Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita, joilla köyhä joulu? Kertokaas porvarien silmien avaamiseksi tarinoita nykypäivän Suomesta

Vierailija
27.11.2006 |

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan minimit, niin meillä on kunnon joulu..

Lahjat ostelen pikkuhiljaa syksyn aikana sukulaisille ja ystävien lapsille ja sitten omalle lähempänä joulua, kun toiveet on selvillä ;) Jos toiveet ovat jotain ihan älyttömiä, toppuuttelen kyllä vähän, mutta tänä jouluna lapsi on toivonu lahjoja noin 100 euron edestä ja on ihan ok hinta lahjoille.

Uskon, ettei kaikilla ole kuitenkaan oikeasti sitä rahaa järjestää runsasta joulua, mikä on kyllä surullista... Suomi ei ole reilu maa esimerkiksi jollain eläkkeellä oleville tai pitkäaikaissairaille, sillä rahaa uppoaa älyttömiä määriä lääkkeisiin ja muuhun pakolliseen, ja jäljelle jäävät rahat ovat olemattomia...

On todella ikävää, että ihmisiä tuomitaan sen perusteella, jos hänellä ei ole rahaa, vaikkei taustoja tiedetäkään... Kyllä ainakin joulunajan pitäisi olla suvaitsevaisuuden ja hyväksymisen aikaa, eikä ketään tarvise tuomita...

Ja vinkiksi teille, joilla ei ole lahjoihin varaa, niin kirpparilta tekee tosi hyviä löytöjä! Varsinkin filmit, kirjat ja lautapelit ovat sellaisia, mitä voi ihan hyvin antaa lapsille lahjaksi, vaikka käytettyjä olisikin ;)

Vierailija
2/17 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästää pitäisi vuoden varrella, kun olisikin mistä säästää, joka kuukausi menemme miinuksen puolelle. Itse syön aamupalaksi vanhentuneita kaurahiutaleita, lounaaksi annoksen jotain halpaa itsetehtyä ruokaa ja iltapalaksi omenan, porkkanan tai ananaspurkin. Enempään ei ole varaa. Minä olen opiskelija, mies osa-aikatyössä/kokoaikasairas joten lääkkeisiin, lääkäreihin yms. uppoaa rahaa, sossu ei maksa kuitenkaan kaikkea. Reseptivapaisiinkin lääkkeisiin menee helposti viikon ruokarahat ja netti on pakko olla opiskelun takia (asun kaukana yliopistolta). Emme juo emmekä polta, joten mistä tässä enää säästää. No, enpähän pääse lihomaan. Jouluksi teen lahjat suurimmaksi osaksi itse ja osan löysin jo kirpputorilta todella halvalla (5 eurolla 5 lahjaa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä miksi lapsille täytyy ostaa ne mitä he toivovat, kun yksi kirjoitti, että kun lapset toivovat niitä uutuuksia!Niin ei voi vuoden sisällä ostaa varastoon alennuksista. Haloo.. joo tosiaan, kyllähän meidänkin lapset toivovat vaikka ja mitä. poika 5v. toivoo mönkiää (sellainen on ollut, mutta se varastettiin) ym. noita kalliimpia vempaimia, mutta kait jotkut ovat niin " hulluja" että ostavat lapsillee noita kalliita lahjoa niillä luotoilla ym, että saavat pikkuiset kullanmurut iloisiksi ;)

Mutta muuten en tähän alotukseen osaa vastata, koska meillä on " normaali" joulu, eli voidaan ostaa lahjat joulukuussa ja kaikille ne mitä olemme mieheni kanssa ajatelleet ja kaupasta ruokaa sitä mitä meidän perhe haluaa syödä jouluna. Lahjojen ja ruoan määrää en vielä osaa sanoa, koska niitä kaikkia(etupäässä lahjoja) ei olla vielä ostettu. Ruoat sitten vasta lähempänä aattoa ostetaan =)

Vierailija
4/17 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin ostaa lapsille n. 20 euron arvoiset lahjat. Mieheni kanssa sovittiin että ei osteta lahjoja ollenkaan. Perheen bruttotulot kuukaudessa on kuitenkin 8200 euroa. Ruokaan menee varmaan vähän enemmän rahaa jouluna, rakastetaan hyvää ruokaa. Meille joulu ei ole mikään kaupallinen juhla. Synttärilahjat saattavat maksaa helpostikin 150 e/kpl mutta jouluna meillä ei tuhlalta.

Meillä kyllä muuten ostetaan tavaraa ja vaatteita mutta en näe mitään syytä haalia sitä tuhottomasti juuri silloin kun kaupat on täynnä ja hinnat ylimmillään.

Vierailija
5/17 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupataan. Paria kummilasta tuen Afrikan maassa. Veroja makselen palkkatuloistani jotain 40%:n luokkaa, pääomatuloistani sen 30%. Eiköhän siinä ole köyhäinapua jo aivan riittämiin. Iloiten teen tämän esimerkiksi tuon kirjoittana nro 6:n vuoksi. Tämän ap:n aloittajan ja muutaman muun asenteisille ihmisille en antaisi centtiäkään vaan minkäs teet kun ei voi valikoida.

Vierailija
6/17 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille kolme lahjaa, joista yksi on vaate, joka tarpeellinen. Esim sukkahousut ja mekko. Yksi lelu, yksi kirja.

Vähän karkkia.

Miehelle yksi 5-20e lahja. Sukulaisille 5e lahjat.

Jouluruuat MLL:n ja diakoniatoimiston avustuksilla.

Vierailija
7/17 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyydä pelastusarmeijalta.

Vierailija
8/17 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti joka vuosi meillä oli kunnollinen joulu ja lapset saivat hyviä joululahjoja. Meillä se joulu ei tullut koskaan yllättäen, vaan vuoden varrella pystyi ostamaan esim 70 % alesta Brion junarataa yms. Mielestäni kyse on pääasiassa suunnitelmallisuudesta sekä siitä, mitä pitää tärkeänä. Mieluummin joululahjoja ja kunnon jouluruokia kuin baari-iltoja.

Vierailija
9/17 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten lahjoihin varattu 30 euroa/lapsi

joulukortit jää tänä vuonna lähettämättä.

Vierailija
10/17 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtään lahjaa ei ole, eikä kuusta. koristeita onneksi voi tehdä itse ja joululauluja kuunnella :)

Vierailija
11/17 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle olemme hankkineet 2 lahjaa joista toinen on lelu ja toinen ns. hyödyllinen juttu. Lapsella on huone väärällään krääsää joten emme halua haalia mitään muoviromua lisää. Isovanhemmilta ja kummeilta ym sukulaisilta tulee myös lahjat joten ihan on riittävästi 3,5 vuotiaalle!

Mieheni ostaa minulle yhden lahjan ja minä yhden hänelle, ei mitään kallista. Max 50e per lahja.

Vierailija
12/17 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on kyllä varaa ostella kaikenlaista muuta itselle. Olen ollut itsekin työttömänä pitkään (en nyt kyllä 8 vuoteen) ja tiedän, että jos ei ole rahaa joululahjoihin

kuin jotain 100e, niin itseä voi vain syyttää. Kuten tuossa joku mainitsi, suunnitelmallisuus vuoden mittaan on tärkeää. Ideointi on toinen hyvä asia.

Vierailija
13/17 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lapselle olemme hankkineet 2 lahjaa joista toinen on lelu ja toinen ns. hyödyllinen juttu. Lapsella on huone väärällään krääsää joten emme halua haalia mitään muoviromua lisää. Isovanhemmilta ja kummeilta ym sukulaisilta tulee myös lahjat joten ihan on riittävästi 3,5 vuotiaalle!

Mieheni ostaa minulle yhden lahjan ja minä yhden hänelle, ei mitään kallista. Max 50e per lahja.

Vierailija
14/17 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti laittoi enemmän rahaa ruokaan kuin lahjoihin.

Isä oli joulun aina kännissä.

Lahjana oli shampoota.

Meillä alkoholi soi perheen rahat.

Vierailija
15/17 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet ihmiset elävät suomessa esim. pienen (sairas)eläkkeen turvin. On ihan oikeasti (SUOMESSA) olemassa ihmisiä, joille JOKAINEN päivä on hengissä säilymis kamppailua. Kaikki rahat mitä tulee, menevät, eikä euroakaan turhuuteen.

Ihmiset kulkevat vanhoissa vaatteissa, lääke laskujen jälkeen mietitään mistä saadaan rahaa ruokaa jne.

Itse olin muutaman vuoden työttömänä (osittain masennukseni vuoksi, en edes jaksanut hakea töitä pariin vuoteen) ja minulla ei yksinkertaisesti ollut kaikkien pakollisten menojen jälkeen ostaa talvikenkiä, talvitakkia ymv. Kun koitin säästää, niin aina tuli joitakin pakollisia menoja, mihin rahat upposivat.

Myönnä, että rahaa kenkiin olisi ollutkin, jos olisin luopunut ainoasta henkireijästäni, eli uimahalli käynti/viikko, kännykkästä (laskut ~10e/kk) tai nettiliittymästä (~10e/kk), mutta em. helpottivat elämääni, pystyin edes hiukan pitämään yhteyttä ystäviini, etsimään töitä, ja saamaan aikani kulumaan, tv:seen kun ei ollut rahaa...

Vierailija
16/17 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. tyttö haluaa Amazin Amanda nuken n. 100¿, Poika Roboreptaile robotti n. 100¿, Pikkuinen tyttömme haluaa ponin kävelytuolissa... en edes uskalla katsoa paljonko se maksaa :/

Ja olen yh. + opiskelija.

Vierailija
17/17 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nuo kuulostaa ihan hyviltä nuo summat mitä jotkut pitää pieninä! Meillä itse olen kh-tuella ja mies keskipalkkaisessa työssä. Jouluviettoon ei ylimääräistä rahaa ole. Vuoden mittaan olen ostanut aleista lahjoja varastoon, esim. sukulaisille n.5-10e lahjat (joiden arvo oikealla hinnalla jopa esim. 50e), Miehelle tuhlasin ja osin 50e lahjan. Lapselle pari pientä pakettia + sukulaisten lahjat. Koristeet jne. tehdään itse, ruuat ostetaan varmaan kaupasta kun kaksi henkeä ei paljon syö (tai no, kolme ;). Ruokiin olen arvioinut menevän n. 80e. Eli meidän joulu tulee maksamaan n. 200e. Mielestäni tämä on keskitasoa, jos on useampia lapsia niin sitten menisi varmaan enemmän.