Laittakaa tähän omia kokemuksia pätemisestä/ besserwisseröinnistä
Oma kokemus. Eräs aiemmin läheinen ihminen on pätenyt minulle muun muassa sisustamisesta- tein sen alan töitä yli 10 vuotta.
Viimeisimmäksi hän koki tarpeelliseksi päteä ympäristötietoisuudesta, olen sen alanasia tuntijatehtävissä nykyään.
Tämä ihminen on varsin pinnallinen ja kierrättää vain koska se on muotia eikä hänellä olisi varaa ostaa uutta.
On hienoa että hän on kiinnostunut näistä asioista mutta ei tarvitse päteä joka välissä...
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan työjuttu. Olin töissä Otaniemessä. Olin valmistunut Tampereen yliopistolta, ja lukenut sivuaineena fysiikkaa. En siis fyssan syväosaaja, mutta perusteet hallussa.
Oli se yksi työkaver... tyyppi joka oli samalla osastolla. Kunnon perus-DI. Alettiin puhua yhdestä laitteesta, ja sen mittausdatan luonnollisesta hajonnasta. Heppu alkoi kivenkovavan väittää yhtä juttua, jonka se perusteli ihan mikkihiiri-fysiikalla. Pidin pääni, ja yritin rauhallisesti useita esimerkkejä käyttäen avata, miksi asia ei ole niin kuin hän arveli. Se alko suuttua kunnolla. Lopulta tulin kysyneeksi, minkä verran tyyppi oli opiskellut fysiikkaa. "No en yhtään, mutta oon mä nyt sua parempi!!!".
Tämä siis 35-vuotiaalta aikuiselta mieheltä. Joillekin on edelleen vaikeeta, että 25-vuotias nainen voi tietää jotain.
Ihan tiedoksi: DI-tutkintoon sisältyy aivan muutamia poikkeuksia lukuunottamatta pakolliset fysiikan kurssit, jotka ovat muuten pirun vaikeita siinä mielessä, että muutamassa kurssissa tulee kaikki oleellinen fysiikka pähkinänkuoressa.
Sitä paitsi Tampereen yliopisto on ihan leikkikoulu verrattuna Otaniemeen: Ei sieltä valmistu muuta kuin amatöörejä.
Besserwisser has entered the conversation!
Opintosuoritusvaatimuksen ei ole olleet aina samat kuin nyt. Ja siis oikeesti, miten tää voi mennä sulla ihon alle?
Espoo on Euroopan innovatiivisimpia kaupunkeja, ja kiitos siitä kuuluu Otaniemelle. Sinun halveksumat DI:t tuppaa vaan olemaan pirun kekseliästä porukkaa.
Sitä paitsi, en ymmärrä, miksi sinulle tuottaa vaikeuksia kirjoittaa Suomen kielellä? Tämä on suomenkielinen keskustelupalsta.
Ja ylipäänsä, en diggaa valheellisista ihmisistä.
"Ja ylipäänsä, en diggaa valheellisista ihmisistä. "
Tämä tyypiltä joka alkaa päteä kieliasioissa! Shiiiiiit.....
Koko vauvapalstahan perustuu besserwisseröintiin:) Toisten haukkumiseen, kun itse osaa paremmin.
Kun olet pitkäaikaistyötön niin ihmiset olettavat että sinulta puuttuvat jo ihan peruselämäntaidot, ja alkavat besserwissröidä kaikesta ihan vuorokausirytmistä lähtien, vaikka eivät tiedä sinusta mitään.
Olin pitkään it-alalla ja aktiivisesti lisäkoulutin itseäni niin kuin alalla pitääkin. Jopa väsyksiin asti. Ja aina ja joka päivä eteeni pelmahti joku, jonka lapsi tai veljen lapsi tai naapurin osaava lapsi tietää kyllä. Tai joku juuri alalle tullut selittää suu vaahdossa, miten hän ratkaisi asian viime yönä ihan helposti. Ei ollut intoa kuittailla takaisin, vaan annoin ihmisten puhua. On niin eri asia harrastaa kotosalla kuin hallita isoa infrastruktuuria pienen tiimin kanssa.
Pätemisen ja tietämisen tarve on niin yleistä, että jos takertuisin joka kerta niihin aikaa ei jäisi itseni kehittämiseen enää yhtään. Se on ajan ilmiö ja kertoo karua tarinaansa, mitä me luulemme millaisia meidän mukamas pitäisi olla. Vertailemme toisiin ja olemme epävarmoja, niin yksi oire on olla tietävinään paremmin kuin toinen.
Vierailija kirjoitti:
Saatan vaikuttaa vähän besserwisseriltä mutta faktat mielellään kuntoon. Tilanteessa jossa on paljon faktatonta hölinää tuon faktat vaan esiin koska se on aiheen kannalta hyvinkin olennaista.
Ongelmana on se että minua kuisataan ja ignoorataan. Harva reagoi faktoihin sillä hetkellä mutta olen niitä nähnyt jaettavan kuitenkin tietoina eteenpäin.
Osin tuon takia olen joskus tiedon panttaaja. Miksi jaksaisin kiusaajille välttämättä mitään tietoa koska saan vain halveksuntaa osakseni.
Voin samaistua tähän osittain. Työyhteisössäni meillä jokaisella on selkeästi oma osaamisala. Esmiehenikin on kokonaan eri alalta eikä tiedä osaamisalastani juuri mitään. Oli eräs minun osaamisalaani ja koulutukseeni liittyvä "ongelma", joka esimieheni pitää kuitenkin viime kädessä päättää. Hän kysyi asiasta minulta ja selitin asian miksi se pitää tehdä niinkuin on esitetty, siihen on myös lakiperusteet.
Seuraavassa kokouksessa hän silti jälleen kyseenalaisti asian käsittelyn tarpeellisuuden, ja sitäkin seuraavassa kokouksessa... Lakia ei voi kuitenkaan tulkita miten sattuu ja selitin sen lopulta hänelle kahden kesken juurta jaksain hyvässä hengessä. Silti tämän esimiehen mielikuvissa asia voi mennä eri tavalla eikä hän päästä irti siitä visiostaan vaan jankuttaa sitä näkemystään joka kokouksessa.
Kaikille muille tämä asia tuntuu olevan jo ihan selvä mutta tämä esimies luulee jotenkin nyt voivansa kävellä lain ohi. En jaksa enää oikoa hänen harhaluulojaan. Kyllä hänelle selviää se asia lopulta muutakin kautta. Ärsyttää vaan ettei piittaa siitä mitä alan asiantuntija (siis minä) sanoo, vaan pitkittää asian etenemistä omilla harhaluuloillaan.
Työpaikalla tapahtuu aina ne suurimmat pätemiset. Jos taloon tulee joku uusi ihminen, niin muutaman viikon jälkeen hän luulee tietävänsä kaikesta kaiken ja alkaa selittämään minulle, miten tämä homma tehdään näin ja tuo homma tehdään noin. Usein alkaa myös selittämään minulle oman työni vaiheista ja miten ne pitäisi hoitaa. Ja heti kun sanon takaisin, että kyllä minä osaan hommani jo 20 vuoden "harjoittelun" jälkeen, niin tämä besserwisser vetää herneen sieraimeen ja ulisee esimiehelle kiusaamisesta.
Välillä sukulaiset mainostavat kovin miten minunkin pitäisi ostaa tämä ja tuo koska hinta vain 3-4 vuoden vuosipalkan verran ja kuukauden erämaksu vain 500-600 euroa, kyllä sinun palkallasi tuollaisen voi osttaa huoletta. Ööh, ei? Tienaan alle 2000 nettona kuukaudessa, joten meinaatko että siirryn asumaan sillan alle ja yritän elää vain vedellä ja auringon valolla?
Mansplainingin kruunaamaton kuningas, työkaverini, neuvoi minulle hiljattain pitkän kaavan mukaan miten käsirasvaa pumpataan pumppupullosta käteen.
Ekaa kertaa tunsin voimakasta tarvetta motata, mutta tajusin vain poistua tilanteesta sanomatta sanaakaan.
Meillä töissä besserwisser joka ei osaa ja tiedä korjauksista perus asioita. Tekee höpöhöpö patenttiratkaisuja jotka ei toimi hetkeäkään ja vittuilee ja viisastelee muille. Tän takia paikat on rempallaan ja tää vielä vastaa monista asioista. Myös kun kysyt työasioita niin vastaa viisastellen. Todella rasittava tyyppi
Täysin totta. Kertoo täällä esim. että "Kaveri pariskunta teki niin ja näin..." "Ei varmana voinu tehä noin!" "Ukko vaan sanoo sulle että tekivät noin että ei muija suutu blaa blaa blaa!!!"
Tai "Kirjassa kävi näin...", "Nyt keksit päästäs! Mä luin sen 30 vuotta sitten, tai no en ehkä just sitä mut samaa sarjaa...enkä mä muista et siinä tollasta olis ollut!!!"
🤦🏻🤦🏻🤦🏻