Pitääkö hankkia sekä luistelu- että laskettelukypärä
Kaapit pursuavat lasten tarvikkeita. Olen miettinyt pitääkö hankkia 4-vuotiaalle molemmat siis luistelu- ja laskettelukypärä. Vai pärjäisikö vain toisella? Kumpi kannattaisi hankkia? Luulen meidän pääsevän jäälle ja rinteeseen alle 10 kertaa tänä talvena, vaikka lähimpään rinteeseen ei ole matkaa kuin pari kilometriä.
Kommentit (10)
...joo löytyy pyöräily- ja ratsastuskypärä:) Mutta en malttaisi uhrata niitä, koska niitähän ei periaatteessa saisi enää käyttää, jos kypärä kopsahtaa kunnolla maahan tai jäähän. Olen ajatellut laskettelu- ja luistelukypärän rakenteen oleven sellainen, ettei se kärsi muutamasta kopsusta. Ja jotenkin luulen, että pikku kopsuja voipi ensi talvena sattua useampiakin.
ja esim. laskettelukypäriä saa vuokrata suksivuokraamoista. Älä käytä kypärää, jota ei ole siihen tarkoitukseen tarkoitettu. esim. pyöräilykypärä ei suojaa samalla tavalla sivulta tulevaa iskua vastaan kuin jääkiekkokypärä.
Ja jos kypärän tarvitsija on poika, suosittelen, että luistelukypärän osatat suoraan kasvomaskilla, kun ne kiekot ja mailat tulee kuvaan mukaan ihan lähiaikoina kuitenkin:)
Eli vuokraa tarpeen mukaan, ei niitä kaikkia kannatakaan ostaa.
saisi lapsia lainkaa päästää ilman laskettelukypärää, joten jos rinteessänne tätä suositusta noudatetaan niin sellainen ainakin kannattaa hankkia...tai kuten joku sanoi niin voi myös vuokrata. Ja luistellessa olisi myös hyvä käyttää siihen tarkoitettua kypärää, koska pyöräilykypärä ei suojaa tarvittaasti sivuilta. Molemmat kyllä menevät useamman talven ja meillä ainakin pysyneet niin hyvänä, että ovat kolmenkin vuoden jälkeen kuin uusia, joten kelpaavat pikkusiskollekin ja varmaan sitten vielä kiertoon!
Mutta se on kyllä totta, että esim. just noi kypärät ovat melko tilaa vieviä siellä eteisen kaapissa...siitä oon täysin samaa mieltä! Tosin meillä nyt ei isompi enää luistellessa käytä kypärää ja pienempi vasta pääsee tänä talvena vähän ehkä testailemaan (vajaa 2 vee)...
viestissä...eli siis kyllä se laskettelukypärä tietty kannattaa hankkia joka tapauksessa, vaikka ei rinteessä vaadittaisikaan.. se suojaa kyllä monilta kolhuilta. nimimerkillä kokemusta löytyy...
pääse alle 6v kypäräpäät ilmaiseksi?
Kyllä laskettelu kypärä suojaa eritavalla mäessä kuin jääkiekkokypärät.
Ainakin tuulelta ja viimalta.
Ja meneehän nuo samat kypärät pari kolmekin vuotta.
Ehkä kouluun asti. (Taitavat olla pakollisia siellä?)
Tilaahan ne vie, mutta ehkä turvallisuus on sen arvoinen? :)
Voiko luistellessa käyttää laskettelukypärää? Vastaus perusteluineen, kiitos! Kävimme kokeilemassa kypäriä 4-vuotiaalle tyttärellemme ja laskettelukypärä istuu paremmin päähän. Haluamme pitää pyöräilykypärän pyöräilykypäränä..
Eli ei mitään sen kummempaa varsinaista tietoa ja keskustelusta kävi ilmi että laskettelukypärä olisi ainakin tarpeen. Tuollaisia perusluistelukypäröitä, kuten Jofa saa uutena 20-25euron hintaan. Niissä on säätö ja käyvät useamman vuoden. Saa kierrätettyä vielä usein lapselta toiselle. Eli ei ole sinänsä kovin iso panostus, tietenkin vie taas hitusen tilaa kaapissa.
Meillä harrastetaan kaikkia lajeja sen verran että on kaikkiin omat kypärät. Osin kyllä siksikin, kun luistelukypärissä on ne ristikot kiinni eikä viitsi olla aina irrottelemassa.
Mutta jos pelkästään luistellaan eikä samalla jäällä pelata kiekkoa tai jääpalloa, niin minusta laskettelukypärää voi kyllä käyttää luistellessa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka lapsella itsellä ei ole kiekkoa ja mailaa, niin ulkokemtillä on usein isompia lapsia kiekkoineen ja mailoineen sohimassa ilman vanhempia ja harhalaukauksia tulee herkästi, joten itse en omien lasten kanssa ulkokentille lähtisi ilman verkollista kypärää. Yleisöluisteluissa jäähallissa voi toki luistella ilman verkkoakin kun siellä ei saa mailoja ja kiekkoja käyttää.
Luistelukypärän käyttö laskettelurinteessä onkin sitten hankalampi juttu, koska minusta luistelukypärät eivät ole kovin lämpimiä eikä niihin saa kovin helposti alle päähinettä. Huipulla usein tuulee ja oikea laskettelukypärä pitää pään paremmin lämpimänä. Tietysti riippuu paljon säästä, mikä käy.
Pyöräilykypärää en sen sijaan suosittelisi käyttämään missään tapauksessa esim. luistellessa ja pyöräillessäkin suosittelisin vanhempia säätämään kypärän hyvin ja katsomaan miten sitä käytetään. 90% lapsista, jotka käyttävät pyöräilykypärää päähineen päällä on kypärä aseteltu sillä tavalla killumaan pipon päälle, ettei se suojaa yhtään mitään. Pyöräilykypärän alle voi laittaa korkeintaan ohuen kypärämyssyn, mutta ei paljon muuta. Pyöräilykypärä on helppo laittaa päähän väärin niin, että se killuu takaraivolla ja usein ne säätölenkitkin ovat sellaisia, että ne on helpompi säärää väärin kuin oikein. Oikeasti kypärä kuuluu laittaa kuitenkin niin, että se on edestä vain sentin, pari kulmakarvojen yläpuolella, eli todella " etukenossa" , niin että kypärän alareuna on samassa suunnassa kuin lattia. Niskassa ei kypärää tarvita.
Toki luistellessa kaadutaan useammin selälleen kuin kasvoilleen toisin kuin pyöräillessä, jolloin lennetään usein tangon yli suoraan pää edellä, mutta joka tapauksessa pyöräilykypärät ovat siitä huonoja, että ne on ihan liian helppoa kiinnittää väärin - varsinkin jos yrittää laittaa sen päähineen alle.
Mietittyäni asiaa, olen päätynyt siihen, että luistelukypärä on pakko ostaa tänä talvena. En tullut ajatelleeksi, että laskettelukypäriä voi vuokrata, joten tämän talven laskettelemme lainakypärässä. Ensi talvena katsotaan tilannetta uudestaan:)
Mutta itse taidetaan kokeilla ekana pyöräilykypärää luistellessa (3v). Alle vaan joku kypärämyssy vaikka. Kokeile, varmaan teiltäkin pyöräilykypäräkin löytyy?
Ja laskettelua varten hommataan ihan omansa, tai mummot saa ostaa kun ostavat laudat ja suksetkin lapsillemme.