Minkä verran 4-vuotias voi kotona olla yksin ja tehdä asioita yksin?
Eli vanhempi tietenkin kotona paikalla, mutta vaikkapa keittiössä pari tuntia tekemässä ruokaa tai käymässä suihkussa. Minkä verran teidän mielestä tuon ikäistä lasta täytyy pitää silmällä? Siis niin, että koko ajan näkee ja kuulee mitä lapsi tekee?
Kommentit (31)
No en jättäis edes tunniksi valvomatta. Lapsilla on vilkas mielikuvitus.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu niin lapsesta, ei ollenkaan tai juurikin voi vessassa käydä
Oikeastiko ette voisi jättää neljävuotiasta vaikka omaan huoneeseensa rakentamaan legoja samalla kun itse teette 20 min lounasta keittiössä?
Ap
Siis vanhempi keittiössä pari tuntia ja 4v yksin? Mikä tällaisia vanhempia vaivaa? Miksi sinne keittiöön pitää tunneiksi lukittautua?
Riippuu ihan lapsista, meidän kunnolliset lapset eivät riko eikä tappele. Naapurit kersoja ei voi jättää hetkeksikään yksin, edes siksi aikaa kun vanhemmat käyvät petipuuhissa.
Kai se lapsi nyt saa tulla sinne keittiöön ym???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihan pihalla .
En, tultiin juuri pihalta kotiin sisälle.
Ap
Miksi esiinnyt minuna?
Oikea AP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko ette voisi jättää neljävuotiasta vaikka omaan huoneeseensa rakentamaan legoja samalla kun itse teette 20 min lounasta keittiössä?
Ap
Eihän sitä lasta sinne lukita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voin tehdä lounaan, mutta kyllä 20 min aikana käyn kurkkaamassa jos ei mitään kuulu.
Kytätä ei jatkuvasti tarvii, mutta pitää koko ajan olla tietoinen mitä lapsi tekee.
Vierailija kirjoitti:
Siis vanhempi keittiössä pari tuntia ja 4v yksin? Mikä tällaisia vanhempia vaivaa? Miksi sinne keittiöön pitää tunneiksi lukittautua?
Se oli vain esimerkki. Itse en ole ollut kahta tuntia keittiössä ja meidän keittiössä ei edes ole ovea kun on avokeittiö.
Mutta ymmärsitte varmaan pointin. Jos on kaksin lapsen kanssa eikä lapsi halua olla keittiössä edes lelujensa kanssa, ja vanhemman täytyy kuitenkin saada ruokaakin tehtyä, niin miten ratkaista tilanne.
Ap
Kai ovet voi olla auki? En minä tuon ikäistä vahtimalla vahdi, mutta pidämme toisiamme silmällä. Lapsi seurailee mitä minä teen ja käy kyselemässä asioita, minä kuuntelen mitä hän on tekemässä samalla kun teen kotitöitä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli vain esimerkki. Itse en ole ollut kahta tuntia keittiössä ja meidän keittiössä ei edes ole ovea kun on avokeittiö.
Mutta ymmärsitte varmaan pointin. Jos on kaksin lapsen kanssa eikä lapsi halua olla keittiössä edes lelujensa kanssa, ja vanhemman täytyy kuitenkin saada ruokaakin tehtyä, niin miten ratkaista tilanne.
Ap
Miksi esiinnyt minuna?
Oikea AP.
Riippuu lapsesta. Itse olen esim. suihkussa käynyt, mutta niin että olen pystynyt ovesta kuuntelemaan/vilkuilemaan.
4-vuotias on sen ikäinen, että vaikuttaa kovin fiksulta kun osaa jo puhua paljon eri aiheista, mutta ei selviä vielä yksin pulmatilanteista. Huomaa sellaiset välittömät vaarat, mutta aiheuttaa silti vielä vaaratilanteita itse yksin ollessaan.
Hyvä testi lienee laittaa kaapin päälle karkkipussi ja katsoa mitä tapahtuu (siis itse vieressä). Alkaako kiipeämään kaappia pitkin tms. Jos alkaa niin ei vielä huomaa, että kaappi voi kaatua päälle tms. Vaikka kaapit on ankkuroitu niin kuitenkin kodissa on monia vastaavia paikkoja, jossa voi itsensä satuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kai ovet voi olla auki? En minä tuon ikäistä vahtimalla vahdi, mutta pidämme toisiamme silmällä. Lapsi seurailee mitä minä teen ja käy kyselemässä asioita, minä kuuntelen mitä hän on tekemässä samalla kun teen kotitöitä jne.
Ovet on tietenkin auki ja meillä tosiaan on avokeittiö ja suihkussakin voin käydä ovi auki.
Mutta siis kiinnosti vain miten paljon muut vahtimalla vahtii tuon ikäistä.
Ap
Jos on rauhallinen lapsi joka keskittyy vaikka legoihin nätisti niin voi jättää jos on itse kuuloetäisyydellä . Jos on vilkas ja kekseliäs ADHD niin ei tietenkään .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Et kai ole tosissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä 4-vuotiaan voi antaa olla vapaasti omassa huoneessaan lelujensa kanssa, kunhan hänellä on sieltä esteetön pääsy aikuisen seuraan. Yleensä vain aika monet lapset viihtyvät paremmin, kun ympärillä on ihmisiä.
Meillä 4 v leikki pitkiäkin aikoja huoneessaan, ihan normaalia.
Ei tarvitse tehdä kaikesta ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihan pihalla .
En, tultiin juuri pihalta kotiin sisälle.
Ap
Ei olisi kannattanut hankkia lapsia jos ei ole mitään hajua käytännön asioista voi lapsi parkaa