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva enää huutaa titityy. Se on tityy tai titititi. Yksi outo tuumi jotta tyy tyy tyy titi. Kyllä niin keväistä meteliä ulkona jo. Tintit, mustarastaat, peipot...varpuset.

Vierailija
29/43 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

rasittavaa melua tuo

Vierailija
30/43 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvinkin olla, että ne matkii jotain ihmiseltä kuultua, esim. hälytysajoneuvoa. Kenties puhelimen soittoäänikin niitä joskus inspiroi.

Oli syy äänen erilaisuuteen mikä tahansa, kun joku laulaa uudella tavalla, neiti-tintit selvästi kiinnostuu. Olen todistanut näitä poikkeuksia, ja havainnut, että ne houkuttelee neitejä jopa useaa kerralla, ja menevät lähempää katsomaan, mistä oikein on kyse! (Sain hyvän videon tilanteesta 2 v sitten.)

Samaa virttä huutava saa keuhkota vaikka seuraavaan ruokailuun, eikä ketään näy... Se ei tietenkään kerro mitään siitä, onko kumppania vai ei. Ei vain ole tarvetta olla laulajan vieressä.

Voisin KUVITELLA, että uusi sävel saa muut kateellisiksi tai motivoituneiksi, niin että tyyli tarttuu, ja leviää kuin kulovalkea.

Pitää vain olla varhain liikkeellä, ja uusiutumishaluinen, niin muut seuraa perässä?

Vierailija
31/43 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rasittavaa melua tuo

Niin on.

Vierailija
32/43 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään Suomeen vissiin saapui paljon hanhia. Tai etenevät Suomessa, kohti pohjoista.

Vierailija
33/43 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin kuukausi sitten kuulin täällä kaupungin keskustan liepeillä tyylipuhdasta titityytä.

Retroa.

Vierailija
34/43 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiossa kuulostaa vain tii-tii Aika masentavaa.

Vierailija
35/43 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvinkin olla, että ne matkii jotain ihmiseltä kuultua, esim. hälytysajoneuvoa. Kenties puhelimen soittoäänikin niitä joskus inspiroi.

Oli syy äänen erilaisuuteen mikä tahansa, kun joku laulaa uudella tavalla, neiti-tintit selvästi kiinnostuu. Olen todistanut näitä poikkeuksia, ja havainnut, että ne houkuttelee neitejä jopa useaa kerralla, ja menevät lähempää katsomaan, mistä oikein on kyse! (Sain hyvän videon tilanteesta 2 v sitten.)

Samaa virttä huutava saa keuhkota vaikka seuraavaan ruokailuun, eikä ketään näy... Se ei tietenkään kerro mitään siitä, onko kumppania vai ei. Ei vain ole tarvetta olla laulajan vieressä.

Voisin KUVITELLA, että uusi sävel saa muut kateellisiksi tai motivoituneiksi, niin että tyyli tarttuu, ja leviää kuin kulovalkea.

Pitää vain olla varhain liikkeellä, ja uusiutumishaluinen, niin muut seuraa perässä?

Kuulemma maalla ja kaupungissa laulavat erilailla. Mä oon kuullut omalla asuinseudullani niiden laulavan tityy tityy tityy...

Vierailija
36/43 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen 1900 lukua ne siis lauloin töttöröö koska ihmiset ja autot on vaikuttanut niin paljon?

Vierailija
37/43 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma maalla ja kaupungissa laulavat erilailla. Mä oon kuullut omalla asuinseudullani niiden laulavan tityy tityy tityy...

Kai jotain paikallisia eroja aina on. (Kuten ihmis-sukujen esiintymisessäkin, tyypillisine piirteineen, vielä jossain määrin.)

Mun kokemuksen mukaan 50 km:n säteellä ei ole suurta eroa kaupungilla/taajamassa, tai maalla. Mutta mielestäni eroa on, kun verrataan t.tinttien tyypillisintä laulua (huutoa) eri vuosina.

Jotta saataisiin selville, mistä kauden trendi saa alkunsa (ja onko sitä edes), olisi aloitettava varhain nauhoitukset läänin eri alueilla. Kokeen voisi toistaa vuosittain. Tiedettäis, mistä trendi oikeasti leviää.

Vierailija
38/43 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Titi-tyy olikin liian vahva... Kaikki lyhyemmät on yleensä hennompia. Joten hyvä suuntaus, ainakin ihmisten kannalta!

Vierailija
39/43 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todellakin pannut. Myös merkille.

Vierailija
40/43 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linnuille voisi soittaa jotain lyhyttä yksinkertaista melodiaa, jos vaikkapa oppisi semmoista visertämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä