Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiluokkainen Laura itkee HS, kun 500000 talolainan jälkeen ei jää enää rahaa kuluttamiseen

Vierailija
26.03.2023 |

Laura kertoo, että inflaatio ja korkojen nousu vienyt perheen ahdinkoon. Rahaa ei jää enää elämiseen. Lasten vakuutuksista ei voi tinkiä (meillä kolme lasta, eikä yhtään lapsi vakuutusta).

Omasta mielestäni perhe ottanut ihan liian ison lainan. Mitä mieltä muut? Samoja kokemuksia?

https://www.hs.fi/koti/art-2000009449545.html?share=86d9b94e28e47aa738d…

Kommentit (1884)

Vierailija
1421/1884 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää porukka on ollut se, joka pitää talouden pyörimässä. On ostettu palveluita ja lomailtu. Ihan sama, kuinka paljon kateuksissanne haukutte, mutta hyvätuloiset tätä yhteiskuntaa pyörittää. Kun heidän kulutuksens loppuu, loppuu tulot yhteiskunnalta ja kyyti on paljon kylmempää, kuin tällä hetkellä tukia nostaville.

Se, että maksetaan joka kuukausi isoa maksua seinistä ja rahat tuhlataan Kreikan ja Espanjan ravintoloihin, ei auta Suomen työllisyyttä yhtään.

Vierailija
1422/1884 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä vielä yksi edullinen perheasunto Helsingissä.

114 m², Tiirismaantie 5 C, Pihlajisto, Helsinki, Kerrostalo, 5h+k, hinta 175 000 €

Kyllä, siis hinta on vain 175 000 €. Asunnon sijaintikin on hyvä. Lähellä koulua, lähellä päiväkotia, lähellä puistoja, lähellä uimarantoja (Vantaanjoki), lähellä kauppoja (Prisma), lähellä raitiovaunureittiä (Raidejokeri), lähellä Helsingin Yliopistoa (Viikin kampus) ja hyvät bussiyhteydet. Henkilöautollakin pääsee kätevästi liikkumaan Kehä Ykköstä ja Lahdentietä pitkin.

Mutta kun Laura halusi ("Mä haluun, mä haluun, mä haluun!") sen ikioman unelmatalon. Kerrostalo ei kelpaa, koska se olisi liian keskiluokkaista. 

kyllä kai ne muuten olisi pystyneet maksamaan mutta korot nouseet ja nousee. Kuka arvasi? 

Jokainen jolla on aivot. Ja lainasumma on liian iso ihan lähtökohtaisesti neljän lapsen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/1884 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hän on saanut lainaa noin paljon? Mä en saanut edes luottokorttia silloin, kun tileillä oli rahaa n. 100 000, mutta tulot hetkellisesti opintojen alussa matalat. Ei sillä, että olisin välttämättä tarvinnut, mutta tuntui hieman koomiselta.

Tulot. Säännölliset tulot ja maksukyky määräävät lainan saannin määrän.

Vierailija
1424/1884 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hän on saanut lainaa noin paljon? Mä en saanut edes luottokorttia silloin, kun tileillä oli rahaa n. 100 000, mutta tulot hetkellisesti opintojen alussa matalat. Ei sillä, että olisin välttämättä tarvinnut, mutta tuntui hieman koomiselta.

Tulot. Säännölliset tulot ja maksukyky määräävät lainan saannin määrän.

Eli Laura sitten valehtelee olevansa keskituloinen, kun on saanut jättilainan.

Vierailija
1425/1884 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun mukaan eläkeläiset nauttivat eläkkeiden indeksikorotuksista eli hyvin menee. Eivät ole korotukset kovin paljoa eläkeläisten tuloja lisänneet, tästäkö muka kateutta? Suurien eläkkeiden tapauksessa kyllä voi rahaa saadakin.

Itse ovat nuo tuohon tilanteeseen joutuneet Laurat itsensä saattaneet, on uskottu matalien korkojen ajan jatkuvan ja on hankittu ylisuuri talo, lapsia ja autoja ns. itsestäänselvinä ja saavutettuina etuina. Siis on eletty yli varojen, eikä ole otettu huomioon puskureita ja muuttuvia tilanteita.

Ja voi kamala, ei pääse laskettelemaan ym. valitukset. Naurettavaa. Nyt ei voikaan tuhlata ja rellestää. Kuinka monet elävätkään pienillä tuloilla, eivätkä valita, kun on pakko pärjätä.

Vierailija
1426/1884 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää porukka on ollut se, joka pitää talouden pyörimässä. On ostettu palveluita ja lomailtu. Ihan sama, kuinka paljon kateuksissanne haukutte, mutta hyvätuloiset tätä yhteiskuntaa pyörittää. Kun heidän kulutuksens loppuu, loppuu tulot yhteiskunnalta ja kyyti on paljon kylmempää, kuin tällä hetkellä tukia nostaville.

Voin kertoa, että se keskiluokan enemmistö, joka ei osta 800 000 euron taloa, kuluttaa ja lomailee myös. Itse asiassa heistä on taloudelle enemmän hyötyä kuin niistä, joiden tulot valuvat pankille ylikalliin talon korkojen maksun muidossa.

