Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin tästä helvetin kellojen veivaamisesta oikein päästään eroon?

Vierailija
26.03.2023 |

Olen niin kurkkuani myöten täynnä tätä pelleilyä. Taas on monta päivää kaikilla rytmit sekaisin täysin turhan takia. Tutkimustenkin mukaan kellojen siirtely aiheuttaa lukuisia terveysongelmia ihmisille, niin miten tätä ei saada loppumaan?

Kommentit (156)

Vierailija
121/156 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi tunti sinne tai tänne. Miten voi olla noin herkkää porukkaa. Ettekö koskaan nuku huonosti ja valvo vaikka pari tuntia? Miten voi elämä mennä sekaisin vain yhdestä tunnista?

Mietihän yhteiskunnallisia rahallisia menetyksiä aina kun sitä kelloa vatkataan. Tämä on yksi niistä rahareijistä joihin on vain totuttu eikä sitä edes osata ajatella sellaisena.

No ei se minun unenlaatuun vaikuta yhtikästä mitenkään. Nukuin vain tunnin vähemmän kuin yleensä ja siinä se. 

No eihän se sitten tietenkään kenenkään muunkaan.

Siis miten voi vaikutta yhden tunnin vaje noin paljon, että menee koko pakka sekaisin? Menettekö te nukkumaan aina tiettyyn aikaan ja aina nukutte saman verran yön aikana eikä koskaan ole mitään uniongelmia ja nukkuisitte joskus tavallista vähemmän? 

Mulla ei ole ongelmia koska valvon nukun huonosti joka tapauksessa, jo viimeiset 20 vuotta, mutta ymmärrän silti että ihmiset on erilaisia. Toisia valvottaa jopa täysikuu, toisia ei.

Vierailija
122/156 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi tunti sinne tai tänne. Miten voi olla noin herkkää porukkaa. Ettekö koskaan nuku huonosti ja valvo vaikka pari tuntia? Miten voi elämä mennä sekaisin vain yhdestä tunnista?

Mietihän yhteiskunnallisia rahallisia menetyksiä aina kun sitä kelloa vatkataan. Tämä on yksi niistä rahareijistä joihin on vain totuttu eikä sitä edes osata ajatella sellaisena.

No ei se minun unenlaatuun vaikuta yhtikästä mitenkään. Nukuin vain tunnin vähemmän kuin yleensä ja siinä se. 

Siis miten voi vaikutta yhden tunnin vaje noin paljon, että menee koko pakka sekaisin? Menettekö te nukkumaan aina tiettyyn aikaan ja aina nukutte saman verran yön aikana eikä koskaan ole mitään uniongelmia ja nukkuisitte joskus tavallista vähemmän? 

Mulla ei ole ongelmia koska valvon nukun huonosti joka tapauksessa, jo viimeiset 20 vuotta, mutta ymmärrän silti että ihmiset on erilaisia. Toisia valvottaa jopa täysikuu, toisia ei.

Minuakin valvottaa täysikuu, mutta ei kyllä koskaan ole valvottanut, että kello siirrettään tunti eteenpäin. Nukun vaan tunnin vähemmän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/156 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin valvottaa täysikuu, mutta ei kyllä koskaan ole valvottanut, että kello siirrettään tunti eteenpäin. Nukun vaan tunnin vähemmän. 

Onnea Harri!

Vierailija
124/156 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten ihmeessä ihmiset nykyisin on niin kestämättömiä ettei mitään kestetä.

minä olen koko ikäni tehnyt pirusti töitä. nukkunut silloin kun ehtinyt.

kellojen siirtelyt eivät ole mitenkään minua vaivanneet.

olen mennyt aamuun 7 töihin. päässyt 16. ja sitten kotiin eläimet ja penskat hoitamaan. mennyt taasen toiseen työhön n 17. ollut n 23.

joskus yöllä 3 lähtenyt töihin ja seuraavan kerran päässyt nukkumaan n 23.

minkälaisia pupupöksyjä te olette kun mitään ette kestä.

valitetaan mistä milloinkin työstä ruuasta perheestä jne jne.

nyt valitetaan kellojen siirtelystä.

ette pärjää jos joskus suomeen sota syttyy.

