Keskiluokkainen Laura itkee HS, kun 500000 talolainan jälkeen ei jää enää rahaa kuluttamiseen
Laura kertoo, että inflaatio ja korkojen nousu vienyt perheen ahdinkoon. Rahaa ei jää enää elämiseen. Lasten vakuutuksista ei voi tinkiä (meillä kolme lasta, eikä yhtään lapsi vakuutusta).
Omasta mielestäni perhe ottanut ihan liian ison lainan. Mitä mieltä muut? Samoja kokemuksia?
https://www.hs.fi/koti/art-2000009449545.html?share=86d9b94e28e47aa738d…
Kommentit (1884)
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa jankutusta täällä. Fakta nyt on, että Laura joutuu jotain myymään pois (talon tai auton tai jotain muuta omaisuutta). He eivät tule saamaan tukia tai muitakaan avustuksia. Itkut itketään ja sitten nokka kohti uutta elämää, jossa eletään tulojen mukaan, ei niiden yli.
Tänään oli HS:ssa mielipidekirjoitus jossa ehdotettiin asuntolainan korkojen vähennysoikeuden palautusta verotuksessa. Siksi että eläminen niin kallista.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin Laura ei jutussa itke, vaan kertoo vaan että korkojen ja hintojen nousun myötä perheen talous on ajettu ahtaalle ja ovat sopeuttaneet kulutustaan.
En ymmärrä tätä raivon ja kiukun määrää täällä ollenkaan. Perhe tienaa omat rahansa ja maksaa omat laskunsa, joten voivat ihan itse vapaasti päättää mistä säästävät ja mistä eivät.
Ja saa silti harmittaa nykytilanne ja hintojen nousu. Minuakin harmittaa.
Oot nyt kymmeniä ellet satoja kertoja vänkyttänut tämän jo.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin Laura ei jutussa itke, vaan kertoo vaan että korkojen ja hintojen nousun myötä perheen talous on ajettu ahtaalle ja ovat sopeuttaneet kulutustaan.
En ymmärrä tätä raivon ja kiukun määrää täällä ollenkaan. Perhe tienaa omat rahansa ja maksaa omat laskunsa, joten voivat ihan itse vapaasti päättää mistä säästävät ja mistä eivät.
Juuri näin.
Kaikkia harmittaa ja tilanne koskettaa kaikkia mutta keskituloisen pitäisi esittää tyytyväistä ilmeisesti tilanteessa kuin tilanteessa, koska köyhillä vaan on oikeus itkeä ja olla harmistunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lauraa haukutaan täällä valinnoistaan.
Ajatellaanpas toisinpäin;
Moniko köyhä on valinnut ammattikoulun kun se on nopea helppo? Kuinka moni ajatteli pidemmälle? Ajatteliko kukaan köyhä koskaan tilannettaan vuosia eteenpäin? Mitä jos sairastun vakavasti? Mitä jos haluan talon tai matkustella? Mitä jos teen useamman lapsen ja tarvitaan tilaa? Mitä jos joku kodinkone hajoaa?
Niinpä- valinta sekin koulutusaste on ollut, ei voi vaatia muita menojensa maksajaksi. Laurakin åohtii itse mitä voi tehdä- hän ei tuossa jutussa pyydä rahaa keneltäkään.
Suomessa on hyvät mahdollisuudet kouluttautua korkeasti ja päästä hyväpalkkaisiin töihin. Tekosyyt ei ole este.
Meinaat että kaikkien äly riittää lääkäreiksi ja juristeiksi? Ja vaikka riittäisikin, niin meinaat, että me tarvitaan tähän maahan vain lääkäreitä ja juristeja? Kaikki EIVÄT vaan voi olla korkeasti palkattuja, vaan mm. siivoajiakin tarvitaan.
On olemassa paljon muitakin korkeakouluja kuin oikis ja lääkis- huomaan ettet ole tutustunut tarjontaan.
Tiesitkö itse, että korkeakoulu ei takaa korkeaa palkkaa? Esim. kirjastonhoitajat valmistuvat korkeakouluista ja palkka on surkea. Monet duunarit tienaa puolet enemmän.
