Mitä tarkoittaa kun joku pyytää sinua katsomaan peiliin?
Kysymys otsikossa. Miksi ei voi suoraan vastata mistä kyse?
Kommentit (36)
Erikoisinta on, etten ole ketään syytellyt mokista enkä yleensäkään toimi siten. Asioilla on monta puolta.
Enemmän itsestä tuntuu, että halutaan vain syyllistää ja nujertaa, ilman asioiden käsittelyä. Eikä muutenkaan puhua aiheesta vaan saada toinen hämmentymään ja miettimään, että mitä ihmettä olen tehnyt ja vaipumaan vielä syvempään itsesyyllistämisen kuoppaan.
Itsetutkiskelusta olen mielestäni aika tietoinen. En sitten tiedä mitä se loppupeleissä on, mutta itseni koen tuntevani hyvin ja sen mitä haluan jne.
Vierailija kirjoitti:
Erikoisinta on, etten ole ketään syytellyt mokista enkä yleensäkään toimi siten. Asioilla on monta puolta.
Enemmän itsestä tuntuu, että halutaan vain syyllistää ja nujertaa, ilman asioiden käsittelyä. Eikä muutenkaan puhua aiheesta vaan saada toinen hämmentymään ja miettimään, että mitä ihmettä olen tehnyt ja vaipumaan vielä syvempään itsesyyllistämisen kuoppaan.
Katsohan sinne peiliin.
Jos esim kaveri, mies/naisystävä käskee sua katsomaan peiliin ihan vaan nujertaakseen niin onko se noin ja jos onkin niin SINÄ olet kaverisi valinnut ja saat myös valita toisinkin.
Sinä olet sinä ja peilistä näet itsesi. Ei muut tee valintoja puolestasi, eikä tunne tunteitasi. Olet itse itsestäsi vastuussa.
Niin kaikki muutkin itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää ap opetella itsetutkiskelua. Ei aikuiselle ihmiselle kenenkään tarvitse mennä opettamaan käytöstapoja ja sanomaan suoraan mitä ne tekee väärin. Tuossa on jo tarpeeksi sanottu, jos joku sanoo että mieti vähän itse mitä olet tehnyt.
Tehnyt? Tässä tilanteessa ei ole vastausta kysymykseen tehnyt, koska mitään sellaista ei ole. Siksikin vaikuttaa juuri siltä, että jätetään ihminen miettimään ja syyllistämään itseään, vaikka oikeasti ei olisi ollut mitään edes tehtävissä. Koska oikeasti mitään tehtyä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos sanotaan, että katso peiliin, sitä ei kannata ottaa yhtään sen suurempana vihjauksena. Se on ilmaisu, että nyt on hyvä pysähtyä miettimään mikä on pielessä. Ei ainakaan hakemaan uudesta asiasta toista syyllistä siihen lauseeseen.
Monella on vaikea myöntää oma moka ja tuo on joskus aika paljon helpompi ilmaisu kuin lähteä ensin väittelemään toisen kanssa oliko se moka vai ei. Katso peiliin on usein aikalisäpyyntö jonka aikana toinen voi ehtiä todeta kannattaako muuta mokaa alkaa etsiäkään tilanteessa jossa se oma moka on ilmeinen, kun vaan tunnustaa sen itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsohan sinne peiliin.
Jos esim kaveri, mies/naisystävä käskee sua katsomaan peiliin ihan vaan nujertaakseen niin onko se noin ja jos onkin niin SINÄ olet kaverisi valinnut ja saat myös valita toisinkin.Sinä olet sinä ja peilistä näet itsesi. Ei muut tee valintoja puolestasi, eikä tunne tunteitasi. Olet itse itsestäsi vastuussa.
Tämä on toki ymmärrettävää, että itse seuransa valitsee. Eli voin saman voi sanoa toiselle, että mitäs lähdit matkaani, olisit voinut valita Sepon ja sulla vois olla paljon helpompaa nyt. Vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sanotaan, että katso peiliin, sitä ei kannata ottaa yhtään sen suurempana vihjauksena. Se on ilmaisu, että nyt on hyvä pysähtyä miettimään mikä on pielessä. Ei ainakaan hakemaan uudesta asiasta toista syyllistä siihen lauseeseen.
Monella on vaikea myöntää oma moka ja tuo on joskus aika paljon helpompi ilmaisu kuin lähteä ensin väittelemään toisen kanssa oliko se moka vai ei. Katso peiliin on usein aikalisäpyyntö jonka aikana toinen voi ehtiä todeta kannattaako muuta mokaa alkaa etsiäkään tilanteessa jossa se oma moka on ilmeinen, kun vaan tunnustaa sen itselleen.
Niinpä. Helppo sanoa toiselle. että mieti mikä on pielessä kertomatta mikä on pielessä.
Että kumman mokasta nyt oli kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Helppo sanoa toiselle. että mieti mikä on pielessä kertomatta mikä on pielessä.
No jos ilmeisen oman mokan jälkeen lähdet vielä etsimään jotain ulkopuolista mokaa ihan tuosta toteamuksesta, kertoo se enemmän itsestäsi kuin siitä toteajasta. Katso peiliin on niin vanha sanonta, että kukaan sitä käyttävä ei osaa itse pitää sitä pahantahtoisena.
Jos toinen pyytää katsomaan peiliin hän nimenomaan jättää toteamatta mokaa, jotta ei syyttäisi sinua ja altistuisi sitä kautta väittelylle mokan alkuperästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso peiliin jos et ymmärrä
Tarkoittaa sitä, että näet itsesi peilistä ja se kuvajainen on monesti syypää
Se kuvajainen ei ole syypää yhtään mihinkään, vaan se henkilö, josta se kuvajainen heijastuu.
Parempi ulkoistaa syy siihen kuvajaiseen mieluummin kuin kaikkiin muihin jotka eivät ole syypäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsohan sinne peiliin.
Jos esim kaveri, mies/naisystävä käskee sua katsomaan peiliin ihan vaan nujertaakseen niin onko se noin ja jos onkin niin SINÄ olet kaverisi valinnut ja saat myös valita toisinkin.Sinä olet sinä ja peilistä näet itsesi. Ei muut tee valintoja puolestasi, eikä tunne tunteitasi. Olet itse itsestäsi vastuussa.
Tämä on toki ymmärrettävää, että itse seuransa valitsee. Eli voin saman voi sanoa toiselle, että mitäs lähdit matkaani, olisit voinut valita Sepon ja sulla vois olla paljon helpompaa nyt. Vai?
Ei..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ilmeisen oman mokan jälkeen lähdet vielä etsimään jotain ulkopuolista mokaa ihan tuosta toteamuksesta, kertoo se enemmän itsestäsi kuin siitä toteajasta. Katso peiliin on niin vanha sanonta, että kukaan sitä käyttävä ei osaa itse pitää sitä pahantahtoisena.
Jos toinen pyytää katsomaan peiliin hän nimenomaan jättää toteamatta mokaa, jotta ei syyttäisi sinua ja altistuisi sitä kautta väittelylle mokan alkuperästä.
Eihän tässä ole mitään järkeä. Heittää yksittäinen lause ilmaan kesken keskustelun ja jättää toinen miettimään, että mikähän se moka oli. Ei varmaan kannata kenenkään miettiä asiaa tämän enempää. Jos kyse yksittäisestä tapahtumasta ymmärrettävää, jos muusta, aika mahdoton tehtävä, mutta nujertaa kyllä herkän ihmisen helposti.
Sellainen ihminen, joka kykenee myös rehelliseen itsetutkiskeluun ja näkemään oman roolinsa, pääsee usein lopulta helpommalla elämässä siitä syystä, ettei hän toista samoja virheitä toisin kuin syyllisyyden ulkoistajat ja sormella osoittelijat.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ihminen, joka kykenee myös rehelliseen itsetutkiskeluun ja näkemään oman roolinsa, pääsee usein lopulta helpommalla elämässä siitä syystä, ettei hän toista samoja virheitä toisin kuin syyllisyyden ulkoistajat ja sormella osoittelijat.
Mahdontonta sellaista on muuttaa mitä ei tiedä olevan olemassa. Voi tutkiskella ja syyttää itseään ihan maailman tappiin asti. Ei kovin rakentava tapa keskustella kenenkään kanssa mistään asiasta, heittää pallo kokoajan toiselle ilman, että sanoo oikeasti mitään. Ottaen huomioon, että jos kyse puhetyylistä tai satunnaisesta lauseesta, voi saada paljon pahaa aikaiseksi.
Se keskustelun tai eripuran aihe on se syy miksi pyydetään katsomaan peiliin riidan aloittajaa.
Sun pitää ap opetella itsetutkiskelua. Ei aikuiselle ihmiselle kenenkään tarvitse mennä opettamaan käytöstapoja ja sanomaan suoraan mitä ne tekee väärin. Tuossa on jo tarpeeksi sanottu, jos joku sanoo että mieti vähän itse mitä olet tehnyt.