2v3kk valvoo edelleen sängyssään. Pitäisköhän jättää päiväunet pois?
Tänään heräsi vasta klo 10. Ajattelin, että jätetään päikkärit väliin. oli kuintekin päivällä väsyneen oloinen, joten laitoin lepäilemään sänkyyn. Nukahtikin sitten tunniksi eli nukkuin n. klo 15-16. Nyt sitten edelleen on valveilla. Jonkin aikaa on ollut joka ilta sama juttu. Vasta klo 22 maissa on nukahtanut vaikka on aamulla herännyt jo n. 8.30-9.
Kommentit (19)
aloituksesta sai sen kuvan, että menette lapsen rytmin mukaan orjallisesti oli rytmi millainen hyvänsä.
Meillä herätettiin kotihoidossakin lapsi reilu 2-vuotiaana 8.30 mennessä. Ihan sen takia, että päivistä ei muuten olisi tullut mitään. Ei olisi nukkunut päiväunia ja olisi ollut yliväsynyt iltapäivällä.
Myöhemmin päivähoidon aloitus tuki rytmiä kivasti, vaikka päiväunille mentiin siellä aiemmin. Siinä hyvin huomasi, että lapset oppivat uudet rytmit kun niistä pidetään kiinni. Koko ryhmä veteli sikeitä aina samaan aikaan alkutotuttelun jälkeen. Joskus joku saattoi taistella unta vastaan pidempään, mutta sekin oli harvinaisempaa. Ja tietysti aamun touhutkin väsyttivät hoidossa eri tavoin kuin kotona.
Ehkä joku tuon ikäinen pärjää tosiaan ilman päiväunia, mutta minusta tuntuu pieneltä jättämään päiväunia pois.
ei vaikka mitä tekisi! Autoon kyllä simahtaa, mutta ei vain saa unen päästä kiinni, vaikka olisi sängyssä vaikka kuinka pitkään.
Päiväkodissa nukkuu kyllä (onneksi!), mutta sovimme juuri, että herättävät lapsen tunnin unien jälkeen, sillä muuten valvoo arkenakin yli kymmeneen.
ja aika ajoin tekee ihan samalla tavalla eli aamusta nukkuisi pitkään ja sitten kukkuu yli kymmeneen illalla. Lapsi ei ole päivähoidossa, koska itse olen kotona ja hoidan siinä sivussa pari vierastakin lasta :) Meillä päikkärit ovat ehdottomat, sillä muuten kukaan muukaan ei nuku :/ Olen nyt taas viime viikolla herättänyt neidin viimeistään 7.30 ja näin saan hänet nukahtamaan viimeistään klo 13 päikkäreille. Sitten illalla käy nukkumaan 20.30-21.30 välisenä aikana. Luulen, että tämä on taas joku rytmin hakuvaihe ja ehkä rytmi taas piakkoin palaa. Hermoja tämä kysyy, mutta sitkeästi yrittäen ollaan saatu päiväunet pidettyä. Meidän neiti ei ainakaan kiukuttelematta selviä yli 10 tuntia yhtäjaksoista valvomista. Selvästi siis tarvii päiväunet. Uhmaikä kun vielä on niin lapsihan vallan nauttii näistä päiväunitaisteluista.... Huoh!
Huomenna aamulla herätys klo 8, päiväunet puolenpäivän paikkeilla ja illalla nukkumaan klo 9.
tehkää huomenna päikkäriaikaan niin, että lueskelette tunnin verran ja olette rauhassa, mutta lapsi ei nukkuisi ja illalla ajoissa nukkumaan.
vaikka heräisikin jo kahdeksan maissa...
ap
aikaistaa niitä tai jätä kokonaan väliin ja illalla jo klo 19 sänkyyn, siitä sitten unirytmi vähän tasoittuu ja jatkossa nukkumaan klo 20-21.
tekemistä ja ulkoilua ja puoliltapäivin sänkyyn. Jos ei reiluun tuntiin nukahda, pois sängystä ja aikaisin illalla nukkumaan.
taida kuitenkaan olla ihan tarkoituksen mukaista?
ap
olla edes ongelmaa, että lapsi vieläkin valvoo, vaikka kello on jo paljon. leikitte niin kauan että alkaa väsyttää, vaikka menisi puoleen yöhön..
Minä ainakin tarkoitin että aluksi herätät lapsen esim. klo 8 jotta unirytmi aikaistuisi ja sitten kun lapsi on tottunut menemään aikaisemmin nukkumaa niin tietenkin saa nukkua niin pitkää kuin aamulla jaksaa! Mutta huomennahan lapsesi taas nukkuu pitkään,koska valvoi illalla myöhään. On sinusta kiinni haluatko katkaista kierteen vai tyydytkö nykyiseen rytmiin.
Ikinä ei ole ennen tuota puoli yhtätoista nukahtanut. Jaa aamulla heräs puoli seiskalta. Nyt on saatu aamuja pitenemään yli seitsemään. Mutta meitä ei noi lapsen uniajat enää hetkauta, kun ne ei oo koskaan ton parempia olleet. Ja kyllä tosiaan yritettiin pitkään ja sinnikkäästi laittaa lasta ajoissa nukkumaan. Kunnes lastenpsykiatrimme neuvoi meitä, että lopettaisimme hakkaamasta päätä seinään ja suosiolla myöhäistäisimme nukkumaanmenoa. Kaikkien lasten rytmejä kun ei vaan pysty manipuloimaan.
Tää siis ihan eri tilanne kuin teillä. Teillähän oli tapahtunut muutosta heikompaan. Tuli vaan tuosta halu jakaa meidän elämää tänne.
Samma här.
Meillä oli ongelmana päiväkodin päiväunet ja lapsi valvi 24:ään. Muutama palaveri meni, mutta päiväunet jätettiin pois ja lapsi nukkuu kuin tukki.
Vierailija:
taida kuitenkaan olla ihan tarkoituksen mukaista?
ap
Tuntuisi, että olisi kuitenkin noin pienelle lapselle parempi vaihtoehto, ettei tulisi niin kamalan pitkää yhtäjaksoista valvomista.
ja tiedät kuinka paljon lepoa lapsi tarvitsee. Ei parivuotias ole mikään vauva enää, joka voi pompottaa arkea miten lystää. Hänet pitää ohjailla syömään, nukkumaan ja ulos sopiviin aikoihin. Sitä kutsutaan myös vanhemmuudeksi ja rajojen vetämiseksi.
Jäivät sitten kokonaan pois. 10- 11 tunnin öitä nukkuu nykyisin.
Kerrottakoon nyt,että lapsi taisi nukahtaa tuossa klo 22.40.
Siis meillä on aina ollut tosi tarkka rytmi. Ei siis eletä miten sattuu lapsen tahtojen mukaan. Tiedän, että lapsi ei osaa tahtoa sitä mikä on hänelle hyväksi.
Yleensä on käynyt nukkumaan klo 20.30, herännyt aamulla n. 8.30-9 ja nukkunut päiväunet n. klo 14-16.
Nyt ehkä vajaan parin viikon ajan ei ole uni tullut silmään ennen kymmentä ja muutaman kerran on mennyt myöhempäänkin. Olen sitä mieltä, että nyt kun lapsella on mahdollisuus nukkua niin kauan kun nukuttaa, tuntuu hullulta herättää hänet kesken unien aamulla.
Eikö kenelläkään muulla ole ollut " ongemia" uuden rytmin siirtymävaiheessa kun minun vanhemmuuttanikin aletaan täällä moittia? Ymmärrän kyllä, että moitteet kuuluvat palstan yleisluonteeseen, mutta kuitenkin...
ap