Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10-kuukautisen ruuat:) ja paljon ruokaan liittyvää, lue ihmeessä:)

28.11.2006 |

Mitä kaikkea annatte 10 kuukauden ikäisillenne? Mitä he jo syövät? Kuinka moni on alkanut antamaan maitotuotteita ja mitä? Mitä muuta, joko syövät kovasti samaa ruokaa muun perheen kanssa? Onko joku joka antaa vain ja ainoastaan valmisruokia tai pääosin niitä? Onko jollekkin ilmennyt esim. maitoallergiaa, millaiset ovat olleet oireeet??=) Tällaista kyselyä ajattelin vähän pitää, itselläni on 10 kuukauden vanha lapsi, ja hänelle kyllä syötän jo samoja ruokia muun perheen kanssa kunhan ei sisällä suolaa tai maitoa. Itse syö sormiruokia, leipää (näissä nyt on suolaa vähän), banaanin paloja, raejuustoa jne... maissinaksut, jotenkin tuntuvat menevän niin kauhella vauhdilla alas haukkaa suunnilleen naksusta 2 sentin pätkän joten en uskalla niitä antaa kun pelkään että nielaisee liian suuren palan...mites te muut näitten maissinaksujen kans??? Vastauksia kovasti toivoen, Rianna :)

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti kaikkea teidän muiden lapset syö! =)

Meillä asuu pieni sihtikurkku. Kaupan soseista menee ne 5-6kk soseet ja luomu 6kk soseet. Jos on sattumia soseessa, niin ekan lusikan jälkeen tulee stoppi, eikä mene enää mitään sillä ruualla. Alkuun meni hyvin valikoiden 8kk soseita, kun vähän tilsi niitä, mutta sitten tuli flunssa ja kaikki syöminen oli tosi hankalaa. Sen jälkeen ei " palasoseet" ole kelvanneet... Kala ei kelpaa lähes ollenkaan, ei omatekemä, ei kaupan vauvasoseet, ei karkeammat kaupan soseet. Omatekemät soseet eivät ole juurikaan menneet alas ikinä. Mitään allergioita ei ole todettu, vaikka alkuun oli muutaman ruoka-aineen kanssa ongelmia, tosin nyt nekin menee ongelmitta.

Olen aika hukassa näiden syömisten kanssa!

Päivärytmi:

Aamulla heti herättyä pullo korviketta.

Noin klo 8 puuroa, yleensä itse veteen keitettyä korvikkeella tai vellillä löysennettynä. Puuro menee soseuttamatta. Lisänä pieniä hedelmänpaloja. Aamulla puuroa menee yleensä 1-6 lusikallista, kaikki muu on ekstraa...

Noin klo 10.45-11 (joskus vähän aiemminkin) Lounas

Yritän nykyään antaa omatekemää ruokaa paloina, joista lapsi voi haukata itse. Joskus saatan keittää perunaa, makaronia, porkkanaa tms ja lämmittää lisäksi jotain kaupan sosetta. Dippailen esim. sitä perunaa soseeseen ja lapsi siis haukkaa siitä. Tai sitten dippaillaan niitä omatekemään kastikkeeseen tms. Lisäksi napsii omin sormin raejuustoa, maissinjyviä, herneitä... tai nakertelee leipäpalaa. Tosin nykyään nuo napsittavat vie huomion pääruuasta, joten yritettään aina aloittaa ilman niitä. Ruokaa menee 1pikkupurkillinen-1iso purkillinen. Ruokajuomaksi vettä (pullosta) ja useimmiten ruuan päälle 1dl korviketta (pullosta sekin, muki ei kelpaa).

Päiväunet

Klo 14 välipala

Jukurttia tai viiliä johon sekoitan kaupan hedelmäsosetta, maitoa

Joskus pelkkää hedelmäsosetta, joskus pelkästään pullollinen maitoa

Noin klo 16 Päivällinen

Kuten lounas, paitsi ei yleensä maitoa.

Noin klo 18 Iltapuuro

Kuten aamupuuro, mutta iltaisin sitä menee onneksi iso satsi. Joskus hädän yllättäen tehdään " pikapuuroa" kaupan jauheesta ja nekin kelpaa. Tetrapuuroista lapsi ei pidä ollenkaan. Maitoa pullosta 2-3 dl, jos on ollut huono puuron syönti, laitan maidon sekaan (tetra)velliä.

Puuroiksi olen keitellyt hiutalepuuroja vaihdellen ja sekoitellen hiutaleita. Niistä menee kaikki (kaura, vehnä, ohra, ruis, riisi). Mannapuuroa en ole jotenkin osannut lapselle tehdä, mutta sehän taitaisi olla herkkua. Täytyypä kokeilla joku päivä. Samoin marjapuuroa. Kiisseleitäkin olen aika laiska tekemään, täytyy varmaan ryhdistäytyä! =)

[b]Summa summarum: meidän napero eläisi todennäköisesti pelkällä maidolla, jos äiti vain antaisi![/b]

Vierailija
2/26 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika kohta 9 kk. En nyt jaksa sen kummemmin rueta ruokailusta kirjottaan, kun en lukenut koko ketjua, mutta noista maissinaksuista vaan...

Meillä poika on pistellyt poskeensa niitä jo kauan aikaa. Ja tykkää kyllä. Vilkkasti syö niitä. Ja nehän on siinä mielessä hyviä, että ne on niin " suussa sulavia " , nehän on niin " höttöä " , että vaikka isonkin palan haukkais, niin se melkein vaan sulaa suuhun.

Äiti ja poika, jolla on kuusi hammasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maissinaksuja meilläkin menee ja " uutena" löytönä riisikakut, joita syömällä lapsi hoksasi hampaiden käytön ihan uudella tavalla. Hankaluutta vain tuottaa löytää riisikakkuhyllystä maustamattomia ja suolattomia! =)

Riisimuroja olen myös antanut napsia pienillä sormillaan, vaikka niissä onkin suolaa ja sokeria (hyihyi)

Ja mikä tahansa murunen lattialta menee salamana suuhun!

Vierailija
4/26 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin mietin aikanaan, voiko korviketta keittää. Kuulin tuttavan niin tehneen ja kokeilemalla totesin, että hyvin toimii.

Meillä tyttö myös huono juomaan maitoa, joten joskus 9 kk paikkella aloin kettämään puurot NAN:iin (mikrossa) ja nyt kun ikää on 11 kk teen puuron rasvattomaan maitoon.

Eli ihan hyvin voi keittää!

Vierailija
5/26 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttelin valmistuttajan Nutrician kirjasen mukaan korviketta ei saisi keittää. Syytä ei kerrottu.

Vierailija
6/26 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin keitin puurot korvikkeeseen, enkä huomannut maussa eroa, mutta kai se koostumus keittämisestä kärsii(?)

Täällä myydään kaupoissa pieniä purkkeja valmiiksi soseutettua lihaa - vauvan aterioihin siis, joita olen joskus ostanut, ja sekoitellut siten liha-aterioita omista kasviksista. Ne ovat tosi käteviä jos ei ole aikaa lihaa keittää ja soseuttaa. Tähtipastaa (vauvanpastaa), cous cous' ia, perunaa, bataattia, riisiä tai muuta, ja kasviksia. Kastikkeena joko tomaattipohjainen, tai valkokastike (otin ohjeen neuvolasta saamastani kirjasta), siihen voi lisätä juustoa ja saa juustoisen kastikkeen, tai sitten suolattomasta kasviskuutioista olen tehnyt kastikkeen.

Kaverilla on vuoden ikäinen joka kuulemma tykkää punaisesta pestosta ja parmesaanista pastan seassa, en tiedä voisiko pestoa antaa? Yritän laittaa itse ruokaa kun olen kotona, jos mummi hoitaa, niin ostan valmisruokia. Täällä saa aika kivan valikoiman 10 kk mikroruokia, semmoinen 230g kupponen, aika isoja paloja on niissä ja hyvin uppoaa. Mikä on kiva, muistan sen ajan kun pieninkin rae sai kauhean kakomisen, piti monta kertaa kiskaista paniikissa tuolista ja mahalleen polville selkää takomaan. Onneksi on ne ajat ohitse.. Pistäkää muutkin ruokaohjeita jos olette keksineet jonkun lempiruoan!

Vierailija
7/26 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rianna05:

No oho...meinaatko tehdä lapsestasi kasvissyöjän??? :) Mikset anna lihaa vielä, ihan silkasta mielenkiinnosta kysyn???

No OHO...meinaatko tehdä lapsestasi LIHANSYÖJÄN??? Miksi annat lihaa, ihan silkasta mielenkiinnosta kysyn???

:-)

Vierailija
8/26 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö sekä minun tekemiä " karheita soseita" että kaupan HIPP ja Semper-soseita. Meillä on poika todennäköisesti allerginen lehmämaidolle, seuraavat testit joulukuussa. Eli vain rintamaitoa saa ja minä maidottomalla ruokavaliolla siis. Oireet oli suun ympärille tuleva ihottuma. Sormipaloina syö maissinaksuja, leipää, riisikakkuja, banaania, kurkkua, porkkanaa (sekä keitettyä että raakaa) ja hunajameloonia. Joskus menee MUKSU puolukkapuuroa desin verran, mutta on valitettavasti aika huono syömään puuroja. Lihoista syödään vasta kanaa, kalkkunaa ja paistijauhelihaa. Eli meillä vauva ei vielä syö samaa ruokaa muun perheen kanssa. Kiva kuulla miten muilla!!

Vierailija
9/26 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormiruokina on leipä, pehmeä päärynä, banaani ja mitä muuta hedelmää keksin antaa, bread sticks, noist maissinaksuista ja riisikakuista ei tykkää, keitetyt pasta kiekurat ja spagetin palaset joita tykkää nakerrella, kaikenlaista juustoa, jogurttia, rusinoita rakastaa vaikkei niitä oikein osaa pureskella, mutta sanoo nam nam ja suu auki odottaa lisää, pitta-leipää. Täällä on kauheasti erilaisia vauvankeksejä myynnissä, onneksi poika ei makeista kekseistä perusta kun mummo niitä tyrkyttää.

Annan makupaloja omasta ruoasta koko ajan, joka aterialta, koska poika istuu tuolissaan ruoka-aikana, ja kun on oman ruokansa saanut niin ' lukee' kirjaa tms. kun muut syovat. Annan perunaa, vihanneksia, kanaa, perunan kastan kastikkeeseen jne. Kohtahan se tulee syomään ihan tavallista ruokaa, joten totuttelen makuihin. En paljon käytä suolaa ruoanlaitossa, ja tietysti kun alan antaa koko aterioita hänelle en laita suolaa ollenkaan hänen annokseensa. Nyt poika oikein odottaa palasia minun ruoasta, että saa maistella. Ei oikein tykkää makeista jälkiruoista ja soseista, mieluummin nakertelisi juustoa ja muuta suolaista.

Maitotuotteista, olen pistänyt maitoa puuroon ja weetabixiin viikon verran, ei mitään oireita. Kokeilin maitoa terkkarin neuvosta pari viikkoa sitten, ja se aiheutti vähän ripulia silloin, mutta nyt oli ok. Asun UK:ssa ja täällä terkkari suositteli täysrasvaisten maitotuotteiden (ja maidon ruoanlaitossa ja puuroissa jne) antamista 10 kk lähtien.

Muuten ruokamäärät ovat seuraavanlaiset:

Aamupala: 1,5 dl puuroa tai weetabixiä sosesilmällä. Annan palasen paahtoleipää, voita tai sokeritonta hedelmälevitettä päälle, jota imeskelee sillä aikaa kun teen puuron.

Aamupäivällä: jogurtti, tai paahtoleivän pala tai juuston paloja, hedelmää tai muuta.

Lounas: iso purkki lihasosetta ja jogurtti tai kaksi. tai sitten itsetekemää ruokaa, esim. vauvapastaa kanakastikkeella, tai bataattia ja juustokastiketta, tai tonnikalapastaa, tai perunaa porkkanaa ja parsakaalia ja raejuustoa jne.

Iltapäivällä: jotain pientä unien jälkeen, mitä nyt keksin antaa.

Illallisella: sama kuin lounas, paitsi yritän antaa jotain mitä mekin syomme lisäksi.

Ja iltapalaksi taas puuroa, tai jos ei ole niin kova nälkä niin jogurtti.

Isoruokainen poika on, ja tykkää ruoasta, ei ole ongelmia sen suhteen mikä on kiva. Imetän vielä, vaikka yritän jo hiljalleen lopettaa. Ruokajuomana on (sokeritonta vauvan) mehua tai vettä.

Vierailija
10/26 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähes kaikenlaisia ruokia.

- Aamuin illoin annan kaura-ruispuuroa, jonka lisukkeena vaihdellen banaania, päärynää, omenaa, itse tehtyä mansikkakiisseliä tai kaupan valmiita marjasoseita.

- Kasvis-lihasoseita syö kaksi kertaa päivässä, joissa on vaihdellen broileria, kalaa, naudan paistijauhelihaa tai porsaan lihaa, joskus kananmunaa keitettynä. Kasvispuolelta soseutan perunaa, porkkanaa (keitetty/hieno raaste), kukkakaalta, parsakaalta, maissia, herneitä, purjoa, sipulia, tomaattia (tuoreena tai purkista soseena/pyreenä), palsternakkaa ja pikkaisen kokeiltu joskus mausteita. Joskus laitan myös raejuustoa.

- Annan hänen itse napostella valmiiksi paloiteltuna karjalanpiirakkaa, leipää (näkkäriä tai pehmeää vaaleaa/ruisleipää), tomaattia, kurkkua, keitettyjä vihanneksia (porkkanaa, kukkakaalta yms.), raejuustoa ja pehmeitä hedelmiä.

- Kokonaisena olen antanut syötäväksi päärynää, josta hän tykkää itse haukata - on muuten tosi suloista, kun ahmii isoa hedelmää, päärynä on niin pehmeää että siitä irtoaa sopivia paloja. Myös karjalanpiirakkaa olen antanut itse haukata, mutta sitä hän ahmii kerralla suun täyteen, joten täytyy välillä rajoittaa :) Maissinaksuista myös tykkää tosi paljon ja vetää niitä kiireen vilkkaan suuhunsa, mutta kuitenkin sopivina paloina pureskelee.

- Maitotuotteista on maisteltu raejuuston lisäksi viiliä.

Lähiaikoina olisi tarkoitus kokeilla maustamatonta jogurttia, gefiluspiimää sekä tavalliseen maitoon tehtyä kalakeittoa. Meille sanottiin neuvolassa, että kaikkia hapanmaitotuotteita voi jo syödä ja tavallista purkkimaitoa sisältävää ruokaa.

Yleensä olen tehnyt tytön ruoat vielä erikseen, mutta olen kyllä antanut yhteistäkin ruokaa, kun en ole juurikaan laittanut suolaa. Ja pääosin siis olen antanut kotiruokaa, mutta joskus myös kaupan valmissoseita silloin, kun aikatauluihin ei sovi omien keitosten tekeminen eikä jääkaapissa tai pakasteessa ole soseita valmiina. Suolaisia ruokia annan hyvin kohtuudella eli lähinnä suolaa tulee karjalanpiirakoista ja leivästä. Yhteisten ruokien syömistä rajoittaa se, että käytän omiin ruokiini usein kaupan valmiiksi marinoituja lihoja, jotka ovat aika suolaisia. Myöskään nakkia en viitsi antaa vauvalle nitraattien vuoksi.

Vierailija
11/26 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, että olen jotenkin ihan hukassa 10kk pojan ruokien kanssa... tähän asti on jotenkin ollut niin helppoa, kun on tehnyt vaan soseita, mut nyt tuntuu, että on ihan sormi suussa, kun pitäisi alkaa mennä kohti tavallisia ruokia. Musta tuntuu, että teen jotenkin sellaisia ruokia meille aikuisille, ettei niistä saa annettua lapselle mitään. Tai sitten en vaan osaa! Mutta kun esim. vielä ei saisi antaa suolaa tai mitään marinoituja juttuja jne.

Joten laittakaa viisaammat lisää vinkkejä ja kertovaa ihan vaan, että mitä teillä syödään! Kiitollisena näitä luen!

Miten muuten tuo banaani sormiruokana... annatteko lapselle vain banaanin käteen ja hän sitä sitten järsii... jotenkin itseäni pelottaa, että saa liian suuren palan ja tukehtuu!

Entä onko vinkkejä, että miten saisin menemään enemmän maitotuotteita? Imetystä tässä hiljalleen vähennetään ja hapanmaitotuotteita ollaan alettu kokeilla, mutta tosi vähänhän niitä menee. Piimää oon antanut ja sitten jogurttia. Vielä kun en tavan maitoa anna, niin voiko (mikro)puuron tehdä korvikkeeseen?

Vierailija
12/26 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas!

Ketjua aloittaessani unohdin taas monen monta asiaa joita meillä on myös syöty, itse olen tehnyt kuten varmaan muutkin siis kotimaisista marjoista (pakaste) kiisseliä tai soppaa joka siis on laihempaa ja jota voi näin ollen juottaa nokkamukista. Marjoina on ollut mansikka, vadelma ja mustikka ja tyttö kyllä tykännyt kova syömään kun on:) Minä olen kyllä antanut haukata banaanista jo ihan itse, ei siitä suurta palasta pienellä suulla saa, ja kun tyttö ymmärtää jo pureskella vaikkei hampaita olekaan kuin 2 kpl. Myös eilen annoin sellaista vaniljajogurttia maistaa, määrä ei kovin suuri ollut, olisiko vastannut 2-3 ruokalusikallista, ja kovasti tykkäsi en vain kovin suurta määrää näin eka kerralla antanut ettei mäha siitä huonoa tykkäisi. Maustamatonta jogurttia olen antanut hedelmien ja kiisselin kanssa, tämäkin unohtei sanoa. Ja eilen myös tein meille aikuisille makaroonilaatikon niin jätin siitä suolan pois, tein sen paistijauhelihasta ja näin ollen vaikkakin siinä on oikeaa maitoa niin annoin sitä ruuaksi myös tytölle, ja tykkäs taas. Mutta en siis antanut niitä päällimmäisiä makarooneja nekun ovat aina kovia. Mutta sillain pilkoin sitä ruokaa pienemmäksi että makarooni meni kahtia, en sen pienemmäksi muusannut kun en muusaa varsinaisesti enää itse tehtyjä ruokia, vaan koitan siihen jätellä pehmeitä paloja jotka on pieniä että ei sitten isompana ole kovin sihtikurkku eli siis ettei kammoksu paukkuja ruuassa:) Rusinoita en ole kyllä uskaltanut minä antaa, kun ei ole kuin nuo 2 ainokaista alahammasta, mutta sitäkin aikaa odotellessa kun muutama hammas puhkeaa lisää.

Aika jännä että erimaissa nuo ruokakulttuurit tai miksi sitä nyt kutsuisi, ruokaohjeistukset ovat aina hieman erilaisia. Suomessa kun sanotaan että 10 kk ikäisestä alkaen olisi suositus niitä hapanmaitovalmisteita. Nohm tapansa kullakin:) Myös näitä Rice Krispies (Riks, Raks Poks) muroja olen antanut itse noukkia ja pistellä suuhunsa. Välillä tuntuu ettei itsellä oikein mielikuvitus juokse noiden mahdollisten ruokien kanssa, mutta onhan sitä vaikka mitä mitä tuon ikäiselle voisi jo syöttää. Jouluna voikin jo antaa maistella joulupöydän herkkuja, mutta eikö se ollut niin ettei lanttua saisi antaa näin pienille? Syytä en muista(?) Kananmunaa ei ole kyllä tullu vielä syötyä, vaikka saisihan sitäkin jo antaa, en ehkä ole vain hoksannut! Ja miten teillä muilla, oletteko antaneet tonnikalaa?? Siitähän voisi tehdä vaikka jonkinlaista pastaa..

Mutta kirjoitelkaapas taas ja kiitos jo näistä kannanotoista, mukava kuulla miten teillä muilla. Rianna:)

Vierailija
13/26 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkin vielä unohdin että itse myös imetän vielä, täällä oli joku toinenkin joka sanoi imettävänsä, mutta itse olen myös pikkuhiljaa ajatellut lopettaa. Katson että olen kyllä ihan hyvän työn tehnyt kun olen näinkin pitkään imettää voinut. Rianna:)

Vierailija
14/26 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikropuuroa korvikkeeseen en ole tehnyt, mutta jos siis mikrossa muuten valmistaa puuron esim. neljänviljan tai kaurapuuro niin sitten olen siihen kun se on valmista niin sekoittanut maitoa, jotta tulee vähän ohuempaa ja juuri sen vuoksi että tyttö saisi näitä maitotuotteita kun ei mikään kova ole maitoa muuten juomaan, niin sitten tällä tavalla yritän sinne sitä ujuttaa, Rianna.

Vierailija
15/26 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up Up!!

Vierailija
16/26 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tullut siihen tulokseen, että on helpointa mennä täkäläisten suositusten mukaan maitotuotteiden kanssa. 6kk lähtien voi antaa juustoa ja jugurttia, ja 10kk lähtien maitoa ja maitotuotteita ruoanlaitossa, muttei vielä ruokajuomana. En ole oikein ymmärtänyt Suomen suosituksia, onko se rasvatonta maitoa saa antaa, vai kevyt? (Katsos tämän takia parempi minun tumpelon mennä ihan täkäläisten neuvojen mukaan, olen kysynyt tästä aiemmin, mutta en muista miten päin se oli.)

Rusinat muuten leikkaan veitsellä kahtia. Tyolasta, ja puolet menee äidin suuhun. :) Puolikkaita viinirypäleitäkin olen antanut, tykkäsi niistäkin. Tuo kiisseli olikin mainio idea, teen kiisseliä heti huomenna. Onko kukaan antanut marjapuuroa, ja miten sitä tehdään, jos joku kehtaisi neuvoa, niin olisin kiitollinen? Ja karjalanpiirakoita, totta kai! Hyvä ketju, kiva saada lisää ideoita, kun yritän aina suomalaista ruokaa pojalle laittaa. :) Ja oletteko antanut mannapuuroa?

Vierailija
17/26 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla syödään maustamatonta jugurttia marjasoseen kanssa. Lounaaksi teen esim tavallista perunamuusia ilman suolaa, lisään vaan pakkasesta lihaa tai kanaa joita olen valmiiksi tehnyt isompia satseja pieniin minigrip pusseihin. Olen niitä maustanut erilailla, tomaattipyrettä lisään joskus.Tai keitän kasviksia (peruna +omenaa, porkkanaa, kukkakaalia ym) ja haarukalla pienennän. Samalla tulee itselle ruokaa. Välipalaksi hedelmää, jugurttia tai mannapuuroa, kiisseliä. Päivällinen kuten lounas, välillä purkkiruokaa jos itseä laiskottaa. Illalla puuroa, vaihdellaan kauraa ja ohraa tai neljänviljan. Korviketta juodaan vielä.

Kauhean paljon syövät nykyisin, ovat kovia syömään ja liikkuvat vikkelään :)

Vierailija
18/26 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti Rianna tuosta vinkistä löysyttää valmista mikropuuroa korvikkeella! Entäs jos puuron keittää kattilassa, voiko sen silloin tehdä korvikkeeseen?

Vierailija
19/26 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ajattelin kantaa korteni kekoon. Joku kyseli marjapuurosta. Me olemme antaneet koko ajan marjoja. Eli sulatan vadelmat ja mustikat (toki muutkin käy! tämä vain meidän valikoima tähän mennessä) ja surrautan ne sauvasekottimella muussiksi ja lisään puuroon. Keitän puuron kattilassa ja ohennan korvikkeella. Keitän muuten parin päivän puurot kerralla ja käyttöön otettaessa ohennan just korvikkeella sopivaksi. Näin työmäärä vähenee, kun teemme kaikki ruoat kotona (paitsi luumusose, josta poika tykkää tosi paljon). Kuumennamme kaikki ruoat vielä hauduttamalla, emme anna mikroruokaa vielä. Emmekä sokeria tai suolaa. Hapanmaitotuotteita ajattelimme alkaa antamaan heti 10kk... maustamaton jugurtti tuo paljon lisää mahdollisuuksia. :)

Joku kyseli siitä maidosta...joko rasvatonta maitoa (plus 2tl rypsiöljyä ruokaan) tai sitten ykköstä. Kai tavallista maitoa ei anneta ennen 1v laktoosi-intoleranssin lisääntymisen takia? TIetääkö joku?

Kiitos kovasti kaikista vinkeistä....tällaista opettelua tämä on!

Vierailija
20/26 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni maitokorvikeesta ei voi tehdä puuroa sillä sitä ei voi keittää. Tämä on mielikuvani enkä kyllä koskaan ole kuullu´t että korvikkeesta voisi esim. mannapuuroa tai riisipuuroa tehdä:) Sitten tämä vispipuuron eli marjapuuron eli lappapuuron ohje: Tästä tulee siis ihan aikuisille asti oleva annos (4-6 henk) mutta määäriähän voi pienetää kaikkia oikeassa suhteessa ja siis itse olen käyttänyt sokerin tilalla hedelmäsokeria, mutta kukin omalla tavallaan. Ja suolaa kans oman mielen mukaan.

1 Litra vettä

1 1/2 dl mannasuurimoita

4 dl puolukoita

1- 1 1/2 dlsokeria

1/2 tl suolaa

1) Vispilöi kiehuvaan veteen mannasuurimot , puolukat, sokeri ja suola

2) Keitä puuroa välillä sekoittaen noin 5 minuuttia

3) Anna puuron jäähtyä kylmäksi ja vispaa tehoskoittimella tai sauvasekoittimella oikein kuohkeaksi.

En ole varma kysyttiinkö tämän puuron ohjetta, vai millaisesta puurosta ohjeen halusit? Mutta toki voin muitakin ohjeita antaa, jos tämä oli väärä:) Rianna