Appivanhemmat osti vanhan talon maalta kaukaa
Nyt sitten appi sairastunut eikä ajokortiton anoppi pärjää siellä yksinään. Joka paikkaan pitkä matka, terveyskeskuksessa ei lääkäriä ja nyt pitäisi sännätä sinne.
Muutosta kinattiin kuukausi koska yritimme selittää että jos näin käy, anoppi on siellä nakelissa. Ei edes voi lähteä sieltä muualle, koska taloa pitää lämmittää, ettei putket jäädy.
Sinne on täältä monen tunnin matka.
Harasimme vastaan niin että otsasuonet oli haljeta mutta eihäb nämä järkeä kuunnelleet.
Suututtaa niin että pää räjähtää!
Kommentit (454)
Jos mies ei saanut suutansa auki kun vanhempansa ostivat talon niin nyt hän auttaa sitten. Sun ei tarvii ap!
Vierailija kirjoitti:
Jos mies ei saanut suutansa auki kun vanhempansa ostivat talon niin nyt hän auttaa sitten. Sun ei tarvii ap!
Kyllä hän sai. Mutta kun häntä ei kuunneltu. Tää oli jokin täysin ihmepohautus.
Ap
Omat vanhemmat tällaista harkitsivat joku vuosi sitten. Luojan lykky, jäi kuitenkin tekemättä (ainakin siinä vaiheessa). Toisella ei ajokorttia ja muutoinkin toinen osapuoli hyvin avuton; ei siis ole halunnut opetella "mitään", esim. pankkikorttia ei suostu käyttämään. Kyseessä kuitenkin tällä hetkellä 70- vuotiaat ihmiset, ei 90- vuotiaat...
Voin niin kuvitella, että meillä tilanne menisi just aloittajan kuvaileman kaltaiseksi. Kyse ei ole siitä, että vanhempi/vanhemmat ei osaisi, vaan meillä ei tällä toisella mitään mielenkiintoa opetella tai hoitaa mitään. Aikani esim. hain heille tietoa jostain faceryhmän kautta, sitten jossain vaiheessa ilmoitin, että voitte ihan itse liittyä haluamaanne ryhmään, minä en toimi välikätenä. Osaavat siis surffata ym., mutta silti helposti tulee tällaisia "mistä etsisin..." ja sitten kun minä linkkaan ihan suorastaan osoitteen ja tuotteen jne., niin tulee "voisitko selvittää...". Jos kyse esim. tuotteesta, jonka haluaa ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä maalla tunnetaan sellainen asia kuin naapuriapu eli kun naapurissa mies kuoli, niin kuskaamme ajokortitonta leskeään kaupassa kerran viikossa ja toisen kerran käy ns. kutsutaksilla. Toki vastavuoroisesti saamme itse tarvittaessa apua itsekin esim. säilöntäaikaan tai jos kiireaikaan tarvitaan lastenvahtia. Jos epäsuomalaiseen tapaan avaa suunsa ja ryhtyy puhumaan, niin elämä helpottuu.
Nämä ei tunne sieltä edes ketään, eikä meillä ole hajuakaan naapureista. En tieäd kehtaako sitä sitten pääsiäisenä alkaa kartoittaa, onko naapureita edes.
Anoppi on tosi epäsosiaalinen ja avuton luonteeltaan...
ap
Miten onnistuu ostamaan maalta talon niin, ettei tutustu prosessin aikana yhteenkään ihmiseen?
Öh? Ostaa perikunnalta, josta kukaan ei asu lähelläkään, välittäjä ei ollut paikallinen.
ap
Öh? Ei käy kertaakaan edes pihassa, ei tutustu tontin rajoihin, ei selvitä naapureita ja tieoikeuksia, rasitteita, yhteisiä alueita jne.? Ei kysele naapureilta, onko yhteistä jätehuoltoa tai miten tiekunta toimii, voiko ostaa samantien oman pihan auraamisen? Sitä vain näkee netissä kuvan ja tekee kaupat?
Aina voi ostaa toisen asunnon. Ja myydä maatilan. Tapaus selvitetty. Tai sitten taksilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä maalla tunnetaan sellainen asia kuin naapuriapu eli kun naapurissa mies kuoli, niin kuskaamme ajokortitonta leskeään kaupassa kerran viikossa ja toisen kerran käy ns. kutsutaksilla. Toki vastavuoroisesti saamme itse tarvittaessa apua itsekin esim. säilöntäaikaan tai jos kiireaikaan tarvitaan lastenvahtia. Jos epäsuomalaiseen tapaan avaa suunsa ja ryhtyy puhumaan, niin elämä helpottuu.
Nämä ei tunne sieltä edes ketään, eikä meillä ole hajuakaan naapureista. En tieäd kehtaako sitä sitten pääsiäisenä alkaa kartoittaa, onko naapureita edes.
ap
Miten onnistuu ostamaan maalta talon niin, ettei tutustu prosessin aikana yhteenkään ihmiseen?
Öh? Ostaa perikunnalta, josta kukaan ei asu lähelläkään, välittäjä ei ollut paikallinen.
ap
Öh? Ei käy kertaakaan edes pihassa, ei tutustu tontin rajoihin, ei selvitä naapureita ja tieoikeuksia, rasitteita, yhteisiä alueita jne.? Ei kysele naapureilta, onko yhteistä jätehuoltoa tai miten tiekunta toimii, voiko ostaa samantien oman pihan auraamisen? Sitä vain näkee netissä kuvan ja tekee kaupat?
Appivanhemmat ostaa pohautti talon. Kyllä.
Ei siinä montaa sekuntia mennyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Appivanhemmat ostaa pohautti talon. Kyllä.
Ei siinä montaa sekuntia mennyt.
Ap
Unohtivat sitten kaupanvahvistajan kokonaan, jos homma hoitui sekunneissa?
Se oli varmasti ihanaa niin kauan kuin sitä onnea kesti.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi ostaa toisen asunnon. Ja myydä maatilan. Tapaus selvitetty. Tai sitten taksilla?
Ei maalla talot niin vaan mene kaupaksi. Itse sain myytyä mutta tein 50 000 euroa tappiota. Ja tuo oli 2000-luvun alussa. Nykyään talokauppa entisestään huonontunut.
Onneksi omat vanhemmat olivat fiksuja ja myivät 3 km keskustasta sijainneen asuntonsa ja ostivat niillä rahoilla vähän pienemmän ydinkeskustasta.
Joku päivä huomaavat etteivät pärjää ja muuttavat takaisin ihmisten ilmoille. Ei sen kummempaa.
Lämmitys ja vesi kirjoitti:
Meillä mummu pappa rakensi metsään talon kävivät kauppa autolla pitkä matka lopulta oli siirryttävä palvelutalon vuokra asuntoon lähemmäs terveyden hoitajaa ja alkoi siivoaminen vaikeutua kun näkö alkoi mennä ja oli helpompi peseytyä lämmin suihku kuin saunassa pihalla.
Aivot räjähtää tällästä tekstiä lukiessa. Eikö sulla ole näppiksellä pisteitä ja pilkkuja vai etkö sä ymmärrä mitä ne on.
AP kertoi aloituksessaan miksi en voi muuttaa vaikka haluaisin, en edes kaupungin sisällä. Nyt minulla on Bermudan kolmio jossa 3 kauppaa 200m säteellä, bussipysäkki talon edessä , taksi ei maksa ihan maltaita jollen mene lentokentälle.
Tiedän kokemuksesta kuinka kusessa on ajokortiton kun se kortillinen sairastuu ja apua pitäisi saada ja olet vajaan 40km ihmisten ilmoilta. Ei koskaan enää jos vain pystyy ennakoimaan, kotiin äkkiä niin kauan kuin ajokortillinen vielä pystyy ajamaan. Ketuttaa etten nuorena hommannut korttia tai edes opetellut ajamaan ilman sitä. Olisi tuonut nyt turvaa ja hyödyllinen ihan kaupungissakin.
N70v
Vierailija kirjoitti:
Mitä se ap sinua haittaa? He ovat aikuisia ja keksivät itselleen ratkaisun. Jos on talon osannut ostaa niin osaa kyllä huolehtia muutenkin asiansa.
Ihanko totta ja ÄO on?
Aikuiset ihmiset hoitavat itse asiansa kuten parhaaksi näkevät. Sinun ei tarvitse hoitaa kuin omat asiasi(+lasten jos on).
Mun ystävän sisko asuu maalla. Ovat maaseudulta kotoisin, nyt naimisissa maanviljelijän pojan kanssa. Joka sai mm traktorin rippilahjaksi.
Meille on tullut uusi ongelma arkeen. Kokemattomat naapurit.
