Pahoitin todella mieleni, kun laakarin asenteesta paistoi lapi epaily lapseni pahoinpitelysta. Lapsella oli kasi pois sijoiltaa jo 3 kerran. On tosi vilkas ja raisu uhmis.
Kommentit (22)
Mäkin olisin pahoittanut, olisi inhottavaa olla sellaisessa tilanteessa. Mutta toisaalta ja toisaalta, pahoinpitelytilanteessahan saattaisi olla juuri tuollaiset " oireet" , siis toistuvia vammoja lapsella. Eli eihän lääkäri tunne sinua ollenkaan, ei siinä ole mitään henkilökohtaista, että sellainen tulee mieleen ja hän tekee vain työtään kun koittaa onkia selville, miten asia on.
Lasten kädet menevät tosi helposti vinksalleen. Sen takia lasta ei saisi ikinä riuhtaista mihinkään suuntaan yhdestä kädestä. Jos haluaa viedä kiukuttelevan lapsen pois jostain, hänet täytyy nostaa kainaloista tai molemmista käsistä yhtäaikaa.
Ajatella, että on lääkäri, joka uskaltaa tarttua tilanteeseen. Ajatteleppa, että todellakin olisi tilanne niin että lasta kohdeltaisiin kaltoin. Mielummin muutaman kerran turhaan, ku kerrankaan läpi sormien.
Tiedätkö muuten mitä tapahtuu kun epäillään lapsen pahoinpitelystä? Lapsi otetaan tutkinnan ajaksi pois vanhemmilta ja laitetaan vastaanottokotiin. Ja se tutkinta voi kestää viikkokausia, mikä on pienelle lapselle todella pitkä aika. Joten ei todellakaan mieluummin muutaman kerran turhaan.
Vierailija:
Ajatella, että on lääkäri, joka uskaltaa tarttua tilanteeseen. Ajatteleppa, että todellakin olisi tilanne niin että lasta kohdeltaisiin kaltoin. Mielummin muutaman kerran turhaan, ku kerrankaan läpi sormien.
täytyy olla aika vahvat perusteet.
Kyllä lääkäri pystyy toteamaan ylilöysät nivelet. Menee helposti paikalleenkin. Jamuutenkin, ei se ole mitenkään vaikeaa nähdä.
Oletko varma että tosiaan ei ole sinun aiheuttamaasi...????
Kyynärnivelen sijoiltaanmenoa tapahtuu nostotilanteissa joillakin lapsilla ja jos se kerran menee se menee jatkossa helposti, joskus tuntuu että lähes " itsestään" .
Olen itse hoitanut muutamia ko. tapauksia eikä nyt ihan ensimmäiseksi tullut mieleen että vanhemmissa olisi vika - kyseessä on melko viaton " tyyppivamma" .
Epäilyhän herää silloin kun se, mitä vanhemmat kertovat, ja mitä lapselta löydät, ovat ristiriidassa. Esim. reisiluu ei murru sillä että kompastuu mattoon jne.
Pahoittelut kollegan käytöksestä. Se ei ole ollut asiallista jos olet jäänyt pahoille mielin.
Lääkäri
Aamulehdessä just uutisoitiin, miten useimmat lasten pahoinpitelyt menevät läpi sormien kun lääkärit eivät niihin puutu vaikka näkevät. On vaan uskottava mitä vanhemmat sanoo. Tähän onkin nyt tulossa muutos joka musta on yksinomaan hyvä asia. Näitä epäilyjä aletaan siis syynämään kovalla kädellä. Ei kai sitä päältä päin näe kuka pahoinpitelee lastaan, siksi hyvä että KAIKKIA epäillään.
Mulla ainakin tuli itku kun Aamulehdessä oli kuvia niistä mukiloiduista vauvoista. Jos yksikin mukilointi pystytään estämään näin, niin mulle sopii oikein hyvin että muakin epäillään kunnes toisin todistetaan.
tä mieltä että vamma on tahallisesti aiheutettu.
Vierailija:
täytyy olla aika vahvat perusteet.Kyllä lääkäri pystyy toteamaan ylilöysät nivelet. Menee helposti paikalleenkin. Jamuutenkin, ei se ole mitenkään vaikeaa nähdä.
Oletko varma että tosiaan ei ole sinun aiheuttamaasi...????
Vierailija:
Epäilyhän herää silloin kun se, mitä vanhemmat kertovat, ja mitä lapselta löydät, ovat ristiriidassa. Esim. reisiluu ei murru sillä että kompastuu mattoon jne.
Lääkäri
Vierailija:
Mulla ainakin tuli itku kun Aamulehdessä oli kuvia niistä mukiloiduista vauvoista. Jos yksikin mukilointi pystytään estämään näin, niin mulle sopii oikein hyvin että muakin epäillään kunnes toisin todistetaan.
joka oli epämiellyttävä eikä ollut yksityinen. Täältä et saa myötätuntoa, olet sen varmasti jo huomannut...
Ja niin, tottahan toki tiedän, että reisiluu voi murtua vaikka itsestään jos se ei ole terve (kuten lasten luut nyt onneksi lähes aina ovat). Luussa voi olla osteoporoosi tai vaikka osteosarkooma, todella pahanlaatuinen ja häijy luusyöpä.
Ei sitä vain tule täällä yleensä briljeerattua näillä harvinaisuuksilla. Ei ole tarkoitus pelotella ketään puolikuoliaaksi.
Lääkäri
hyvä tietty, että ei vaan ohiteta, mutta asiat voi hoitaa monella tapaa.
Mutta kyllä oli juttu kuvien kera. Ei nyt tietty mitään kovin shokeeraavia, mutta ei tuntunut kivalta katsella vauvan mustelmaista pyllyä...
ei tarvitse kovin ihmeellistä kurotusliikettä kädellä tehdä.
Tosi ikävää että teidän lapsella on tuollainen vaiva! Toisaalta, voi olla että iän myötä nivelet vahvistuu, vai?
Tee todellakin ilmoitus ylilääkärille, tuollaiset kommentit ovat asiattomia tai ainakin ne pitää esittää niin ettei muut kuule!!
Tee valitus siitä lääkäristä jos se käytävällä kailotti
todellakaan lääkärissä syyllistetty. Oli käsivarressa löysät nivelet. Leikkiessä meni ja kiipeillessä. Yleensä jo lääkärin odotushuoneessa käsi meni itsestään paikoilleenkin. Lääkäri lohdutti, että kun täyttää 3 v ei todennäköisesti mene niin helposti enää sijoiltaan, eikä sen jälkeen enää ole mennytkään.
Toissa kesänä oltiin keskellä yötä ison sairaalan päivystyksessä, kun tyttö ei pystynyt enää kävelemään. Olin aivan paniikissa, hysteerinen ja itkuinen ja lääkäri vain mulkoili meitä, ei antanut mun selittää tytön oireita, ensin oltiin jouduttu odottamaan pari tuntia, vaikka jonoa ei pahemmin ollut. Lääkäri piti siellä ruokatuntia keskellä yötä ja hoitajat surffasivat netissä. Kaksivuotias tyttö itki koko ajan isänsä sylissä eikä häntä voinut liikauttaakaan ilman hirveitä kipuja.
Kun lopulta päästiin sisään, lääkäri oli todella töykeä ja vastenmielinen. Näytti koko ajan epäuskoiselta ja tarkasti mm. tytön peräaukon vaikka kyse oli jalkakivuista! Epäili ihan selkeästi meitä pahoinpitelystä. Lopulta päästiin ultraan ja tytöllä todettiin kivulias niveltulehdus :( Elämäni hirveimpiä kokemuksia ja puisevin naislääkäri, mitä olen koskaan tavannut. Vieläkin on paha mieli tuosta jutusta. Sitten meinasi vielä laittaa meidät puoli neljän aikaan yöllä ajamaan yli 100 km kesäpaikallemme, mutta joku hoitaja hommasi meille huoneen sairaalasta. Mies joutui kyllä ulos :(
Ja täytyy vielä puolustukseksi sanoa, että ihan normaali ja " normaalin näköinen" perhe ollaan. Ei mitään pulsuja.
olin kyllä jo 6-7v. ikinä ei epäilty vanhempia.. sittemmin ei käsi ole vaivannut mitenkään. myöskään mitään tutkimuksia ei tehty,joten syy tuohon on epäselvä
Tutkintaan vaan.