Te moskovan aikaa kehuvat, tajusin kerran, että te olette Pietarin trolleja. Hävetkää.

mitä mitä sinä horiset.

minulle on sama mikä aika on kyseessä kun nukun silloin kun minulla on aikaa. joko meni kaaliin.

olen maksanut sen verran veroja että vapaamatkustajat ovat saaneet seinästä rahaa.

ette ole koskaan kokeneet todellista elämää. silkkihansikkain olette eläneet jos kellojen siirtelystä tulee monen kuukauden hermojen menetys ja univaikeudet.

joskus pääsin töistä 22 ja olin menossa hakemaan penskaa hoidosta. eipä annettu kun kello niin paljon. aamulla sain 6 hakea. ja taas vein takaisin 13 kun menin 14 töihin. edestakaista juoksemista.

ja kävellen kuljin matka ei tietty ollut pitkä n 5 km. pulkalla vedin talvella penskaa.

te sohvaperunat ette pääse edes kilometriä ilman autoa.

älkää valittako turhasta.

Missä sfääreissä sinä oikein elät? Olen tehnyt työtä rankasti, opiskellut täysillä pitkään, valmistunut ja taas paahtanut töitä.

Minulle kellojen siirtely on yhtä kidustusta, koska muutenkin olen koko ikäni ollut niin huonouninen ihminen.

Siinä vastaus sinulle.

Muutenkaan en halua tänne enää mitään Moskovan käytänteitä.

Vierailija
125/156 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellojen veivaus ei lopu kun ei päästä yhteisymmärrykseen siirrytäänkö pysyvään kesä- vai talviaikaan. Minulla on tähän ratkaisu. Sen sijaan, että pitää valita jompi kumpi niin miten olisi jos kelloja siirrettäisiin vain puoli tuntia ja jäätäisiin siihen??? Onko liian helppo ratkaisu vai miksei tätä tehdä?

Idea on siinä, että ihmisen tulee elää luonnonrytminsä. Rytmittää elämäntapansa ja nukkumisensa mahdollisimman terveelliseksi ja normaaliksi, siis terveytensä ja unirytminsä takia.

Ihmiset ovat niin luonnosta vieraantuneita, etteivät hahmota sitä. Uskokaa pois, jatkuva elämä luonnon rytmissä takuulla parantaa kansanterveyttä, vähentää stressiä, väsymystä ja uniongelmia.

Ihminen palaa kellojen siirtelyn takia paljon aiemmin loppuun.

Vierailija
126/156 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kellojen veivaus ei lopu kun ei päästä yhteisymmärrykseen siirrytäänkö pysyvään kesä- vai talviaikaan. Minulla on tähän ratkaisu. Sen sijaan, että pitää valita jompi kumpi niin miten olisi jos kelloja siirrettäisiin vain puoli tuntia ja jäätäisiin siihen??? Onko liian helppo ratkaisu vai miksei tätä tehdä?

Idea on siinä, että ihmisen tulee elää luonnonrytminsä. Rytmittää elämäntapansa ja nukkumisensa mahdollisimman terveelliseksi ja normaaliksi, siis terveytensä ja unirytminsä takia.

Ihmiset ovat niin luonnosta vieraantuneita, etteivät hahmota sitä. Uskokaa pois, jatkuva elämä luonnon rytmissä takuulla parantaa kansanterveyttä, vähentää stressiä, väsymystä ja uniongelmia.

Korjaus: luonnonrytmissä.

Vierailija
127/156 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yksi niitä asioita, joissa on vastakkain ideologia ja faktat. Ja ideologia voittaa.

Vierailija
128/156 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nyt ole viimeinen kerta kun kelloja veivataan? 

Vierailija
129/156 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen tulee terveytensä takia elää luonnon rytmissä. On täysin edesvastuutonta siirrellä kelloja ja rikkoa luonnontiedettä, fysiikan lakeja jne. vastaan.

Me emme ole venäläisiä ja moskovan aikaa emme tarvitse.

Jo periaatteen takia tästä typeryydestä pitää luopua.

Ei voi mitään. Jos luonnon rytmissä haluaa elellä, niin luulisin ettei kannata näin pohjoisessa silloin asua.

Miksi ei voi mitään? Meinaatko että täällä ei ole luonnon rytmiä?

Täällä on talvella pimeetä ja kesällä valosaa - karkeasti sanottuna. Eli talvella nukutaan paljon, kesällä kukutaan.

Kellonsiirtely auttaakin asiaa.

Ei auta. On terveysriski elää Suomessa?

On.

