Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laittakaa tähän omia kokemuksia pätemisestä/ besserwisseröinnistä

Vierailija
27.03.2023 |

Oma kokemus. Eräs aiemmin läheinen ihminen on pätenyt minulle muun muassa sisustamisesta- tein sen alan töitä yli 10 vuotta.

Viimeisimmäksi hän koki tarpeelliseksi päteä ympäristötietoisuudesta, olen sen alanasia tuntijatehtävissä nykyään.

Tämä ihminen on varsin pinnallinen ja kierrättää vain koska se on muotia eikä hänellä olisi varaa ostaa uutta.

On hienoa että hän on kiinnostunut näistä asioista mutta ei tarvitse päteä joka välissä...

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa lisää näitä.

Päteekö joku sinun ammattiasi tai asiantuntemustasi koskevissa asioissa?

Lapseton sukulainen lastenkasvatuksessa tai polkupyörällä ajava autonkorjauksessa, päteekö kerrostalossa ikänsä asunut omakotitalon hoidosta?

Vierailija
2/48 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vain tyyliin "meidän lasten" se ja se opettaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki toimiston naiset.

Vierailija
4/48 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla jotkut kuvittelevat ymmärtävänsä jotain valtionhallinnosta / talouspolitiikasta / covid-pandemian torjunnasta / rokotteista / Maailman talousfoorumista jne.

Vierailija
5/48 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen tytöt on erityisen hyvä esimerkki.

Vierailija
6/48 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana sanaa vastaan, kumpi teistä on se PÄTIJÄ.

Vierailija
7/48 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan työjuttu. Olin töissä Otaniemessä. Olin valmistunut Tampereen yliopistolta, ja lukenut sivuaineena fysiikkaa. En siis fyssan  syväosaaja, mutta perusteet hallussa. 

Oli se yksi työkaver... tyyppi joka oli samalla osastolla. Kunnon perus-DI. Alettiin puhua yhdestä laitteesta, ja sen mittausdatan luonnollisesta hajonnasta. Heppu alkoi kivenkovavan väittää yhtä juttua, jonka se perusteli ihan mikkihiiri-fysiikalla. Pidin pääni, ja yritin rauhallisesti useita esimerkkejä käyttäen avata, miksi asia ei ole niin kuin hän arveli. Se alko suuttua kunnolla. Lopulta tulin kysyneeksi, minkä verran tyyppi oli opiskellut fysiikkaa. "No en yhtään, mutta oon mä nyt sua parempi!!!".

Tämä siis 35-vuotiaalta aikuiselta mieheltä. Joillekin on edelleen vaikeeta, että 25-vuotias nainen voi tietää jotain.

Vierailija
8/48 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä päden ainakin täällä vähän kaikissa asioissa...

Vierailija
9/48 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs pihan juorumummo pätee jopa sairauksillaan. Ja jos hänellä on joku kokoontuminen muiden mummojen kanssa, hän kertoilee siitä ympäriinsä tärkeänä.

Vierailija
10/48 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen tytöt on erityisen hyvä esimerkki.

MITÄ, eivätkö he olekaan aikuisia?  Älä prkl tytöttele.

Vierailija
11/48 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on ihan työjuttu. Olin töissä Otaniemessä. Olin valmistunut Tampereen yliopistolta, ja lukenut sivuaineena fysiikkaa. En siis fyssan  syväosaaja, mutta perusteet hallussa. 

Oli se yksi työkaver... tyyppi joka oli samalla osastolla. Kunnon perus-DI. Alettiin puhua yhdestä laitteesta, ja sen mittausdatan luonnollisesta hajonnasta. Heppu alkoi kivenkovavan väittää yhtä juttua, jonka se perusteli ihan mikkihiiri-fysiikalla. Pidin pääni, ja yritin rauhallisesti useita esimerkkejä käyttäen avata, miksi asia ei ole niin kuin hän arveli. Se alko suuttua kunnolla. Lopulta tulin kysyneeksi, minkä verran tyyppi oli opiskellut fysiikkaa. "No en yhtään, mutta oon mä nyt sua parempi!!!".

Tämä siis 35-vuotiaalta aikuiselta mieheltä. Joillekin on edelleen vaikeeta, että 25-vuotias nainen voi tietää jotain.

🤣 Ai luoja.

Vierailija
12/48 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai joo, unohtui mainita. Vaikka DI-piireissä on totuttu siihen, että jotkut on vähän jänniä, rajansa silläkin. Tää yleisasiantuntija poltti siltoja siihen tahtiin, että on nykyään isännöitsijä. Hyvä juttu tiedeyhteisölle, huonompi aika monelle talolle. 

Vierailija
13/48 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi suosikkini. Olin lopettanut mikromuovia sisältävien pesuaineiden käytön jo vuosia sitten ja siirtynyt käyttämään ympäristöystävällisempiä aineita sekä etikkaa ja soodaa. Mainitsin tästä sukulaiselle muun keskustelun ohessa. Hän kiinnostui asiasta eikä mennyt kuin pari viikkoa ja hän oli minulle "neuvomassa uutta ympäristöystävällisempää vaatteiden- ja kodinpuhdistusta". Hän selitti kirkkain silmin minulta kuulemiaan asioita minulle, kuin plisi peräti itse ne oivaltanut...

Vierailija
14/48 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni on sellainen tapaus jonka ylimielisyyttä ja pätemistäkin on vähän hankala selittää. Kyse on enemmän eleistä, ilmeistä ja äänensävyistä kuin sanoista. Se vaan pitää kokea itse. Äärimmäisen raskas tapaus, luulen että tulee elämään yksin elämänsä kun ei sitä kukaan jaksa pidempään katsella. Sitten uhriutuu kun hänet aina hylätään.

Vierailija
15/48 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunikaveri oli jäämässä opintovapaalle ja luvannut ihan pomollekin tehdä hommansa loppuun, vaikka istuikin jo luennoilla.

No p*skat teki mitään. Kaikki kaatui lennossa ja sanattomasti mulle.

Ei siinä vielä mitään.

Tyypillä oli kuitenkin sen verran mielenkiintoa siellä luennolla surffata firman ERP:ssä, että kuittaili mulle sähköpostilla "Onpa paljon keikkoja vielä jäljellä, kyllä tähän aikaan päivästä pitäisi olla jo paremmassa vaiheessa ja jäädä luppoaikaakin..."

Ja se ei edes ollut h*lvetin huonoa huumoria.

Vierailija
16/48 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos tällaisen pätijän narauttaa vastaamalla tietävänsä asioista, ja perustelee asian- hän syyttää sinua pätemisestä koska ei kestä kuulla kuinka joku muu tietääkin häntä enemmän/ vähintään saman verran ko asiasta

Vierailija
17/48 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kielten opettaja (ve, ru, engl.). Yksi sukulaiseni kanssa avioitunut nainen yrittää aina päteä vieraissa kielissä. Kerran hän neuvoi minua riikinruotsin ääntämisessä. Hänen ruotsin osaamisensa rajoittuu virkamiesruotsiin! Samoin saan aina kuulla naljailua siitä kuin 'saksan kieli on nyt vaan niin paljon hienompaa kuin venäjän kieli'. Omasta mielestään hän osaa saksaa niin hyvin. Kerran sukujuhlissa seurueessamme oli yksi saksalainen. Minä selvisin sujuvasti hänen kanssaan keskustelusta hänen äidinkielellään, toisin kuin taas tämä mainittu 'kielinero'.

Vierailija
18/48 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajana joutunut usein kokemaan ylimielistä käytöstä ja pätemistä ensihoitajilta. Moni lähihoitaja sanoo tätä ja kyse eri paikoista. Kuvitellaan, että lähihoitajat ei tiedä yhtään mitään. Ei huomoida mitenkään sitä, että me tunnetaan ne asukkaat oikeasti ja nähdään kun he eivät ole normaaleja. Esim. ei suostuta tajuamaan sitä, että normaalisti itsenäisesti vessassa käyvä ja paljon puhuva ihminen ei ole normaali jos laskee alleen eikä enää puhu. Vedotaan siihen, että no nyt on yö ja ei puhu koska on väsynyt.

Vierailija
19/48 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on kutonut koko ikänsä ja tehnyt erilaisia käsitöitä. Eräs sukulainen opiskeli jotain käsityöpuolta ja päti äidilleni tekniikoista- sellaisista jotka äitini oli oppinut jo lapsena

Vierailija
20/48 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai joo, unohtui mainita. Vaikka DI-piireissä on totuttu siihen, että jotkut on vähän jänniä, rajansa silläkin. Tää yleisasiantuntija poltti siltoja siihen tahtiin, että on nykyään isännöitsijä. Hyvä juttu tiedeyhteisölle, huonompi aika monelle talolle. 

Ehkä hän saa siellä sitten päteä tarpeeksi!