Jos otan kuvan söpöstä koiran ilmeestä junan käytävällä lemmikkivaunussa, niin saanko julkaista kuvan Instassa.
Kommentit (18)
Kuvassa ei siis näy ihmisiä, vain koira
Vierailija kirjoitti:
No miksi et kysynyt silloin kun otit kuvan?
Pitääkö ylipäätään koiria kuvatessa kysyä lupa.
Koira ei ole lain "luonnollinen henkilö"
Vierailija kirjoitti:
Koiran ilme olisi hävinnyt jos olisin siihen könynnyt kysymään.
Sitten en enää kehdannut mennä solkkaamaan, kun olin jo ottanut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira ei ole lain "luonnollinen henkilö"
Koira on jonkun perheen jäsen. Itse en tykkäisi yhtäkkiä nähdä oman koirani kuvaa ilman lupaa missään.
Saat kuvata koiria vaikka mielin määrin missä tahansa ja julkaista kuvat missä tahansa.
https://jkorpela.fi/tekoik/4.3.html
Eläimen kuvaaminen on eri asia kuin ihmisen. Eläimellä ei katsota olevan persoonallisuusoikeuksia, edes kotieläimen omistajan oikeuksien jatkeena. Esimerkiksi koiran saa kuvata ja kuvaa käyttää kysymättä lupaa koiran omistajalta.
Sen kun julkaiset vain. Eläin ei ole ihminen, jolta täytyy saada lupa kuvan julkaisuun.
Voithan vielä estää koiranomistajan potentiaalista raivoa, kun et kerro millä junalla ja milloin olit matkalla.
Vierailija kirjoitti:
Saat kuvata koiria vaikka mielin määrin missä tahansa ja julkaista kuvat missä tahansa.
https://jkorpela.fi/tekoik/4.3.html
Eläimen kuvaaminen on eri asia kuin ihmisen. Eläimellä ei katsota olevan persoonallisuusoikeuksia, edes kotieläimen omistajan oikeuksien jatkeena. Esimerkiksi koiran saa kuvata ja kuvaa käyttää kysymättä lupaa koiran omistajalta.
Kunhan omistajan henkilötiedot eivät käy ilmi kuvasta lupaa kysymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira ei ole lain "luonnollinen henkilö"Koira on jonkun perheen jäsen. Itse en tykkäisi yhtäkkiä nähdä oman koirani kuvaa ilman lupaa missään.
Koira on irtainta omaisuutta lain mukaan. Jos ap julkaisee kuvan koirasta, se olisi sama kuin julkaisisi kuvan toisen sohvasta, eli siinä mielessä ok. En minäkään tykkäisi siitä, että joku julkaisisi kuvia koiristani ilma lupaani, mutta jos kuva on otettu julkisella paikalla, minkäpä minä sille voisin.
Sunpitää kysyä koiralta lupa. Ap koskaan et tiedä onko omistaja vaikka turvakiellosa tms. Julkaisemalla koiran kuvan voit paljastaa omistajan olinpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira ei ole lain "luonnollinen henkilö"Koira on jonkun perheen jäsen. Itse en tykkäisi yhtäkkiä nähdä oman koirani kuvaa ilman lupaa missään.
Onko koirasi jotenkin niin erikoisen näköinen että oitis tunnistaisit sen satojen muiden samaa rotua olevien joukosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira on irtainta omaisuutta lain mukaan. Jos ap julkaisee kuvan koirasta, se olisi sama kuin julkaisisi kuvan toisen sohvasta, eli siinä mielessä ok. En minäkään tykkäisi siitä, että joku julkaisisi kuvia koiristani ilma lupaani, mutta jos kuva on otettu julkisella paikalla, minkäpä minä sille voisin.
En kylläkään halua, että sohvaani kuvataan. Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Miksi kaikesta pitäisi saada kuva?
Ei se koira saa traumoja 10 vuotiaana siitä, että joku on tallentanut luvatta sen selällään ketarat ojossa 3 vuotiaana.
Ihminen voisi saada ja sitä luvatta lait suojaavat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko koirasi jotenkin niin erikoisen näköinen että oitis tunnistaisit sen satojen muiden samaa rotua olevien joukosta?
Minun koirani on. Kuviot menevät kakilla eri tavoin.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yleensä omistaja tunnistaa oman lemmikkinsä, kuten vanhemmat erottavat identtiset kaksoset toisistaan vaikka muut ei.
Vierailija kirjoitti:
Sunpitää kysyä koiralta lupa. Ap koskaan et tiedä onko omistaja vaikka turvakiellosa tms. Julkaisemalla koiran kuvan voit paljastaa omistajan olinpaikan.
Hyvä pointti. Tosin jos koira on junan käytävällä, niin tuossa ei ole ongelmaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kylläkään halua, että sohvaani kuvataan. Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Miksi kaikesta pitäisi saada kuva?
Jos raahat sohvaa julkisella paikalla, voit olla melko varma, että sitä kuvataan 😂