No palkka ei liene yllätys jos on sille alalle hakeutunut? Suunnittelut sitten varmaan asumisen ja muun elämäsi sen mukaan mitä tienaat?
Kuinka vaikeaa voi olla pitkän aikavälin suunnitelmien teko?
Ei se koulutus yksinään sitä hyvää tulotasoa takaa mutta kyllä vaan antaa paljon enemmän todennäköisyyksiä sille.
Näinhän Laurankin olisi pitänyt suunnitella, eikä ottaa 0,5miljoonan lainaa johon varaa ei enää olekaan.
Laina on kyllä minustakin suuri. Mutta hän miettii silti mistä tinkii ja miten kustantaa elintasonsa jatkossa.
Olen koettanut useissa kommenteissani nostaa esille sitä, että monet tuilla elämään tottuneet eivät edes yritä ratkoa itse ongelmiaan esim töihin menemällä (en tarkoita työkyvyttömiä yms), vaan kävelevät luukulle ja problem solved.
En tiedä missä harhamaailmassa sä elät, mutta oikeastihan tuo ei noin mene. Kelan tuissa ja toimeentulotuessa on tiukat kriteerit ja euromäärät. Tämän lisäksi voi yrittää hakea harkinnanvaraista/täydentävää toimeentulotukea oman kunnan sosiaalitoimesta. Tämäkin on todella kiven alla ja silläkin voi saada vain joitain välttämättömiä kustannuksia, kuten vaikka uudet halvat kengät muutaman vuoden välein, uuden passin vanhentuneen tilalle tai uuden pyykinpesukoneen hajonneen tilalle jos talonyhtiössä ei ole pesumahdollisuutta. Kaikissa näisdä tilanteissa tiliotteesi syynätään ja jos katsotaan että sinulla on liikaa rahaa tilillä, jonka olisit tuista nipistämällä pahan päivän varalle säästänyt tai olet saanut rahaa esimerkiksi myymällä vanhoja vaatteita kirpputorilla, et ole pahimmillaan oikeutettu ollenkaan tukeen tai sitä vähennetään ainakin kyseiset summat. Se tukiviidakko on aikamoista ja ei sillä kuninkaiksi olla, myöskään siis sieltä "sossun luukulta" ei voi käytännössä kuin nämä toimeentulotukea saavat edes hakea mitään tai mitään apua saada.
No kyllä sieltä luukulta mukisematta maksetaan esim nämä nousseet sähkökulut. Ne luulun tuet on kuitenkin verovaroista enimmäkseen keskituloisilta kerätty - ja keskituloiset maksavat kaikki nousseet kulut omasta pussistaan, myös lääkkeet, korot, sähköt, työmatkoihin tarvittavat polttoaineet yms. Kyllä niistä pienistä puroista koostuu iso potti lisää maksettavaa joka näkyy isona lovena keskituloisen lompakossa.
Kyllä tämä maailmantilanne koskettaa kaikkia ja saa siihen keskusteluun mielestäni osallistua myös Lauran kaltaiset siinä missä köyhätkin. Perspektiivi vaan on eri.
Toimeentulotukeen oikeutetulle maksetaan kyllä sähkölasku, siinä olet aivan oikeassa. Kuitenkaan työmarkkinatukea ja asumistukea tai esim eläkettä ja asumistukea vain saava ei tähän ole oikeutettu vaikka tulot jäisivät todella pieniksi, mutta tulot sekä pakollisiksi luokiteltavat laskut (esim lääkkeet ja sähköt) jäävät toimeentulotuen yläpuolelle nippa nappa. Kaikilla on oikeus toimeentulotukea hakea ja jokainen saa samassa tulotilanteessa sitä toimeentulotukea ja on siihen oikeutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko mieleen että keskustelijoita on useita? Olen kirjoittanut muutaman kommentin mutta en tuota mihin vastasit.
Onko itku ja valitus joku köyhien yksinoikeus?
Käsittääkseni harmituksen saa sanoa ääneenvaikka olisi miljonääri-vai loukkaantuuko köyhät siitäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän varmaan itse käy töissä ja maksaa omista rahoista koko lystin,
Että mikäs siinä. Ei nosta asumistukea ja maksaa osan terveydenhuollostakin perheelle yksityisellä.
Vaikka juttu on maksumuurin takana, niin hän ei maksa yksin, vaan
"Viime kesänä Laura ja hänen miehensä huomasivat, etteivät tulot riitä kuten ennen. Enää ei ole varaa mihinkään ylellisyyteen, ei edes suklaapatukkaan".
Ja kyllä yksityishenkilöllä on 500.000€ paljon pankkilainaa, vaikka olisi suurituloinen. Ei ole mitään järkeä. Ja nyt on vielä alhaiset korot, jos tarkastelee korkotasoa historian valossa, kun asuntolainojen korot ovat olleet 12-18%.
Alhaisten korkojen kausi ei voi jatkua ikuisesti ja mitä suurempi laina, sen suurempi riski.
Ei ole ollut euroaikana. Markan perään on turha itkeä. Ihan eri talouspoliittinen tilanne jos otat huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko mieleen että keskustelijoita on useita? Olen kirjoittanut muutaman kommentin mutta en tuota mihin vastasit.
Käsittääkseni harmituksen saa sanoa ääneenvaikka olisi miljonääri-vai loukkaantuuko köyhät siitäkin?
Ihan kuin sua ei tunnistaisi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä aika tavallinen talolaina pk-seudulla.
Sinänsä kyllä keskituloisilla pitäisi olla varaa muuhunkin kuin peruselämiseen.
Miksi? Jos keskituloinen haluaa elää rikkaiden elämää niin sitten vaan pitää keksiä keinot ansaita enemmän rahaa, jolla nämä mielitekonsa saa tyydytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaanpas toisinpäin;
Moniko köyhä on valinnut ammattikoulun kun se on nopea helppo? Kuinka moni ajatteli pidemmälle? Ajatteliko kukaan köyhä koskaan tilannettaan vuosia eteenpäin? Mitä jos sairastun vakavasti? Mitä jos haluan talon tai matkustella? Mitä jos teen useamman lapsen ja tarvitaan tilaa? Mitä jos joku kodinkone hajoaa?
Niinpä- valinta sekin koulutusaste on ollut, ei voi vaatia muita menojensa maksajaksi. Laurakin åohtii itse mitä voi tehdä- hän ei tuossa jutussa pyydä rahaa keneltäkään.
Suomessa on hyvät mahdollisuudet kouluttautua korkeasti ja päästä hyväpalkkaisiin töihin. Tekosyyt ei ole este.
Meinaat että kaikkien äly riittää lääkäreiksi ja juristeiksi? Ja vaikka riittäisikin, niin meinaat, että me tarvitaan tähän maahan vain lääkäreitä ja juristeja? Kaikki EIVÄT vaan voi olla korkeasti palkattuja, vaan mm. siivoajiakin tarvitaan.
On olemassa paljon muitakin korkeakouluja kuin oikis ja lääkis- huomaan ettet ole tutustunut tarjontaan.
Tiesitkö itse, että korkeakoulu ei takaa korkeaa palkkaa? Esim. kirjastonhoitajat valmistuvat korkeakouluista ja palkka on surkea. Monet duunarit tienaa puolet enemmän.
No palkka ei liene yllätys jos on sille alalle hakeutunut? Suunnittelut sitten varmaan asumisen ja muun elämäsi sen mukaan mitä tienaat?
Kuinka vaikeaa voi olla pitkän aikavälin suunnitelmien teko?
Ei se koulutus yksinään sitä hyvää tulotasoa takaa mutta kyllä vaan antaa paljon enemmän todennäköisyyksiä sille.
Näinhän Laurankin olisi pitänyt suunnitella, eikä ottaa 0,5miljoonan lainaa johon varaa ei enää olekaan.
Laina on kyllä minustakin suuri. Mutta hän miettii silti mistä tinkii ja miten kustantaa elintasonsa jatkossa.
