Onko teillä tuttavapiirissä sellaisia ihmisiä että heitä pitäisi jotenkin kannatella ja silti ovat olevinaan parempia kuin muut?
Antavat jatkuvasti ymmärtää että heille täytyy antaa aikaa, rahaa, mahdollisuuksia mutta asiat eivät ikinä toimi toisinpäin? Vaikkapa äidin hiusten leikkaus niin ei hän itse kuitenkaan ikinä tee mitään vastapalvelusta, päinvastoin pitäsi sitten seuraavalla kyläilykäynnillä osallistua vielä puuvajan täyttöön kun viimeksi ei ehtinyt?
Ovat olevinaan "köyhiä" eli heille pitäisi antaa taloudellistakin apua vaikka pihassa on 2 autoa ja siis ok-talossa tosiaan asuvat? Sitten se heidän toive-sponsorinsa itse ei kuitenkaan pysty ylläpitämään yhtäkään autoa jne.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, miten äitisi hiusten leikkaaminen on sinulle ongelma?
Ei äitini vaan kaveri kutsuu kylään "ota sakset mukaan" -meiningillä...
Ei minua haittaisi leikata kaverin hiuksia jos hän kysyisi apua siihen. Toi on asennekysymys, miten suhtaudut kaverisi. Onko sinulla muutenkin negatiivinen suhtautuminen kaverisi?
Oletko yhtään lukenut mitä muutakin vaaditaan? Muuttoapua, lastenhoitoa, rahallista apua, halkovajan täyttöä, talkoita, ikkunoiden pesua - mitä muita luettelinkaan. Jopa yrityksen mainoksia on pyydetty jakamaan postilaatikoihin. Ihan kuin totaali yh-äidillä ei olisi mitään muuta tekemistä kuin autella ydinperheellisten ok-talon askareissa? Että joo pikkasen alkaa kertyä asenneongelmaa...
Lisätään vielä, veroilmoituksen täyttö, työhakemus ja cv, kyyditseminen pikkujouluihin ja sieltä pois jne. Eikö sinua yhtään riepoisi yksipuolisesti näitä tehdä vaan ilomielin auttelisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua haittaisi leikata kaverin hiuksia jos hän kysyisi apua siihen. Toi on asennekysymys, miten suhtaudut kaverisi. Onko sinulla muutenkin negatiivinen suhtautuminen kaverisi?
Oletko yhtään lukenut mitä muutakin vaaditaan? Muuttoapua, lastenhoitoa, rahallista apua, halkovajan täyttöä, talkoita, ikkunoiden pesua - mitä muita luettelinkaan. Jopa yrityksen mainoksia on pyydetty jakamaan postilaatikoihin. Ihan kuin totaali yh-äidillä ei olisi mitään muuta tekemistä kuin autella ydinperheellisten ok-talon askareissa? Että joo pikkasen alkaa kertyä asenneongelmaa...
Välit poikki tuollaisen kanssa, joka yrittää passuuttaa kavereita toimimaan ilmaisena työvoimana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välit poikki tuollaisen kanssa, joka yrittää passuuttaa kavereita toimimaan ilmaisena työvoimana.
Tarkoitusenani oli keskustella tästä ihmistyypistä eikä niinkään vinkkejä (olen jättänyt heidät taakseni jo kauan aikaa sitten). Nyt ei ollut kyse edes vain yhdestä perheestä vaan useammasta ja vuosien aikaisista palveluksista joita "joutuivat" tekemään muutkin kuin vain minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä leikkasin mielelläni, ihan ystäväpohjalta.
Kehui miten paljon säästi rahaa joka kerta. Minulle se oli ok. Kun alkoi vaatia, että antaisin rahaa tukeakseni hänen tiettyä hyväntekeväisyyskohdettaan, kieltäydyin. - Ajattelin - en sanonut - että olisihan hän itse voinut niistä hiustenleikkuusäästöistä voinut laittaa rahaa tähän juttuunsa.
No, eipä hän tullut enää hiuksiakaan leikkuuttamaan.
Pistit listaa siitä mitä kaikkea autat toista. Se on sinusta itsestä kiinni mihin lupaudut. Et nähtävästi osaa kieltäytyä asioissa, kun sinulta kysytään apua. Sitten jälkikäteen kirjoittelet tumpääntyneenä täällä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Pistit listaa siitä mitä kaikkea autat toista. Se on sinusta itsestä kiinni mihin lupaudut. Et nähtävästi osaa kieltäytyä asioissa, kun sinulta kysytään apua. Sitten jälkikäteen kirjoittelet tumpääntyneenä täällä asioista.
Nämä luettelemani asiat ovat vuosien varrelta kertyneitä juttuja ja eri perheistä. Tuli vaan mieleen kun näin sattumalta yhteen kyseiseen perheen liittyvän jutun. Muuten olen jättänyt nämä ihmiset taakseni jo kauan aikaa sitten. Mutta siis ihmetyttää tämä ilmiö, että kehdataan pyydellä ties mitä ja sitten se kieltäytyjä onkin ns. pahis kun ei suostu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä luettelemani asiat ovat vuosien varrelta kertyneitä juttuja ja eri perheistä. Tuli vaan mieleen kun näin sattumalta yhteen kyseiseen perheen liittyvän jutun. Muuten olen jättänyt nämä ihmiset taakseni jo kauan aikaa sitten. Mutta siis ihmetyttää tämä ilmiö, että kehdataan pyydellä ties mitä ja sitten se kieltäytyjä onkin ns. pahis kun ei suostu?
Olisikohan kyse kasvatuksesta? Ovat tottuneet olemaan lapsesta saakka äidin tissillä, joten tuntuu luontevalta ottaa siihen joku uusi tissi. Tällaisia naisia on, jotka valitsevat miehen sillä perusteella, että haluavat tietyn elintason ja ajattelevat että on miehen tehtävä se heille rakentaa.
Haluavat syödä kaikki herkut, mutta yhteiskunnan tai ylipäätään jonkun muun tulee maksaa heille lihavuusleikkaus, jotta voisivat saada lauman lapsia, joita kaikkien muiden pitäisi tarjoutua hoitamaan jne.
Heille muiden ihmisten tehtävä on tehdä heidän elämänsä mukavaksi.
Kyllä. Pikku palveluksia, apua ja puolesta tekemistä riittääisi loputtomiin, jos siihen kuvioon lähtisi mukaan. Vastavuoroisuutta on turha odottaa, sensijaan pikku lisäpyyntöjä ja toiveita kylläkin. Linjauksena näille kaikille on jyrkkä ei. Se sitten tietysti kiukuttaa ja harmittaa ja poljetuttaa jalkaa, mutta ei auta. On vaan oltava.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Pikku palveluksia, apua ja puolesta tekemistä riittääisi loputtomiin, jos siihen kuvioon lähtisi mukaan. Vastavuoroisuutta on turha odottaa, sensijaan pikku lisäpyyntöjä ja toiveita kylläkin. Linjauksena näille kaikille on jyrkkä ei. Se sitten tietysti kiukuttaa ja harmittaa ja poljetuttaa jalkaa, mutta ei auta. On vaan oltava.
Niin, kun aluksi sitä tekeekin. Kun luulee että nämä pyytäjät ovat normaaleja ystäviä joita puolin ja toisin autellaan yms. Mutta sitten alkaa silmät avautua että hetkinen, eihän näiden tiettyjen kanssa mikään toimikaan samoin. Siinä vaiheessa voi olla vaikea ruveta pakittamaankaan vaan joutuu kunnolla ns. katkaisemaan yhteydet.
Tuli mieleen vielä yksi hauska pyyntö. Olisi pitänyt luonnollisesti ilmaiseksi neuloa villasukat niin että voivat antaa ne paremmalle kaverilleen joululahjaksi. Enkä olisi saanut edes lankojen hintaa mutta he kätevästi ilmaisen lahjan tälle parhaalle kaverilleen. Sitten vielä pöyristyttiin kun kieltäydyin (enkä itse tietystikään saanut näiltä ko ihmisiltä yhtään mitään joululahjaksi koskaan)...
