Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako koulussa vaatia lapselleen ylöspäin eriyttämistä?

Vierailija
25.03.2023 |

Jos lapsi osaa sujuvasti lukea, kirjoittaa ja laskea matematiikan tehtäviä ekan ja tokan luokan oppimäärien verran jo ennen koulun aloittamista (oppinut nuo kaikki isoveljen tehdessä läksyjä kun istunut siinä vieressä seuraamassa), niin saako vaatia, että lapselle eriytetään oppisisältöjä ylöspäin? Kun siis menee syksyllä ekalle.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina saa vaatia, mutta ei tule tapahtumaan. Lapsesi kohtalo on toimia häiriöttömänä massana ja istua vilpertin vieressä.

Vierailija
2/28 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää vaadin ja tahon että eppu jättää topun väliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sinun lapsesi ole ainoa joka nuo osaa, sori. Ja varmasti on paljon mitä ei osaa, sori.

Vierailija
4/28 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma, onko vaatiminen aina se hedelmällisin tapa saada toiveensa läpi. Mun lapsillani on eriytetty ylöspäin ihan pyytämättäkin.

Vierailija
5/28 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä lailla, sinne vaan vaatimaan!!

Vierailija
6/28 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatia ei ehkä kannata. Koulu on paljon muutakin kuin noiden aineiden sisältöjen (ehkä mekaanista..) osaamista. Lapsi normaalisti ekalle ja katsotte, miten lähtee sujumaan. Tarvittaessa sit keskustelua opettajan kanssa, onko tarvetta eriyttää ylöspäin.

Olisin myös tosi tarkka, että en puhuisi lapsen kuullen, kuinka hän jo osaa ja on taitavampi kuin muut. Kehua ja tukea toki kannattaa,mutta ei vertaamalla muihin.

Vierailija
7/28 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se sinun lapsesi ole ainoa joka nuo osaa, sori. Ja varmasti on paljon mitä ei osaa, sori.

En luule todellakaan että olisi ainoa. Hyvä vain jos puoli luokkaa osaa saman. Mutta se ei muuta kysymystäni. Voiko vaatia, että eriytetään ylöspäin? (Ja tällöin siis se puoli luokkaa tietysti saisi saman.) ap

Vierailija
8/28 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se olisi koulun sitten sama laittaa lapsi suoraan kolmoselle?

Vierailija
9/28 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En luule todellakaan että olisi ainoa. Hyvä vain jos puoli luokkaa osaa saman. Mutta se ei muuta kysymystäni. Voiko vaatia, että eriytetään ylöspäin? (Ja tällöin siis se puoli luokkaa tietysti saisi saman.) ap

Yleensä ekalla luokalla on äidinkielessä lukevien ja ei-lukevien ryhmät. Matematiikassa lapseni ovat saaneet tehdä suoraan ylemmän luokka-asteen kirjaa.

Muissa aineissa on sitten menty muun luokan mukana.

Vierailija
10/28 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

saahan sitä vaatia vaikka mitä, mutta kyllä se koulu ensin testaa lapsen osaamisen ja siitä lähdetään sitten katsomaan eteenpäin toimenpiteitä jos on tarve. 

Vierailija
11/28 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu määrittelee pedagogiset ratkaisut ihan omalla asiantuntemuksellaan. Vanhempien vaatimuksesta sellaisia eriyttämisiä ei tehdä. Nolaat vain itsesi.

Jospa tyytyisit vain keskustelemaan opettajan kanssa asiasta.

Vierailija
12/28 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa opettajista ja kouluista on oikeasti tosi päteviä ja asiansa osaavia. Ei mun ainakaan ole tarvinnut vaatia lasteni opettajilta mitään (edes sitä eriyttämistä..) vaan he ovat itse tehneet tarkkoja havaintoja lapseni oppimisesta ja tarpeista, joista on sitten yhdessä keskusteltu. Tue lapsesi koulunkäyntiä ja anna opettajalle työrauha. Miksi ajattelet, että esim. eriyttämistä pitää erikseen vaatia?