Luin jostain, että siitä lähtien kun kelloja alettiin siirrellä, tuli terveysongelmia ihmisille.Jopa kuolemantapauksia. Tietenkään näistä ei saanut puhua idänkauppojen takia.

Oli kunnia-asia kumartaa moskovaan. Se oli kunnon suomalaisen mitta :D

Vierailija
130/156 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yksi niitä asioita, joissa on vastakkain ideologia ja faktat. Ja ideologia voittaa.

Juuri niin.

Ja sairaat ideologiat saavat ihmiset sairastumaan ja kärsimään henkisesti.

Vierailija
131/156 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen tulee terveytensä takia elää luonnon rytmissä. On täysin edesvastuutonta siirrellä kelloja ja rikkoa luonnontiedettä, fysiikan lakeja jne. vastaan.

Me emme ole venäläisiä ja moskovan aikaa emme tarvitse.

Jo periaatteen takia tästä typeryydestä pitää luopua.

Ei voi mitään. Jos luonnon rytmissä haluaa elellä, niin luulisin ettei kannata näin pohjoisessa silloin asua.

Miksi ei voi mitään? Meinaatko että täällä ei ole luonnon rytmiä?

On toki, mutta muuttuu tuo valoisa ja pimeä aika aika radikaalisti vuoden aikana ihan vaikka ei kelloja siirtelisi. Talvella valoisa aika on niin lyhyt, että varmaan terveysriski jo pelkästään siksi. Ehkä tarkoitit jotain eri asiaa.

Valoisa aika on ihan yhtä lyhyt tai pitkä kelloja siirtelemälläkin. Sen avulla vaan tulee tuntia aiemmin pimeä hetken aikaa.

Niin on! Siksi en ymmärrä miten tuo luonnon rytmissä eläminen meinaa, kun se luonnostaan muuttuu koko ajan. Pitäisikö työpäivät olla talvella muutaman tunnin ja kesällä sitten yötä myöten?

Onko ihmisten oikeasti vaikea nukkua jos on valoisaa? Pitäisikö valtion kustantaa kaikille pimennysverhot ja kirkasvalolamput?

Unettomuus ei ole naurun asia. Minä en voi nukkua ollenkaan  valoisassa huoneessa.

Vierailija
132/156 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole kokemusta helvetin kellojen veivaamisesta. Lienee aika kuumottavaa hommaa siellä hornassa?

Vierailija
133/156 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvälle se voi olla vähän vaikeeta, jos on työajat määrätty siis.

Vierailija
134/156 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitääsitten siirtää työajat ja kaikki ajat tunti eteenpäin jotta saat nauttia siitä kellojen siirtelystä.

Siis jos se mielestäsi on välttämätöntä. Syksyllä siirretään takaisin työajat yms. Emme voi materian ja rahan takia jatkaa tätä. Ahneus on kaiken pahan alku ja juuri. Ehdit joka tapauksessa tehdä ihan yhtä paljon duunia etkä menetä mitään.

Ymmärsitkö?

:D

Vierailija
135/156 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvälle se voi olla vähän vaikeeta, jos on työajat määrätty siis.

Työajat pitää muuttaa.

Vierailija
136/156 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis rytmi sekaisin yhden tunnin takia? Älä naurata. Ajattelepa jatkuvasti työkseen yli aikavyöhykkeiden matkustavia! Tunnin heitto ei ole yhtään mitään, mutta välillä on näitä 12 h heittoja.

Jatkuva matkustaminen aikavyöhykkeiden yli ei varmasti ole terveellistä missään mielessä. Joidenkin vain on pakko tehdä sitä työn takia.  Myös yhden tunnin siiro on jollain tavalla haitallista. Silloin muuttuu ihmisen nukkumaanmenoaika ja heräämisen aika siirtyvät ja onhan sillä vaikutus aterioiden ajankohtaan ja vatsan toimintaan.

Vierailija
137/156 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen mennyt aamuun 7 töihin. päässyt 16. ja sitten kotiin eläimet ja penskat hoitamaan. mennyt taasen toiseen työhön n 17. ollut n 23.

Te moskovan aikaa kehuvat, tajusin kerran, että te olette Pietarin trolleja. Hävetkää.

mitä mitä sinä horiset.

minulle on sama mikä aika on kyseessä kun nukun silloin kun minulla on aikaa. joko meni kaaliin.

olen maksanut sen verran veroja että vapaamatkustajat ovat saaneet seinästä rahaa.

ette ole koskaan kokeneet todellista elämää. silkkihansikkain olette eläneet jos kellojen siirtelystä tulee monen kuukauden hermojen menetys ja univaikeudet.

joskus pääsin töistä 22 ja olin menossa hakemaan penskaa hoidosta. eipä annettu kun kello niin paljon. aamulla sain 6 hakea. ja taas vein takaisin 13 kun menin 14 töihin. edestakaista juoksemista.

ja kävellen kuljin matka ei tietty ollut pitkä n 5 km. pulkalla vedin talvella penskaa.

Missä sfääreissä sinä oikein elät? Olen tehnyt työtä rankasti, opiskellut täysillä pitkään, valmistunut ja taas paahtanut töitä.

Minulle kellojen siirtely on yhtä kidustusta, koska muutenkin olen koko ikäni ollut niin huonouninen ihminen.

Siinä vastaus sinulle.

en täällä erikseen kenellekkään vastaa vaan yleisesti. jos olet huonouninen. niin jos käytät alkoholia tupakkaa kahvia teetä niin lopeta ne heti.

äläkä missään tapauksessa syö mitään unilääkkeitä.

liikunta paras muodossa missä tahansa. jos teet pitkää päivää ja fyysisesti rasitat itsesi päivän mittaan niin uni tulee varmasti.

12 h kun huhkit niin ei ole uniongelmia.

sama mitä vastaat tai heität alapeukkuja niin EVVK

Vierailija
138/156 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä mitä sinä horiset.

Siinä vastaus sinulle.

en täällä erikseen kenellekkään vastaa vaan yleisesti. jos olet huonouninen. niin jos käytät alkoholia tupakkaa kahvia teetä niin lopeta ne heti.

äläkä missään tapauksessa syö mitään unilääkkeitä.

liikunta paras muodossa missä tahansa. jos teet pitkää päivää ja fyysisesti rasitat itsesi päivän mittaan niin uni tulee varmasti.

12 h kun huhkit niin ei ole uniongelmia.

sama mitä vastaat tai heität alapeukkuja niin EVVK

Minä en käytä ollenkaan unilääkkeitä. Liikunta ei auta mitään uniongelmiin. Voin nukkua ainoastaan siten,että laitan puheohjelman kuulumaan,muuten en nuku ollenkaan. Kaikki keinot sitä ennen kokeilin.

Meillä on tämä ongelma suvussa ja se on periytynyt minulle. Se on tutkittu perusteellisesti eikä sille voi mitään. Vastauksestasi huomaa, ettet tiedä yhtään mitään sellaisesta vaikeasta unettomuudesta joka on synnynnäistä.

Vierailija
139/156 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elimistö on jatkuvassa hälytystilassa kun unirytmi muutetaan. Toiset sairastuvat vakaviin kroonisiin fyysisiin sairauksiin ja kuolevat nuorempina. Sääli, jos näillä ihmisillä olisi muuten ollut alun perin hyvä terveys.

Tämä on todella väärin.

Kuka sadisti keksi tämän?

Vierailija
140/156 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan kellonsiirrosta valittava ei ilmeisesti ole tehnyt koskaan lomamatkoja maihin, joissa on eri aikavyöhyke (edes Ruotsiin), ei ole tehnyt vuorotöitä, ei ole myöskään ikinä valvonut pidempään tai mennyt aiemmin nukkumaan. Kaikki suomalaiset kun menevät nukkumaan klo 22 ja heräävät klo 07 aina vain, tilanteesta riippumatta, ja kellonsiirron tullen koittaa katastrofi.

Minua ei nytkään hetkauttanut kellonsiirto mitenkään. Ei varsinkaan kesäaikaan, joka onkin paljon luontaisempi elämänrytmille. Iltaisin on lisää valoa ja näkee ulkoilla, harrastaa tai ylipäätään nauttia illasta. Aamuisin on vähän hämärämpää, mikä on siunaus erityisesti kesällä - aika harva nauttii siitä, että aurinko nousisi klo 02 jos olisi talviaika pysyvänä.

Talviaikaan siirtyminen onkin karumpaa, koska vähäinenkin valo päivältä katoaa ja kellonsiirto lisää pimeyttä hereilläoloaikaan. Ei ihme, että ihmisillä on talvi- ja kaamosmasennusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme