Valheella on lyhyet jäljet
Olen tuntenut ystäväni monien vuosien ajan, ja olemme ystävyytemme puitteissa olleet melkolailla paljon kanssakäymisissä vuosien ajan. Tietysti molempien elämäntilanteiden myötä ovat yhteiset reissuilut jääneet jo aikapäiviä sitten mukaviksi muisteloiksi siinä mielessä, että emme enää perheinemme kovin usein nähdä toisiamme. Ja tapaamisimme yhdessä ovat vaikuttaneet jo ennen Korona-epidemiaa muut syyt, joita en lähde nyt tässä purkamaan. Mutta puhelimitse ja viestittelyin olemme yhteyksissä tiiviisti viikoittain.
Olen vaan huomannut jo aikapäiviä sitten ystäväni valehtelevan minulle tietyistä asioistaan liittyen hänen tiettyihin läheisiin ihmissuhteisiinsa. Olen vaan ihmetellyt, että miksi hän pimittää tai kertoo väärää totuutta minulle? Olen nimittäin kuullut luotettavilta tahoilta aivan erilaista totuutta ystäväni asioistaan. Minusta valehteleminen on alhaista toimintaa etenkin ystävälleen.
Itse en koe tarvetta vääristellä totuutta missään asioissani ystävälleni, vaikka joskus elämässä tapahtuu ja sattuu kaikenlaista negatiivistäkin.
Kaikkia asioitaanhan en minäkään kerro lainkaan ystävilleni, mutta jos jotain esim. ystäväni utelee, niin kerron totuuden, enkä valehtele.
Valheella on lyhyet jäljet, kuten sanonnassa kerrotaan, mut joku jaksaa pitää valheestaan kiinni pitkään, vaikka se olisi paljastunut toiselle ihmiselle aikoja sitten.