Miten tarkasti olette noudattaneet ruokasuosituksia raskaana?
Kommentit (9)
En ole noudattanut, kaikenlaista nykyajan höpöhöpöä.
En syönyt raakaa kalaa tai lihaa, enkä juonut alkoholia. Muuten elin aika normaalia elämää.
Huolehdin että saan riittävästi foolihappoa ja rautaa ja kalsiumia. En juonut alkoholia. Joitain juustoja, pepperonia ja graavikalaa kyllä söin toisinaan.
On suosituksia, joita mielestäni kannattaa noudattaa tarkkaan ( esim listeriaan liittyvät) ja asioita joihin suhtauduin itse vähän rennommin.
Silloin kun mä tulin raskaaksi 2003 ja soittelin ensimmäistä neuvola-aikaa (ennen joulua), ohjeistus hoitajalta syömisten suhteen oli tyyliin "jos teidän joulupöytään kuuluu maksalaatikko, niin älä ihan kaksin käsin sitä vedä".
Vasta sitten raskausaikana sai keskustelupalstoilta alkaa lukea graavilohesta ja tuorejuustoista (listeria) sekä lakritsista (verenpaine).
Kyllä graavikalakin voi syödä kuumennettuna. Samoin esimerkiksi meetvursteja.
Söin kyllä itsetehtyä graavikalaa, mikänoli tehtymahdollisimman tuoreesta kalasta.
Listeriariski liittyy ennenkaikkea vakuumipakkaukseen ja siihen että on käytetty ei niin tuoretta kalaa.
Olen syönyt sushia sillä perusteella kun Ruotsissakin se on sallittu raskauden aikana. Kohtuudella tietenkin. Tuolloin raskaudesta oli tosin vasta aavistus, plussan jälkeen en ole syönyt.
En