Millaista se lähihoitajan työ on kotihoidossa?
Konkreettisesti? Pyllynpesua? Lääkkeenjakoa? Lähihoitajan koulutuksella siis.
Olen vakavissani aikonut pyrkiä lähihoitajaopintoihin. Ja tuo kotihoito kiinnostaisi.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Palvelutalossa työskenteleminen hoitajille yleisesti ottaen pikkuisen helpompaa, mitä kotihoidossa. Vaikka palvelutalossa ei ehdi hoitaa asukkaita kunnolla, niin ei ole siirtymistä paikasta toiseen, vessaan pääsee, on oma taukotila (vaikka aina ei tauolle toki ehdi), ryhmäkodeissa näät/ kuulet yhtä asukasta hoitaessa ”sivusilmällä” samalla, miten toinen asukas siinä samassa huoneessa voi, eli voit samalla valvoa yhtä kun hoidat toista, ja ennenkaikkea tiedät jo etukäteen mitä siellä oven takana on vastassa. Et myöskään ole yksin, vaan siinä ovat ne työkollegat vuorossa turvana. Tämä hoitajille mukavampi, vanhuksille ei millään muotoa.
Työpäivän jälkeen palvelutalossa työssä olevalle tulee se sama hirvittävä huonon omatunnon ääni, mitä monelle kotihoidossa työskentelevälle, että et ole ehtinyt tehdä työtäsi niin hyvin, mitä osaisit. Vaikka tiedät ettei se ole sinun syy, että henkilökuntaa on liian vähän, niin silti tuntuu pahalta. Vanhuksia hoidetaan, kuin ”liukuhihnalla” mahdollisimman nopeasti, että ehditään ”hoitaa” kaikki. Mutkat vedetään suoraksi joka tilanteessa, kun on pakko. Käytännössä katsottuna yritetään varmistaa, että saadaan vaihdettua vaipat, ja annettua ruoat ja lääkkeet, siinäpä se ”hoito” on.
Palvelutalossa työskenteleminen hoitajille yleisesti ottaen pikkuisen helpompaa, mitä kotihoidossa. Vaikka palvelutalossa ei ehdi hoitaa asukkaita kunnolla, niin ei ole siirtymistä paikasta toiseen, vessaan pääsee, on oma taukotila (vaikka aina ei tauolle toki ehdi), ryhmäkodeissa näät/ kuulet yhtä asukasta hoitaessa ”sivusilmällä” samalla, miten toinen asukas siinä samassa huoneessa voi, eli voit samalla valvoa yhtä kun hoidat toista, ja ennenkaikkea tiedät jo etukäteen mitä siellä oven takana on vastassa. Et myöskään ole yksin, vaan siinä ovat ne työkollegat vuorossa turvana. Tämä hoitajille mukavampi, vanhuksille ei millään muotoa.