Palkanlaskija soitti että lomapäiviä on pidetty liikaa?!
Ei mulla ole varaa maksaa niitä takaisin, työsuhdekin on jo päättynyt. Päinvastoin mulle pomo sanoi että palvelussuhteen jälkeen jää vielä 11 lomapäivää pitämättä ja ne maksetaan rahassa. Mitä ihmettä?? Edellisiä lomia oli jäänyt viisi päivää ja tulevia lomia olis 28. Alotin pitämään lomia tammikuun puolessa välissä ja helmikuun vika päivä loppui työsuhde. Palkoista sanoi että se vaikuttaa kun olen ollut määräaikainen. Sitten valittivat että pomo ei ole toimittanut lomapäiviä oikein ja pomo sanoo että on ilmoittanut. Oon ihan sekaisin että mitä nyt kuuluu maksaa kenenkin.
Kommentit (11)
Oisko käynyt perinteinen että luulit viikossa kuluvan 5 lomapäivää mutta niitä kuluikin 6 jolloin olit liikaa lomalla?
Ei sinun tarvitse maksaa mitään takaisin, firman moka. Sano palkanlaskijalle, että otat yhteyttä liittoon.
Kantsii nyt ihan kaivaa työehtosopimus esiin ja tutkia mitä siellä sanotaan lomapäivien kertymisestä, kulumisesta jne juuri teidän alalla. Mitä tapahtuu työsuhteen päättyessä kun määräaikainen työsuhde jne.
Yksityisellä puolella ja julkisella työnantajalla lomapäiväasiat käyttäytyy eri tavoin.
Ota yhteyttä liittoon. Palkanlaskija ei mahda tälle asialle mitään jos virhe on pomon. Itse jouduin aikanaan maksamaan 2 päivää takaisin, kun pomo oli merkinnyt työsopimuksen päivät väärin ja palkka keretty maksaa.
Kai teillä on joku systeemi, millä olet lomiasi anonut (vaikka sähköpostilla)? Jos pomo on ne palkallisena myöntänyt, vaikkei vuosilomaa ollut kertynyt, niin ei ole sun ongelma.
Et kerro tarkalleen, että montako lomapäivää pidit, mutta jos siis edelliseltä vuodelta on pitämättömiä lomia 5 päivää, loman määräytymisvuosi päättyy maaliskuun lopussa ja yleensä lomaa kertyy huhti-helmikuulta sen 28 päivää. Yht. lomapäiviä on siis 33. Jos siis pidit jotain kuusi viikkoa (?) lomia, tarvitsisit 36 päivää, koska lauantait lasketaan, eli viikko vie 6 päivää. Kun nyt kuitenkin olet irtisanoutunut, niin eikö nyt vaan olisi helpompi laittaa viimeiseksi työpäiväksi 3 päivää aikaisempi päivä?
Pomohan tuossa on mokannut, kun on myöntänyt sun loman alkamaan liian aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse maksaa mitään takaisin, firman moka. Sano palkanlaskijalle, että otat yhteyttä liittoon.
Liittoon voi toki ottaa yhteyttä, mutta mitä liitto voi tehdä, jos palkanmaksussa on virhe asiakkaan eduksi? Ei ole lakiperustaa palkalle. Mutta jos kyse ei ole työnantajan kannalta heille osista summasta, niin jotkut saattaa jättää perimättä. Mutta oikeus on periä liikaa maksettu palkka takaisin.
Toiv asia selkiää.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi firman moka, niin silti pitää maksaa takaisin. Tylyä, tiedän.
Tottakai sun pitää ne maksaa takaisin.
Meillä lauantaita ei lasketa lomapäiviksi. Ja aloitin lomien pitämisen tammikuun 10. pvä. Tekstarilla sovittiin pomon kanssa että tuolloin alan pitämään lomia pois.
Ap
Virheitä sattuu, kun ihmiset tekevät töitä. Työnantajalla on oikeus korjata palkka, myös liikaa maksettu. Jos et pysty kaikkea maksamaan kerralla, sovi maksueristä. Kyllä se siitä.
1 viikko lomia on 6 päivää.