Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yritetäänkö avo-/kotihoidolla painostaa ihmisiä omaishoitajiksi?

Vierailija
06.04.2023 |

Käsittääkseni kotihoidossa voi olla vaikka vanhuksia, jotka eivät kykene nousemaan sängystä, ja hoitaja käy kenties kerran päivässä tekemässä jonkun kymmenen minuutin pikakäynnin ja muuten kyseisen vanhuksen oletetaan pärjäävän yksinään.

Että onkohan tässä tarkoituksena saada omaiset tuntemaan huonoa omaatuntoa ja syyllisyyttä siitä, että esimerkiksi omat vanhemmat saavat noin huonoa hoitoa ja näin painostaa ihmisiä ryhtymään omaishoitajiksi, jotta julkisella puolella säästettäisiin rahaa.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä hoitajia vaan ole tarpeeksi. Mun kaveri, joka työskentelee vanhusten kotihoidossa kertoi, että meidänkin pikkukunnassa on 27 avointa työpaikkaa kotihoidossa, mutta ei niihin ole tulijoita.

Toinen asia on se, että omaisten kyllä kuuluisikin tuntea huonoa omaatuntoa, jos eivät huolehdi ikääntyvistä perheenjäsenistään.

Vierailija
2/6 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä hoitajia vaan ole tarpeeksi. Mun kaveri, joka työskentelee vanhusten kotihoidossa kertoi, että meidänkin pikkukunnassa on 27 avointa työpaikkaa kotihoidossa, mutta ei niihin ole tulijoita.

Toinen asia on se, että omaisten kyllä kuuluisikin tuntea huonoa omaatuntoa, jos eivät huolehdi ikääntyvistä perheenjäsenistään.

Sekopäinen äitini potki ja hakkasi. Otti hiuksista kiinni ja heitti seinään. Ei aina antanut ruokaa vaikka söi itse. Pitääkö minun tuntea huonoa omaatuntoa siitä etten ole sen paskaköntin kanssa missään tekemisissä? Vai menenkö huolehtimaan hänestä samoin kun hän huolehti minusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kohtaa meni pahasti pieleen kun laitoksia ajettiin alas. Vielä hehkutettiin perään kuinka kotihoito on hyvä ja vanhukset saa asua kotona pidempään. Nyt sitten vanhukset jotka eivät pärjää siellä kotona viruvat sänkyjen pohjalla sekä ne jotka pelkäävät olla yksin kotona joutuvat asumaan siellä. Laitoksia pitäisi nyt kiireenvilkkaa rakentaa/remontoida tyhjillään olevia rakennuksia. Sama kävi kehitysvammaisille. Ennen kiltit helposti hoidettavat hyppivät asumisyksikössä seinille sillä eivät ole tottuneet olemaan yksin huoneissaan.

Tätä on nykypäivä.

Vierailija
4/6 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakasta hoitava hoitohenkilökunta määrittelee palveluntarpeen. Tietyn aikarajan ylityttyä ehdotetaan tehostettua palveluasumista ja jos paikkoja löytyy eivätkä omaiset ja läheiset kykene auttamaan, niin siirtyy asiakas tehostettuun palveluasumiseen kuitenkin tätä ennen voidaan kartoittaa kykeneekö asiakas tuettuun palveluasumiseen riippuen asuinkunnan resursseista. Asiakas on voinut hoitotahtoon kirjata halunsa kuolla kotona ja tätä kunnioitetaan mikäli kriteerit kotona asumiseen täyttyvät saattohoidon osalta. Omaisten ja läheisten ei tarvitse auttaa ja hoitohenkilökunnan on myös tuettava tai seurattava omaisten ja läheisten voimavarojen säilymistä. Riippuen kunnasta omaisille on tarjolla tuettuja lomia.

Vierailija
5/6 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja ei. Kyllä nyt samassa taloudessa voivat esim. huolehtia ruokailusta ja ulkoiluttamisesta. Mutta kenenkään ei pidä ryhtyä omaishoitajaksi muusta kuin omasta puhtaasta halusta. Ei syyllisydestä tai velvollisuudentunnosta. Omaishoitajuus on yksi suuri kusetus, jolla kunta saa kivat säästötö ja ajetaan omainen loppuun.

T: kotihoidon sh

Vierailija
6/6 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekopäinen äitini potki ja hakkasi. Otti hiuksista kiinni ja heitti seinään. Ei aina antanut ruokaa vaikka söi itse. Pitääkö minun tuntea huonoa omaatuntoa siitä etten ole sen paskaköntin kanssa missään tekemisissä? Vai menenkö huolehtimaan hänestä samoin kun hän huolehti minusta?

Olen hoitajana kotihoidossa, aiemmin palvelutalossa. Jo vuosia sitten keskustelin asiasta nyt jo edesmenneen miesasukkaan kanssa. Tuumailimme yhdessä, että suuntaus on entisaikoihin, jolloin vanhukset asuivat lastensa kanssa. Ihmiset "pakotetaan" ottamaan vanhukset kotiin, jos ovat ns. "heitteillä" yksin asuessaan ja pelkän kotona piipahtavan hoitajan varassa.

Yhä lisääntyvässä määrin tarvitaan myös omaisten vastuuta, esim. asiointiapuna mm. lääkäri- , tutkimus- ja optikkokäynneillä, laskujen huolehtimisessa, vaateostoksilla, verhojen laitossa, kellojen siirrossa, juotavan ja syötävän hankkimisessa yms. yms.

On vaikka mitä, mistä omaiset voisivat ottaa koppia sen sijaan, että hoitajat laskuttavat näistä ylimääräisistä toimista kymppejä toisensa perään.

Mutta tämä ei suinkaan velvoita kaikkia, kyllä inhimilliset syyt on kaikkien otettava huomioon. Ymmärrän sinua täysin.

Oma isäni oli väkivaltainen ja aggressiivinen juopponarsisti, jota yksi meistä sisaruksista yritti auttaa saaden vain haukkumista ja mitätöintiä niskaansa. Hän menetti mielenterveytensä, koska pesti oli liian raskas. Mutta hän ei myöskään suostunut siihen, että olisi antanut puolueettomien hoitajien hoitaa, mitä mieltä me muut olimme. Hänen mielestään sysäsimme isän hoidon hänelle. Niinpä välimme ovat ikuisiksi ajoiksi nyt poikki. Hänellä oli huonot välit isän kanssa, me muut saimme käydä kaikessa rauhassa kyläilemässä isällä silloin harvoin kun kävimme. Mutta emme käyneet silloin kun isä oli pahimmillaan. Sisko kävi silloinkin ja itkien ja panikoiden lähti aina pois.

Olen nähnyt hoitajan urallani monta erilaista ihmiskohtaloa. Olen vahvasti sitä mieltä, että omaisten pitää ajatella omaa jaksamistaan ja antaa hoitajien hoitaa silloin kun itsellä ei voimavarat riitä. Me sentään saamme siitä palkkaa, emmekä mene haukuista rikki. Meillä ei ole henkilökohtaista sidettä asiakkaaseen ja vuorottelemme tehtäviä töissämme.