Miltä kuulostaa mun kuntokuuri?
Vuosi tullut röhnötettyä ja painoa kertynyt 10kg ylimääräistä. Nyt olen saanut otettua itseäni niskasta kiinni ja aloittanut kuntokuurin palatakseni entisiin mittoihini. Miltä kuulostaa seuraavanlainen setti:
4x vkossa hölkkä 5-8km
2x vkossa uinti 1,5km
1x vkossa jooga
Lisänä pientä lihaskuntotreeniä kotosalla omalla painolla.
Ruokaa olen keventänyt jättämällä pois herkut ja höttöhiilarit ja lisäämällä kasviksia ja veden juontia.
Onko jotain muuta jota olisi hyvä huomioida tai tehdä, joilla saa vatsamakkaran, kylkiläskit ja paksut reiset kapenemään. Peppuakin pitäisi piristää, jotain askelkyykkyjä olen tehnyt.
Kommentit (13)
Sykevyö tuonne juoksulenkeille mukaan, että voit vahtia että tempo on sopiva tavoitteita ajatellen.
Aivan liian kova alku, jos olet tosiaan vuoden röhnöttänyt.
Aika raskas ohjelma ylipainoiselle. Kannattaisi pitää yksi tai kaksi lepopäivää viikossa, jotta mielenkiinto säilyy yllä ja kroppa ehtii palautua. Jos kuitenkin haluat liikkua noin paljon, korvaisin yhden uintitreenin ja yhden hölkkätreenin saliharjoittelulla siten, että yksi uintikerta ja yksi salikerta ovat viikon raskaat harjoitukset ja muut ovat sitten enemmän palauttavampaa kalorinpolttamista. Veikkaan ettet jaksa kahta viikkoa kauempaa 7 harjoituskerran viikkoa.
Tekisin sinuna vähemmän aeroobista treeniä, ja enemmän lihaskuntoa. En itse jaksaisi ylläpitää tuollaista treenimäärää.
Hyvä ja toimiva. Mä kanssa päätin tsempata liikunnan suhteen, sama vuoden verran meni niin, että kävelin vain koiran kanssa. Rupesin uimaan ja lenkkeilemään, jompaakumpaa joka päivä. Olen jo kahdessa viikossa laihtunut, vaikken ylipainoinen ollut alunperinkään.
Hieno juttu että olet tehnyt päätöksen liikunnan ja ravinnon suhteen. Muista se että jos tuntuu liian raskaalta, voi aina keventää treenaamista. Pääasia, että saa kuitenkin lähdettyä päivittäin ulos ja lenkille, vaikka ei täysiä jaksaisi repiä. Yksi juttu mikä voisi auttaa jos meinaa sortua esimerkiksi herkkuihin on että sen sijaan lähtee juurikin ulos lenkille. Kun tulee takaisin, ei enää teekään mieli herkkuja.
Vko takana ja mieli on kyllä virkeämpi ja uni tulee paremmin. Varmaan tämä kevään tulokin virkistää samalla. Vakaa minulla ei tässä omassa kämpässä ole, mutta vaatteilla mittaan, ne kun alkoivat ikävästi kiristää ja jenkkakahvat pursuilla vyötärön kohdalla. Punnitsen sitten taas kun käyn äitini luona. Salikorttiin ei valitettavasti ole varaa. Nuo 2x uinti ja 1x jooga on työpaikkaetuja, joita yritän nyt kevään hyödyntää.
Hiihdä ja pyöräile, reipas kävely on ok (ja ihan yhtä tehokasta kuin hölkkä) juoksu ja hölkkä on normipainoisen hommaa, nivelet kiittää myöhemmin. Itse olen pudottanut 25kg enkä juossut askeltakaan, enkä juokse vieläkään.
Tuo määrä juoksua kylmiltään on tosiaan helppo tapa hoitaa itsensä telakalle parissa kuukaudessa. Ikävä fakta on, että lähes kaikilla hengityselimistö ja lihakset vahvistuvat nopeammin kuin nivelet ja sidekudokset.
Suosittelen kehittämään jonkinlaisen progression juoksun määrään ja ottamaan mukaan jalkoja vahvistavaa lihaskuntotreeniä. Muuta kroppaa unohtamatta toki.
Vierailija kirjoitti:
Hiihdä ja pyöräile, reipas kävely on ok (ja ihan yhtä tehokasta kuin hölkkä) juoksu ja hölkkä on normipainoisen hommaa, nivelet kiittää myöhemmin. Itse olen pudottanut 25kg enkä juossut askeltakaan, enkä juokse vieläkään.
No 10 kg ylipainoa ei mitenkään estä hölkkää tai juoksemista. Joku roti tähän pelotteluun. Alku kannattaa toki ottaa rauhassa.
Anna lapsesi urheilla ja älä pelkää sitä, jos siitä seuraa jotain tuloksia, kuten parantunutta kuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Anna lapsesi urheilla ja älä pelkää sitä, jos siitä seuraa jotain tuloksia, kuten parantunutta kuntoa.
Väärä ketju =).
Hyvältä kuulostaa. Luulis että tuolla lähtee kilot. Nälkä kyllä varmaan kasvaa myös eli sitä kannattaa varoa ettei syö vastaavasti liikaa. Sokerit ja hiilarit pois on hyvä juttu.