Keskiluokan sisustusmaku ja duunarimies
Olen taustaltani ylempää keskiluokkaa (vanhan rahan suvusta ilman vanhaa rahaa :D) ja mies duunariperheestä. Mies on kouluttautunut ja muuten kotiutunut porvarielämään, mutta sisustusmaku ei ole muuttunut mihinkään. Siinä missä pidän antiikista ja perintöhuonekaluista, ajattomasta designista ja aidosta taiteesta, mies olisi valmis sisustamaan talon vaikka Sotkan tekonahkaisilla muhkuhuonekaluilla ja lastulevyllä. Viimeisin villitys on kammottavat polyrottinkiset terassikalusteet. Ainakin sohvan mies haluaisi välttämättä, minusta taas niitä rumia möhkäleitä ostavat vain wannabe-uusrikkaat enkä missään tapauksessa halua sellaista pihalleni.
Meillä saattaa mennä oikeasti useampi vuosi löytää jokin tarpeellinen huonekalu tai valaisin, joka kelpaa molemmille. Onko muilla samanlaista ja miten te olette ongelman ratkaisseet?
(Ja loppukevennyksenä: totta kai tiedän, ettei sisustusmaku välttämättä noudata mitään luokkarajoja. Duunarianoppini pitää yhtä lailla antiikista ja taiteesta kuin minä - häneltä mies ei ainakaan ole sisustusmakuaan perinyt!)
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Ekojen kommentoijien kotoa taitaa löytyä juurikin lastulevyä ja polyrottinkikalusteita
Ikeaa löytyy, ei se sohvan pehmusteiden läpi paista, mistä runko on tehty. hyvin on kestänyt. En ikinä maksaisi mistään designista niitä hintoja, mitä jollain vepsäläiselläkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se keskiluokkainen sisustusmaku pohjaudu nykyään harmaaseen?
Harmaa talo, harmaat seinät, harmaat kalusteet, harmaa auto, harmaa elämä.
Jännittävänä poikkeuksena vaatteet, jotka ovat mustia.
Kyllä ne harmaat kodit on ihan duunarikoteja.
No sitten ei esimerkiksi huonekaluliikkeissä ole kaupan tuotteita muille kuin duunareille.
Mistähän ne keskiluokkaiset hankkivat kalusteensa, hmm
Ei varmasti olekaan, jos käy pelkästään Maskussa ja Jyskissä. Ei tarvitse kuin katsoa ihan vaikka Elloksen tai Stockan valikoimaa, niin muitakin värejä alkaa olla tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekojen kommentoijien kotoa taitaa löytyä juurikin lastulevyä ja polyrottinkikalusteita
Ikeaa löytyy, ei se sohvan pehmusteiden läpi paista, mistä runko on tehty. hyvin on kestänyt. En ikinä maksaisi mistään designista niitä hintoja, mitä jollain vepsäläiselläkin on.
Ikea on kyllä laadukkaampaa kuin Sotkan lastulevyt ja design ihan ok, mutta jos on joskus istunut kunnon laatusohvalla niin ero on silti huomattava.
Vierailija kirjoitti:
Oho, onpa täällä hapanta porukkaa heti aamusta. Ehkä kannattaa mennä uudelleen nukkumaan, jos on noussut väärällä jalalla sängystä. Ei ketjua ole mikään pakko edes avata, jos noin ärsyttää :)
No onhan tää nyt ihan helkkarin id ioottimainen aloitus. Vaivihkaa livauttaa tuo duunari-status huonekalumaun joukkoon. Sillä ole kuule vi tunkaan väliä, mikä kenenkin ammatti-/sosiaaliluokkastatus on, kun sisustusmausta puhutaan. Niin mairea aloitus, että huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, onpa täällä hapanta porukkaa heti aamusta. Ehkä kannattaa mennä uudelleen nukkumaan, jos on noussut väärällä jalalla sängystä. Ei ketjua ole mikään pakko edes avata, jos noin ärsyttää :)
No onhan tää nyt ihan helkkarin id ioottimainen aloitus. Vaivihkaa livauttaa tuo duunari-status huonekalumaun joukkoon. Sillä ole kuule vi tunkaan väliä, mikä kenenkin ammatti-/sosiaaliluokkastatus on, kun sisustusmausta puhutaan. Niin mairea aloitus, että huh huh.
Ok. Eli olet duunari ja loukkaannuit kun joku tuntematon heppu olettaa sisustusmakusi olevan sotkaa ja lastulevyä. Kannattaisiko hankkia parempi itsetunto?
Vierailija kirjoitti:
Tai älliä päästä vastustaakseen typeriä provojasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se keskiluokkainen sisustusmaku pohjaudu nykyään harmaaseen?
Harmaa talo, harmaat seinät, harmaat kalusteet, harmaa auto, harmaa elämä.
Jännittävänä poikkeuksena vaatteet, jotka ovat mustia.
Kaikki muoti kulkee aalloittain. Vielä tulee taas värienkin aika, ja kokoharmaat ja -valkoiset sisustukset jäävät historiaan.
Eikö ne ole jo jääneet? Sisustuslehdissä on viime aikoina näkynyt aika paljon värejä, muutakin kuin mustia keittiöitä.
AP on tyhmä jos ajattelee suomessa olevan tuolla tavalla luokkia ja varsinkaan sisustuksen liittyvän siihen.
Se että sisustuksessa toinen arvostaa käytännöllisyyttä, ulkokalusteen pitää olla mukava, helppohoitoinen ja ulkona säilyvää materiaalia sekä edullinen. Toiselle taas hinnalla ja käytännöllisyydellä ei ole väliä, kunhan huonekalu on hänen makunsa mukainen, ei väliä jos sitä joutuu sateessa roudaamaan turvaan ja siinä on epämiellyttävä istua.
Etsi siis sinun makuun sopiva ulkokaluste, joka toimii ulkona ja on mukava. Koeta sitä ehdottaa miehelle.
Minä mietin aina, että mikä voisi olla vielä pahempi vaihtoehto ja sen perusteella yritän tulla toimeen jonkun miehelle tärkeän makuasian kanssa. Voin hyväksyä esim jonkun lastulevyhyllyn, kunhan siihen ei tule mitään kaljatölkkikokoelmaa näytille. Miehen arvostamaa "taidetta" voidaan laittaa takkahuoneen seinälle, muttei olohuoneeseen. Minun maun mukaiset sohvat, jos mies saa itselleen mekanismituolin eli sellaisen töllön katseluun ihanteellisen laiskanlinnan.
Luokat ja niiden yhteys makuun, siis myös sisustusmakuun, ovat todellinen sosiologinen ilmiö Suomessakin. Aiheesta on olemassa suomalaista tutkimustakin.
Itse olen keskiluokkaisesta sivistyskodista, exäni olivat duunariperheistä. Molempien kanssa löytyi silti hyvä, yhteinen maku. Omanikin on vuosien saatossa edelleen kehittynyt. Nykyään olen sinkku, joten eipähän tarvitse neuvotella sisustusratkaisuista. Kotini on aika kliseinen keskiluokkainen täynnä edullisemman pään design-klassikoita ja aitoa, joskaan ei mitään kallista taidetta
Juuri eilen katselin sohvia parvekkeelle ja totesin, että ei kiitos möhköille. Onneksi nättejäkin löytyy. Minulle kelpaa myös Ikea, on siellä kestäviä, tyylikkäitä ja laadukkaitakin kalusteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah. Varmasti maksaisit jos olisit rikas.
Vierailija kirjoitti:
Luokat ja niiden yhteys makuun, siis myös sisustusmakuun, ovat todellinen sosiologinen ilmiö Suomessakin. Aiheesta on olemassa suomalaista tutkimustakin.
Itse olen keskiluokkaisesta sivistyskodista, exäni olivat duunariperheistä. Molempien kanssa löytyi silti hyvä, yhteinen maku. Omanikin on vuosien saatossa edelleen kehittynyt. Nykyään olen sinkku, joten eipähän tarvitse neuvotella sisustusratkaisuista. Kotini on aika kliseinen keskiluokkainen täynnä edullisemman pään design-klassikoita ja aitoa, joskaan ei mitään kallista taidetta
Juuri eilen katselin sohvia parvekkeelle ja totesin, että ei kiitos möhköille. Onneksi nättejäkin löytyy. Minulle kelpaa myös Ikea, on siellä kestäviä, tyylikkäitä ja laadukkaitakin kalusteita.
Luokkataustan näkyminen sisustusmaussa on mielenkiintoista, ja täältäkin taitaa löytyä monta aiheeseen liittyvää ketjua. Osaatko vinkata jotain aiheeseen liittyvää tutkimusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokkataustan näkyminen sisustusmaussa on mielenkiintoista, ja täältäkin taitaa löytyä monta aiheeseen liittyvää ketjua. Osaatko vinkata jotain aiheeseen liittyvää tutkimusta?
Googlettamalla vaikkapa "yhteiskuntaluokka maku tutkimus" löytyy vaikka ja mitä. Paljon tulee esim. graduja, joiden lähdeluetteloita kannattaa vilkaista. Paljon on tutkittu myös esimerkiksi ruokatottumuksia sekä kulttuurimakua, ne ovat kaikki sukua toisilleen ja niihin pätee pitkälti samat lainalaisuudet.
Vierailija kirjoitti:
AP on tyhmä jos ajattelee suomessa olevan tuolla tavalla luokkia ja varsinkaan sisustuksen liittyvän siihen.
Se että sisustuksessa toinen arvostaa käytännöllisyyttä, ulkokalusteen pitää olla mukava, helppohoitoinen ja ulkona säilyvää materiaalia sekä edullinen. Toiselle taas hinnalla ja käytännöllisyydellä ei ole väliä, kunhan huonekalu on hänen makunsa mukainen, ei väliä jos sitä joutuu sateessa roudaamaan turvaan ja siinä on epämiellyttävä istua.
Etsi siis sinun makuun sopiva ulkokaluste, joka toimii ulkona ja on mukava. Koeta sitä ehdottaa miehelle.
olet tyhmä, jos idealisoit suomen luokattomaksi.
Kyllä luokkaerot ovat aika selvästi nähtävissä pukeutumisessa, puhetavassa ja harrastuksissa. Miksei sitten sisustuksessakin. Omassa tuttavapiirissä sisustukseen ehkä panostetaan enemmän ylemmissä tuloluokissa, mutta toisaalta ylimääräistä rahaakin on enemmän. Ehkä pienempituloisen pitää olla tosissaan kiinnostunut sisustamisesta, että siihen viitsii vähiä rahojaan laittaa? Jos suvulla on pitkä historia koulutettuja porvareita, aatelistaustaa tai vastaavaa, niin sisustus tuntuu olevan konservatiivisempaa ja vähemmän muodikasta kuin keskiluokkaan omalla työllä nousseilla.
Voisihan sitä jo seurusteluvaiheessa miettiä lyökö hynttyitä lainkaan yhteen, jos sisustusmaku on kovin erilainen. 🤷 Jos asia on tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan oikeasta puusta tehtyjä huonekaluja ja niitä meillä onkin yhdistettynä vanhoihin suvulta perittyihin kalusteisiin. Mielestäni polyrottinki on hyvä ja helppohoitoinen materiaali ulkokalusteiseen ja niitä saa myös sirompina ja kevyempi ä. Ei ole pakko ostaa möhköjä.
Meillä puiset ja on kyllä epämukavat verrattuna polyrottinkisiin. Toisessa kodissa onkin sitten polyrottinkiset ja paljon mukavammat istua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah. Varmasti maksaisit jos olisit rikas.
No vähintään yhtä rikas olen kuin tuo keskiluokkainen duunarin vaimo. En vaan tuhlaa rahoja mihinkään älyttömään designiin, kun saan kodista kodikkaamman ilman niitä.
Kaikki muoti kulkee aalloittain. Vielä tulee taas värienkin aika, ja kokoharmaat ja -valkoiset sisustukset jäävät historiaan.