Vitosluokkalaisella alkaa matikassa prosenttilaskut enkä osaa yhtään neuvoa
En muistanutkaan, että näin vaikeata lasketaan jo ala-asteella. Mistä pikakertaus? Vaikea järjestää lasta aina isän luokse silloin, kun matikan läksyjä.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä matematiikkaa tavan ihminen mihinkään tarvitse koulun jälkeen. No okei, perus yhteen-, vähennys-, kerto-, ja jakolaskut hyvä osata, mutta kaiken maailman yhtälöt ja derivaatat ja muun paskan voi unohtaa. Niin kuin olen unohtanutkin, tai itse asiassa olin riittävän viisas tajuamaan heti, että tätä en tarvitse ja olin oikeassa.
Prosenttilaskuja kuitenkin tarvitsee ja tässähän oli juuri niistä kyse.
Ei minulla osanneet kumpikaan vanhemmista neuvoa. Ihan hyvin selvisin itsekin ja lukiokin tuli käytyä ja pitkä matikkakin oli.
Vierailija kirjoitti:
Eikö opettajansa osaa neuvoa ja opettaa?
Minä kävin koko kouluaikani opettajien neuvomana ja opettamana, en tarvinnut vanhempien apua. Sama tilanne oli lähestulkoon kaikilla luokkakavereillani. Kuulostaa siltä, että te kotona lapsia opettavat opetatte vain ihmisiä, jotka eivät osaa tulevaisuudessa käyttää omia aivojaan.
Ei meidän kansakoulun käyneet vanhemmat osanneet oaöjin muuta kuin kysellä kirjasta ennen kokeita. Hyvin selvittiin koulu silti lukiota myöten. Harjoittelua vaan ja jos on vaikeeta niin toistoja toistoja aloittaen helpommista.
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän kansakoulun käyneet vanhemmat osanneet oaöjin muuta kuin kysellä kirjasta ennen kokeita. Hyvin selvittiin koulu silti lukiota myöten. Harjoittelua vaan ja jos on vaikeeta niin toistoja toistoja aloittaen helpommista.
Siis paljon muuta t. Nakkisormet
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä matematiikkaa tavan ihminen mihinkään tarvitse koulun jälkeen. No okei, perus yhteen-, vähennys-, kerto-, ja jakolaskut hyvä osata, mutta kaiken maailman yhtälöt ja derivaatat ja muun paskan voi unohtaa. Niin kuin olen unohtanutkin, tai itse asiassa olin riittävän viisas tajuamaan heti, että tätä en tarvitse ja olin oikeassa.
Tietyissä ammateissa tarvitsee. Derivaatalla lasketaan miten saadaan esim. mehupurkki tehtyä niin ettei pahvia kulu liikaa mutta kuitenkin sivujen mitta tietyn minimin ja maksimin välissä. Integroimalla lasketaan epäsäännöllisten pinta-alojen koko. Mun ammatissa tarvitaan molempia mutta me lasketaan jo vähän monimutkaisempia juttuja kuin nämä.
Hae googlella prosenttilaskun kaavat, kyllä ne peruslaskut sillä selviää.
Prosenttilaskut voi tehdä molemminpäin.
Siis 15% 100:sta on sama kuin 100% 15:sta.
Vierailija kirjoitti:
Prosentti tarkoittaa yhtä sadasosaa. Eli 1:100.
Jos pitää laskea vaikka 2% 250:sta, kannattaa jakaa 250 ensin sadalla. Sadalla jakaminen taas onnistuu helposti pilkkua siirtämällä. Pilkun voi kuvitella minkä tahansa kokonaisluvun loppuun:
250,0 : 100 = 2,5
Pilkkua siirretään siis kaksi askelta vasemmalle.
Nyt tiedämme, että 1% 250:sta on 2,5. Koska haluamme tietää, mikä on 2% 250:sta, kerromme 2,5 kahdella:2,5 * 2 = 5
2% 250:sta on siis 5.
Aika monimutkainen laskutapa.
Nopeammin: 2x250= 500 , 500/100 = 5.
