Talousviisaat, jos minulla on nollakorkoisella pankkitilillä rahaa kesämökin ostoon ja samaan aikaan inflaatio laukkaa, mutta kesämökkien hinnat laskevat
Niin eikö minun silloin tarvitse olla välittämättä inflaatiosta, kun se kohde (kesämökki) halpenee ja siksi kannattaa odottaa?
Kommentit (7)
Piirrä kumpikin trendiviiva koordinaatistoon (x=aika ja y=rahan arvo). Viivojen leikkauskohta on kriittinen piste.
Jos noin niin joo, ei tarvitse. Tosin jos rahasi olisivat kullassa, sen arvo pysyisi (nousisi euroissa) ja mökki edelleenkin ehkä halpenisi.
Toi epäonnistuu koska oletat mökkien hintojen laskevan. Mitä jos ne nousee? Inflaatio yleensä tarkoittaa kaikkien hintojen nousulle olevan painetta.
Vierailija kirjoitti:
Jos noin niin joo, ei tarvitse. Tosin jos rahasi olisivat kullassa, sen arvo pysyisi (nousisi euroissa) ja mökki edelleenkin ehkä halpenisi.
Ei kulta ole sen ihmeellisempää. Kyllä senkin arvo voi nousta laskea. Nythän kulta on ennätyskallista ilmeisesti Ukrainan kriisin aikaansaamana.
Miksi ihmeessä pidät nollakorkoisella tilillä. Saat tavallisella säästötilillä jo vajaan 2% korkotuloa. N. 1,85% (?)
Leipä kallistuu 7% ja vie mun kaikki mökkisäästöt!
t. palstamamma