Kyllä on, valitettavasti. Hänellä on ikävä tapa ottaa yhteyttä vain silloin kun tarvitsee jtn : apua, palvelusta, rahaa. Ja silloinkin se asia vaan tylysti ilmoitetaan, ei edes kysytä. Kun tästä kieltäytyy suoraan, alkaa sättimisen ja haukkumisen sarjatuli. Ei auta luurin lyönti korvaan, kun whatsapp on sen jälkeen tykittetty täyteen solvaavia viestejä.
Samaan aikaan kuitenkin antaa ymmärtää olevansa erittäin paljon parempi kuin muut. Antaa ymmärtää olevansa joka asian asiantuntija (ei kuitenkaan osaa edes niinkään yksinkertaista asiaa kuten tiskikonetta tyhjentää/täyttää), hyvä kaveri, lojaali ja hyväkäytöksinen.
P:nmarjat. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on jäänyt kiinni siitä, että kun joku sitten auttaakin häntä jossain jutussa, niin samaan aikaan hän jupisee seläntakana :" miten tuonkin tekeminen on tolle noin vaikeeta" tai : " v*ttu että toi on hidas, ite olisin tehnyt ton jo aikoja sitten" etc.
Niinpä, ei sitten kuitenkaan oma taito riitä, kun piti joku muu käskeä tekemään se omasta puolesta.
Lisäksi tämä yli neljänkympin ohittanut miesoletettu asuuilmaiseksi äitinsä luona ( ja siis ei minään omaishoitajana, koska äiti on terve ja työelämässä). Ei tee mitään siellä auttaakseen äitiään, vaan vaatii jopa ryyppyrahat vaikka on hyväpalkkaisessa työssä, ja äitihän maksaa. Joskus olen epäillyt, että äiti vielä tyyliin kuorii perunatkin lautaselle valmiiksi, ettei vaan jälkikasvun tarvitse rasittaa omia kätösiään niinkin rankalla urakalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on, valitettavasti. Hänellä on ikävä tapa ottaa yhteyttä vain silloin kun tarvitsee jtn : apua, palvelusta, rahaa. Ja silloinkin se asia vaan tylysti ilmoitetaan, ei edes kysytä. Kun tästä kieltäytyy suoraan, alkaa sättimisen ja haukkumisen sarjatuli. Ei auta luurin lyönti korvaan, kun whatsapp on sen jälkeen tykittetty täyteen solvaavia viestejä.
Samaan aikaan kuitenkin antaa ymmärtää olevansa erittäin paljon parempi kuin muut. Antaa ymmärtää olevansa joka asian asiantuntija (ei kuitenkaan osaa edes niinkään yksinkertaista asiaa kuten tiskikonetta tyhjentää/täyttää), hyvä kaveri, lojaali ja hyväkäytöksinen.
P:nmarjat. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on jäänyt kiinni siitä, että kun joku sitten auttaakin häntä jossain jutussa, niin samaan aikaan hän jupisee seläntakana :" miten tuonkin tekeminen on tolle noin vaikeeta" tai : " v*ttu että toi on hidas, ite olisin tehnyt ton jo aikoja sitten" etc.
Niinpä, ei sitten kuitenkaan oma taito riitä, kun piti joku muu käskeä tekemään se omasta puolesta.
Lisäksi tämä yli neljänkympin ohittanut miesoletettu asuuilmaiseksi äitinsä luona ( ja siis ei minään omaishoitajana, koska äiti on terve ja työelämässä). Ei tee mitään siellä auttaakseen äitiään, vaan vaatii jopa ryyppyrahat vaikka on hyväpalkkaisessa työssä, ja äitihän maksaa. Joskus olen epäillyt, että äiti vielä tyyliin kuorii perunatkin lautaselle valmiiksi, ettei vaan jälkikasvun tarvitse rasittaa omia kätösiään niinkin rankalla urakalla.
Voiko sieltä mamman helmoista koskaan löytää naistakaan itselleen vaimoksi?
Kyseisen perheen äidin, ei äitini...