Osalla ihmisistä saattaa olla geneettinen immunitetti koronalle, aivan kuten sellainen on olemassa esim. HIV:täkin vastaan
On pieni osa ihmisiä, jotka ovat koronavuosien aikana ilman mitään suojavarusteita, hygieniatoimia tai etäisyyksien pitämistä altistuneet toistuvasti koronalle, mutta eivät siltikään ole sairastuneet koronaan. Ei ole välttämättä pelkästään hyvästä onnesta kyse tuossa. Voi nimittäin olla niinkin, että heillä saattaa olla geneettinen immuniteetti koronalle, joka suojaa heitä. Voi kuulostaa äkkiseltään oudolta, mutta tarkemmin ajateltuna ei ole ollenkaan mahdoton ajatus. Koska joitakin muitakin tauteja vastaan on olemassa geneettisiä immuniteettejä. Näin on jopa HIV:n osalta. Hyvin pienellä osalla ihmisistä on geneettinen immuniteetti sitä vastaan.
Vaikka kolme koronavuotta voikin tuntua aikana pitkältä, niin kyseessä on kuitenkin historiallisesti katsottuna hyvinkin uusi tauti, josta ei tiedetä vielä läheskään kaikkea. Ei ole löytynyt todisteita geneettisestä immuniteetista koronalle, mutta ei ole myöskään mitään todisteita siitä, ettei sellainen voisi olla mahdollista.
Jos tuollainen immuniteetti on mahdollista, niin sellainen ei auta vain ja ainoastaan heitä itseään. Se auttaa kaikkia ihmisiä. Koska heidän avullaan on mahdollista kehittää koronaan täysin uusia hoitoja, lääkkeitä ja rokotteita, joiden avulla kaikki saavat parempaa suojaa koronaa vastaan.
Kommentit (3)
Minulla varmaan on sitten. Lähipiiri ja työkaverit sairastaneet, minä en. Olen todella harvoin kipeä muutenkaan.
HIV:ille immuunit on geeneiltään niitä, jotka oli immuuneja myös rutolle keskiajalla.
Muuten onkin ollut pas*a tuuri geenilotossa...