Vaikka olisi vapaa vuokra asunto mutta vuokranantaja on kirjannut että Kelan vuokravakuus ei käy, en muuta
Minulla olisi varaa maksaa käteisenä vaikka heti vuokravakuus ,mutta koska vuokranantaja syrjii köyhempiä en muuta tuonne vuokra-asuntoon, vaikka olisi saanut minusta tunnollisen ja hyvän vuokralaisen.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sun oikeus. Itselläni ei ole koskaan ollut ongelmaa löytää hyvää vuokralaista.
Useat vuokranantajat eivät kelpuuta kelan vuokravakuutta, koska siinä on isoja ongelmia. Se ensinnäkin on määräaikainen ja yleensä määräaika on lyhyempi kuin vuokasopimuksen kesto. Toisin sanoen, jos ongelmat ilmenevät vasta ensimmäisen puolen vuoden jälkeen, vuokranantajalla on tyhjä kädessä. Toisekseen se kattaa vain vuokravakuuden, eli maksamattomat vuokrat, mutta ei vuokralaisen aiheuttamia tuhoja. Kolmannesksi kela yleensä hyväksyy vain yhden kuukauden vuokran vakuuden, mutta ne vahingot on yleensä paljon isommat ja höädönkin saa vasta kun kaksi vuokraa on maksamatta.
Kelan pitäisi korjata nämä ongelmat, niin kelan vakuudetkin saattaisivat alkaa taas kelpaamaan.
"Jos vuokrasopimuksesi on toistaiseksi voimassa oleva, myös vuokravakuus on voimassa toistaiseksi.
Jos vuokrasopimuksesi on määräaikainen, vuokravakuus on voimassa määräajan loppuun."
"Maksusitoumus on asuntokohtainen ja voimassa vuokrasopimuksen ajan."
"Kelan myöntämä vuokravakuus vastaa yleensä 2 kuukauden vuokran määrää. Kela voi myöntää vuokravakuuden 3 kuukaudeksi perustellusta syystä, esimerkiksi asunnottomuuden uhkan perusteella.
Myöntäessään vuokravakuuden Kela sitoutuu korvaamaan vuokranantajalle vahingon, jos perustoimeentulotukea saava vuokralainen ei täytä vuokrasuhteeseen kuuluvia velvoitteitaan."
Nämä on Kelan sivuilta, eli mikään noista luettelemistasi ongelmista ei pidä paikkaansa.
No mutta ei kai kukaan tee suoraan toistaiseksi voimassa olevaa sopimusta tyypin kanssa, josta ei ole näyttöä että oikeasti hoitaa asiansa? Minä en ainakaan tekisi. Määräaikaisesta pääsee eroon, jos tulee ongelmia.
Joillain on outo ajatusmaailma. Ihan kuin se olisi jotain kiusantekoa vuokranantajalle !? Itsehän siinä on sitten ilman asuntoa! Mitä se sitä vuokranantajaa haittaisi millään tavalla? Hänhän vaan yksinkertaisesti ottaa toisen vuokralaisen. Ei ongelmia! Vähän sama kuin lapsi kiukuttelee ettei syö ruokaansa jos ei saa tahtoaan läpi jossain asiassa. Eikä ymmärrä että itselle siinä nälkä tulee, ei kenellekään muulle.
Jos Kelan antama vuokravakuus ei käy, niin se tarkoittaa aina sitä, että vuokranantaja pyrkii pimittämään ainakin osan vakuudesta itsellään. Kelan kanssa huijarivuokranantajat eivät uskalla alkaa pelleilemään.
Oikeasti et hakenut koska kela maksaa vuokravakuutesi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen Kelan vuokravakuus?
Tallettaako Kela vuokravakuuksia pankkitileille ja odottelee sitten mahdollisesti vuosia vakuuden palautumista takaisin?Tämä toimii käsittääkseni siten, ettei KELA maksa mitään, vaan antaa vain asiakirjan, missä lupaa maksaa kahden kuukauden vuokran ikään kuin vuokravakuutena. Tässä on kuitenkin tietääkseni se suuri ongelma, että KELAn antama paperi on voimassa vain määräajan, kuten yhden vuoden. Jos ja kun vuokrasopimus jatkuu vuotta pidempään, niin se asiakirja muuttuu vuokranantajalle vuoden päästä hyödyttömäksi- Ja jos siinä vaiheessa vuokralainen jättää vuokria maksamatta, ei minkäänlaista vakuutta enää ole.
Tuota en usko alkuunkaan, olet käsittänyt väärin. Se lupausasiakirja kaiketi on voimassa vain määräajan joten vuokralaisen pitää anoa uusi jos ei ehdi saamaan asuntoa sinä aikana, mutta tietysti kun vuokravakuus hyväksytään maksettavaksi on sillä omat ehtonsa erikseen.
Tosin saatat olla oikeassakin, Kelan tukea ei ole tarkoitettu pysyväksi jos asiakkuus jatkuu niin joutuu hakemaan uusinnan tai maksamaan vakuuden itse määräajan päätyttyä, jotta voihan se olla ongelma vuokranantajalle jos epäilee vuokralaisen maksukykyä, tuollaisessa olisi parempi maksaa heti itse se.
Yleinen käytäntö vuokrasopimuksissa on, että sopimus on ensimmäisen vuoden määräaikainen ja jatkuu sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana ellei jompikumpi osapuoli irtisano sopimusta määräajan päättymishetkeen päättyväksi.
Onko tässä jokin ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Olen vuokranantaja ja otin tällaisen Kelan vakuuttaman asukkaan. Ensimmäiset pari kuukautta vuokra tuli ongelmitta, mutta sitten Kela alkoi jättää osan maksamatta. Nyt joudun joka kuukausi kyselemään perään, että missä mun rahat. En voi suositella.
Kela on vain maksanut takuuvuokran, ei voi taata mitenkään että vuokralainen maksaa vuokransa, vaikka vuokralainen on toimeentulotuella ja saa asumistukea kela ei mitään kun rahat menee vuokralaisen tilille. Toki kunta voi tehdä niin että raha kiertää soskun kautta, joka maksaa ensin vuokran ja sitten tilittää loput vuokralaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen Kelan vuokravakuus?
Tallettaako Kela vuokravakuuksia pankkitileille ja odottelee sitten mahdollisesti vuosia vakuuden palautumista takaisin?Onpa erikoista.
Ei ole erikoista, ihan tavallista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen vuokranantaja ja otin tällaisen Kelan vakuuttaman asukkaan. Ensimmäiset pari kuukautta vuokra tuli ongelmitta, mutta sitten Kela alkoi jättää osan maksamatta. Nyt joudun joka kuukausi kyselemään perään, että missä mun rahat. En voi suositella.
Mulla ollut kolme tuollaista kelan vakuudella olevaa vuokralaista. Yksi oli sellainen, jolta sai vuokraa kysellä. Hän sotki sen verran,että kelan vakuus maksettiin minulle.
Kaksi oli ihan kunnollisia.
AS TUKI POIS PASKAT KUUSEN ALLE kirjoitti:
voi kun ikävää TUOTIT VUOKRAN ANTAJALLE HYVÄN MIELEN . KALTAISELLESI ONGELMA JÄTTEELE EI KENKÄÄN KANNATA VUOKRATA.
Älä huuda, vaan käy peruskoulu uudelleen, ja kertaa edes äidinkielen tunnit 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sun oikeus. Itselläni ei ole koskaan ollut ongelmaa löytää hyvää vuokralaista.
Useat vuokranantajat eivät kelpuuta kelan vuokravakuutta, koska siinä on isoja ongelmia. Se ensinnäkin on määräaikainen ja yleensä määräaika on lyhyempi kuin vuokasopimuksen kesto. Toisin sanoen, jos ongelmat ilmenevät vasta ensimmäisen puolen vuoden jälkeen, vuokranantajalla on tyhjä kädessä. Toisekseen se kattaa vain vuokravakuuden, eli maksamattomat vuokrat, mutta ei vuokralaisen aiheuttamia tuhoja. Kolmannesksi kela yleensä hyväksyy vain yhden kuukauden vuokran vakuuden, mutta ne vahingot on yleensä paljon isommat ja höädönkin saa vasta kun kaksi vuokraa on maksamatta.
Kelan pitäisi korjata nämä ongelmat, niin kelan vakuudetkin saattaisivat alkaa taas kelpaamaan.
"Jos vuokrasopimuksesi on toistaiseksi voimassa oleva, myös vuokravakuus on voimassa toistaiseksi.
Jos vuokrasopimuksesi on määräaikainen, vuokravakuus on voimassa määräajan loppuun."
"Maksusitoumus on asuntokohtainen ja voimassa vuokrasopimuksen ajan."
"Kelan myöntämä vuokravakuus vastaa yleensä 2 kuukauden vuokran määrää. Kela voi myöntää vuokravakuuden 3 kuukaudeksi perustellusta syystä, esimerkiksi asunnottomuuden uhkan perusteella.
Myöntäessään vuokravakuuden Kela sitoutuu korvaamaan vuokranantajalle vahingon, jos perustoimeentulotukea saava vuokralainen ei täytä vuokrasuhteeseen kuuluvia velvoitteitaan."
Nämä on Kelan sivuilta, eli mikään noista luettelemistasi ongelmista ei pidä paikkaansa.
No mutta ei kai kukaan tee suoraan toistaiseksi voimassa olevaa sopimusta tyypin kanssa, josta ei ole näyttöä että oikeasti hoitaa asiansa? Minä en ainakaan tekisi. Määräaikaisesta pääsee eroon, jos tulee ongelmia.
Eikö se oo just toistepäin? Toistaiseksi voimassa olevan voi nopeammin irtisanoa 🙄.,
Kannattaa yleensäkin välttää yksityiseen vuokra-asuntoon muuttamista.
Tämä on muuttunut. Kelan vuokratakuu on voimassa niin kauan kuin vuokrasuhde on, jos vuokrasopumuksessa lukee että toistaiseksi on vakuuskin voimassa toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuttunut. Kelan vuokratakuu on voimassa niin kauan kuin vuokrasuhde on, jos vuokrasopumuksessa lukee että toistaiseksi on vakuuskin voimassa toistaiseksi.
Kyllä on aina myönnetty toistaiseksi jos aihetta on, toisekseen ei lähtökohtaisesti tarvitse nostaa vuoden vanhoja ketjuja.
Luetun ymmärtäminen olisi poikaa!