Terveellisemmästä ruoasta ja ruokatottumuksista, mitä tehdä?
Olen yrittänyt muuttaa perheemme ruokatapoja edes hiukan parempaan suuntaan. Ostan tummaa leipää (tosin ihan tavallisia ruispuikuloita missä myös vehnää joukossa paljon), jogurteista valitsen A+jogurttia, tosin en tiedä onko sillä suurtakaan eroa tavalliseen?? On makeutettu fruktoosilla tavallisen sokerin sijaan ja sitä fruktoosiakin on hiukan vähemmän kuin sitä sokeria niissä " tavallisissa" . Rasvaa näkyi myös olevan vähemmän.
Mutta kaikki vastaavanlainen yritys kaatuu heti alkuunsa, koska mieheni lapsi kieltäytyy syömästä näitä. Jos ostan vain niitä, niin mies menee sitten kauppaan ja ostaa mitä lapsi haluaa. Minun on vaikea opettaa reilu 2-vuotiaalleemme terveellisempiä ruokatapoja koska tämä isompi lapsi haluaa muita tuotteita, ja on vaikea samassa perheessä ruokkia yhtä yhdellä ruokalajilla ja toista toisella. Olen saanut isomman lapsen syömään ruisleipää yhden kerran 6 vuoden aikana, ja se oli kuulemma ihan liian hapanta.
Haluaisin myös että esim. juisseista valitsisimme näitä makeuttamattomia vaihtoehtoja (Valion appelsiinimehu näkyi olevan sellaista), mutta yksin minä sitten niitä juon, muut kieltäytyy, kun on taas " niin hapanta" .
Minua raivostuttaa tämä, tuntuu täysin tuomitulta edes yrittää enää. Vai onko yritykseni yhtä tyhjän kanssa? Vinkkejä?
Kommentit (4)
Meillä pyritään syömään terveellisesti, esim. limut on kielletty, karkkia myös harvoin, keksit ja suklaat ovat vähän höllemmässä.
Kunnon ruokaa joka päivä kerran tai kaksi ja leipä mieluiten kokojyvää. Jogurtti on soijajogurttia, kun lapsilla on maitoallergia. Ei eineksiä, eikä pikaruokia.
Ellei sun miehesi ole mukana tossa ja jatkaa toivelistaruokien hankkimista lapselleen, ei terveellisempi ruoka kovin suurta suosiota varmaankaan saa. Luulisin, että tuo ruokavalion muutos onnistuu kyllä pikkuhiljaa totutellen niin, että muita vaihtoehtoja ei ole. Mutta jos aina pikkukiukuttelulla saakin suklaamuroja ja pullaa, ei täysjyvänäkkäri kyllä käy kaupaksi. Ja pienet seuraa perässä, valitettavasti.
Mitäs jos juttelisit miehesi kanssa ja yrittäisit saada sen tajuamaan yhteisen linjan tärkeyden.
Tsemppiä!
syövät suht terveellisesti. Pääosin tummaa leipää, ei mehuja ja limuja, puuroa aamupalaksi jne. Toki meillä myös joskus herkutellaan.
Kyllähän lapset syövät nälkäänsä mitä tarjotaan. Kannatan linjaasi!
Miehesi pitäisi kyllä tajuta sama, yksin on vaikea opettaa miehesi poikaa uusille tavoille. Ei saisi hakea omia eväitä kaupasta.
Pojalle olisi helppo perustella, että meillä syödään näin ja muuta ei ole. Poika varmasti aikaa myöten käy syömään tai sitten on teillä ollessaan syömättä. Mutta miehesi on tähän avainsana! Ei auta kun puhua.
ja odotan kovasti vastauksia kokeneemmilta.. olen ajatellut etten anna tulevalle lapselleni makeaa mahan täydeltä. pian makeatkin asiat maistuvat vähemmän makeilta.
mutta nyt niitä vastauksia, kiitos?