Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saunominen tutulla naisporukalla

Vierailija
30.03.2023 |

Saunailta tulossa. Katsotaanko oudosti, jos haluan käyttää pyyhettä ympärilläni, vaikka saunassa on vain tuttuja naisia ja olen itsekin nainen? En tunne oloani hyväksi kokonaan alasti edes yksin ollessani.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuuko saksittelu pyyhe päällä?

Maton nuoleminen ainakin onnistuu vähän pyyhettä nostamalla.

Vierailija
42/53 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jätän aina sen saunomisosuuden väliin erilaisiin syihin vedoten. En ymmärrä miksi kukaan haluaa heilua alasti kavereidensa edessä.

Koska ihmisillä on tapana peseytyä alasti.

Ei sitä kukaan normaali ihminen sen enempää mieti.

Miksi tämä peseytyminen pitää hoitaa porukalla eikä jokainen kotonaan?

Koska se on sosiaalisille eläimille yleinen tapa tehdä asioita yhdessä, ihmisillä niitä tapoja on kertynyt runsaasti, muunmuassa peseytyminen, syöminen, pelailu....

Ei ne inkkaritkaan mene hikimajaansa kukin yksinään vaan porukalla, ihan jo siitäkin syystä että silloin polttoainettakin menee vähemmän.

Alastomuus "vieraiden" ihmisten läsnäollessa ei ole ollut luonnollista enää vuosituhansiin.

Sanoo kuka? Todella monissa kulttuureissa on yhä edelleen jonkinlainen sosiaalinen peseytymiskulttuuri. Suomessa se on sauna, joka löytyy myös laajalti muualta Euroopasta, vaikkei olekaan ihan yhtä suosittu tai iso juttu. Mutta matkustaessa huomaa kyllä nopeasti, että Baltian ja pohjoismaiden lisäksi saunakulttuuri on kyllä tuttua mm. Saksassa ja Tsekeissäkin. Japanissa taas on hyvin elossa oleva ja aktiivinen onsen-kylpyläkulttuuri, vastaava kulttuuri taitaa löytyä myös Koreasta ja Kiinasta. Muslimeilla taas on hamam-kylpylöitä, joissa tosin ei taideta olla täysin alasti. Mutta selvästi väitteesi siitä, että alastomuus tuntemattomien seurassa olisi nykyään jotenkin epäluonnollista, on virheellinen. Päinvastoin, suuressa osassa maailmaa tällainen kylpylä- ja saunakulttuuri on edelleen tärkeä osa kulttuuria, vaikkeivat kaikki siihen tietenkään osallistukaan.

En minä ainakaan mene kylpylään sen takia, että siellä on muita ihmisiä. Kauhean kallista vaan olisi varata koko paikka omaan käyttöön, joten ne muut ihmiset on siellä se pakollinen paha. "Yhteisöllisyys" ei todellakaan ole se idea noissa, harvalla vaan on omia uima-altaita ja saunaosastoja kotonaan.

Itä-aasialaiset kylpylät eivät olekaan lainkaan sama juttu, kuin kylpylät täällä Suomessa. Vertautuvat ennemmin juurikin yleisiin saunoihin. Pääsymaksu on usein hyvin edullinen, joten sinne on mahdollista mennä pienellä kynnyksellä peseytymään ja rentoutumaan. Kyllä itse olen ainakin kuullut tuttavien suusta, että julkisista saunoista pidetään osittain niiden yhteisöllisen luonteen vuoksi - tulee keskusteltua tuntemattomien kanssa luontevammin, kuin monissa muissa tilanteissa. Itse olen enemmän sitä koulukuntaa, joka tykkää pääsääntöisesti saunoa mieluiten yksin tai pienellä porukalla, mutta ymmärrän kyllä, mikä se yhteissaunomisen/-kylpemisen sosiaalinen puoli on, mikä monia viehättää. Olen itsekin tutustunut moniin ystäviini juuri saunassa esim. juhlien yhteydessä. Kyllähän se alastomuus tuo tietynlaisen välittömyyden vuorovaikutukseen, kun ulkoiset statussymbolit eivät ole samalla tavalla läsnä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis miksei vois laittaa pyyhettä? laittaisin ehkä itsekin,uimahallissakin pidän pyyhettä saunassa silloin tällöin

Vierailija
44/53 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttää, että tähänkin ketjuun tuli Jonnet ja pervot avautumaan. Kyllä se alapäähaisijakin on kohta täällä, ja ketju poistetaan 👏👍🏻

Vierailija
45/53 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menisit?

Vierailija
46/53 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeasti tubulaariset rinnat on ainakin yksi syy, miksi nainen ei pysty tutussa naisporukassakaan olemaan alasti. Jotkut varmasti pystyy, eikä häpeile tätä ominaisuutta, mutta pahimmillaan todellisuus on todella rujo näky, jota ei halua muiden pällisteltäväksi ja sääliteltäväksi.

Vierailija
47/53 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakkena vaan, sitähän sää kysyit!

Lisäksi pyydätte jotain incel-miestä selänpesijäksi ja järkkäätte samalla hänelle vuoden kohokohdan.

Vierailija
48/53 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen työskennellyt nyt hetken aikaa lakialalla ja sieltä itselleni on tarttunut tietynlainen eleettömyys moniin tilanteisiin, joka itselleni on ollut hyväksi. Olin myös aiemmin kova miettimään mitä muut ajattelee, miten asiaa pitää selittää yms. Tällä alalla olen oppinut tietynlaista reagoimattomuutta ja ymmärtämään mitkä asiat ovat yksityisasioita. Ainahan saa kysyä, mutta aina on oikeus olla vastaamatta. Se on tehnyt itselleni todella hyvää.

Itse siis tekisin tällä hetkellä Ap:n tilanteessa siten että menisin ihan pokkana normaalisti pyyhe päällä saunaan, jos se tekee oloni mukavaksi. Sieltä löytyy AINA se tyyppi joka asiaa kommentoi, Oho, menetkö sä Mari pyyhe päällä saunaan?. Tai jopa kysyy suoraan sen Miksi -kysymyksenä. Tässä kohtaa on hyvä muistaa että less is more, koska jokaisella on oikeus toimia kuten itse haluaa, tällaisissa asiossa ja ei sitä tarvitse enempää selitellä. Itse vastaisin tähän ystävällisesti : Menen. Tykkään saunoa enemmän näin.

Tästä eteenpäin kysymyksiin voi vaan kohautella olkia ja keskittyä vaikka nauttimaan saunajuomaa. Jos joku tämän jälkeen jää jankkaamaan se on hänen murheensa. Velvollisuutta keskustella enempää asiasta ei ole. Vastaa vaikka Niin, en tiedä. Jos joku oikein inttää miksi tykkäät olla pyyhe päällä.

Jos kaverien saunailta olisi joku viranomaisasiointitilanne. :D

Vierailija
49/53 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vaan ap vaikka pyyhkeen turvin. Ei ole tapana tuijottaa/ kommentoida muiden tyyliä. Ehkä sitten jos jotain tosi outoa näkisi. Pyyhe ja uikkari eivät sitä ole.

Vierailija
50/53 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne saunaan ole mikään pakko mennä. Jos haluaa selittää jotain niin sanoo vaikka että tulee huono olo. Tai sitten voi saunoa lopuksi yksikseen, se varmaan sopii kaikille.

Sen sijaan en menisi itse saunaan sellaisen kanssa joka tulee sinne keho peitettynä kun muut ovat alasti. Tulee olo että hän kyttää muita.

Vierailija
51/53 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö saunominen ole kivempaa muutaman hengen voimin. Joukkosaunominen on jotenkin stressaava ajatus.

Vierailija
52/53 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jätän saunomisosuuden väliin. En pidä saunomisesta, ja en ole sitä sen kummemmin selitellyt. En myöskään tykkää lillua paljussa, joten en vain sitten osallistu sellaiseen.

Hyvä että jäät. Ei tuollaista sitruunanaamaa lauteille kaivatakkaan!

Vierailija
53/53 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeasti tubulaariset rinnat on ainakin yksi syy, miksi nainen ei pysty tutussa naisporukassakaan olemaan alasti. Jotkut varmasti pystyy, eikä häpeile tätä ominaisuutta, mutta pahimmillaan todellisuus on todella rujo näky, jota ei halua muiden pällisteltäväksi ja sääliteltäväksi.

No mulla on tubulaariset rinnat ja osaksi siitä syystä vältellyt aina uimahalleja ja saunailtoja. En nyt sanoisi, että näky on rujo, mutta kyllä sitä tuntee itsensä sen verran erilaiseksi, ettei viitsi mennä hillumaan alasti muiden eteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi