Raitistuminen ja suru/häpeä menneestä elämästä. Hävettää miten olen elänyt.
Sekoiluja on lukuisia mutta ne kuului enemmän teini-ikään. Silloin juotiin kaveriporukalla paljon.
No, kyllä minä ne voin kai jo unohtaa.
Aikuisena en kuitenkaan pystynyt lopettamaan. Join kuin teininä mutta toki osasin käyttäytyä hillitysti vaikka välillä ylilyöntejä tapahtui.
Näen kaiken niin paljon selvemmin nykyään. Hävettää se, kuinka paljon alkoholi on vaikuttanut elämään. Ihmissuhteisiin, työhön, omaan pärjäämiseen, talouteen.
Seura ja miesystävät mitä on ollut, ovat olleet heitä, joiden kanssa juodaan. Viikonloppu oli viikon kohokohta kun pääsi juomaan.
Tätä kesti todella pitkään.
Vanhemmatkin ovat alkoholisteja, joten en osannut ajatella asiaa niin vakavasti kuin olisi pitänyt.
Olen onneksi edelleen melko nuori (28v.) mutta siitä huolimatta olisi elämäni voinut mennä aivan muulla tavalla. Onneksi olen töitä tehnyt ja yrittänyt pysyä elämässä kiinni. On luottotiedot kunnossa mutta kyllä maksan vielä pitkään turhia lainoja jne joita tuli otettua kun juominen ja pelaaminen oli ongelmallista.
Sitä vain hävettää kaikki mennyt. Kuin olisi elänyt turhaa elämää, sellaista mitä en olisi tarvinnut.
En kestä enää ajatustakaan siitä että joisin, valitettavan usein näen jopa painajaisia, että olen päissäni.
Elämä on nyt hyvää, normaalia, säännöllistä mutta toipuessani kaikesta niin hävettää ja samalla kauhistelen, että miten saatoin jatkaa niin kauan.
15 vuotta ja heräsin, siihen sisältyi paljon pahaa mutta kenties paljon hyvääkin.
Kommentit (14)
Ehkäpä tarvitsit sen oppitunnin ymmärtääksesi mitä on hyvä elämä. Älä häpeä, olethan ottanut opiksesi. Hienoahan se on. Voit sanoa että olet aloittanut uuden uljaan elämän. Olet vielä nuori.
Voit onnitella itseäsi kun olet viisastunut iän myötä! Ei kukaan täydellinen ole, kaikki tekevät virheitä ja sinä olet ottanut opiksi. Koko elämä käytännössä vielä edessä sinulla, onnea tulevaan sinulle!
Onnittelut sinulle. Olet vielä siis ihan tarpeeksi nuori esim opiskelemaan ja vaikka mihin.
Kaikkea hyvää sinulle jatkoon👍🏽
Mennyt on mennyttä, älä elä sitä uudestaan enää mielessäsi murehtimalla. Keskity uuteen elämääsi ja iloitse suunnanmuutoksesta ja valoisasta tulevaisuudesta. Olet nuori ja hoksasit ajoissa muuttaa suuntaa. Moni muu ei ymmärrä ja juo itsensä hautaan. Onnittelut muutoksesta!
Olet vielä nuori joten älä välitä. Mennyt on mennyt.
Kiitos <3
Saanhan minä olla todella kiitollinen, että ymmärsin muuttaa suuntaa. Saan olla myös onnellinen työstä ja kaikesta missä olen myös menestynyt ja saanut rohkaisevia tuloksia. Sellaista normaalia elämääkin osittain on ollut.
Kuitenkin olin pitkään enemmän humalassa kuin normaalia elämää itselleni tekemässä. Kohtasin myös väkivaltaa ja kaikkea epämukavaa alkoholin tuoman muun seuran vuoksi. Kuten miesystävät.
On tämä ollut opettavaistakin mutta jokin minussa suree ja pohtii, ettei se elämä ollut yhtään normaalia tai hyväksi. Kaikki se oli niin abrsudia, että koen sen jopa unenomaiseksi.
Ehkä voin ajatella, että kuitenkin olen vain ihminen, onneksi ja tästä mennään eteenpäin monenlaista oppineena ja kokeneena. Jospa voisin olla avuksi tulevaisuudessa jollekin kokemuksieni pohjalta.
-ap
Aloitit juomisen 13-vuotiaana? Aivot aika pataattimuusina.
Katseet eteenpäin, mulla aika samanlainen tarina takana.. Mun viaton hauskanpitäminen johti lopulta ihmissuhteiden menetykseen, masennukseen, ahdistukseen, huumesotkuihin, koitin tappaa itteni jnejne.
Sit otin itteeni niskast kiinni ja käänsin kaiken mihin olin tottunu ylösalasin. Ei oo helppoo mut välil on tehtävä radikaali muutos itessään et voi alkaa voimaa paremmin...
Ne olivat sinun oppivuotesi. Nyt tiedät miten et halua elää. Kuinka olisit voinut tietääkään paremmasta, kuten kerroit vanhempiesikin elävän sillä tavalla. Kokemus opettaa parhaiten. Nyt olet kokemusasiantuntija. Voisit kenties käyttää taustaasi hyödyksesi muita nuoria auttaaksesi. Sellainen antaa valtavasti merkitystä elämälle ja tekee ihmisen onnelliseksi. Parhain ilo tulee antamisesta/auttamisesta.
Sähän olet kirjoittanut tätä samaa tänne monta kertaa aiemminkin. Ja aina tarina on hieman erilainen kuin aiemmin. Aika sairasta. Eihän siitä ole montaakaan viikkoa kun olit hakeutumassa hoitoon.
Anna itsellesi anteeksi! Kuten muutkin jo totesivat, olet päässyt pitkälle ja olet vasta nuori. Kaikki on vielä mahdollista. Onnittelut että olet herännyt! Kaikkea hyvää sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Aloitit juomisen 13-vuotiaana? Aivot aika pataattimuusina.
Todennäköisesti, eikä tämä ole todellakaan mikään 28v. Veikkaan että 38 on lähempänä
Vierailija kirjoitti:
Sähän olet kirjoittanut tätä samaa tänne monta kertaa aiemminkin. Ja aina tarina on hieman erilainen kuin aiemmin. Aika sairasta. Eihän siitä ole montaakaan viikkoa kun olit hakeutumassa hoitoon.
Ei hitto mäkin tunnistan tän... Huhhuh
Mennyttä ei voi muuttaa, hyväksy se ja ole onnellinen, kun olet löytänyt paremman elämäntavan. Suunnittele katumisen sijasta tulevaisuutta.