Mitä luonteenpiirrettä arvostat eniten?
Kommentit (30)
Myötätuntoisuutta. Kyllä se minulta löytyyt, mutta ei se ihan rajatonta omalla kohdallani ole.
Luotettavuutta. Se kertoo ihmisestä sen että haluanko olla tekemisissä lainkaan. Minulta se löytyy.
Luotettavuutta. Ja omapäisyyttä.
Rohkeuttakin.
2 ekaa löytyvät myös itseltä, kolmanteen taidan olla vieläkin liian ujo.
Vierailija kirjoitti:
Myötätuntoisuutta. Kyllä se minulta löytyyt, mutta ei se ihan rajatonta omalla kohdallani ole.
Myötätunto taitaakin olla kaikkein tärkeintä. Miettikää millainen maailma olisi, jos ihmisiltä puuttuisi myötätunto, kaikki ajattelisivat vain itseään niin kuin matelijat.
Vaikein piirre on ihmisten rakastaminen, ja ei, sitä ei löydy minusta.
1. Ylimielisyys
2. Laiskuus
Ensimmäinen korreloi älyllisen itseluottamuksen kanssa.
Toinen pakottaa oppimaan optimointia.
Halua avartaa itseään, oppia uutta, kehittyä ja kykyä muuttaa omia näkemyksiään, kun saa enemmän ja parempaa tietoa. Sellainen ihminen on parempi kuin ne ketkä pitävät kynsin hampain kiinni kaikista ikivanhoista luutuneista käsityksistään, eivätkä suostu kehittymään.
Kyky pohdiskella asioita ja ilmiöitä monelta kantilta ja laajemmin, halu ymmärtää miten kaikki toimii.
Älyllinen uteliaisuus ja sellainen fiksun ihmisen keskustelutaito, jossa argumentoidaan kestävästi.
Elämän arvoina totuus ja sen etsiminen, rehellisyys, vapaus ja rohkeus.
Ihmisen tulee myös ymmärtää, että vallan väärinkäyttö on alhaisinta mitä ihminen voi tehdä.
Mitä pienempi on se määrä valtaa, jonka edessä ihminen korruptoituu ja sortuu käyttämään valtaansa väärin, sitä pienempi ihminen itse on. Jos et pysty pienen pientä valta asetelmaasi kunnialla suorittamaan, et ole mikään.
Vierailija kirjoitti:
Rohkeutta. Olen itse aika arka.
Kyllä se on sinussakin. Hyvin moni löytää rohkeutensa vasta kun joutuu tiukkaan paikkaan tai toteaa jossain kohtaa elämäänsä, ettei ole mitään menetettävää jos uskaltaakin, siis ylittää jonkin vaikka häpeäkynnyksen (mitähän muut ajattelevat on hyvin yleinen esto ihmisissä). Siis kun kyse on itselle todellisista tärkeistä asioista. Herkkyys ja rohkeus ovat mielestäni hyvin lähellä toisiaan. Enkä nyt puhu sellaisesta paljastelurohkeudesta, vaan jonkin-arvokkaan-puolustamis- rohkeudesta.
Empaattisuus. Jos sitä on, on paljon muitakin positiivisia piirteitä.
Pelottomuus yhdistyneenä uteliaisuuteen. Siis uskallusta kohdata epämiellyttäviä asioita, voi liittyä vaikka lääkärinammattiin. Huikea arvostus totuudenjanoa kohtaan, koska nykyään se voi riskeerata monessa työssä urakehitystä. Elämme taas sellaisia aikoja, valitettavasti. Sitäkin suurempi kunnioitus niitä kohtaan, jotka toimivat totuus johtotähtenään. Heistä ne sankarit ja esikuvat tehdään vähän myöhemmin.
Kyky rakastaa kaikkia, ehdoitta ja erottelematta. Sellaisen kyvyn kylkiäisenä tulee kaikki muutkin hyveet.
rehellisyys ja oikeudenmukaisuus. löytyy.
Luotettavuutta, se on kaiken perusta. Ja olen itsekin:
Vierailija kirjoitti:
rehellisyys ja oikeudenmukaisuus. löytyy.
Kumpikaan ei ole luonteenpiirre.
Rehellisyyttä ja löytyy.