Olen koettanut useissa kommenteissani nostaa esille sitä, että monet tuilla elämään tottuneet eivät edes yritä ratkoa itse ongelmiaan esim töihin menemällä (en tarkoita työkyvyttömiä yms), vaan kävelevät luukulle ja problem solved.
En tiedä missä harhamaailmassa sä elät, mutta oikeastihan tuo ei noin mene. Kelan tuissa ja toimeentulotuessa on tiukat kriteerit ja euromäärät. Tämän lisäksi voi yrittää hakea harkinnanvaraista/täydentävää toimeentulotukea oman kunnan sosiaalitoimesta. Tämäkin on todella kiven alla ja silläkin voi saada vain joitain välttämättömiä kustannuksia, kuten vaikka uudet halvat kengät muutaman vuoden välein, uuden passin vanhentuneen tilalle tai uuden pyykinpesukoneen hajonneen tilalle jos talonyhtiössä ei ole pesumahdollisuutta. Kaikissa näisdä tilanteissa tiliotteesi syynätään ja jos katsotaan että sinulla on liikaa rahaa tilillä, jonka olisit tuista nipistämällä pahan päivän varalle säästänyt tai olet saanut rahaa esimerkiksi myymällä vanhoja vaatteita kirpputorilla, et ole pahimmillaan oikeutettu ollenkaan tukeen tai sitä vähennetään ainakin kyseiset summat. Se tukiviidakko on aikamoista ja ei sillä kuninkaiksi olla, myöskään siis sieltä "sossun luukulta" ei voi käytännössä kuin nämä toimeentulotukea saavat edes hakea mitään tai mitään apua saada.
No kyllä sieltä luukulta mukisematta maksetaan esim nämä nousseet sähkökulut. Ne luulun tuet on kuitenkin verovaroista enimmäkseen keskituloisilta kerätty - ja keskituloiset maksavat kaikki nousseet kulut omasta pussistaan, myös lääkkeet, korot, sähköt, työmatkoihin tarvittavat polttoaineet yms. Kyllä niistä pienistä puroista koostuu iso potti lisää maksettavaa joka näkyy isona lovena keskituloisen lompakossa.
Kyllä tämä maailmantilanne koskettaa kaikkia ja saa siihen keskusteluun mielestäni osallistua myös Lauran kaltaiset siinä missä köyhätkin. Perspektiivi vaan on eri.
Toimeentulotukeen oikeutetulle maksetaan kyllä sähkölasku, siinä olet aivan oikeassa. Kuitenkaan työmarkkinatukea ja asumistukea tai esim eläkettä ja asumistukea vain saava ei tähän ole oikeutettu vaikka tulot jäisivät todella pieniksi, mutta tulot sekä pakollisiksi luokiteltavat laskut (esim lääkkeet ja sähköt) jäävät toimeentulotuen yläpuolelle nippa nappa. Kaikilla on oikeus toimeentulotukea hakea ja jokainen saa samassa tulotilanteessa sitä toimeentulotukea ja on siihen oikeutettu.
Itse siis ihan keskituloinen olen, joka kirjoitti tämän. Työskentelen vain sosiaalialalla, enkä todellakaan kadehdi sosiaalietuuksilla elävien elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vänkytivänkyti vaan itsellesi. En olisi mitenkään ehtinyt kaikkia kirjoittaa kun en ole ehtinyt lukeakaan kaikkia.
Sinä sen sijaan paljastit olevasi tuo vastaan väittäjä jokaiseen kommenttiin. Mee töihin
Vierailija kirjoitti:
Perheellä on noussut useat kulut: sähkö, ruoka ja lainan korot. Nyt täällä lyödään maahan ylivarojen elämisestä. Kun köyhää käsketään menemään töihin, alkaa parkuminen. Verot alas, niin keskiluokka voi kustantaa edes oman elämänsä.
Tuloveron keventäminen hyödyttää vain hyvätuloista- pienituloiselta ei tuloveroa mene tai menee vain vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vänkytivänkyti vaan itsellesi. En olisi mitenkään ehtinyt kaikkia kirjoittaa kun en ole ehtinyt lukeakaan kaikkia.
Sinä sen sijaan paljastit olevasi tuo vastaan väittäjä jokaiseen kommenttiin. Mee töihin
Juujuu sössönsössön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juujuu sössönsössön.
Oikeastaan voisit mennä (korkea)kouluun, siellä opetetaan myös argumentoimaan asiallisesti.
Vai eikö äo riitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Kaikkia harmittaa ja tilanne koskettaa kaikkia mutta keskituloisen pitäisi esittää tyytyväistä ilmeisesti tilanteessa kuin tilanteessa, koska köyhillä vaan on oikeus itkeä ja olla harmistunut?
En ole köyhä, mutta kyllä minusta nyt on aika eri asia, jos jollakulla ei ole rahaa ruokaan vaikkapa ison sähkölaskun takia kuin että pitää harkita melkein miljoonan maksaneen talon myymistä. Kummassakin tilanteessa voi harmittaa, mutta siinä ensimmäisessä tilanteessa on ihan oikeasti vaikeuksia. Kun taas tässä koko tilanne ratkeaisi sillä, että myisivät talon. Pystyisivät kuittaamaan velkansa pois ja jäisivät vielä todennäköisesti hyvin plussalle. Se voi harmittaa, mutta totuushan on, että ottivat alunperinkin liian ison velan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Miksei Laura kouluttautunut ja mennyt parempipalkkaisiin hommiin, jos nykyinen palkka ei haluttuun elintasoon riitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä valittaa sitäkin, jos on vain miljonääri eikä miljardööri. Mutta se, että harmittaa ja valittaa ei tarkoita sitä, että kenenkään pitäisi sääliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juujuu sössönsössön.
Oikeastaan voisit mennä (korkea)kouluun, siellä opetetaan myös argumentoimaan asiallisesti.
Vai eikö äo riitä?
Ja lisää sössötystä. Laura on ottanut liian ison lainan ja elänyt yli varojensa.
Tämä tosiasia ei sun sössötyksilläsi miksikään muutu vaikka sössöttäisit vielä toiset parisataa kertaa.
Kyllä tämä tilanne tekee rahan käytön tiukemmaksi myös meille, vaikka kuulummekin muka siihen ylimpään 10% palkansaajiin. Kolme lasta ja Pk-seutu, lainaa ei edes ole kuin 350 te. Kohonneet korot ja lainat pystytään toki maksamaan, mutta kyllä kulutusta on pakko sopeuttaa tilanteeseen. Karsitaan kuluja, eikä meilläkään mitään turhia ylimääräisiä ole edes ollut, mutta nyt ei osteta sitä vähääkään oli vaatteita, lapsille ostetaan pääsääntöisesti käytettyä ja tietenkin myydään ahkerasti pieneksi jääneitä pois. Lasten harrastuksista karsitaan myös. Ruoasta pois kaikki heräteostokset, herkut ja kalliimmat valmisruoat sekä wolt. Ei ole ikinä käynyt esim kotisiivooja eikä tulekaan. Matkustelu tulee olemaan vain kotimaassa ensi kesänä sukulaisten luona käymiseen, plus naantali ja Tampere. Ei ole Lapin hiihtolomia, keväistä Eurooppaa eikä etelän lomia ollut viime vuosina eikä tulevinakaan. Vähäistä vapaa-aikaa en halua extratyöhön ajatella käyttäväni, eli karsimalla kuluja, kuluttamalla vaan tarjouksiin/etuhinnoilla menot ja myymällä kaiken ylimääräisen pois on strategia. Katsotaan sitten parin vuoden päästä miten jatketaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä valittaa sitäkin, jos on vain miljonääri eikä miljardööri. Mutta se, että harmittaa ja valittaa ei tarkoita sitä, että kenenkään pitäisi sääliä.
No eihän Laura ole sääliä kerjännytkään. Hän on kertonut asioista haastatellessa, se siitä. Hän on myös sopeutunut muuttuneeseen tilanteeseen.