Te joilla on pieniä lapsia, milloin harrastatte liikuntaa?
Minulla ensimmäinen vapaahetki töiden ja lastenhoidon jälkeen on noin klo 20.30 illalla. En vaan jaksa alkaa siinä enää mitään jumppaamaan. Miten te muut? Meillä ei ole tukiverkkoja lapsia hoitamaan arjessa ja mies tulee vasta klo 19-20 töistä. Haluaisin liikkua, mutta milloin :/
Kommentit (44)
En milloinkaan. Joskus teen vähän lumitöitä tai juoksen pulkan kanssa.
Työpäivän jälkeen monesti tai joskus kun lapset jo nukkumassa.
Crosstrainerilla kotona. Vaunulenkit. Pyöräilyä lasten istuessa perkärryssä. Isompana lapsi oli mukana peräpyörällä.
Näillä pystyi kuntoilemaan niin paljon kuin ikinä vain halusi.
Lapsi juoksurattaisiin ja eiku juoksemaan.
Käyn lenkillä tai teen kuntopiirin kotona iltaisin lasten mentyä nukkumaan. Jos on puolison lenkkivuoro niin minulla on kuntopiiri ja päinvastoin.
Lisäksi yhtenä arkiaamuna viikossa lähden jo aikaisin aamulla uimaan ja sieltä suoraan töihin. Puoliso huolehtii silloin kaikki aamutoimet.
Viikonloppuisin yritetään järjestää molemmille johonkin väliin vähän pidempi treeni.
Lisäksi leikkipuistossa lapsia vahtiessa teen lihaskuntoa (askelkyykkyjä, punnerruksia jne. mitä milloinkin pystyy).
Tässä on hyviä esimerkkejä kuinka liikuntaa saa ujutettua arkeen, mutta vaatii vähän sumplimista ja puolison kanssa sopimista. Itsekin herään aamulla aikaisin ja lenkillä, sitten voi lenkkeillä lasten kanssa kun he pyöräilevät tai potkupyöräilevät itse, saa samalla ilmaisen pt:n :D lähden joskus illalla kävelemään 5km lenkin juuri ennen ysiä, laitan kuulokkeet ja hyvää musiikkia tai podcastin. Viikonloppuna molempina päivinä urheilukerrat. Suosittelemaan sopimaan tietyn viikkorytmin näille, jos vain mahdollista, niin silloin siitä muodostuu rutiina eikä näistö tarvitse enää sopia..
Lähden lapsen kanssa ulos liikkumaan. Kävelyä, pyöräilyä jne. Illalla lapsen/lasten mentyä nukkumaan teen kotijumppaa. Netissä on mainioita ohjelmia, jos ei muuten keksi.
Vierailija kirjoitti:
Yöunet on terveydelle tärkeämpää kuin urheilu. Pikkulapsiarki ja työelämä ovat yhteensä todella kuormittavia, siitä palautuminen ei todellakaan tapahdu juoksemalla aamuyöstä. Kyllä sitä varmaan jonkun vuoden jaksaa, mutta burn out on edessä väistämättä ennen pitkää.
Toki yöunet on tärkeitä ja niitä pitää priorisoida, mutta tämä koskee enemmän iham vauvavaihetta, suurin osa alkaa kuitenkin nukkumaan suht pian öitään aika keskeytyksettä.
Mulla menisi kuuppa jumiin totaalisesti ilman omaa aikaa jos elämä olisi pelkkää työtä, siivoamista ja ruuanlaittoa ja parhaimmillaan se itsensä hoitaminen on juoksemista, joka on lähes meditatiivista. Jos lapsella on kaksi vanhempaa, niin vaikka kuinka molemmat kävisi töissä, niin vuorokaudessa on 24 tuntia, niin huonosti organisoitua ei elämä voi olla, etteikö siitä saa irrotettua tuntia tai paria juoksulenkille edes 3-4 kertaa viikossa molemmille vanhemmille. Yhden huoltajan perheissä varmasti tilanne toinen, heidän kohdallaan ymmärrän ahdistuksen varsinkin jos lähellä ei ole muutakaan tukiverkkoja.
Kotona voi tehdä jumppaohjelmia. Kaikissa mahdollisissa tilanteissa tai sitten lasten mentyä nukkumaan. Lapset tykkäävät myös itse voimistella vanhempien kanssa. Ulkona kävellään paljon, kesällä pyöräillään. Talvella mennään usein hämärän tultua lenkille joku valolähde (lamppu, lyhty tms) kädessä. Lapsista se on jännää. Etenkin kesäisin käydään jossain eväinten kanssa. Jo kohtapuolin aloitetamme eväsretket läheiseen pikku metsikköön tai puistoon. Pieni juoma ja yksinkertaiset voileivätkin maistuvat lapsesta aivan ihanilta. Pieniä juoksulenkkejä voimme tehdä samalla. Myös juoksukilpailuja ja pallon potkimista sekä-heittämistä teemme paljon. Asumme Helsingin lähiössä.
No lähdet klo19, kai sun ukolla aivot on ja pärjää penskojensa kanssa tunnin?
Mutta joo, sulta ne aivot puuttuu, kun tämäkin pitää siulle neuvoa.
Kai ap tajuat että kävelylenkkikin on "liikuntaa", ehkäpä helpoin ja paras muoto vieläpä. Lapsen/lapsetkin saa mukaan.
Ja jos töllön edessä istuu 10, 15, 30 minuuttia tai ihan tuntejakin niin sen voi hyvin vaihtaa töllö+treeniksi. Ellei tätä aikaa käytä kotiaskareisiin tms
(Itse olen vasta raskaana niin näitä keinoja ei olla vielä testattu, mutta olin ennen raksautta ja nyt 34llä viikollakin fyysisesti hyvässä kunnossa)
Jumppasin tai olin crossteainerilla kotona lapsen touhutessa omiaan. En kokenut ongelmaksi. Lapsen kasvaessa pääsinkin taas salille.
Yh
Lasten kanssa ulkoilen, teen lumitöitä, kävelen talon ympäri, vedän pulkassa.... Pyöräilen töihin. Joskus ehkä noin kerran kuukaudessa pääsen lenkille yksikseni. Toivoisin pääseväni useammin, kun metsässä yksin mieli lepää.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapset olivat pieniä, nousin viideltä, poljin 3 km uimahallille, uin kilometrin ja poljin takaisin. Mies lähti töihin kahdeksaksi, hyvin ehti.
Missä kaupungissa uimahalli aukeaa noin aikaisin? Meillä aukeaa vasta kuudelta.
Vähennät somea ja vauvapalstalla norkoilua, niin päivään ilmestyy tunteja kuin itsestään.
Toki someilu on helppoa ja tavoitteellinen harjoittelu vaikeaa.
Päivällä käyn nuorimman kanssa lenkillä, minulla on juoksukärryt. Jos en ehdi päivällä, niin illalla kun mies tulee kotiin. Lisäksi treenaan kotona hiit-treenejä ja kahvakuulaa, kuminauhatreeniä ym juurikin siinä klo 20 jälkeen kun lapset on menneet nukkumaan, 20-30min. Joskus päiväuniaikaan crosstrainerilla kotona myös. Hyvin onnistuu.
Aloitin liikunnan harrastamisen (muutenkin kun kävelyn) tammi- helmikuun vaihteessa. Lapsi nyt 3, sitä ennen opiskelin ja lapsi kotihoidossa 2,5-vuotiaaksi, nyt olen töissä. Lapsi haetaan puoli neljä ja viideltä pikkukakkosen aikaan on mahdollisuus salille. Sitten harrastan n 2 krt viikossa joogaa ilta-aikaan ja mies mahdollistaa sen minulle. Meillä joka toinen nukutus on minun joka toinen hänen ja siten saa aina 3-4 iltaa viikossa vapaaksi. Harrastan keskimäärin 2-3 kertaa viikossa liikuntaa nyt. Vaihdoin helpompaan työhön, suoraan sanottuna. Syksyllä ei olisi ollut mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapset olivat pieniä, nousin viideltä, poljin 3 km uimahallille, uin kilometrin ja poljin takaisin. Mies lähti töihin kahdeksaksi, hyvin ehti.
Missä kaupungissa uimahalli aukeaa noin aikaisin? Meillä aukeaa vasta kuudelta.
Hän nouse kello 5.Siihen kuluu amu suihku, aamiainen puketuminen,uimakasin pakkaminen ja pyörällä ajo 3km.Hyvin on uimahalilla kello 6.Vai oletko niin ykstotinen ? Nouse kello 5 ja ryntää ovesta uos heti?
Vierailija kirjoitti:
Vähennät somea ja vauvapalstalla norkoilua, niin päivään ilmestyy tunteja kuin itsestään.
Toki someilu on helppoa ja tavoitteellinen harjoittelu vaikeaa.
Totta, se on vaikeaa. Sinäkin voisit treenata juuri nyt.
-ohis.
Enää ei ole pientä lasta, mutta hyvin on muistissa se aika. Olin yh eikä hoitoapua juuri ollut. Rutiiniksi muodostui se, että ruoan jälkeen lähdettiin ulos. Aluksi rattailla, jolloin minä sain tehtyä reippaan lenkin ja väsynyt lapsi sai istua kyydissä.
Joskus 3-vuotiaana lapsi sai potkupyörän ja se oli hauskaa yhdessä liikkumista. Tästä minulla on parhaat liikuntamuistota lapsen kanssa. Tahti oli molemmille sopiva ja lapsi oli helppo saada mukaan. Vähän myöhemmin kun hän oppi pyöräilemään, niin teimme yhdessä pyörälenkkejä. Se ei ollut niin mukavaa, koska itselle oli hankalaa ajaa niin hiljaa.
Mutta äkkiä tuli se aika, kun lapsi pärjäsi itsekseen 45min ja sain lenkkeiltyä yksin.