Vierailija
13/28 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeellistä tuossa on? Niin minäkin osasin. Ja varmasti moni muu. Onneks sain kasvaa ikäisteni seurassa lapsuuteni. Lapsen kehitykseen kuuluu muutakin kuin opiskeluun liittyvät taidot.

Peiliin katsomisen paikka sinulla. Mikä tarve sinulla vanhempana on saada lapsesi ylemmälle luokalle? Että saat päteä muille vanhemmille?

-normaali lapsi-

Vierailija
14/28 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa opettajista ja kouluista on oikeasti tosi päteviä ja asiansa osaavia. Ei mun ainakaan ole tarvinnut vaatia lasteni opettajilta mitään (edes sitä eriyttämistä..) vaan he ovat itse tehneet tarkkoja havaintoja lapseni oppimisesta ja tarpeista, joista on sitten yhdessä keskusteltu. Tue lapsesi koulunkäyntiä ja anna opettajalle työrauha. Miksi ajattelet, että esim. eriyttämistä pitää erikseen vaatia?

Hyvä kysymys. Tiedän, että opet on ammattitaitoisia. Mutta olen lukenut uutisista miten monella luokalla open aika menee yksinomaan integroitujen tukemiseen tms ja hyvät oppijat jää vaille huomiota täysin. Eli resurssiongelma.

Ap

Vierailija
15/28 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh. Melkoinen curling-vanhempi.

Vierailija
16/28 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeellistä tuossa on? Niin minäkin osasin. Ja varmasti moni muu. Onneks sain kasvaa ikäisteni seurassa lapsuuteni. Lapsen kehitykseen kuuluu muutakin kuin opiskeluun liittyvät taidot.

Peiliin katsomisen paikka sinulla. Mikä tarve sinulla vanhempana on saada lapsesi ylemmälle luokalle? Että saat päteä muille vanhemmille?

-normaali lapsi-

Ei ylöspäin eriyttäminen tarkoita ylemmälle muokalle saamista. Nimenomaan haluan, että hän on samalla luokalla kuin syntymävuotensa mukaan kuuluukin. Ap

Vierailija
17/28 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh huh. Melkoinen curling-vanhempi.

Millä tavalla muka?

Ap

Vierailija
18/28 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi ei ole mitenkään erikoinen. Usko nyt jo!

Vierailija
19/28 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse asiassa kysynyt, saisiko tukiopetusta, että saisi matematiikan ysistä kymppiin. Ei herunut :D

Vierailija
20/28 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemus on että riippuu paljolti opettajasta ja resurssitilanteesta. Olen ollut ihan tyytyväinen kaikkiin lasteni opettajiin, uskon että ovat tehneet parhaat mahdolliset nallekarkkijaot, mutta esikoisen ope sanoi ekaluokan oppimiskeskustelussa että ei ole ikinä tavannut näin valmista ekaluokkalaista ja että valitettavasti hänellä ei ole ollut aikaa edes kartoittaa mihin lapsen taso matematiikassa yltää kun kaikki jousto on mennyt eriyttämiseen niin päin että enemmän tukea tarvitsevat pysyy kelkassa. Kuopuksen ope taas on eriyttänyt jatkuvasti ylöspäin ja laittanut lasta esim. apuopen rooliin tai "tarkistuskoneeksi". Täytyy sanoa että kuopuksen koulumotivaatio on säilynyt paremmin, esikoisesta on tullut vähän laiska opiskelija, mikä saattaa myöhemmin elämässä kostautua. Mutta voi olla kyse myös lasten eikä vain opetuksen eroista.

En minä viitsi vaatia, kun selvää on ollut, että molempien opet tekee työtä rautaisella ammattitaidolla ja suurella sydämellä. Kaikille ei vaan voi taata täydellisen yksilöllistä opetusta silloin kun pelkästään oppilaiden pitäminen luokassa oppitunnin ajan on vaikeaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi