Vitosluokkalaisella alkaa matikassa prosenttilaskut enkä osaa yhtään neuvoa
En muistanutkaan, että näin vaikeata lasketaan jo ala-asteella. Mistä pikakertaus? Vaikea järjestää lasta aina isän luokse silloin, kun matikan läksyjä.
Kommentit (44)
Ei nykyään opeteta tuota sadalla jakamista/kertomista, vaan käytetään prosenttikertoimia. Muutetaan siis prosentit desimaaliksi.
1% = 0,01
10% = 0,10
100% = 1,00
Näin päästään suoraan yhdellä kertolaskulla selvittämään tulos.
Esim. Paljonko on 7% luvusta 477?
Muutetaan ensiksi 7% -> 0,07
Tämän jälkeen kerrotaan 0,07 x 477 = 33,39
Jos taas halutaan verrata kahta lukua keskenään, jaetaan toinen luku alkuperäisellä ja muutetaan kertoimet prosenteiksi.
Esim. Minna sai vuonna 2010 palkkaa 2700e ja vuonna 2020 3100e. Kuinka paljon hänen palkkansa on kymmenessä vuodessa noussut?
Jaetaan uusi palkka alkuperäisellä palkalla = 3100/2700 = 1,1481... ~ 1,15
Tämän jälkeen muutetaan prosenteiksi. Koska vastaus on kokonaisluku, nähdään heti että palkka on tosiaan noussut. Kokonaisluku 1 tarkoittaa sataa prosenttia, joka edustaa myös alkuperäisen luvun määrää.
1,15 = 115%
Näin ollen palkka on noussut siis 15%.
Prosenttilaskut on kivoja ja tärkeitä jatkossa, kannattaa itsekin harjoitella! Youtubessa esim. Villen matikkamatskut hyviä
Onko teillä kotiopetus? Laita lapsesi kouluun, siellä on prosenttilaskuja osaava opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä matematiikkaa tavan ihminen mihinkään tarvitse koulun jälkeen. No okei, perus yhteen-, vähennys-, kerto-, ja jakolaskut hyvä osata, mutta kaiken maailman yhtälöt ja derivaatat ja muun paskan voi unohtaa. Niin kuin olen unohtanutkin, tai itse asiassa olin riittävän viisas tajuamaan heti, että tätä en tarvitse ja olin oikeassa.
Tietyissä ammateissa tarvitsee. Derivaatalla lasketaan miten saadaan esim. mehupurkki tehtyä niin ettei pahvia kulu liikaa mutta kuitenkin sivujen mitta tietyn minimin ja maksimin välissä. Integroimalla lasketaan epäsäännöllisten pinta-alojen koko. Mun ammatissa tarvitaan molempia mutta me lasketaan jo vähän monimutkaisempia juttuja kuin nämä.
Tämäkin on totta, ja paljon turhempaakin kouluissa opetetaan. Kerran muuan oppilas kysyi "eikö sinustakin uskonto ole kaikkein turhin oppiaine?". En tietenkään voinut vastata, että vasta nyt uskonnonopettajan sijaisena siitä on pikkuisen hyötyä, mutta ilmankin olisin sen työn voinut hoitaa. Toinen on äidinkieli, jossa kaikkien sijamuotojen nimiä en ole koulun jälkeen tarvinnut kuin äidinkielenopettajan sijaisena.
Prosenttilaskuja kuitenkin tarvitaan jatkuvasti.
Et ole vielä keksinyt mitä hyötyä kielen rakenteen osaamisesta on?
Tämäkin on totta, ja paljon turhempaakin kouluissa opetetaan. Kerran muuan oppilas kysyi "eikö sinustakin uskonto ole kaikkein turhin oppiaine?". En tietenkään voinut vastata, että vasta nyt uskonnonopettajan sijaisena siitä on pikkuisen hyötyä, mutta ilmankin olisin sen työn voinut hoitaa. Toinen on äidinkieli, jossa kaikkien sijamuotojen nimiä en ole koulun jälkeen tarvinnut kuin äidinkielenopettajan sijaisena.
Prosenttilaskuja kuitenkin tarvitaan jatkuvasti.