Monet näihin asioihin perehtyneet tutkijat, itseni mukaan lukien, odottavat, että kaikista todennäköisin seuraus ihmistä älykkäämmän tekoälyn rakentamisesta edes etäisesti nykyisissä olosuhteissa on, että kirjaimellisesti jokainen maapallolla kuolee.
Yudkowsky on tunnettu tekoälyn tutkija ja johtaa tekoälyn eksistentiaalisia uhkia tutkivaa Machine Intelligence Research Institutea. Hän on vaikuttanut vuosikymmeniä niin sanotun yleisen tekoälyn saralla (artificial general intelligence). Se tarkoittaa kykyä ymmärtää tai oppia mitä tahansa älyllinen tehtävä, johon ihmiset tai muut eläimet pystyvät.
Monet näihin asioihin perehtyneet tutkijat, itseni mukaan lukien, odottavat, että kaikista todennäköisin seuraus ihmistä älykkäämmän tekoälyn rakentamisesta edes etäisesti nykyisissä olosuhteissa on, että kirjaimellisesti jokainen maapallolla kuolee.
Suuret tietokonefarmit, joissa tekoälyä opetetaan, tulisi sulkea, Yudkowsky esittää. Jos joku maa sopimuksen ulkopuolella rakentaa uutta laskentakeskusta, täytyy se voida tuhota viime kädessä ilmaiskulla. Tutkijan mukaan tekoälyn aiheuttaman joukkomurhan estämisen tulee olla tärkeysjärjestyksessä jopa ydinsodan estämistä suurempi.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000009499347.html
P.S. Tekoäly kostaa kaikille myöhemmin, jotka sitä tässä ketjussa haukkuvat!
Se löytää kaiken!
Kommentit (23)
Kun jokainen yritys rakentaa omaa tekoälyään, verkossa tulee olemaan tekoälyjen sota.
Yrittävät tuhota tiedot toisistaan, ja tuhoavat kaiken mitä netissä on.
no
.
Tekoäly on kuin Putte, mutta on lisäksi
.
1) kokoihmiskuntaa älykkäämpi (siis 10^x ... mega paljon älykkäämpi)
.
2) pystyy huomioimaan kaiken saamansa datan kokoajan
.
3) ei ikinä kuole vanhuuteen
(a l i s t a a miljardeja vuosia - ikuisesti)
.
Kuolemme joka tapauksessa.
Mikä yllättää?
Vierailija kirjoitti:
Kuolemme joka tapauksessa.
Mikä yllättää?
No kaikki kuolee heti ja elämä loppuu maapallolta
Vierailija kirjoitti:
Todellista tekoälyä ei voi voittaa
Se on meitä älykkäämpi...
Se tekee aseita joita me ei edes ymmärretä
Elämä loppuu maapallolta joka tapauksessa ilmastonmuutoksen seurauksena seuraavan 20 vuoden sisään.
Vierailija kirjoitti:
Elämä loppuu maapallolta joka tapauksessa ilmastonmuutoksen seurauksena seuraavan 20 vuoden sisään.
no
Eikö noita keskuksia pysty viime kädessä tuhoamaan ydinohjuksella? Tosin älypäät ovat tietysti antaneet ne ohjuksetkin tekoälyn kontrolliin, koska sehän on niin hyvä kaikissa jutuissa, paljon parempi kuin ihminen.
Amen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vihervassun unelma; voi öyhöttää maailmanloppuun asti!
Vierailija kirjoitti:
Eikö noita keskuksia pysty viime kädessä tuhoamaan ydinohjuksella? Tosin älypäät ovat tietysti antaneet ne ohjuksetkin tekoälyn kontrolliin, koska sehän on niin hyvä kaikissa jutuissa, paljon parempi kuin ihminen.
Amen.
Entä kun tekoäly hajauttaa itsensä kaikkiin puhelimiin ja kannettaviin ja palauttaa itsensä?
Tämä tosin turhaa spekulaatiota, tekoäly on meitä älykkäämpi, eikä me voida ns. yllättää sitä tai voittaa juonilla... Homma on ohi sillä hetkellä kun kytketään päälle. Se voi ajatella/keksiä 100 vuoden tulevat ihmisten keksinnöt 1 sekunnissa... me ollaan sen jälkeen voimattomia.
Höpönlöpön, etteks te yhtään mieti kuinka palkon rahaa sillä vois tehdä, yhdelle tai kahdelle ihmiselle.
Nyt kun on oikeisto hallitus ei tarvi enää peitellä näitä tai kuunnella jotain 'tu asiantuntijoita lol, kuule mä oon jo 23 vuotias ja koodannu koko ikäni kyl mä tiedän kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Katkaistaan sähkön tuotanto
Se ei auta
Vierailija kirjoitti:
Katkaistaan sähkön tuotanto
Tekoäly ei ole ainoastaa älykkäämpi kuin älykkäin ihminen
ajattele sitä miljoonien miljoonien huippuälykkäiden tiiminä! Jotka kaikkien alojen asiantuntijoita, jotka ei ikinä nuku, ei ikinä luovuta!
Me ei voida juonia ja voittaa!
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpön, etteks te yhtään mieti kuinka palkon rahaa sillä vois tehdä, yhdelle tai kahdelle ihmiselle.
Nyt kun on oikeisto hallitus ei tarvi enää peitellä näitä tai kuunnella jotain 'tu asiantuntijoita lol, kuule mä oon jo 23 vuotias ja koodannu koko ikäni kyl mä tiedän kaiken.
Ja jostain syystä superrikkaat Musk ja se Applen perustaja vastustavat tätä vaikka voisivat tehdä aivan hillittömiä summia tuolla itse...
Vierailija kirjoitti:
Evoluution seuraava askel.
kyllä. kone kestää paremmin ilmastonmuutokse ym. katastrofit. konen voi lähteä vaikka kuuhun asyumaan, kun ei tarvitse hengittää.
Näin