Kuinka korkea ÄO vaaditaan siihen että lukiossa ka 9?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Tarvii motivaation lisäksi myös oikean opiskelutekniikan, eikä saa olla lukihäiriötä. Luonteen pitää olla pikkutarkka ja yksityiskohtiin suuntautunut.
Ope
Ei pidä paikkaansa. Esim ite lopetin kaiken lukemisen seiskaluokalla, lukion päättötod./ka silti ysi ja iisit ällät kirjoituksista.
Tahtoo sanoa: mikäli hahmottaa kokonaisuudet, detaljit voi aina syntetisoida lennossa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä kursseja ottaa. Aika eri asia saada 9-10 kaikista pitkän matematiikan ja fysiikan kursseista kuin psykologiasta ja terveystiedosta.
Pakko sanoo että pitkä matikka ja fysiikka on vaikeita lähinnä siks, että niitä opettaa valitettavan usein joku tkk:n pudokas / minimuna-marko, jolle on hirmu tärkeää saada nättinaamaisille ihmisille paha mieli.
Yst.kybän keskiarvo noissa ja melaa löytyy
Eivät arvosanat mittaa älyä. Varsinkaan mitkään kurssiarvosanat. Arvosanan määrää opettaja. Opettajasta on kiinni paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvii motivaation lisäksi myös oikean opiskelutekniikan, eikä saa olla lukihäiriötä. Luonteen pitää olla pikkutarkka ja yksityiskohtiin suuntautunut.
Ope
Ei pidä paikkaansa. Esim ite lopetin kaiken lukemisen seiskaluokalla, lukion päättötod./ka silti ysi ja iisit ällät kirjoituksista.
Tahtoo sanoa: mikäli hahmottaa kokonaisuudet, detaljit voi aina syntetisoida lennossa.
Ei kaikki kokonaisuuksien hahmottaja muista yksityiskohtia. Tai siis, tahtoo sanoa, ettei kiinnitä huomiota yksityiskohtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope
Jaa. Minä olen tosi hyvä hahmottamaan kokonaisuuksia, mutta eipä siitä ollut historian tai bilsan kokeissa hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope
Ei kaikki kokonaisuuksien hahmottaja muista yksityiskohtia. Tai siis, tahtoo sanoa, ettei kiinnitä huomiota yksityiskohtiin.
Mieti nyt vähän mitä suollat näppikseltäsi. Missä on universaalikvanttori ja missä kielto, saatanan tahvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope
Mieti nyt vähän mitä suollat näppikseltäsi. Missä on universaalikvanttori ja missä kielto, saatanan tahvo.
Ysin keskiarvolla ei näemmä opita käytöstapoja
Hieman keskiarvoa korkeampi älykkyys riittää hyvin, enemmän kyse on kiinnostuksesta, kasvatetusta asenteesta ja halusta tehdä töitä. Tietty jos on hyvin korkea älykkyys, niin sitten tuon keskiarvon voi saavuttaa lähes ilman aktiivista työntekoa, muistamalla ja päättelemällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope
Jaa. Minä olen tosi hyvä hahmottamaan kokonaisuuksia, mutta eipä siitä ollut historian tai bilsan kokeissa hyötyä.
Et nähtävästi tarpeeks hyvä. Mun ei tarvinnut koko lukiossa tehdä muuta kuin laskea, muihin juttuihin riitti tunnilla kuuntelu.
Enkä ollut ainoa, tuntui siltä, että omassa ahjossa ihan perusominaisuus. Ahjo ei toki ollut mikään persula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope
Et nähtävästi tarpeeks hyvä. Mun ei tarvinnut koko lukiossa tehdä muuta kuin laskea, muihin juttuihin riitti tunnilla kuuntelu.
Enkä ollut ainoa, tuntui siltä, että omassa ahjossa ihan perusominaisuus. Ahjo ei toki ollut mikään persula.
Minulle taas ei tullut kokeissa edes mieleenikään, että olisi pitänyt kertoa vastauksissa mahdollisimman laajasti ja knoppitietoa. Tyyliin, jos kysyttiin, milloin jokin sota oli, niin vastasin vain vuosiluvut.
Lukihärjö ei saa ola, eikä kirotushärjö saa ola.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 9.2 ja olen ihan tavallinen tomppeli😁
Samoin mulla😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope
Mä opiskelen historiaa ja tää on nimenomaan kokonaisuuksien hahmottamista. Itselleni ei jää yksityiskohdat mieleen kun olen muutoinkin aika huithapeli ihminen ja opintojeni keskiarvo on 4,4 näin maisterivaiheessa. Yksityiskohdat voi aina tarkistaa jostain, kuten Kansallisbiografiasta.
Mulla 125 ja lukion ka. 9.0. Tein töitä sen eteen kohtalaisesti. Olisi ollut mahku parempaan olemalla ahkerampi
Nykyään voi vedättää kirjoituksia ja karsia aineita.
Ei vaadita enää niin kuin ennen.
Laajan matikan läpikäyneet ovat poikkeuksia.
Riippuu varmaan siitä, mitä aineita on valinnut. Lukiossa lähinnä pitkä matikka ja fysiikka ovat vaikeita aineita, muut suhteellisen helppoja. Niin tai voihan joissain lukioissa olla sellaisia erikoiskursseja, joista en ole välttämättä kuullutkaan...
Sanoisin, että 110 lienee se pohjalukema tässä tapauksessa. Ihan mutua. Ei tuo 110 ole vielä kovin korkea.
Nimenomaan intuitiivisena hahmotin kokonaisuudet helposti. Kokonaisuuden hahmotus tuli ensin, jonka jälkeen yksityiskohdat muistuivat mieleen kokonaisuuden tarjoamien vihjeiden kautta (kuten aikaisempi kirjoittajakin totesi). Pikkutarkka viilailu ei ollut juttuni, eikä siksi esim. matikka tai kemia toimineet mulle niin hyvin (sain toki kasin ja ysin niistäkin, mutta lähes kaikki muut oli kymppejä). Toinen tapa opiskella, jos ei ollut aikaa, oli omaksua käsitelista täysin aivottomasti ulkoa oppimalla päähänsä. Näistä pystyi sitten helposti muodostamaan sen kokonaisuuden pienistä vihjeistä, jonka jälkeen käsitteet systeemin sisällämuodostuivat päivänselviksi. KA oli noin 9,5.
Ei sitä ole taidettu tutkia. Sellaisen tutkimustuloksen olen joskus lukenut, että pitkän matematiikan läpäisy vaatii vähintään 110 pisteen äo:n. Se on lukion eniten älyä vaativa aine. Muiden aineiden kanssa menestyy ahkeruudella.
Riippuu mitä kursseja ottaa. Aika eri asia saada 9-10 kaikista pitkän matematiikan ja fysiikan kursseista kuin psykologiasta ja terveystiedosta.