Ja laskimella tuo vasta nopeasti selviääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietyissä ammateissa tarvitsee. Derivaatalla lasketaan miten saadaan esim. mehupurkki tehtyä niin ettei pahvia kulu liikaa mutta kuitenkin sivujen mitta tietyn minimin ja maksimin välissä. Integroimalla lasketaan epäsäännöllisten pinta-alojen koko. Mun ammatissa tarvitaan molempia mutta me lasketaan jo vähän monimutkaisempia juttuja kuin nämä.
Voi olla että sun ammatissa tarvitaan mutta mun ei. Vuositulot kumminkin sellaiset 120ke, joten ihan kiva tietää muttei merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä voi elää elämänsä melkein ilman laskutaitoa mutta se on sellaista sumussa hapuilua kun ei koskaan oikein tajua miten ja miksi asiat toimivat kuten toimivat. Matematiikan perustaidot, juuri ne yhtälöt ja detrivaatat, tavallaan aukaisevat silmät niin että ymmärtää asioita ja monasti selviää käytännön ongelmista monta vertaa kätevämmin kuin se sumussa harhaileva.
Vierailija kirjoitti:
Sinun ei sitten kannata ikinä ottaa asuntolainaa tai laatia sähkösopimusta tai käydä kaupoilla etsimässä tarjouksia eikä yhtään mitään muutakaan, missä tarvitsisi osata vertailla asioiden suuruutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että sun ammatissa tarvitaan mutta mun ei. Vuositulot kumminkin sellaiset 120ke, joten ihan kiva tietää muttei merkitystä.
On se hassua, kun osaa luvut niin huonosti, että vuositulotkin menee noin pahasti väärin.
Ja alkuperäiseen kysymykseen:
Esimerkki 1:
Paljonko on 4% 75:stä?
Vastaus: 4% = 4/100, eli neljä sadasosaa. Tällä tiedolla lasketaan:
4/100*75 = 4*75/100 = 4*3/4 = 3
Laskimella tietenkin voi takoa suoraan rivin alussa olevan 4/100*75.
Esimerkki 2:
Makkara maksoi 6 euroa/kilo (nykyisillä korkeilla hinnoilla). Nyt se kuitenkin on 20% alennuksessa. Mikä on makkaran tarjoushinta?
No, makkaran uusi hinta on 100%-20% = 80% alkuperäisestä hinnasta.
6 eur/kg * 80% = 6 eur/kg * 80/100 = 480/100 eur/kg = 4.80 eur/kg.
Koko ajan oleellista on muistaa, että prosentti on sadasosa. Kaikki muu tulee siitä.
Hirvittää tämän maan tulevaisuus, kun ihan kaikki voivat lisääntyä. Syntyvyys laskee, kun järkevät ihmiset eivät näe olosuhteita sellaisiksi, että voisivat hankkia lapsia. Loput sitten lisääntyvät, vaikka ala-asteen oppimäärä tuottaa vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki 1:
Tajusin juuri kirjoittaneeni tuon aivan liian sekavasti. Eli uudelleen:
4% on edelleenkin 4/100, eli neljä sadasosaa. Siis:
75*4/100 = 300/100 = 3.
Nuohan laskee vaikka päässään!
Helpoimpia tietty täydet kymmenet - ensin laskee vain mitä on 10% eli 1/10 summasta ja jos kysytäänkin 30 prosenttia kertoo tuon kolmella. Tai jos tarvitaankin vain 5% jaetaan kahdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki 1:
Tajusin juuri kirjoittaneeni tuon aivan liian sekavasti. Eli uudelleen:
4% on edelleenkin 4/100, eli neljä sadasosaa. Siis:
75*4/100 = 300/100 = 3.
Mä lasken tuon siten että 1% on 0,75 ja 4x0,75 = 3. Paljon nopeampi ja helpompi
Opettele! Nyt yhteistoiminnallista oppimista lapsen kanssa, niin opit sinäkin.
Eikä nykyisin enää opeteta koulussa? Minun eivät tarvinneet vanhempien apua kuin ehkä sanakokeisiin lukemisessa.