Onko muilla tilannetta että perheessänne äänestetään eri puolueita?
Olen itse alusta asti sanonut että äänestän persuja ja aionkin äänestää ja luulin että mieskin, mutta oli käynyt eilen äänestämässä ja äänesti SDP:tä. Oli vihreiden ja SDP n välillä, onneksi sentään tuo SDP. No, ei siinä sinänsä mitään mutta vähän ihmetyttää.
Sanoin miehelle että okei no mutta äänestän silti perussuomalaisia, mies sano et siinähän äänestät mitä äänestät.
Kommentit (77)
Outoa. Me saadaan äänestää kuka ketäkin haluaa, ja on vaalirauha asian suhteen. Ei me puhuta ketä on äänestänyt, vaalisalaisuus ja se rauha, mutta jutellaan kyllä esim. että joko tietää ketä äänestää ja usein kävellään yhdessä vaalipäivänä äänestämään ja ehkä juodaan yhdessä kahvit.
Tehdään yhdessä vaalikoneita ja valitaan usein sama ehdokaskin. Mielestäni hyvä tapa tsekata, onko samanlaiset arvot. Mies on vähän enemmän oikealla kuin minä. Vihreitä on äänestetty vuosikausia. Nyt menee ääni taktisista syistä SDP. Yhdessä yli 40 vuotta eli toimii meillä.
Iiriksellä sama ongelma. Ite vvassari ja mies kokkari.
Itse äänestin persuja, mies keskustaa. Mieskin mielipiteiltään persu, mutta keskustan ehdokkaana oli hyväksi mieheksi tietämänsä tuttavansa.
Vierailija kirjoitti:
No sehän on ihan normaalia. Itse äänestän demareita ja mies vassareita.
Täällä sama. Vaimo antaa äänen demariehdokkaalle, minä vassarille.
vanhempani aika varmasti keskustaa äänenstävät, mutta itse kyllä VKK.ta tahi kristillisiä. muut puolueet kuin nuo, näen globalismin työkaluina tai yleisen rappion ja hedonismin lisääntymisen kannattajina; esim kristallit ja piraatit
Eikös tuo nyt ole jokaisen oma asia mitä äänestää.
Minä äänestin ekaa kertaa Liike Nyt- puoluetta. Mieheni äänestänee Vihreitä, kuten minäkin tähän asti. Tyttäreni ei ole kertonut puoluevalintaansa, mutta veikkaan että Vihreät tai Kokoomus.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo nyt ole jokaisen oma asia mitä äänestää.
Minä äänestin ekaa kertaa Liike Nyt- puoluetta. Mieheni äänestänee Vihreitä, kuten minäkin tähän asti. Tyttäreni ei ole kertonut puoluevalintaansa, mutta veikkaan että Vihreät tai Kokoomus.
Lisään vielä että oikeastaan olisin pettynyt mieheni tai tyttäreni puoluevalinnasta vain jos se olisi Persut. Mutta onneksi ovat fiksuja.
Eläinpoliittisesta vaalikoneesta löydät ehdokkaat, jotka lupaavat pitää eläinten puolia eduskuntatyössään.
Tuleva eduskunta voi päättää useista miljoonien eläinten oikeuksiin ja hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Kansanedustajat voivat olla päättämässä esimerkiksi turkistarhauksen lakkauttamisesta, tuotantotilojen eläinten kohtelusta tai eläinkokeista luopumisesta. Tämän vuoksi on tärkeää, että eduskuntaan saadaan mahdollisimman monta eläinten oikeuksia puolustavaa kansanedustajaa.
Vierailija kirjoitti:
Tehdään yhdessä vaalikoneita ja valitaan usein sama ehdokaskin. Mielestäni hyvä tapa tsekata, onko samanlaiset arvot. Mies on vähän enemmän oikealla kuin minä. Vihreitä on äänestetty vuosikausia. Nyt menee ääni taktisista syistä SDP. Yhdessä yli 40 vuotta eli toimii meillä.
Meillä sama tilanne. :)
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Me saadaan äänestää kuka ketäkin haluaa, ja on vaalirauha asian suhteen. Ei me puhuta ketä on äänestänyt, vaalisalaisuus ja se rauha, mutta jutellaan kyllä esim. että joko tietää ketä äänestää ja usein kävellään yhdessä vaalipäivänä äänestämään ja ehkä juodaan yhdessä kahvit.
Mihin se rauha keskustelemalla katoaa? Aina on avoimesti juteltu mitä ja ketä äänestetään, yleensä samaa puoluetta, joskus samaa, joskus eri ehdokasta. Vaalisalaisuus ei muuten ole mikään pakko, ihan vapaasti saa kertoa ketä äänestää jos tahtoo.
Ihan normaalia.. itse äänestän vihreitä, mies demareita, vanhempani kokoomusta tai isäni ehkä jopa KD:tä. Appivanhemmat vassareita tai demareita. Pari kertaa on tullut väittelyä appiukon kanssa, muuten ihan sujuvasti myös perhejuhlat, joissa koko porukka paikalla. Toki pyrimme välttämään politiikkaa, uskontoa jne keskustelun aiheena.
On.
Muualta tullut mieheni ei äänestä persuja, mutta ymmärtää hyvin, miksi minä äänestän, ja on samaa mieltäkin, vaikkei itse voikaan äänestää puoluetta tietyn retoriikan häiritessä liikaa. Näemme lähipiirissämme niin paljon tiettyyn teemaan liittyviä asioita, että ei voi sanoa, että puolueen puheissa ei olisi totuutta mukana.
Vierailija kirjoitti:
Meidän koko perhe äänestää kokoomusta, ja luulenpa, että suku ja ystäväpiirimme aika pitkälti myös.
:)
Otan osaa, onpas ikävää!
Vierailija kirjoitti:
Eläinpoliittisesta vaalikoneesta löydät ehdokkaat, jotka lupaavat pitää eläinten puolia eduskuntatyössään.
Tuleva eduskunta voi päättää useista miljoonien eläinten oikeuksiin ja hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Kansanedustajat voivat olla päättämässä esimerkiksi turkistarhauksen lakkauttamisesta, tuotantotilojen eläinten kohtelusta tai eläinkokeista luopumisesta. Tämän vuoksi on tärkeää, että eduskuntaan saadaan mahdollisimman monta eläinten oikeuksia puolustavaa kansanedustajaa.
Meillä on kyllä paljon tärkeämpiäkin asioita pöydällä kuin minkkien ja kanojen elinolot.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Kyllähän puoluevalinta kertoo arvoista jotain, joten itse en kyllä olisi ihmisen kanssa, jonka arvot eroavat liikaa omistani. Kokoomusta äänestämme ja samaan ehdokkaaseen päädyimme nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä!
Ihan tavallista että äänestetään eri puolueita perheen sisällä, ei tuossa mun mielestä mitään ihmeellistä ole?
Ei. Yhtenevä arvomaailma on yksi tärkeimmistä asioista parisuhteessa. En näe, että pidemmän päälle toimii sellainen liitto edes jossa toinen äänestää vasemmalle ja toinen oikealle. Mitä yhteistä näillä ihmisillä on muutenkaan?
Äänestin kristillisdemokraatteja, mies kokoomusta. Lapsistani en tiedä, mutta luulen, että kokoomukseen kallistuvat.