Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin vauva voi/saa istua?

27.11.2006 |

Meillä 5 kk vauva, joka kovasti sylissä ollessaan pyrkii istumaan eikä halua enää olla rintaa vasten suorana. Onko tähän jotain suosituksia vai voiko hänen antaa istua kun kerran noin kovasti sitä haluaa?

Vastauksista kiitollinen

makas

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rattaissa ja syöttötuolissa en vielä alkaisi istuttamaan, kun kerran " virallisena" rajana on se puolen vuoden ikä, mutta jos lapsi sylissä ollessaan itse pyrkii istumaan, hänen saa antaa istua. Meidän molemmat lapset ovat harrastaneet samaa, ja neuvolasta sain tuollaisen vastauksen kun asiasta kysyin.

Vierailija
2/16 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että vasta sitten vauva saa istua kun itse käy istumaan eli kun rupeaa ryömimään ja siitä sitten nousee istumaan. Meillä saman ikäinen ja samaa kysyin neuvolasta niin sain tuon vastauksen ja vielä syynkin siihen, että vasta sitten vauvan selkäranka on tarpeeksi kehittynyt istumiseen eikä mene mutkalle. Tässä iässä selkäranka menee vielä mutkalle niinkuin käärme, eikä kyllä miun järjen mukaan ole hyvä asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö 8kk eikä vielä nouse itse istumaan eikä istu ilman tukea, eli tuon ohjeen mukaan ei saisi istua syöttötuolissa eikä rattaissa :( Taitaa kontata ennenkuin istuu. Olen istuttanut tuettuna syöttötuolissa ja puoli-istuvassa asennossa rattaissa puolivuotiaasta asti hetkittäin.

Vierailija
4/16 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuntelen neuvolatätin neuvoa ja odottelen että tyttö rupee itse istumaan... meillä syödään sitterissä siihen asti :) En uskalla ottaa riskiä etttä tytön selkäranka vioittuu tai jotain. Toki puoli istuvassa asennossa voi olla sylissä niin ettei paino kohdistu kokonaan selkärankaan. Ja kysyttiin hyppykiikun laita, kun siinähän on suositus 6kk, niin voi olla, kunhan ei kovin pitkiä aikoja!

Vierailija
5/16 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin viikko sitten 4kk-neuvolassa, että vauva saa istua tukien niin kaun kuin itse jaksaa ja on hyvä olla (mutta ei kuitenkaan ihan hirmuisia aikoja). Meille myös sanottiin siitä, että jos lapsi on itse treenaillut sylissä istumaan nousua niin selkä saa siinä harjoitusta istumista varten. Meillä tyttö istunut hetkiä sylissä jo 3½ kk:n iässä. Luulisi, että 8kk:n selkä jo kestää istumista hyvin, on jo sen verran kehittynyt.

Vierailija
6/16 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sylissä istumaan nousu harjoita vatsalihaksia?! Ja vatsallaan olo, jossa vauva kannattelee päätään harjoita selkälihaksia?! Näin minun mielestäni! Niinhän se on aikuisellakin...

Vierailija
7/16 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos vauva sylissä ollessaan pyrkii istumaan niin miksi ei sen sitten antaisi harjoittaa kyseisiä lihaksia. En minä ainakaan väkisin vauvaa pitäisi itseäni vasten. Huutohan siitä tulisi. Tietenkään en istuta esim. syöttötuolissa ennenkuin osaa istua. Mutta kyllä meidän esikoinen laitettiin istuma asentoon ennen kuin itse osasi siihen nousta, koska osasi jo nousta tukea vasten seisomaan :) ennen kuin nousi itse istuma-asentoon.

Tervettä järkeä käyttäen sovellan annettuja suosituksia/kautta ohjeita.

Eipä esikoisen selkäranka ainakaan ole kärsinyt vaikka välillä istutettiin.

Eikä sitäpaisti nuorempikaan, 2kk, viihdy jos sylissä makuuasennossa kannetaan. Eli selkä rintaavasten, nenä menosuuntaan meillä mennään.

kirsikka ja tyttö08/03, poika09/06

Vierailija
8/16 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

friidu80:

sylissä istumaan nousu harjoita vatsalihaksia?! Ja vatsallaan olo, jossa vauva kannattelee päätään harjoita selkälihaksia?! Näin minun mielestäni! Niinhän se on aikuisellakin...

.... että selkä treenautuisi istumaan pyrkiessä vaan sitä että jos vauva itse pungertaa sylissä istuma-asentoon, on jo selkä sen verran kehittynyt, että saa hetkittäin istua. Ja varmaankin istuminen tukien auttaa vauvaa oppimaan sen " oikean istumistekniikan" . Meillä vauva ainakin nauttii kun saa sylissä välillä istuakkin!!

Vierailija
9/16 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nonna06:

friidu80:

.... että selkä treenautuisi istumaan pyrkiessä vaan sitä että jos vauva itse pungertaa sylissä istuma-asentoon, on jo selkä sen verran kehittynyt, että saa hetkittäin istua. Ja varmaankin istuminen tukien auttaa vauvaa oppimaan sen " oikean istumistekniikan" . Meillä vauva ainakin nauttii kun saa sylissä välillä istuakkin!!

...pikemminkin hahmottamaan oikean istumistekniikan ei nyt ihan oppimaan sentään =)

Vierailija
10/16 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että siihen menee toosii kauan aikaa kun lapsi itse nousee istumaan! Eli siis käyttää noita vatsalihaksiaan, ja nousee niillä istumaan.

Hiukan meni jo aiheen vierestä...

Meille neuvolassa juuri sanottiin (5kk) että hyvin voi sylissä istuttaa, kun kerran istumaan lapsi itse kingertää.

Vierailija
11/16 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tyttö on istunut puolivuotiaasta (on nyt 9kk) eikä vieläkään ole itse noussut istumaan. Seisomaan kylläkin. Neuvolassa sanottiin että se on ihan ok.

Vierailija
12/16 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanottiin neuvolassa, etta saa " istuttaa" , jos vauva itse sita haluaa ja siihen asentoon pyrkii. Kylla vauva tuntee asennon epamukavaksi ja ilmoittaa sen, jos ei ole viela valmis istumaan.

Neuvolan ohje oli siis tama, kun tyttomme 4 kk. Nyt han on 6 kk ja istuu sylissa vaikka kuinka kauan. Yksin ei viela osaa.

Vierailija
13/16 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon miettiny että annanko likan istua sylissä. Meidän tyttö on jo pitemmän aikaa punkenut itteensä istuma-asentoon sylissä. Heti jos laitat puolittain selälleen niin hermostuu ja punkee ylös. Ei luulis olevan haittaa jos vauva on tyytyväinen. Aion myös kysyä neuvolassa tästä kun mennään 2 viikon päästä 5kk neuvolaan. Tyttö nyt 4,5kk.

Vierailija
14/16 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus nyt 4kk alkoi reilun 3 kk iässä kurottamaan itseään istuma-asentoon sekä sitterissä että sylissä, ihan koko ajan. Kun sylissä ollessaan tekee tämän en kaada pakolla makuuasentoon vaan annan sitten istua. Syliin vaatii päästä erityisesti silloin kun muu perhe istuu ruokapöydän ääressä :-) Omaan syöttötuoliin laitan sitten kun oppii laittalla ollessaan ihan itsekseen istumaan.

Vierailija
15/16 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö alkoi punnata sylissä istumaan reilu 2kk iässä, nykyään on liki nelikuinen ja istuu topakasti tuettuna sylissä, sitterikin pitää laittaa ihan makuu asentoon että tyttö siinä pysyy, neuvolasta sanottiin että saa istua sylissä jos itse haluaa, on terkan mukaan erittäin jäntevä tuon ikäiseksi. Eli yksilöllistähän tuokin on.

Vierailija
16/16 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt meidän pientä olen istuttanut syöttötuolissa 6kk lähtien. Ja jos oisin odotellut että itse nousevat niin en tiedä koska oisivat alkaneet istua. Meillä kun ei ole ryömitty, ei kontattu. Kumpikaan ei ole lattialla viihtynyt lelujen, isi, äidin kummin tai kaiman kanssa.

Vaikka kuinka on yritetty, tämä kakkonen hieman enemmän kuin esikoinen koskaan.

Ja meillä on kumpikin noussut sylissä istumaan esikoinen jo ennen kun tuli 3kk ja tämä toinen siinä 3kk lähtien. Eivät ole oikeastaan ihan " vauvana" maanneet sylissä.