Miehen piti laittaa estoon uusi lähinaapuri, joka soitteli ja vaati naapurin velvollisuudessa auttamaan hänen auton lumihangen läpi.
Pystyi soittamaan ja sanoi hänen pitää olla 1/2 h päästä kaupungissa, tuletko heti auraamaan tie.
Mies vastasi mä nyt olen metsätöissä, en tule auttamaan ja tämä naapuri alkoi raivoamaan.
Lumisade oli tiedossa, ei voinut edellisenä iltana ajaa autoa tien viereen.
Sitä ennen olivat pyytäneet lukemattomia kertoja apua ja vihjailtiin he korvaavat kaiken kesällä.
Kesä tuli ja pyysivät kaikki naapuruston asukkaat heille nyyttäreihin. Siinä kiitos.
Menivät ja isäntäväki eivät tarjonneet mitään. He tarjosivat paikan ja järjestivät hetken.
Tämä maanviljelijä esti ensiksi miehen. Sitten vaimo soitti ja pyysi soittamaan tämän miehelle. Maanviljelijä sanoi en soita, koska mies aina vaatii apua, siksi olen estänyt. Vaimo selitti kyllähän maalla pitää naapuria auttaa. Maanviljelijä esti sitten vaimon.
Vaimo soitti sitten siskolle ja sisko sanoi eikö olisi ikävää, että minunkin pitäisi oyyntöjesi vuoksi estää.
Korona toi etätyöt ja mökkien myynnit räjähti.
Maaseudun glamour on hövinnyt, jäljelle jäi mm sähkölaskut. Mutta kukaan ei osta mökkejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Öh! Mistä sä luulet niitä tuttavia ilmaantuvan, vaikka kävisi tontilla? Naapurit voi olla kilometrien päässä. Vaikka kunnalta kyselisi jätehuollon ja kiinteistövälittäjän kanssa tekisi kaupat, niin luuletko, että se kunnan virkamies tai sihteeri, tahi kiinteistövälittäjä saapuu apuun kun uusi asukas sairastuu. "Joo mehän ollaan kerran puhuttu puhelimessa/tavattu, ilman muuta alan hoitaa teidän terveyskeskusreissut ja kauppakäynnit!"
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävän sisko asuu maalla. Ovat maaseudulta kotoisin, nyt naimisissa maanviljelijän pojan kanssa. Joka sai mm traktorin rippilahjaksi.
Meille on tullut uusi ongelma arkeen. Kokemattomat naapurit.
Miehen piti laittaa estoon uusi lähinaapuri, joka soitteli ja vaati naapurin velvollisuudessa auttamaan hänen auton lumihangen läpi.
Pystyi soittamaan ja sanoi hänen pitää olla 1/2 h päästä kaupungissa, tuletko heti auraamaan tie.
Mies vastasi mä nyt olen metsätöissä, en tule auttamaan ja tämä naapuri alkoi raivoamaan.Lumisade oli tiedossa, ei voinut edellisenä iltana ajaa autoa tien viereen.
Sitä ennen olivat pyytäneet lukemattomia kertoja apua ja vihjailtiin he korvaavat kaiken kesällä.
Kesä tuli ja pyysivät kaikki naapuruston asukkaat heille nyyttäreihin. Siinä kiitos.
Menivät ja isäntäväki eivät tarjonneet mitään. He tarjosivat paikan ja järjestivät hetken.
Tämä maanviljelijä esti ensiksi miehen. Sitten vaimo soitti ja pyysi soittamaan tämän miehelle. Maanviljelijä sanoi en soita, koska mies aina vaatii apua, siksi olen estänyt. Vaimo selitti kyllähän maalla pitää naapuria auttaa. Maanviljelijä esti sitten vaimon.
Vaimo soitti sitten siskolle ja sisko sanoi eikö olisi ikävää, että minunkin pitäisi oyyntöjesi vuoksi estää.
Korona toi etätyöt ja mökkien myynnit räjähti.
Maaseudun glamour on hövinnyt, jäljelle jäi mm sähkölaskut. Mutta kukaan ei osta mökkejä
Mun appivanhemmat on maalta kotoisin ja siksi heillä kai oli tällainen päätön maalaisunelma.
Mutta kun appi on jo yli 70.
Ap
Homma toimii niin, että sinä olet ensin valmis auttamaan vaikka monta kertaa, sitten saat apua helposti itsekin. Nykymalli, jossa ostetaan talo ja oletetaan, että kylä tulee talkoisiin, ei todellakaan toimi.