Kellään täällä Long Covid, tai post viral fatigue?
Suomeksi näistä olemattoman vähän tietoa. Minulla oli jonkinlainen post viral fatigue, eli virustaudin jälkeinen väsymysoireyhtymä vuosia sitten. Vuoden kesti aivan tolkutonta väsymystä ja muita omituisia oireita. Se onneksi sitten lopulta väistyi ja palauduin siitä.
Epäilen sairastaneeni koronan viime syksynä ja siitä lähtien on ollut aivan tismalleen samanlaisia todella omituisia oireita ja kovaa väsymystä. Vaikka tauti ei ollut edes mitenkään ihan älyttömän raju, niin nämä nyt on jääneet päälle. Vointi ja energiat saattaa romahtaa ihan yhtäkkiä, sydämen muljahteluja, etovaa, kuvottavaa oloa on jäänyt. Kellään muulla tämmöistä? Toivon kovasti, että tämäkin tästä pikkuhiljaa väistyisi.
Linkissä nuoren naisen tapaus, jossa korona myös aiheutti pitkäaikaisia terveyshaittoja, veritulppia ja melkein hengenlähdön.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/caa82902-f937-4d5e-ac16-d9047…
Kommentit (4)
Sehän oli tutkittu tuo longcovid, on pääasiassa ns kuviteltu. Ja kyllähän sen jo tiesikin, esimerkiksi hengen ahdistukseen on mittareita olemassa, joten jos niillä ei näy sitä ei ole oikeasti. Väsymystä on ihmisillä ollut ennen koronaakin, joten miksei sitten kotona jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Sehän oli tutkittu tuo longcovid, on pääasiassa ns kuviteltu. Ja kyllähän sen jo tiesikin, esimerkiksi hengen ahdistukseen on mittareita olemassa, joten jos niillä ei näy sitä ei ole oikeasti. Väsymystä on ihmisillä ollut ennen koronaakin, joten miksei sitten kotona jälkeen?
Eli et sitten yhtään tiedä, mistä on kyse. Se ei ole tavanomaista väsymystä, mikä rajun virustaudin jälkeen tulee.
Mulla oli koronan jälkeen kuukausia kestänyt päänsärky ja kävin tosi hitaalla. Saatoin unohdella puhelimessa kokoajan mitä olin juuri sanonut, koska lähimuisti pätki. Aivot olivat tosi sumussa. Se on hiljalleen palautunut mutta edelleenkin on aivosumuinen olo. Myöskin hajuaisti ja makuaisti lähti totaalisesti ja kesti kauan aikaa saada ne jokseeensakin normaaliksi. Haistoin palaneen käryä jonkin aikaa kun hajuaisti vääristyi.
On aikaisemminkin ollut kroonista väsymystä ja epäilen että olen alttiimpi saamaan tällaisia oireita.
up