Lariamin antaminen lapselle, miten?
Kohta se on meillä edessä, tuo jokaviikkoinen " nannapäivä" , eli Lariamin antaminen...
Ongelma on siinä, että meidän jäbä (1v 8 kk) on tottunut pureskelemaan kaikki suun kautta annettava vitamiinit ja kalkkitabletit, mitään nielaistavaa pilleriä ei ole koskaan saanut. Ja tuo malarialääke Larian on kuulemma sen verta kauhean makuinen murunen, että sitä ei tohtisi purra.
Onko kenelläkään hyviä jippoja siihen, miten sen 1/4 tabletin saa suorinta tietä masuun asti?
Kommentit (8)
Siis kokonaisena se käsketään niellä, mutta ei siinä mitään kalvorakennetta ole ja siis neljäsosaksihan se kokonaisesta lohkotaankin!
Luulen että tuo kokonaisuus liittyy just siihen, että on todella kitkerän makuinen kuulemma. Mutta ihan normaalia " pulverimaista" tablettimassaa se kuitenkin on. Eli ehkä tosiaan muruset voisi sekoittaa johonkin nannaan ruokalusikalliseen...
marliina:
Testaa ensin kalkkitabletilla tai mieluiten jollakin oikein ikävän makuisella vitamiinipillerillä.
Jätkä kyllä pureskelee ihan mukisematta mm musta kaamean makuisen lasten vitamiinipillerin... Mutta luulen, että tuo Lariam on vielä paljon pahempi. Mua itseä on peloteltu sillä, että vesilasin PITÄÄ olla jo valmiina kädessä kun sen suuhunsa laittaa! :)
Siis maultaan. Ei tarvitse antaa kokonaisena, itse sekoitin lapselle lusikalliseen mehua tai vastaavaan ja sitten isoäiti sai annettua sen pitämällä lapsen nenästä samanaikaisesti kiinni. Silloin ei pystynyt sylkemään vaan oli pakko nielaista. Tuntuu kiduttamiselta mutta huomattavasti vähemmällä pääsee kuin, että lapsi sairastuisi malariaan. 30 minuuttiin ei saa oksentaa, jos oksentaa pitäisi antaa uudelleen. Meidän poika oksensi, kuten itsekin oksensin mutta en antanut uutta satsia. Yritin huolehtia mahdollisimman hyvin muuten suojaamisesta. Laitoin iholle koko ajan citronellaa ja nukuimme verkkojen alla. Malariaa ei vielä näillä konstein olla saatu.
Vastaanpa itse itselleni, jos siitä olisi muille vaikka hyötyä joskus...
Mutta siis viikko matkan alkuun ja tänään aloitettiin koko perhe tuo Lariamilla herkuttelu! Ensin annoin sen pojalle hedelmäsoseen seassa palana. Noh, sose oli liian löysää ja poika tunsi palan, vaikka yleensä nielaisee soseen ilman pureskelua tietenkin. Iso mies kuitenkin kun on, niin irvisti vaan pari kertaa ja sylkäisi... Matolle ja rinnuksille mömmönä päätyi musta aika suuri osa pienestä murusesta.
Iltapuuron kanssa yritettiin uudestaan. Se kun on kunnon paksua tavaraa, niin hups meni lariam-murukin samalla ihan huomaamatta! Näin siis varmaan toimitaan jatkossakin. Puuro kun on meidän jäbällä aika suosittu ruokalaji, niin jaksan uskoa/toivoa, että se maistuisi Keniassakin.
Niin mä siis ajattelin yrittää palana, koska silloin se myrkky ei ehkä maustaisi/maistuisi niin paljon.
Mä luulisin, että palana se on helpointa antaa. Meidän likkamme oli aikoinaan niin pienikokoinen, että apteekissa punnittiin jauhettuja Lariam-tabletteja tarkka määrä erillisiin annospusseihin. Ja yhtä tuskaa oli saada mömmöt menemään tytön kurkusta alas, mihin tahansa jauheen sekoittikin!
Mutta ihan mielenkiinnolla olen lukenut kirjoituksia siitä, kun, ja jos lähdetään ensi vuonna reissuun on vauva silloin n. 5kk, joten mitenkäs noin pienten vauvojen kanssa ?? Itse en ole koskaan ottanut mitään lääkityksiä siellä käydessäni, mutta oisko suotuisaa, kun vauva matkassa ? Tod.näk. rintaruokinnalla silloin ..
Jomarille perheineen ihanaa, mukavaa ja rentouttavaa matkaa !
t.emmi
Että sulla olisi mahdollisimman iso vauva reissuun lähdettäessä. :)
5-10 kg vauvoille voi antaa 1/8 tabletin muruna, ei tarvitse siis ihan pakosta apteekissa jauhattaa. Mutta olisihan se tietysti parempi niin. Mä varmaan antaisin noin pienelle aika raa' alla tekniikalla. Siis kielen perälle palana ja maitoa päälle. Tai sitten ottaisin just tuon lääkityksen takia luumusosetta messiin. Mikäli vauvalta kiinteän nieleminen onnistuu tuossa iässä, niin siis imetyksen ohella tuon verran kiinteitä. Paksussa luumusoseessa se pienen pieni muru varmaan menisi alas ok.
Onneksi Lariamin kanssa ei ainakaan tarvitse kiduttaa kun sen kerta viikkoon.
Jomar:
Malarinpillereiden syöttämisestä ei ole kokemusta, mutta muiden pahanmakuisten kyllä... Pitääkö se varttipilleri niellä kokonaisena? Jos ei, kokeile murskata se ja sekoittaa se _pieneen_ määrään (=lusikalliseen) " nannaa" (vaikapa iltapuuroon/jätskiin tms. hyvin uppoavaan herkkuun) -- ja heti perään mehua tms., jotta menee varmasti alas masuun asti. Testaa ensin kalkkitabletilla tai mieluiten jollakin oikein ikävän makuisella vitamiinipillerillä.
(Muksusi on niin pieni, että mikään " järkipuhe" tuskin tepsii. Vanhemman asennekin on tärkeä -- pillerin syömisestä ei kannata tehdä kovin isoa ohjelmanumeroa vaan rutiini.)