Eivätkö jotkut ihmiset ihan oikeasti mieti rahankäyttöään?
Nyt kun Hesarissa on jatkuvasti näitä juttuja siitä, miten korkojen nousun/vastikkeiden nousun/jne. takia ihmisillä on vähemmän rahaa käytettävissä, niin niissä aina kerrotaan, että tähän asti henkilöt ovat käyttäneet rahaa huolettomasti, katsomatta hintoja tai harkitsematta miten paljon käyttävät rahaa ja mihin, ostelleet ihan mitä ovat halunneet, matkustelleet, yms.
Tämä vain vaikuttaa aika epäuskottavalta, sillä Suomessa yleensä lähes kaikki ovat hyvin vastuullisia taloudenpitäjiä, ihan riippumatta edes varallisuudesta. Itse asiassa, monet piheimmät tuntemani ihmiset ovat rikkaita.
Itselläkin oli nuorena vastavalmistuneena aika, jolloin oli erinomainen palkka eikä juurikaan vastuita, niin käytin rahaa huolettomasti. Mutta silti jopa silloin mietin sentään edes, että voinko ostaa taas jonkun kalliin merkkivaatteen. Sitten väikkäriaikana kun tulot olivat pienemmät kuin yrityselämässä, niin aloin tarkkailemaan ruoan hintoja.
Joten vaikka itse olen ollut hyvin huoleton rahankäyttäjä (minkä ovat mahdollistaneet erinomaiset tulot jo parikymppisestä), esimerkiksi parina vuonna käyttäen tonnin kuussa personal traineriin, niin kyllä minä silti olen aina sentään jossain määrin miettinyt budjettia.
Ja nyt sitten pitäisi uskoa, että iso osa suomalaisista, ihan keskituloisista, ei ole koskaan tällaisia miettinyt? Ja että olisivat jatkaneet elämistä tuolla tavalla jos vain korot ja hoitovastikkeet eivät olisi nousseet?
Oletko kenties katkera kun käytät termejä "heittäneet miehensä pellolle" ja "olen sinnitellyt ensimmäisessä avioliitossa". Kadehditko kuitenkin salaa noita vapaita naisia kun itse elät väljähtyneessä suhteessa etkä uskalla/pysty lähteä?