Syövätkö kaikki lapset ideaalin = 5krt/pv?
Syövätkö kaikki lapset aamupalan, lounaan, välipalan, iltaruoan ja iltapalan vielä ennen unia?
Kommentit (34)
ja tuntuu ettei sekään riitä. Lapset 3 ja1,5v ja ruoka maistuu milloin mitenkin. En tiedä että onko kyse vain siitä että itselläni tulee nälkä nopeasti syömisen jälkeen ja oletan että lapsetkin ovat nälissään :) En ymmärrä että joidenkin lapset selviävät kolmella syömisellä.
Kyllähän tuota rahaakin uppoaa tuohon ruokaan ihan kivasti vaikka ei ole kuin neljä syöjää.
Kevyt aamupala (velli/jugurtti) aika myöhään ja lämmin ateria (yleensä ulkona) päivällä ja illalla jotakin kevyempää, jos maistuu. Iltapalaksi menee aina velliä + joskus jugurttiakin. Hedelmiä meillä on aina tarjolla. Arkisin lapsi syö päiväkodissa 3 kertaa ja kotona yritän tarjota toista lämmintä ateriaa, mutta harvoin suostuu kahta lusikallista enemmän maistamaan. Paitsi jos on tarjolla herkkuja, kuten kebabia.
Aamu- ja iltapuurot menee, smoin yksi lämmin ruoka. Mutta sillain mennään useimmiten päivät. Joskus saattaa mennä vähän välipalaakin, jos on hyvä päivä
lounas (lämmin ruoka), välipala, iltaruoka (lämmin) ja iltapala. Kuusi kertaa näköjään. Iltaruoka yritetään istua aina yhdessä, lounaalla olen minä ja lapset, aamiaisen usein isänsä kanssa.
lapset ja aikuiset. Sehän on idea siihen että ei missään välissä tule kovaa nälkää jolloin sitten ahdetaan sitä ruokaa liikaa. Monta kertaa päivässä, normaaleja annoksia.
Sehän se monen ongelma on että syödään sitten aivan älyttömästi kun se nälkä iskee ja sitten taas syödään joskus.
Meidän tyttö on aina ollut pienikokoinen ja hoikka. Ei ole mikään nirso sikäli, että monenlaiset erikoiset mautkin kelpaavat, mutta annokset ovat todella pieniä. Hänelle maistuu kuitenkin parhaiten juuri tavallinen ruoka, jossa mieluiten on jotain lihapuoltakin (tai kalaa tai kanaa). Sen takia mä pidän tärkeänä, että nimen omaan nuo kaksi lämmintä ateriaa tarjotaan päivässä. Viikonloppuna saattaa välipala jäädä pois, kun rytmi on muutenkin erilainen kuin arkena. Aamu- ja iltapalat uppoavat huonosti, mutta terveellistä ja monipuolista yritän silti tarjota. Niin, ja friidu on 3 v.
maitoannos lasketaan mukaan niin kyllä. Muuten on aamupalamaito+ruoka+välipala (maito+sose)+ruoka+puuro+iltamaito
9 kk ei syö ikinä toista lämmintä ateriaa vaikka mitä tarjoaisin. en ole sitten väkisin tuputtanut. toinen lapsi syö joskus, itse aikuiset syödään mut lapset ei.
Syövät ja nukkuvat joka päivä samaan aikaan.
Arkisin aamupala, isommat koulussa lounaat, pienemmät kotona vaan välipalaa.
Yhteinen ateria illalla klo 17-18.
ja ilalla saavat mitä haluavat, tyyliin popkornit, sipsit, vanukkaat ...yms yhtä terveellistä:) Hedelmiäkin on tarjolla.
Vkl aaamupala on usein vasta klo 12 ja jokainen saa mitä haluaa. pizzaa, hampurilaista, hodaria, lihistä....
Välipalaa isommat ottaa itse, mitä haluaa ja pienille velliä,hed. sosetta tai muuta...
illalla yhteisateria perheen kesken.
Iltapalaksi kaikkea sekalaista, hedelmää, keksejä, sipsiä, leipää ...
Vierailija:
Arkisin aamupala, isommat koulussa lounaat, pienemmät kotona vaan välipalaa.
Yhteinen ateria illalla klo 17-18.
ja ilalla saavat mitä haluavat, tyyliin popkornit, sipsit, vanukkaat ...yms yhtä terveellistä:) Hedelmiäkin on tarjolla.Vkl aaamupala on usein vasta klo 12 ja jokainen saa mitä haluaa. pizzaa, hampurilaista, hodaria, lihistä....
Välipalaa isommat ottaa itse, mitä haluaa ja pienille velliä,hed. sosetta tai muuta...
illalla yhteisateria perheen kesken.
Iltapalaksi kaikkea sekalaista, hedelmää, keksejä, sipsiä, leipää ...
Joskus saattaa tosin jäädä lounas tai illallinen välistä jos syödään tukevampi välipala.
klo 13-14 ruoka, iltapäivällä välipalaa, illalla n. 18-19 puuro. pitäskö muka laittaa kaksi ruokaA?? hups
pienimmäisellä on tarkkaa et saa oikeina aikoina, mut isommilla ja aikuisilla saattaa heittää viikonloppuna vähä aikataulut ja jäähä välipalat..
Aamupala klo 8, lounas klo12, välipala klo 15, päivällinen klo 17.30, iltapala 20.00.
Viikonloppuisin aamupala saattaa venyä tunnilla, samoin päivällisen paikka siirtyy vähän harrastusten ym. menojen mukaan tunnilla suuntaan tai toiseen...
Ekaluokkalainen syö kotona aamupalan, koulussa lounas, välipala ip-kerhos, kotona päivällinen 17-18 ja sitten iltapala.
4v syö päiväkodissa aamupalan, lounaan ja välipalan. Kotona sitten päivällinen ja illtapala.
Yks lämmin ateria yleensä päivässä muuten syödään vähän mitä sattuu ja milloin sattuu.
Arkisin kyllä 5 ateriaa/pv, mutta vkonloppusin vähän menojen ja muitten touhujen mukaan. Yleensä vain yksi ruoka (tukeva sellainen) ja kenties tukeva iltapala tai aamupala.
Pienempänä oli rutiineilla tärkeämpi merkitys.
Eikös ideaali olisi syödä mahdollisimman harvoin mutta niin että välissä ei tule kohtuuttoman kova nälkä? Meillä kaikki syövät 3-4 kertaa päivässä, yleensä kolme.
Aamiainen myöhään, iltapäivällä lämmin ateria, sitten illalla yksi tai kaksi ateriaa päivästä riippuen.
Mistä tulee viiden päivittäisen aterian ihanne?
että onko se Suomalainen juttu, että 2 lämmintä kunnon ateriaa kehoitetaan syömään päivässä. Itse en syö (vaikka imettävänä kyllä se varmaan uppoisikin), eikä mieheni kotimaassakaan semmoinen ole " tapana" . Siellä lounas tarkoittaa sellaista kuitenkin suht tuhtia ateriaa (esim. kanavoileivät tms), joka pitää nälän iltaan asti. Lisäksi, huonona kokkina stressaan ihan tarpeeksi jo siitä, että mitä ruokaa laitan illaksi, saati sitten, että pitäisi jatkuvasti keksiä 2 eri ateriaa päiväksi. Huh! :) Olen lapselleni kuitenkin tuon 2 lämmintä ateriaa päivässä antanut ja vielä niin yleensä, että kummatkin on lihaa/kanaa/kalaa/kanaa kasvisten lisäksi. Hmm katsotaanpa, että jos lounaan vaikka keventäisi pelkäksi kasvisruoaksi...