Rikkaat ja rahattomat 2023 OFFICIAL
Kommentit (872)
On tämä nyt jukolauta. Ensin on valitus miten yhdellä köyhällä ihan liikaa hienoja tavaroita ja liian nätti koti. Ei ole oikeasti köyhä.
Ja sitten heti marmatus kun toisella on niin köyhää eikä mitään kivaa, kaikki romua, miten ei ole kertynyt aiemmin.
Köyhä ei voi voittaa.
Vierailija kirjoitti:
On tämä nyt jukolauta. Ensin on valitus miten yhdellä köyhällä ihan liikaa hienoja tavaroita ja liian nätti koti. Ei ole oikeasti köyhä.
Ja sitten heti marmatus kun toisella on niin köyhää eikä mitään kivaa, kaikki romua, miten ei ole kertynyt aiemmin.
Köyhä ei voi voittaa.
Totta! Olen näin todennut olevan näissä vastaavissa ketjuissa.
Teki köyhä niin tai näin, aina väärinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olin oikeestaan aika järkyttynyt tästä jaksosta. Onhan tässä aiemminkin ollu köyhiä, mutta nämä nyt oli jotain aivan kurjia-siis kurjuudesa eläviä verrattuna aiempien jaksojen tilapäis-köyhiin. Aiemmilla köyhillä sentään oli aiempia työuria mut sitten sairastuneet,tms. oli vauva syntynyt eli oli hoitovapaalla jne. Tämän jakson nuori tyttö eli kyllä järkyttävässä KURJUUDESSA! Vaatteista lähtien.
Jäin ihmettelemään miksi, n 60 vuotiaalla äidillä ei ole edes kertynyt sinne kotiin YHTÄÄN mitään, aimmilta vuosilta? En ihan alusta asti nähnyt jaksoa , mutta jotenkin koti näytti tyhjältä, ei tauluja, ei mitään kivaa, joku kaamee saastanen sohva. Kun noita sohviakin saa ihan ilmaseksi tori.fi, toki kuljetus usein vaaditaan(?).
Minne ne aiempien vuosien tavarat om kadonneet? Vai oisko avioero vieny kodin sisustuksen, mutta toinen tyätr sanoi että äiti oli yh jo kun hän asui siellä? Yleensä ihmislle kertyy vuosien varrella roinaa, tavaraa , vaika yhtäkkiä tulisikin köyhyyttä.
Kyllä kurjuus on ennen kaikkea mieluikuvutuksen puutetta ja mielenköyhyyttä kai sitten. On TAITO elää köyhänä-sanonta kuuluu.Jos on taitoa niin keksii mistä saa ilmaiseksi tavaroita jne. Tai hankkii vaikka viihtyvyyttä joillain kasveilla jne.
ps. miten toi viikkobudjeti lasketaan, kun oli nyt 70e/viikko. se olisi 280/kk, eihän toi ole mahdollista ellei sit ole joitain velkoja maksussa tms muuta mikä syö minimiotimeentulotuesta?
samaa mietin. Koko ajan tarjolla uoeita sohvia, ruokaryhmiä, tauluja yms yms ilmaiseksi. Eivätkö vaan halunneet mitään. Vaatteitakin lahjoitetaan todella paljon, ihan merkkivatteitakin, minäkin voisin lahjoittaa kassillisen adidasta tytölle, näytti kyllä olevan ihan hienot vaatteet hänellä. Ehkä äiti panosti vain tyttäreen? Ruokaahan oli ainakin tyttärelle riittävästi ja kaikki huolehdittu lapsen suhteen. Sisustaa voi tosiaan ilmaiseksi nykyään, valitsee vaan mitä haluaa lahjoituksena roskalava fb ryhmistä. Koirakin tytöllä on, harvalla edes rikkaalla mahiksia siihen. Pääasia että onnellisia.
Ilmaisen huonekalun hakeminen vaatisi myös ilmaisen tukiverkoston paikalla olon. Roskalavan tavarat tarjotaan usein nopeimmalle, köyhän tulee sitten kontaktoida äkkiä jotain peräkärryllistä tai pakettiautollista tuttua seuraksi ja toivoa että hän pääsee samana päivänä avuksi. Ehkä näitä ei ole edes olemassa, tai muuten vain ei ole nopeasti saatavilla? Tässä pitäisi kuitenkin sopia aika, joka sopii kaikille kolmelle osapuolelle, se ei ole välttämättä niin helppoa. Toisena vaihtoehtona on vuokrata itse auto tai paku, jos itsellä on edes ajokorttia. Yhtäkkiä ilmainen roskalavan tuote ei olekaan niin ilmainen. Kuulostaa keskiluokkaiselta ajattelulta että köyhä voi vain hakea mieluisensa ilmaiseksi, eikä ajatella että miten köyhä sen oikeasti saisi haettua. Bussilla noutamaan sohvaa?
Tuosta ravintolan valitsemisesta.
Jos köyhä menee hienoon ravintolaan ihmetellään miksi köyhä menee hienoon ravintolaan eikä tavalliseen.
Jos köyhä menee tavalliseen ravintolaan niin ihmetellään miksei mennyt hienoon.
Jos köyhä ei menisi mihinkään ravintolaan ihmetellään miksei mennyt johonkin ravintolaan syömään kun kerrankin olisi ollut mahdollisuus.
Jos menee kampaajalle ihmetellään miksi ei leikannut ja värjännyt itse.
Jos leikkaa ja värjää tukan itse niin miksei mennyt kampaajalle kun kerrankin oli mahdollisuus.
Jne...loputon suo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olin oikeestaan aika järkyttynyt tästä jaksosta. Onhan tässä aiemminkin ollu köyhiä, mutta nämä nyt oli jotain aivan kurjia-siis kurjuudesa eläviä verrattuna aiempien jaksojen tilapäis-köyhiin. Aiemmilla köyhillä sentään oli aiempia työuria mut sitten sairastuneet,tms. oli vauva syntynyt eli oli hoitovapaalla jne. Tämän jakson nuori tyttö eli kyllä järkyttävässä KURJUUDESSA! Vaatteista lähtien.
Jäin ihmettelemään miksi, n 60 vuotiaalla äidillä ei ole edes kertynyt sinne kotiin YHTÄÄN mitään, aimmilta vuosilta? En ihan alusta asti nähnyt jaksoa , mutta jotenkin koti näytti tyhjältä, ei tauluja, ei mitään kivaa, joku kaamee saastanen sohva. Kun noita sohviakin saa ihan ilmaseksi tori.fi, toki kuljetus usein vaaditaan(?).
Minne ne aiempien vuosien tavarat om kadonneet? Vai oisko avioero vieny kodin sisustuksen, mutta toinen tyätr sanoi että äiti oli yh jo kun hän asui siellä? Yleensä ihmislle kertyy vuosien varrella roinaa, tavaraa , vaika yhtäkkiä tulisikin köyhyyttä.
Kyllä kurjuus on ennen kaikkea mieluikuvutuksen puutetta ja mielenköyhyyttä kai sitten. On TAITO elää köyhänä-sanonta kuuluu.Jos on taitoa niin keksii mistä saa ilmaiseksi tavaroita jne. Tai hankkii vaikka viihtyvyyttä joillain kasveilla jne.
ps. miten toi viikkobudjeti lasketaan, kun oli nyt 70e/viikko. se olisi 280/kk, eihän toi ole mahdollista ellei sit ole joitain velkoja maksussa tms muuta mikä syö minimiotimeentulotuesta?
samaa mietin. Koko ajan tarjolla uoeita sohvia, ruokaryhmiä, tauluja yms yms ilmaiseksi. Eivätkö vaan halunneet mitään. Vaatteitakin lahjoitetaan todella paljon, ihan merkkivatteitakin, minäkin voisin lahjoittaa kassillisen adidasta tytölle, näytti kyllä olevan ihan hienot vaatteet hänellä. Ehkä äiti panosti vain tyttäreen? Ruokaahan oli ainakin tyttärelle riittävästi ja kaikki huolehdittu lapsen suhteen. Sisustaa voi tosiaan ilmaiseksi nykyään, valitsee vaan mitä haluaa lahjoituksena roskalava fb ryhmistä. Koirakin tytöllä on, harvalla edes rikkaalla mahiksia siihen. Pääasia että onnellisia.
Ilmaisen huonekalun hakeminen vaatisi myös ilmaisen tukiverkoston paikalla olon. Roskalavan tavarat tarjotaan usein nopeimmalle, köyhän tulee sitten kontaktoida äkkiä jotain peräkärryllistä tai pakettiautollista tuttua seuraksi ja toivoa että hän pääsee samana päivänä avuksi. Ehkä näitä ei ole edes olemassa, tai muuten vain ei ole nopeasti saatavilla? Tässä pitäisi kuitenkin sopia aika, joka sopii kaikille kolmelle osapuolelle, se ei ole välttämättä niin helppoa. Toisena vaihtoehtona on vuokrata itse auto tai paku, jos itsellä on edes ajokorttia. Yhtäkkiä ilmainen roskalavan tuote ei olekaan niin ilmainen. Kuulostaa keskiluokkaiselta ajattelulta että köyhä voi vain hakea mieluisensa ilmaiseksi, eikä ajatella että miten köyhä sen oikeasti saisi haettua. Bussilla noutamaan sohvaa?
Tarvitaan tosiaan kolmen osapuolen aikataulun sopiminen.
Yleensä nämä ilmaiset menee heti ja monilla on kuljetusvehje kotona valmiina.
Myös monet ovat ihan "ammattilaisia" ja haukkana varaamassa ja hakemassa heti ilmasen tavaran.
Tyylihän näissä on, ettei mitään varailla ja se saa kuka ekaksi hakee pois.
Kullähän se on vaikeaa saada mitään näillä ilmaisilla markkinoila muuten kuin, että päsee heti lähtemään hakemaan ilman sumplimisia monen ihmisen kanssa.
Mä olen saanut sossun maksusitoumuksella huonekaluja monta kertaa. Uuden sohvan, sängyn, ruokailuryhmän, pesukoneen jne. Oon myös saanut usein maksarin vaikkapa jyskiin kodin tekstiileitä varten.
Mä olen pienituloisen perheen lapsi. Emme me köyhiä olleet, mutta vanhemmat olivat pienituloisia duunareita. Tiukkaa oli, mutta harrastaa sain lentopalloa ja jouluna ja synttäreinä sain lahjoja. Ruokaa oli aina kaappi täynnä.
Kirjoitin lukiosta erinomaiset paperit vuonna 2006. Olen ammatiltani koulunkäynninohjaaja. Tykkään työstäni, mutta harvoin neljän laudaturin ylioppilas tälle alalle päätyy. No, tämä on monen tekijän summa. Uskon kuitenkin pienituloisuuden ja "köyhän identiteetin" vaikuttaneen tähän. Meidän naapurissa asui perhe, jonka isä oli sähköinsinööri ja äiti lukion opettaja. Mun vanhemmat pitivät heitä niin hienoina ihmisinä ja "rikkaina kermaperseinä" jotka varmasti vain halveksuvat meitä. Jälkeenpäin ajateltuna tämä oli varmasti vain vanhempieni päänsisällä ja naapurit oli aika rentoja ja mukavia.
Mun lukiokaverit, jotka nipin napin pääsivät edes ylioppilaaksi ovat jatkaneet korkeakouluihin.
Rikkaat ja rahattomat 2023 OFFICIAL - ÄÄNESTYS !!
Luotu uusi äänestys keskustelu :D
Rikkaat ja rahattomat 2023 OFFICIAL - ÄÄNESTYS !!
Luotu uusi äänestys keskustelu :D
Vierailija kirjoitti:
Köyhä ei voi voittaa.
Meinaatko, että kaikki rikkaat on samaa massaa ja puhuvat /ovat kaikista asioista samaa mieltä? Ja ettei heillä ole omia mielipiteitä. Jos tuo riaks nainen olisi ollut siellä edellisessä kodissa, hän olisi ollut halltioissaan ja sitten taas jos tuo rikas mies olisi ollut tässä viimeisemmässä kodissa(Tiina ja Siiri) niin hän olisi ollut tyytyväinen.
Joka rikkaallakin on oma mielipide.
Sitten voisi ihmetellä, että mikään ei kelpaa, jos sanojana olisi ollut sama ihminen noissa molemmissa kodeissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut sossun maksusitoumuksella huonekaluja monta kertaa. Uuden sohvan, sängyn, ruokailuryhmän, pesukoneen jne. Oon myös saanut usein maksarin vaikkapa jyskiin kodin tekstiileitä varten.
Silloin ehkä saa helpommin näitä harkinnanvaraisena kun on voimassa jatkuva tt-tukihkemus.
Minulle ainakin sanottii, että ensin pitää tehdä normaali tt-tukihakemus Kelaan.
Jos se on myönteinen tai hylätään niin silti täytyy alla olla ensin tt-tukihkemus.
Vasta sitten voi hakea harkinnanvaraista tukea.
Ne joilla ei ole valmiina tt-tukea haettuna niin harvemmin sitten jaksavat lähteä tuohon kierrokseen.
Parhaitenhan näitä saavat kestott-tuen saajat.
Vaikka jollain olisi lyhytaikainen tai kertaluonteinen tarve niin katsotaan paljon tarkemmin yleensäkin onko välttämätöntä.
Vaikka tarve olisi jopa isompi kuin jollain muulla.
Rekisteröity maine coon maksaa 1500 ->
Alle tonnilla saa torista "maine cooneja" jotka eivät ole maine cooneja. Rotukissalla on aina rekisterikirja ja torista ei pitäisi kenenkään ostaa kissaa.
Vierailija kirjoitti:
Se ravintola-annos kyllä pisti tosiaan silmään.. mikäs siinä jos se tosiaan oli sitä, mikä listalta parhaiten maistui. Mutta jos ei ole tottunut koskaan saamaan yhtään mitään, niin ottaa sen halvimman, jos vähän tiedostamattakin ajattelee ettei ansaitse sen ihmeellisempää.
Itse ainakin tunnistan takavuosilta tällaisen itsestäni. En sanoisi olevani köyhästä taustasta, mutta sellainen perus duunariperhe ja rahaa oli hyvin rajallisesti. Suhteen alkuaikoina aviomieheni kanssa jos olimme ravintolassa, valitsin aina automaattisesti sen halvimman annoksen. En edes miettinyt asiaa. Mies sitä alkoi jossain vaiheessa kommentoimaan ja kehoitti ottamaan juuri sitä mitä mieli tekee. Oppi on sittemmin mennyt perille😀 Enää en mieti yhtään vaan otan parasta.
Ravintola? Kuppila se pikemminkin oli.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla taustalla haeta. Koko elämä on äidin kanssa tyyliin ollut tukien kanssa elämistä, Tytön itsetunto ohjelman mukaan oli nolla. Mahdollista, ja mahdollista. Tässä en näe sitä mitenkään.
Mahtavaa, että sinä olet onnistunut. Pitää olla tahtoa, halua, ja opiskelu halukkuutta.
Mietin tässä itsekin sitä, että tytön on varmaan vaikeaa uskoa siihen, että hän voisi opiskella ja pärjäisi. Ei se silti tarkoita sitä etteikö hän voisi edetä elämässään. Ehkä toisaalta tuo koti voi myös "ajaa" häntä amikseen, kun voi ajatella työllistymisen olevan se ykkösjuttu. Ehkä kokee opinnot turhiksi ja mietti, että kun vaan pääsee töihin ja saa rahaa niin se tärkeintä. Samoin varmasti pidemmät opiskelut voivat pelottaa ja miettii ettei selviä rahallisesti niistä ajoista tai ei halua ottaa opintolainaa. Näin itse mietin ja olen samoja ajatuksia käynyt itsekin läpi. Toisaalta myös voi ajatella ettei pärjäisi lukiossa tai jaksaisi opiskella. Silti tämä kaikki on vaan arvailua. Voi olla ettei häntä kiinnosta opiskella sen enempää. Amiskin on hyvä juttu ja kun saisi sen käytyä niin pääsisi taas eteenpäin.
Itse olen lukion käynyt ja ajatuksena oli opiskella enemmän. Olin kuitenkin kiusattu sinne asti ja voimat menivät jo niiden vuosien aikana. Lukiossakin pari vaikeaa ainetta. Näin, vaikka kuinka tykkään opiskelusta ja olisin halunnut yliopistoon niin en vaan enää oikein jaksanut panostaa siihen. Samalla itsetuntoni oli kiusaamisen vuoksi ihan alamaissa. Jännitin kaikkea ja en uskonut itseeni yhtään. Tämä kaikki sai unohtamaan opiskeluhaaveet. Myöhemmin olen kyllä vielä yrittänyt hakea yliopistoon. Silti vähän kuin vuosia myöhässä ja puutteellisilla voimilla. En ole vieläkään päässyt ja edelleen mietin, että jos en vaan kestä enää "vaikeampaa" opiskelua. Unettomuutta yms on myös taustalla. Näin moni asia vaikuttaa.
Itseä surettaa se, että nyt koen itseni kannalta amiksen "turvallisena" vaihtoehtona ja uskon, että saan sen jotenkin käytyä läpi. Sosiaalisten tilanteiden pelko yms vaikuttaa tätäkin. Silti mielessäni "kuuluisin" ehkä yliopistoon ja olen kiinnostunut muutamista aloista. En vaan enää tällä taustalla ja voimilla koe selviäni siitä kaikesta. Pahoittelen, kun kirjoitan itsestäni, mutta moni asia vaikuttaa siihen miten elämä etenee. Minulla on duunarikoti ja silti vanhemmat arvostavat koulutusta.
"Vaikea esim uskoa, että kouluikäiselle lapselle ei ole järjestynyt edes sosiaalitoimen kautta tai kirpparilta reppua, vaan omat tavarat kannettiin muovipussissa. Juupa joo."
Lainasin vielä kohdan toisesta viestistä. Itsekin mietin tätä paljon. Miksi kirppiksistä tai torista yms ei ole reppua löytynyt. Myös jotkut antavat jopa ilmaiseksi. Näen itse tässä asiat vähän niin etteivät he enää jaksa edes yrittää. Itsekin jaksan hakea kirppiksiltä tavaraa ja etsiä jotain juttuja. Yleensä löytyy. Jos taas voimat ovat vähissä niin jää ne hyvät vaihtoehdot kuten kirppikset, ilmaisryhmät yms katsomatta. Se on toisaalta harmi koska kyllä monia asioita löytyy jos vaan yrittää hakea ja hankkia. Jos ei edes yritä niin saa sitten kärsiä. Toki minun on helppoa kirjoittaa ja välillä omatkin voimat vähissä. Pitäisi silti yrittää parantaa elämäänsä. Tämäkin äiti teki hienoja käsitöitä. Myisi niitä niin saisi myös rahaa. Tämänkin ihmetyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan viety ikivanha arkkupakastin 2 nokkakärryillä kierrätykseen.
Matka oli lyhyt, mutta olisi voitu viedä pidemmällekin.
Myös nokkakärryillä olen vienyt vaikka mitä.
Tahtoa pitää olla
Tällä Siirin äidillä on 6 lasta.
Tätä ihmettelen aina. Ei ole varaa mennä Lintsille, kun on paljon lapsia, eikä ole varaa ostaa irtojäätelöä.
Jos oma ammatti on huonosti palkattu, töitä vähän, 6 lasta tarkoittaa vaatimatonta elämää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Forssan äiti kävi ilmeisesti kuitenkin kampaajalla ja samalla kosmetologilla.
Miten niin kosmetologilla? Kampaajalla oli kyllä käynyt, koska väri ja leikkaus.
Eihän se kampaajaa vaadi, itsekin köyhänä leikkaan ja värjään hiukseni itse. Kun sitä on joutunut tekemään pitkään niin siinä alkaa olemaan jo tosi hyvä 😅
Minä en edes ole köyhä, mutta leikkaan itse hiukseni, ja värjäänkin joskus. Koronan alkaessa leikkasin ekan kerran, ja hyvä tuli. En jaksa istua kampaajalla. Näin se käy kädenkäänteessä. Tutut ei usko, että itse leikattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan viety ikivanha arkkupakastin 2 nokkakärryillä kierrätykseen.
Matka oli lyhyt, mutta olisi voitu viedä pidemmällekin.
Myös nokkakärryillä olen vienyt vaikka mitä.
Tahtoa pitää olla
Ja se nokkakärry.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pienituloisen perheen lapsi. Emme me köyhiä olleet, mutta vanhemmat olivat pienituloisia duunareita. Tiukkaa oli, mutta harrastaa sain lentopalloa ja jouluna ja synttäreinä sain lahjoja. Ruokaa oli aina kaappi täynnä.
Kirjoitin lukiosta erinomaiset paperit vuonna 2006. Olen ammatiltani koulunkäynninohjaaja. Tykkään työstäni, mutta harvoin neljän laudaturin ylioppilas tälle alalle päätyy. No, tämä on monen tekijän summa. Uskon kuitenkin pienituloisuuden ja "köyhän identiteetin" vaikuttaneen tähän. Meidän naapurissa asui perhe, jonka isä oli sähköinsinööri ja äiti lukion opettaja. Mun vanhemmat pitivät heitä niin hienoina ihmisinä ja "rikkaina kermaperseinä" jotka varmasti vain halveksuvat meitä. Jälkeenpäin ajateltuna tämä oli varmasti vain vanhempieni päänsisällä ja naapurit oli aika rentoja ja mukavia.Mun lukiokaverit, jotka nipin napin pääsivät edes ylioppilaaksi ovat jatkaneet korkeakouluihin.
Miksi ihmeessä et mene vielä opiskelemaan ?
Olet alle 40, työelämää on vielä 25 v, väh
Pisteet aktiivisuudesta, mutta en usko kukaan uskoo sinun olevan siinä hyvä