Miksi eläkkeiden leikkaamisesta ei saisi puhua?
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html
Artikkelista: Vuosina 19401950 syntyneet suomalaiset saavat keskimäärin neljä euroa eläkettä jokaista maksamaansa eläkemaksueuroa kohden, eli he ovat maksaneet omista eläkkeistään neljäsosan.
Eläkeläiset tuntuvat uskovan, että ovat maksaneet omat eläkkeensä, mutta kun se ei ole totta. Nuoremmat maksavat heidän ylisuuret eläkkeensä. Nykyiset eläkeläiset tekivät vuosisadan vedätyksen päättäessä omasta eläkejärjestelmästään, jota ei enää pystytä ylläpitämään tulevaisuudessa.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Jos he päättivät omista eläkkeistään, miksi sinä et päätä omastasi? Järkeä saa käyttää asiaa pohtiessa.
Koska teitä eläkeläislokkeja on suurin osa kansasta, demokratia ei silloin toimi. Tuskin ymmärsit kyseistä lausetta.
Vierailija kirjoitti:
Puolet kaikista eläkeläisistä saa alle 1600€ eläkettä.
Itse saan 1100€/kk työkyvyttömyyseläkettä, asumistukea ei makseta koska olen parisuhteessa (asun yhdessä) ja maksan puolet laskuista. Ei ole mitään yltäkylläistä elämää se. Jos se kadehdiduttaa niin voin ottaa työkykysi ja mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos he päättivät omista eläkkeistään, miksi sinä et päätä omastasi? Järkeä saa käyttää asiaa pohtiessa.
Koska teitä eläkeläislokkeja on suurin osa kansasta, demokratia ei silloin toimi. Tuskin ymmärsit kyseistä lausetta.
Suosittelen kertausta persoonapronominien saralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolet kaikista eläkeläisistä saa alle 1600€ eläkettä.
Itse saan 1100€/kk työkyvyttömyyseläkettä, asumistukea ei makseta koska olen parisuhteessa (asun yhdessä) ja maksan puolet laskuista. Ei ole mitään yltäkylläistä elämää se. Jos se kadehdiduttaa niin voin ottaa työkykysi ja mennä töihin.
Tässä ketjussa on - jälleen kerran - paljon porukkaa, jolla ei ole mitään käsitystä siitä mistä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, tämä on totta. Itse en tunne yhtään köyhää eläkeläistä. Toki heitäkin varmasti on.
Olen hyvätuloinen eläkeläinen 1300e netto 45 vuoden työhistorialla,saa kadehtia :D
Täällä nää leuhkii eläkkeellään kun toiset raataa töissä ilman mitään varmuutta eläkkeestä!
Jos tuosta eläkkeestä olet kateellinen niin ok.
Lähinnä, miks tätä ylläpidetään vaikka ongelma on tunnettu jo 70-luvulla? Nyt on jo aika katkaista huijaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää töitä vaan ja säästäkää omaeläkettä.
Pullamössöt.Vaikea säästää kun joka tilistä ryövätään kaikki teille ahneelle sukupolvelle.
Minäkin säästin omaeläkettä pienistä tuloista. Etkö tiedä että me nykyiset eläkeläiset maksoimme myös toisten eläkkeitä kuten sinä nyt meidän.
Minä saan 1040 euroa työkyvyttömyyseläkettä. Töissä ehdin olla liki 30 vuotta. Ihan yhtä isoa eläkemaksua minä maksoin ennen tk-eläkettä kuin nykyisinkin työssä olevat.
Itse olen tk-eläkkeellä ja olen kyllä aika köyhä.