Ei ole ihmisoikeus asua järjettömän kalliisti.

Vierailija
1427/1884 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, että se keskiluokan enemmistö, joka ei osta 800 000 euron taloa, kuluttaa ja lomailee myös. Itse asiassa heistä on taloudelle enemmän hyötyä kuin niistä, joiden tulot valuvat pankille ylikalliin talon korkojen maksun muidossa.

Ei ole ihmisoikeus asua järjettömän kalliisti.

Lomailusta on Suomelle hyötyä vain, kun se tapahtuu kotimaassa.

Valitettavasti tiedän ihmisiä, joilla on töissä ne 2 samaa paitaa, jotka vaihtuu ja rahat menevät ulkomaanmatkoihin. Heistä ei ole hyötyä Suomen työllisyydelle.

Vierailija
1428/1884 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan keskituloisia ja neljä lasta myös. Tingitään kuitenkin asumisesta sen verran, että juurikin paskan osuessa tuulettimeen ei talous kaadu. Oma huone kaikille lapsille on toki kiva ajatus, mutta en halua pääkaupunkiseudulla maksaa itseäni kipeäksi vain sen takia.  Ei itsellänikään aikoinaan ollut omaa huonetta ja ihan täyspäiseksi sitä kasvoi. Elämä on valintoja.

Vierailija
1429/1884 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

500 000 e on sairas laina.

Iso riski ja konkkaherkkä...

Pks asuminen on järjetöntä.

40...100 km pois ja taloja löytyy 60 000...150 000 eurolla.

Mutta kun on kehä 3 syndrooma niin se vie stadilaiselta järjen...ostaa vain kallista ja ylihintaista.

Itse jätin hki 2013 kun hintataso oli jo silloin sairas.

Nyt alla 5 h okt ja hermo lepää.

Hki nyt vaan on huonoin ja kallein asumisen hintalaatusuhde.

Vierailija
1430/1884 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiseen 500k lainaan tosiaan pitää olla kyllä aika isot tulot. Ja omakotiasujan on säästettävä puskuria. Koskaan ei tiedä mikä hajoaa ja vakuutukset kyllä korvaa, muttei kaikkea.

Vierailija
1431/1884 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korot nousseet ja rahat ei riitä. 500 000 lainaa eli korhoihi menee 2500 kuussa. Päälle lyhennykset, sähköt, vedet, kiinteistöverot, ruoka, auto, ym.

Näitä tulee lisää eikä käy kateeksi. 90 luku tulee mieleen, rakentaminen loppui ja yrityksiä kaatui, työttömiä tuli. Samaa luvassa kohta nytkin.

Kukapa rakentaa asuntoja jos niitä ei ole varaa ostaa. Taitaa pankitkin olla varpaillaan.

Vierailija
1432/1884 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puhutte 500.000 euron lainasta? Lainaa oli aluksi 450.000 eli 225.000 Lauralla ja sama miehellään. Lainaa on jo lyhennetty muutama vuosi, olisiko kummallakin nyt vähän yli 200.000. Mullakin on tuon suuruinen asuntolaina ihan vain farmaseutin tuloilla.

Vierailija
1433/1884 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi puhutte 500.000 euron lainasta? Lainaa oli aluksi 450.000 eli 225.000 Lauralla ja sama miehellään. Lainaa on jo lyhennetty muutama vuosi, olisiko kummallakin nyt vähän yli 200.000. Mullakin on tuon suuruinen asuntolaina ihan vain farmaseutin tuloilla.

No se on nyt vaan yksiselitteisesti typerää.

Vierailija
1434/1884 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienempi asunto, järkevämpi tilankäyttö olisi ollut kannattavampaa.

Varsinkin uusioperheessä, jossa lapset kuitenkin on myös toisella vanhemmallaan.

Tuli jutusta sellainen olo että Laura ja miehensä hyvittelee lapsiaan. Ia vähän kuin ostaa kiintymystä.

Ymmärrän tarpeen että lastensa ei halua kärsivän mutta nyt on itse aiheutettu tilanne jossa just lapset kuitenkin joutuu tinkimään esimerkiksi harrastuksista. Ja jaksavista vanhemmista ja ajasta näiden kanssa.

En usko että se oma huone on niiiiiin tärkeä. Oma tila pitää olla mutta esimerkiksi fiksulla pohjalla sellaisen pystyy tarjoamaan kyllä.

Vierailija
1435/1884 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on typerää? Itse maksoin tästä kaksiosta vuokraa 1200€/kk. Ostin sen 310.000 eurolla, Lainaa oli 218.000, nyt 200.000. Lainan lyhennys+korko 1200€, yv 203€ . Maksan siis vain 203 euroa enemmän kuin vuokralla ollessani.

Vierailija
1436/1884 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olenko julma ihminen, mutta jotenkin ärsyttää ihan jäätävästi tuollaiset ihmiset. Jumaliuta, puolen miljoonan talot ja kaikki, ja sitten valitetaan yhyy kun on tiukkaa rahan kanssa. Tunnen tällaisia tapauksia omalta seudultani. Isot talot ja uudet autot pihassa, ja yhyy yhyy kun on tiukkaa. No, minkähän takia mahtaa olla tiukkaa? Pitäisikö ehkä miettiä elämistä omien tulojen mukaan, eikä yli varojensa? Eihän vain ole kyse siitä, että haluttaisi vähän näyttää ja esitellä muille, että kattokaapas kun meillä menee näin et on tämmönen talo ja uus sähköautokin tuli hommattua, eihän?

Mua ärsyttää enemmän tuollaiset kitisijät kuin sinä, jotka kitisee kun ei ole rahaa mihinkään ja odotetaan että muut (me veronmaksajat) maksetaan viulut. Kadehtidaan samalla keskiluokkaa kun niillä on rahaa mutta itse lojutaan himassa kun työnteko ei kiinnosta! Jos on monta lasta perheessä niin on aika luonnollista asua isossa talossa. Miksei veronmaksajana saisi olla hyvä toimeentulo ja kykyä nauttimaan elämästä? Ei kait kenenkään työtä tekevän elämän tehtävä ole maksaa veroja valtiolle ja kustantaa loisien toimeentulo?

Vierailija
1437/1884 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on typerää? Itse maksoin tästä kaksiosta vuokraa 1200€/kk. Ostin sen 310.000 eurolla, Lainaa oli 218.000, nyt 200.000. Lainan lyhennys+korko 1200€, yv 203€ . Maksan siis vain 203 euroa enemmän kuin vuokralla ollessani.

Lauran toiminta.

Vierailija
1438/1884 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ison ja mukavan asunnon hankintaan varmaan korona on vaikuttanut monella myös. Nyt olisi taas tilaisuus harrastaa ja matkustaa, niin ei tarvitse enää koko perheen olla koko ajan kotona. Niin äkkiä se unohtuu. Ja useimmat meistä ovat hankkineet tai valinneet kotinsa ennen koronaa, jolloin oli ihan normi harrastaa ja liikkua maailmalla. Mutta shokki on kyllä ollut tämä korkojen ja kulujen nousu, mutta ehkä tähänkin tottuu, uuteen normaaliin. En minä ainakaan ole pystynyt vaikuttamaan taloyhtiön lainojen ehtoihin, ei niissä mitään korkosuojia ole, vastikkeet vaan nousee, kun pankki tarkistaa korkoja. Suo siellä vetelä täällä, eikös sitä niin sanota.

Ihmiset on ihan käsittämättömän lyhytnäköisiä noissa isoissa investoinneissaan. Että joku meni ihan oikeasti ostamaan ylisuuren asunnon/talon, sillä ajatuksella että koronan takia ollaan nyt ikuisesti vaan kotona. Samoin kesämökin osto sen takia, että siellä sitten etätöitä jne loputtomiin. Kyllä näin hölmöstä touhusta saakin vähän kärsiä.

Vierailija
1439/1884 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lauran toiminta.

Mikä siinä on typerää? Perheelle rakennettiin omakotitalo, Lainaa otettiin yhteensä 450.000, lainan takaisinmaksuaika 30 vuotta.

Minusta perhe on toiminut fiksusti. Kun korot ja kulut nousivat, leikattiin menoista. Luovuttiin toisesta autosta, ulkomaanmatkoista ja pidennettiin laina-aikaa 35 vuoteen.

Vierailija
1440/1884 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä vielä yksi edullinen perheasunto Helsingissä.

114 m2, Tiirismaantie 5 C, Pihlajisto, Helsinki, Kerrostalo, 5h+k, hinta 175 000 €

Kyllä, siis hinta on vain 175 000 € Asunnon sijaintikin on hyvä. Lähellä koulua, lähellä päiväkotia, lähellä puistoja, lähellä uimarantoja (Vantaanjoki), lähellä kauppoja (Prisma), lähellä raitiovaunureittiä (Raidejokeri), lähellä Helsingin Yliopistoa (Viikin kampus) ja hyvät bussiyhteydet. Henkilöautollakin pääsee kätevästi liikkumaan Kehä Ykköstä ja Lahdentietä pitkin.

Mutta kun Laura halusi ("Mä haluun, mä haluun, mä haluun!") sen ikioman unelmatalon. Kerrostalo ei kelpaa, koska se olisi liian "keskiluokkaista."

Noinhan se menee. Hyvä kerrostaloasunto ei kelvannut Lauralle. Piti ottaa puolen miljoonan asuntolaina. Nyt itketään että lainan maksu on vaikeaa ja joutuu tinkimään kaikesta kivasta. Kohta alkaa ulina siitä miten kallista on ylläpitää omakotitaloa, maksaa lämmityskulut, yms.

Kerrostaloasukas vai nostaa jalat pöydälle ja katsoo sivusilmällä ikkunasta kun talonmies/huoltoyhtiön mies tekee ne pihatyöt. Lumen kolaaminen, nurmikon leikkuu, yms.

Hajotkaa omakotitalojenne ylläpitokuluihin, jos on pakko jatkaa sitä kotileikkiä. Talo, auto, x kappaletta lapsia. Sinun lapset, minun lapset, yhteiset lapset, vahinkolapset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan