Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voisi ehkäistä nyt jo seuraavan talven kaamosmasennusta?

Vierailija
28.03.2023 |

Huomaan että olen taas aivan eri ihminen ja viimeinkin taas oma itseni nyt kun valoa on taas enemmän ja ollaan menossa kevättä kohti vaikka näin Etelä-Suomessa takatalvi pukkasi päälle lumineen. On energiaa kuin pienessä kylässä ja ihan yhtäkkiä ajatukset ovat muuttuneet sameasta kirkkaiksi ja ensimmäistä kertaa tänään sitten syksyn odotan että pääsen nukkumaan ja aloittamaan huomisen päivän innokkaana energiaa puhkuen.

Viime syksy/talvi oli toki itsellä vielä ekstraraskas kun oli paljon työstressiä, omaa sairastelua ja läheisen saattohoito ja kuolema, huoli omista läheisistä ja oma jaksaminen oli ihan todella vähissä juuri pimeimpään aikaan. Keräsin talven aikana +10 kg stressisyömisen ja yleisen saamattomuuden vuoksi kun ei jaksanut mitään muuta kuin huolehtia läheisistä ja aina kun vähän helpotti tuli sitten omia sairasteluja ja epäilys vielä munasarjasyövästä mikä onneksi selittyi kystilla. Tuntuu vieläkin että olen ihan loppu viime vuodesta mutta nyt alkaa näkymään jo valoa tunnelin päässä.

Liikun aktiivisesti ja olen liikkunut läpi talvenkin 3-6 x viikossa sisätiloissa sen minkä jaksaminen on antanut myöten. Nyt panostan taas erityisesti terveelliseen syömiseen ja omaan jaksamiseen. Miksi nämä perusasiat tuntuvat niin vaikeilta kun on pimeää? Nyt ei mitään ongelmaa ja olen iloinen pitkästä aikaa.

Syön d-vitamiinia ympäri vuoden ja pidän kyllä huolen muutenkin siitä että kaikki tarvittavat vitamiinit on saatavilla, syön kasvispainotteisesti ja eläinproteiineista vain maitotuotteita, munia ja kalaa. Viimetalvena tosin paino kertyi ihan vain passiivisuudella ja sillä että vähän liikaa maistui koko ajan keksit ja hiilarihötöt.

Onko joku saanut apua kirkasvalolampuista? En jaksa enää yhtäkään talvea mikä olisi yhtä hirveä kuin viimeinen :D

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei auttanut kirkasvalolamppu, mutta 50 mg D-vitamiinia ympäri vuoden.

Vierailija
2/21 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa pohdin! Vinkkejä jakoon..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat kasvattamaan masennuksen esto kukkaa. Toimii satavarmasti.

Vierailija
4/21 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvin sitä kirkasvalo lamppua siinä joulukuun aikana, kun on harmaa taivas eikä aurinkoa näy moneen päivään.

Vierailija
5/21 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkolomalle marraskuussa...

Vierailija
6/21 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutto aurinkoiseen maahan. 

Vierailija
7/21 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on auttanut etelänmatka aina syksyisin, loka-joulukuun tienoilla, parantaa mielialaa ja jaksamista. Tämä toiminut jo yli 30 talvea. Eläkkeellä aion viettää kaikki talvet aurinkoisemmassa maassa.

Vierailija
8/21 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua nauratti tuo aloituksesi. Sattumat meitä kaikkia kuljettaa.

Vierailija
9/21 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä joilla kirkasvalolamppu toimii, olisiko suosituksia mitä lamppua/merkkiä käytätte ja millaiset luksit? Milloin aloitatte käytön ja mihin aikaan otatte kirkasvaloa/ kuinka pitkään?

Tavoitteena olisi, että tulevaisuudessa asuttaisiin talvet valoisemmalla leveydellä. Tällä hetkellä ei vielä mahdollista perhesyistä, mutta sitä kohti :) Ajatuksena muuten mietin, että onko kellään kokemusta lyhytaikaisesta asunnonvuokraamisesta esim. Keski-Euroopassa tai muualla missä olisi edes hieman valosiampaa kun se selkeästi näin paljon vaikuttaa omaan hyvinvointiin ja pahenee vuosi vuodelta. Omat työni hoituvat pääosin etänä ja voisin ottaakin tällaisen kokeilun yhdeksi talveksi, mutta haasteeksi tulevat puoliso ja hänen lapsensa...

Vierailija
10/21 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

9/9 sis ap :) (ellei välistä ehdi poistua viestejä)

Ap

Vierailija
11/21 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity elämään tässä & Nyt.

Tuskin tarvitsee maaliskuussa heti valon tullessa ruveta murehtimaan tulevaa talvea?!?

Vierailija
12/21 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alat kasvattamaan masennuksen esto kukkaa. Toimii satavarmasti.

Kirjoita googleen hakusanat: "hullu puutarhuri" ja noudata Kapteeni Hapon ohjeita. Onnea matkaan! :-)

Vierailija
13/21 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiinia joka päivä.

Vierailija
14/21 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin tarvitsee maaliskuussa heti valon tullessa ruveta murehtimaan tulevaa talvea?!?

Niin teenkin, nyt kun ajatukset on päässeet taas noista talvipöhnistä kevääseen ja tulevaan kesään. Takaraivossa haluan kuitenkin jo varautua seuraavaan pimeään kauteen ihan siksi, että ne ovat itselle olleet todella vaikeita viime vuosina. Haluan helpottaa tulevaa talvea ja pimeää myös sillä, että nauttisin keväästä ja kesästä ja alkusyksystä täysillä, mutta oppisin sietämään myös pimeää aikaa ja kestämään talven yli järjissäni. 

Ap

Vierailija
15/21 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin teenkin, nyt kun ajatukset on päässeet taas noista talvipöhnistä kevääseen ja tulevaan kesään. Takaraivossa haluan kuitenkin jo varautua seuraavaan pimeään kauteen ihan siksi, että ne ovat itselle olleet todella vaikeita viime vuosina. Haluan helpottaa tulevaa talvea ja pimeää myös sillä, että nauttisin keväästä ja kesästä ja alkusyksystä täysillä, mutta oppisin sietämään myös pimeää aikaa ja kestämään talven yli järjissäni. 

Ap

Jah, man...

Vierailija
16/21 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on toiminut 10 000 luxin kirkasvalo aamuisin heräämisestä puolille päivin asti. Selvä muutos aikaisempaan olotilaan.

Lisäksi 100 Mg D-vitamiinia, B-12 vitamiinia ja 100 Mg rautaa joka toinen päivä. Ennen toimi hyvin myös Berocca, mutta vatsani ei enää siedä sitä. Vitamiinitasot ja ferritiini mitattu.

Lisäksi kaikki auringonsäteet talteen aina kun vain pilkahtaa. Etelänlomiin ei ole varaa ikävä kyllä.

Vierailija
17/21 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jah, man...

Sillä lähtee masennukset ja muutkin veetutukset. Siksihän se on kielletty ettei saisi olla kivaa. Laillinen alkoholikin on monta kertaa haitallisempaa.

Vierailija
18/21 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää rahaa etelänmatkaa varten ensi talveksi.

Vierailija
19/21 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin. Mulla alkanut kaamosmasennus todella paukkua nyt yli 40-vuotiaana. Loka-marraskuussa iskenyt nyt varmaan kolmena vuonna totaaliromahdus. Unettomuus, ahdistaa ja ei jaksaisi oikein mitään. Olen käyttänyt kirkasvalolamppua, mutta yhdistin sen tuohon unettomuuteen niin nyt en uskaltanut. Unet hävisi sitten jokatapauksessa, että ei ilmeisesti johtunut lampusta. D-vitamiinia menee 100-150mg talvella. Jotenkin tyhmää, että juuri talvi on aina kaikista kiireisintä aikaa, kun ei jaksaisi mitään.

Vaihdevuodet ja myös esivaihdevuodet voivat gynekologini mukaan aiheuttaa kaamosmasennusta. Esivaihdevuodet voivat hyvin alkaa jo 40v.->. Kaamosmasennus on muistaakseni yleisintä yli 40v. naisilla niin se voisi kyllä selittää. Mulla alkoi hormonikorvaushoito nyt maaliskuussa niin en tiedä vielä auttaako kaamosoireisiin.

Vierailija
20/21 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen mikään muu auta kuin lähteminen pois täältä mörön persiistä. Kirkasvalolamput ja D-vitamiinit on yrityksiä huijata kroppaa uskomaan, että ei täällä mikään pimeä ole, mutta ei kroppa nyt niin halpaan sentään mene. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi