UJOJEN heinäkuisten viikko 48
Huomenta ja toivottavasti laitoin oikean viikon!
hurircane: Minulla on, joo, 1,5-vuotias poika entuudestaan ja toki hänenkin odottamisensa oli niin oireetonta, että joka viikko kävin neuvolassa tai lääkärillä varmistelemassa, että masussa oli joku. Tuntuu vain hassulta, että nyt kun sisällä on kaksi, eivät hekään pidä suurempaa älämölöä. Kadehdin Tom Cruisea, jolla on oma ultralaite ;). Minulla on vain doppler, mutta sillä ei kuule mitään ennen jotain rv 12.
Eli täällä taas oireeton viikko alkamassa. Jakakaa te oksentelijat minullekin vähän oksua!
Kuitenkin enää kaksi yötä ultraan. On kuin jouluaattoa odottaisi. Toivottavasti lahja/t on sen mukaisia.
Kommentit (36)
..ultra, kun mies joutuu jäämään kotiin hoitamaan rokkoista esikoista. Meillä ei asu sukulaisia tai tukiverkkoja Helsingissä tai Suomessa, niin on vähän vaikea saada lapsenvahtia keskellä päivää lyhyellä varoitusajalla. Harmittaa ihan vietävästi. Iloiset uutiset on kiva jakaa paikan päällä ja etenkin huonoja uutisia varten tarvitsisin miehen mukaan ultraan.
Uskaltaisikohan tässä ilmoittautua heinäkuuta odottavien joukkoon? Viime perjantaina testasin jymy-yllätysplussaa ja rv 7 on nyt käynnissä. Ensimmäistä ultra-aikaa odottelen tämän viikon torstaiksi ja jännittää kamalasti.
Taustaa: Vuodesta 2003 on yritetty välillä aktiivisemmin ja välillä passiivisemmin, käyty kertaalleen laparoskopiassa poistattamasa endoa ja yksi IVF-tuorehoito takana. Jätimme alkuvuonna hoidot tauolle ja vara-alkiot pakkasen ja päätin keskittyä työelämään ja harrastuksiini jonkin aikaa. Ja kas, keskellä pahinta stressikautta huomaan että menkat ovat myöhässä ja oireet viittaavat kovasti plussaan. Vasta testattuani huomasin että olin laskenut kiertoni väärin - olinkin ollut jo kaksi viikkoa myöhässä kun epäsäännöllinen kiertoni oli sekoittanut kalenterimerkinnät.
Oireet ovat pysyneet melko maltillisina, eilen alkoi reilumpi kuvotus, joka kuitenkin pysyy hallinnassa. Alaselkää jomottelea iltaisin, rinnat ovat turpea ja arat. Muuten ei kovin suurta poikeamaa normaaliin.
Onnea kaikille kanssajännittäjille! :)
Tervetuloa Kirsu ja onnea ylläristä =)
Täällä ollaan ja möllötellään. Tuhruilu jatkuu ja saa mielen apeaksi...mulle on kehittynyt erinomainen pakkomielle pyyhkiä vessapaperille ennen pissimistä niin voi sitten päivitellä mitä ja minkäväristä tänään tulee...Mutta kaippa se tästä. Ja niin kauan kuin ei ole kipuja ja kunnon lorahdusta on kai kaikki hyvin, siihen koitan luottaa.
Mulla paha olo hellittää pikkuisen. Edelleen lämmin ruoka ällöttää ja mitään ei tee mieli, mutta jos jotakin saa tasasin välein meneen alas ei iske niin huono olo enään. Ei oo oksu kurkussa koko ajan, se on ihan kiva. Samoin rupes kaksosistakin näillä main laantumaan. Mutta tästä menee vielä aikaa ennen kuin pystyn syömään normaalisti saati pistään mitään makeaa suuhun. No, puntari näyttää vähemmän kuin kaksosista ekasta neuvolassa joka oli viikolla 8+ ja nyt on viiikon enemmän. Jospa tällä kertaa onnistuis oleen kasaamatta kauheeta kilomäärää taakaksi.
Rintoja saa kyllä edelleen varoa, ja suojella lasten töytäisyiltä. Ovat arat kuin mitkä, ja niitä pistelee ja kihelmöi niin kuin maitoa nousisi. (Imettäneet tiedätte, ja te muut tulette tietämään) Hassua on, että kaksosista rinnat ei kasvanu kuin vähän ennen synnytystä, nyt tuntuvat tietävän vanhasta muistista mitä tarttee tehdä =) Väsymys ja saamattomuus vaivaa, tänäänkin nukuin muksujen kanssa päikyt ja nyt tuntuu jo että pitäs mennä unille..Niin että kaippa tässä raskaana edelleen ollaan. Koitan nyt malttaa mieleni ja jaksaa sinne niskapoimu-ultraan asti, jonka varasin yksityiselle, tais olla 14.12. Sitten soittelen neuvolaan jos kaikki ok.
Tsemppiä ultraan tällä viikolla menijöille, toivotaan kivoja uutisia! Ja yksi toivomus, laittaisitteko raskausviikot kun kirjoittelette niin pysyisi paremmin kärryillä missä kukin menee!
T:Ipanapiina ja pikkanen 9+3
Tervetuloa Kirsu ja onnea plussasta!
Mielenkiintoista lueskella kokemuksia noista oireista ja pahoinvoinneista. Näyttää siltä, että osa voi TOD. pahoin ja oksuilee paljonkin/usein ja toisille ei pahoinvointia tulekaan. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen porukkaan - ainakin toistaiseksi. Rinnat on tosi arat, etenkin illalla sen huomaa kun riisuu rintsikat ja menee nukkumaan vatsalleen. Ja väsymys on mulla kyllä myös oikein superhypervoimakasta, niinku joku muukin kirjoitteli. Melkein vähän toivoisin tuota pahoinvointia, että tuntuis todellisemmalta tämä raskaus :) Ultraan menen jo ensi viikon torstaina, silloin viikkoja 7+4, luuletteko, että jotain jo näkyy?? Siis muutakin kuin pieni piste...
Nukkumatti melkein jo vieressä...hohhoijaa, Inka76 6+1
Hei Ipanapiina,
Ymmarran tunteesi. Kavin tana aamuna unenpoppyrassa vessassa mutta herasin hetkessa kun huomasin paperissa pienoisen rusehtavan laikun. Sen enempaa ei ole tanaan tullut mutta ryntasin samantien soittamaan miehelleni. Han selitti, etta vaikka kiinnittyminen on minulla jo tapahtunut (viikko 5 menossa) niin joskun kestaa oman aikansa ennemkuin veri tulee pois. Samoin, koska minulla on endometrioosi molemmissa munasarjoissa voi suurentunut keltarauhanen olla rikkonut jonkun vanhan arven. Patisteli minut rauhoittumaan ja antoi saman loppukommentin jonka sinakin totesit: mikali ei kramppaa, ei tule enemman verta tai HCG arvot eivat putoa niin kaikki on ok. Luulisi nyt kirurgin tietavan joten yritin rauhoittua taman jalkeen. Tei kylla raskaustestin uudestaan (no ok myonnetaan tein 2 testia tanaan). Molemmat olivat ihan selkeasti plussaa. Aikaisemmassa keskenmossa HCG arvo putosi tosi pieneksi kun aloin vuotaa.
Tervetuloa mukaan ja onna plussasta uusille. Miten joku voi olla niin onnekas etta huomaa vasta 7 viikolla olevansa raskaana. Kumpa minakin olisin huomannut vasta silloin. Sitten ei menisi kaikki aika hermoiluun.
Unohdin toivotella sinulle onnea ultraan. Kerro heti kun saat tulokset.
Pahoitteluni siitä etten ole käynyt täällä aikoihin ottamassa osaa keskusteluun...toivoisin että syynä olisi voimakas pahoinvointi joka pitäisi minun sängyn pohjalla aamusta iltaan mutta ei.....meidän päivät on mennyt pää kolmantena jalkana juostessa ja ihan näitä joulunalus juttuja tehdessä...konekin on tilttaillut aika ajoin.
Tervetuloa kaikille uusille ja onnittelut plussista. Ihanaa lukea tätäkin pinoa, kun niin moni on saanut sen mitä on haaveillut.
Ipanapiinan tuhruilu siis jatkuu....surku, tosin voin lohdutella. Itselläni on ihan sama juttu. Kohta kaksi viikkoa tuhruillut välillä enemmän ja välillä vähemmän...kipujakin on jonkun verran. Varsinkin jos joutuu istumaan paljon kivut voivat olla ihan sietämättömät. Tänään soitan tuohon ä.neuvolaan ja koetan päästä tarkistuttamaan tilanteen.
Muuten täällä ollaan lähes oireettomia....kahvi ei maistu ja rinnat on pinkeät ja kipeät....
Nyt pitää mennä aamuteelle ennekuni täytyy taas lentää.
Weimari & Himpula 9+1
Aamuisin ei vielä koneelle kykene, mutta näin päikkäriaikaan alkaa olo olla jo sopiva surffailulle.
Kumpavauvalla on siis huomenna ultra. Tsemppiä sinne, eiköhän sieltä kaksi pikkuista löydy!
Kirsulle onnea plussasta ja tervetuloa heinäkuisiin.
Ipanapiinalle ja Weimarille voimia jatkuvien vuotojen kanssa. Eiköhän ne ole kuitenkin niitä harmittomia vuotoja.
Mitään uutta ei tälle suunnalle kuulu. Raskausviikot aina tarkoitan laittaa lopuksi, mutta ennen kuin huomaankaan, ehdin lähettää viestin, enkä ole niitä viikkoja kuitenkaan merkannut... Jospa tällä kertaa ;)
Peerit 7+1 (vautsi kahdeksas rv)
Huvittavaa että on vissiin niin hormonihöyryissä että melkein mistä tahansa nousee kyyneleet silmiin - oli kyse sitten onnitteluista tai luonto-ohjelmasta tv:ssä. ;)
Olen itsekin tosi tyytyväinen että olin sotkenut kiertolaskuni ja näin vältänyt parin viikon ylimääräisen jännityksen.
Sen sijaan olin aika hermona kun plussasin samalla viikolla, jolla olin käynyt magneettikuvauttamassa vanhaa juoksuvammaa nilkassa. Soitin heti magneettikuvauksen tehneelle asemalle, jossa vakuutettiin ettei huolta ole. Eilen kuitenkin löysin netistä, ettei sitä suositella kolmen ensimmäisen raskauskuukauden aikana. Soitin siis tänään vielä kuvauksen tehneelle radiologille, joka vakuutti ettei mitään vaaraa ole. Nyt saa sitten ruksia yhden pelon vähemmälle. Muutenhan niitä kyllä tässä riittääkin!
Olen noista raskausviikkojen ja päivien ilmoittelusta aivan pihalla, mutta ilmeisesti mulla tulee seitsemäs viikko pian täyteen. Lisäksi kun kaksi edellistä kiertoa oli luokkaa 37 pv ja 21 pv niin tästä plussakierron pituudesta ei ole mitään tietoa.
Sain tänään soitettua neuvolaan :D ja sain ekan käynnin joulukuun puoliväliin. Onneksi on se yksityisultra torstaina, muuten en kestäisi odottaa!
Kirsu tervetuloa joukkoon. Tuohon itkuisuuteen, niin mä katoin toissa viikonloppuna jokin ruotsalaisen vanhainkoti ohjelman ja itkin täyttäpäätä melkein koko ohjelman ajan. Eikä siinä ollut edes mitään surullista, muuta kuin vanhukset halusivat kotiin jne.
Kunpavauvan ultrakuulumisia odotellaan. Mitä siellä näkyi, kuinka monta sykettä?
Inka mulla pahoinvointi iski voimakkaammin vkolla 7 eli sinulla se voi olla vielä edessä.
).( pahoinvointia on edelleen ja yleensä ainakin kerran aamussa on hyvä käydä tyhjentää koko vatsalaukun sisältö. Eilen oksensin kyllä illallakin ja tänään on koko päivän ollut todella paha olo. Heti aamulla kun heräsin oli sellainen tunne, ettei tämä päivä mene yhtään hyvin. Ärsyttävää kun töissä on kuitenkin skarpattava, ettei kukaan saa tietää. Vaikka mun paino on laskenut sellaset 3kg niin toi massu kyllä alkaa jo vähän pömpöttää. Sitten kysyisin onko muilla samoin, kun mun pissa on todella keltaista, mietin että onko mun nestetasapaino kuitenkin alhainen tuon oksentelun takia?! Meillä on torstaina eka neuvola, vähän kyllä jo jännittää vaikka eihän siellä sillein mitään tapahdu. Kyllä toivoisin, että niitä sydänääniä voisi yrittää kuunnella, mutta ei ne taida vielä näillä viikoilla.
t. joalin + aarre rv 9+0
Tutkin tyokseni vauvojen aivojen kehityst kayttaen mm. MRI ja fMRI tutkimuksia eika sinulla todellakaan ole mitaan syyta huoleen. Miltei kaikki ovat magneettisia hiusvarit, kirjojen nitomisliimat yms. Ala yhtaa huolestu.
Jotenkin sitä maallikkona heti alkaa epäillä etä magneettikuvauksella olisi samanlaisia vaikutuksia kuin rtg-säteillä, mutta onneksi ei. Radiologin mukaan ne välttämissuositukset on kuulemma tehty amerikkalaisten oikeudenkäynti-intoisten vuoksi. ;)
Miten voi alkaa jo tässä vaiheessa tuntua että maha pömppää! Housut ovat alkaneet puristaa ja olen mielestäni ihan samassa lihassa kuin ennenkin, ainakin olen pyrkinyt syömään ihan samalla tavalla kuin ennenkin vaikka välillä onkin karmiva nälkä.
Nyt muistan laittaa loppuun: Kirsu rv7 :)
Hei kaikille!
Olen jo useamman viikon tiiviisti seuraillut kuulumisianne. Vieläkö mahtuisi mukaan?
Itselläni on melko erilainen tilanne kuin useammilla teistä, mutta vaikka en ole ymmärtänyt juuri mitään hoitokertomuksistanne, niin silti olen saanut viesteistänne paljon tukea.
Meidän tarinamme on seuraavanlainen: vauvaa on yritetty neljä vuotta. Toistaiseksi tuloksena on ollut kolme keskenmenoa -03, -04, -04. Viimeisimmästä on siis jo reilu kaksi vuotta. Olin juuri päättänyt ottaa yhteyttä lapsettomuusklinikalle, kun ykskaks olinkin raskaana.
Olen aivan ihmeissäni ja jännittänyt ihan hullun lailla päivien ja viikkojen kulumista. Eilen kävin ylimääräisessä ultrassa ja syke löytyi. Ihanaa! Nyt ollaan siis pidemmällä kuin koskaan aiemmin. Pitkä on matka vielä ja paljon vaaroja voitettavana. Nyt uskaltauduin kuitenkin raapustamaan tänne.
Olo on vaihdellut normaalista kuvotukseen. Oksentamaan ei ole onneksi tarvinnut ruveta. Hauskaa joulukuuta kaikille!
Taru rv 8+4
Tervetuloa Taru, hyvin sopii vielä mukaan!
Joka päivä käyn lueskelemassa ja aina sitä sitten pitää jotakin kirjoitella, vaikka ei asiaa olekaan. Taidan olla palstaterroristi ;).
Niin olitko Kumpavauva tänään ultrassa? Tulehan kertomaan kuulumisia!
Joalin, kyllähän se voi olla, että kropassa lievää kuivumista, jos pissa oikein tummaa ja ehkä haisevaa myös. Pelkän veden juominen on tietenkin suositeltavaa, mutta vichy tai hyvin laimea mehu imeytyy paremmin, pelkkä vesi tulee monesti melkein suoraan läpi.
Minulla on ollut tänään melkein liian hyvä olo! Melkein alkaa heti pelottaa, että mitäs tämä tarkoittaa. No huomenna ultrassa pitäisi selvitä. Olen toisaalta jo ajatellut jo sitäkin, että apua jos odotankin kuitenkin kaksosia, kun tuo pahoinvointi alkoi noin aikaisin... No, en nyt ihan tosissaan kuitenkaan. Kaikkea sitä vaan tulee pohdittua!
Joku mietti että vauvan täytyy olla vasta pieni piste ultrassa. Onhan se vähän isompi kuin piste, mutta eipä siitä vielä oikein vauvaa tunnista. Mutta se sydämen sykehän siinä on tärkeintä :).
Peerit rv 7+2
Hei,
Ihan nopea, mutta ihana, tiedotus: Kaksi sykkivää sydäntä ja kaikki hyvin! Tästä voimme päätellä sen, että pahanolon olemattomuudella ja oksennuksen puuttumisella (ylipäänsä OIREETTOMUUDELLA - minullahan ei ole kipeänä edes nännit) ei ole mitään yhteyttä masun sisäiseen elämään.
Mutta minulla on oikeasti JO NYT raskausmaha. Mitenköhän pitäisi sen piilossa vielä neljä viikkoa?
kunpavauva ja Unelma & Lempi
7+0
Ja näkyi yksi sykkivä sydän!
Viikkoja jotain 6+3 tai 6+4.
ja onnea kaivatusta plussasta!!
Kunpavauvaalle ja tinkywinkylle onnittelut pikkuisista sykkeistä :) Minkälaiset oli ensireaktionne kun näitte sykkeen? (en muista mainitsitetko niistä jotain...)
Omaa napaa: Huomenna on taas ultra, toivottavasti sikiöpussi on kasvanut oikeaan suuntaan! Huomenna on myös eka neuvola, joten paljon jännää tapahtumaa. Ekassa neuvolassa vissiin pitäisi päättää synnytyssairaala...tällä hetkellä puntaroin Hyvinkään ja kättärin välillä. Onko kellään jo synnyttäneistä kokemuksia ko. sairaaloista?
ruu. ja napero 9+0
Tervetuloa Kirsu ja Taru minunkin puolestani! Ja onnittelut Kunpavauvalle ja tinkywinkylle sykkivistä sydämistä! Ihanaa!
Täällä väsymys jatkuu ja uusi tuttavuus on pahoinvointi joka alkoi kuin salama kirkkaalta taivaalta. Vielä onneksi ruoka kuitenkin pysyy sisällä...
Terkuin,
Ragazzina rv6+1
Missä kaikki heinäkuiset? Vai joko kaikkia vaivaa niin kova pahoinvointi, ettei jaksa koneella istua...
Itselläni on taas tänään hieman parempi olo. Mutta jotenkin on turhan voipunut koko ajan eikä mitään oikein jaksaisi. Iltaa kohti on nyt taas alkanut turvotella ja verkkarit ainoat housut, jotka tuntuvat mukavalta päällä.
Minäkin todella odotan ultraa, joka on torstai aamulla. Vähän kauhistuttaa, kun juuri aamuisin aina pahin olo ja yksin täytyy mennä, mutta eiköhän se jotenkin siitä.
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille
Peerit