Jos sairastut flunssaan, jäätkö etätöihin (jos se on mahdollista) vai saikulle?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkäri kirjoittaa, että olen sairas niin siinä on pomon huono vaatia yhtään mitään.
No ei ole yhtään huono, pomo sinun työnteostasi päättää eikä lääkäri. Se lääkäri kertoo vain diagnoosinsa jonka pohjalta pomo päättelee oletko osittain, kokonaan vai et ollenkaan työkykyinen.
Ikävää, jos sulle on uskoteltu noin.
Ei ole uskottelusta kiinni vaan Suomen laista.
Minkäs lainkohdan perusteella se pomo kumoaa lääketieteen ammattilaisen kirjoittaman esim. viiden päivän sairasloman?
Maksaako tämä lääketieteen ammattilainen palkkasi? Jos ei niin saikkulappu on vain saikkuehdotus, jonka pomosi joko hyväksyy tai hylkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkäri kirjoittaa, että olen sairas niin siinä on pomon huono vaatia yhtään mitään.
No ei ole yhtään huono, pomo sinun työnteostasi päättää eikä lääkäri. Se lääkäri kertoo vain diagnoosinsa jonka pohjalta pomo päättelee oletko osittain, kokonaan vai et ollenkaan työkykyinen.
Minkäs lainkohdan perusteella se pomo kumoaa lääketieteen ammattilaisen kirjoittaman esim. viiden päivän sairasloman?
Ei sen pomon tarvitse kumota yhtään mitään. Lääkäri ei tiedä mitä teet työksesi, joten hän ei voi ottaa kantaa esimerkiksi mahdollisuuteen tehdä korvaavaa työtä. Siksi se jää työnantajan määritettäväksi sen lääkärin kirjoittaman diagnoosin ja arvioidun toipumisajan pohjalta. Huom. arvion, ei myönnettyjen sairauspäivien. Moni työnantaja toki ei uskalla tätä mahdollisuutta käyttää koska väärät käsitykset on tiukassa, kuten sinun kommenteistasi huomaa, mutta näin se lain silmissä oikeasti menee.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei tiedä mitä teet työksesi.
Kyllä nuo työterveydessä on tupanneet tietämään ja jos ei niin ovat ainakin sen kysymällä selvittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen 100% etätyötä ja olin kuukausi sitten sairaana 1.5vkoa. Ekat 5 pv olin kovassa kuumeessa ja saikulla (oma ilmoitus). Seuraavat 3 päivää olin edelleen tosi heikkona ja saikulla (lääkärintodistus), mutta osallistuin pariin työprojektiin liittyvään palaveriin, kävin läpi emaileja jne. noin 3-4 tuntia päivän aikana. Tuntui turhalta maata koko päivä tekemättä mitään, vaikkei jaksaminen riittänytkään vielä täyteen työpäivään.
Saikut omilla ilmoituksilla pitäisi poistaa kokonaan. Koska niistä saikuista jopa ihan kymmeniä prosentteja on niitä, että on viikonloppuna juopoteltu liikaa - niin - ettei maanantaina olla sen vuoksi työkykyisiä.
Ei kovin järkevää terveydenhuollon rajallisten resurssien käyttöä jos jokaisesta pikku flunssasta pitää mennä lääkärille vain jonkun paperin saadakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sen pomon tarvitse kumota yhtään mitään. Lääkäri ei tiedä mitä teet työksesi, joten hän ei voi ottaa kantaa esimerkiksi mahdollisuuteen tehdä korvaavaa työtä. Siksi se jää työnantajan määritettäväksi sen lääkärin kirjoittaman diagnoosin ja arvioidun toipumisajan pohjalta. Huom. arvion, ei myönnettyjen sairauspäivien. Moni työnantaja toki ei uskalla tätä mahdollisuutta käyttää koska väärät käsitykset on tiukassa, kuten sinun kommenteistasi huomaa, mutta näin se lain silmissä oikeasti menee.
Yleisesti ottaen saikkulappu pitäis hakea omalta työterveyslääkäriltä. jos hän ei tiedä mitä teet työksesi, niin lienee lakisääteinen työpaikkaselvitys tekemättä ja vähintään sakkoa sille lääkärille ja pomollesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei tiedä mitä teet työksesi.
Kyllä nuo työterveydessä on tupanneet tietämään ja jos ei niin ovat ainakin sen kysymällä selvittäneet.
Tietääkö he myös sen että onko sinulla rästissä esimerkiksi netissä tehtäviä koulutuksia, joita pystyisit käymään vaikka äänesi olisikin flunssan takia pois etkä siis voi tehdä normaalisti tekemääsi asiakaspalvelutyötä?
Meillä (HUS) saa olla omalla ilmoituksella pois 5 päivää. Sen jälkeen pitää hakea lääkärintodistus (toki aiemminkin, jos esimies vaatii). Teen asiantuntijatyötä, eikä meillä ainakaan ole lintsaajia töissä - harvoin porukka on sairaana ja kaikilla on halu hoitaa omat työnsä huolella ja aikataulussa.
Ihan turhaa rynnätä lääkäriin hakemaan lappua siitä että olet ollut 2 päivää kuumeessa. Terveyskeskukseen riittää oikeitakin potilaita ilman flunssaisia toimistotyöläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen 100% etätyötä ja olin kuukausi sitten sairaana 1.5vkoa. Ekat 5 pv olin kovassa kuumeessa ja saikulla (oma ilmoitus). Seuraavat 3 päivää olin edelleen tosi heikkona ja saikulla (lääkärintodistus), mutta osallistuin pariin työprojektiin liittyvään palaveriin, kävin läpi emaileja jne. noin 3-4 tuntia päivän aikana. Tuntui turhalta maata koko päivä tekemättä mitään, vaikkei jaksaminen riittänytkään vielä täyteen työpäivään.
Saikut omilla ilmoituksilla pitäisi poistaa kokonaan. Koska niistä saikuista jopa ihan kymmeniä prosentteja on niitä, että on viikonloppuna juopoteltu liikaa - niin - ettei maanantaina olla sen vuoksi työkykyisiä.
Ei kovin järkevää terveydenhuollon rajallisten resurssien käyttöä jos jokaisesta pikku flunssasta pitää mennä lääkärille vain jonkun paperin saadakseen.
Ei niin, sillä monessa pikkuflunssassa voi mennä töihin tai työskennellä etänä. Eli tuo asia on sillä ratkaistu. Saakeli, mitä vellihousuja nykypäivän työelämässä on, kun jokaisesta pikkuvaivasta pitäisi saada saikkua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveyslääkäri laittaa saikuttajan labroihin ja antaa loppuviikon saikkua ja kolmen huntin laskun perään. Lisäksi työnantaja maksaa saikkupalkan koska kelan omavastuu 9pv.
Tulee halvemmaksi työnantajalle antaa pikku nuhat sairastella omalla ilmolla ja tulla keskiviikkona takas töihin.
T. Yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Meillä (HUS) saa olla omalla ilmoituksella pois 5 päivää. Sen jälkeen pitää hakea lääkärintodistus (toki aiemminkin, jos esimies vaatii). Teen asiantuntijatyötä, eikä meillä ainakaan ole lintsaajia töissä - harvoin porukka on sairaana ja kaikilla on halu hoitaa omat työnsä huolella ja aikataulussa.
Ihan turhaa rynnätä lääkäriin hakemaan lappua siitä että olet ollut 2 päivää kuumeessa. Terveyskeskukseen riittää oikeitakin potilaita ilman flunssaisia toimistotyöläisiä.
Meillä (HUS) ei saa olla päivääkään poissa omalla ilmoituksella. Ja työterveys luonnollisesti julkisella puolella, eli kivat jonot ja lähin terveysasema kauempana kuin yksityisellä. Teen asiantuntijatyötä ja tämä aiheuttaa sen, että jos olet vain pikkasen kipeä niin ennemmin menet sairaana töihin kun et viitsi nähdä sitä saikkulappurumbaa.
Halu olisi hoitaa potilasta terveenä, mutta työnantaja tekee siitä kovin haastavaa.
Meillä kävi yhdelle työntekijälle niin, että esimies ei hyväksynyt hänen saikkulappuaan fyysisestä vammasta. Oli sitten töissä normaalisti jos vee-tutusta ei lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Tapan itseni.
T. Japanilainen
Taisin tappaa ketjunkin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapan itseni.
T. Japanilainen
Taisin tappaa ketjunkin :D
Sen siitä saa kun ei myönnetä saikkua!